Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vähän lähiruuasta ja siitä, että EU ei olekkaan syyllinen kaikkeen  (Luettu 4221 kertaa)

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Evirassa on päätetty, että suomalaisesta ruuasta tehdään maailman turvallisinta. Vaikka pilaamalla se. Silloin se on riittävän turvallista, kun kukaan ei sitä enää suuhunsa pane.... ::)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

jeep

  • Vieras
Ohessa eilisen MT:n yleisönosastolta erinomainen lääketieteen ammattilaisen näkemys syistä ja niiden seurauksista:

Kaikki helkkarin bakteerikammoiset muutamaksi kuukaudeksi henkiseen siedätyshoitoon vaikka Intiaan. Näkisivät että ihminen kyllä kestää, muutaman basillinkin...


MT_-2011-03-23, yleisönosasto

Tilamaito vai kaupan maito?

Onko käsittelemätön tilamaito todellakin terveysriski sen sisältämien haitallisten bakteerien takia vai terveyden tuki maitohappobakteerien ja entsyymien vuoksi? Mielestäni käsittelemättömästä maidosta saatu etu terveydelle on verrattoman paljon suurempi kuin sairastumisen riski.

Käsittelemättömästä lehmän tilamaidosta lähtöisin olevia epidemioita on todettu Suomessa vuodesta 1996 lähtien neljä. Sairastuneita näissä oli yhteensä 32 henkilöä.

Samana aikana noin 90 000 ihmistä sairasti tällaisen samanlaisen bakteeriperäisen vatsataudin (kampylobakteeri tai salmonella) ilman yhteyttä tilamaidon juontiin.

Allergisten sairauksien määrä on lisääntynyt viimeisimmän 20 vuoden aikana etenkin lapsilla niin, että niistä on tullut kansantauteja. Lapsista 28 prosenttia sairastaa atooppista ihottumaa ja noin yhdeksän prosenttia astmaa.

Kansallinen allergiaohjelma 2008–2018 toteaakin selkeästi ”On aika muuttaa suuntaa”.

Kun ruuansulatuskanavan kautta tuleva mikrobialtistus vähenee, elimistö alkaa reagoida ”väärällä” tavalla vaarattomiin aineisiin (ruoka-aineet, eläin- ja siitepölyt). Tämä johtaa allergisiin sairauksiin (muun muassa ruoka-allergiat, astma ja atooppinen ihottuma).

Nykyisessä tilanteessa immuniteettimme vaatisi päinvastoin enemmän mikrobialtistusta kuin sen hysteeristä välttelemistä.

Kun valitsemme ruokaa, valitsemme samalla muun muassa sen, millä tavalla stimuloimme immuniteettiamme.

Siten esimerkiksi maidon laadun (kaupan pastöroitu ja homogenoitu vai käsittelemätön tilamaito) valitseminen on kuluttajalle yksi tapa valita, mille terveyshyödylle tai sairausriskille hän itsensä ja lapsensa altistaa.

Edellytys tälle valinnanvapaudelle kuitenkin on, että laki suo siihen mahdollisuuden. Koska viranomaiset ovat aktivoituneet asiassa, 1.9.2011 jälkeen tilamaidon suoramyynti yli 2 500 litraa vuotta kohti (eli yli 6,8 litraa päivää kohti) uhkaa loppua, mikäli lakiin ei saada muutosta.

Jokainen voikin itse miettiä, palveleeko tällainen laki enää nykyoloissa kansanterveyttä ja yleistä etua.


Taina Harjumaaskola

yleislääkäri


Aulis Anttila

  • Vieras
Osuma :-)
Evirassa on päätetty, että suomalaisesta ruuasta tehdään maailman turvallisinta. Vaikka pilaamalla se. Silloin se on riittävän turvallista, kun kukaan ei sitä enää suuhunsa pane.... ::)

 ;D ;D ;D ...vai pitäskö olla  :'( :'( :'(

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Osuma :-)
;D ;D ;D ...vai pitäskö olla  :'( :'( :'(

En kai minä tiedä. Mutta tosiasia on se, että mun on paljon helpompi tarjota itselleni ja lapsilleni ns. oikeaa ruokaa kuin sinun. Eli maitoa tankista ja lihaa lehmästä. Eikä kalkkivelliä purkista ja liha"jalostetta" paketista..... Leivän leipominen on kaikille yhtä helppoa tai vaikeaan, keliakiaa/vilja-allergioita sairastavissa talouksissa sitä jopa joskus tehdään itse. Kuten meillä.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Aulis Anttila

  • Vieras
Tarjontaa on...
;D ;D ;D ...vai pitäskö olla  :'( :'( :'(

En kai minä tiedä. Mutta tosiasia on se, että mun on paljon helpompi tarjota itselleni ja lapsilleni ns. oikeaa ruokaa kuin sinun. Eli maitoa tankista ja lihaa lehmästä. Eikä kalkkivelliä purkista ja liha"jalostetta" paketista..... Leivän leipominen on kaikille yhtä helppoa tai vaikeaan, keliakiaa/vilja-allergioita sairastavissa talouksissa sitä jopa joskus tehdään itse. Kuten meillä.

Meillä on tilateurastamo ihan tossa "nurkan takana"... hyvää tavaraa kaupan... ja leipomoita useampiakin... hyvää tavaraa tarjolla... ja maitoa en juo... olutta saan lähikaupasta... että semmonen tapaus tällä kerralla  :P :P :P

Lehtimäki

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16901
Vs: Tarjontaa on...
;D ;D ;D ...vai pitäskö olla  :'( :'( :'(

En kai minä tiedä. Mutta tosiasia on se, että mun on paljon helpompi tarjota itselleni ja lapsilleni ns. oikeaa ruokaa kuin sinun. Eli maitoa tankista ja lihaa lehmästä. Eikä kalkkivelliä purkista ja liha"jalostetta" paketista..... Leivän leipominen on kaikille yhtä helppoa tai vaikeaan, keliakiaa/vilja-allergioita sairastavissa talouksissa sitä jopa joskus tehdään itse. Kuten meillä.

Meillä on tilateurastamo ihan tossa "nurkan takana"... hyvää tavaraa kaupan... ja leipomoita useampiakin... hyvää tavaraa tarjolla... ja maitoa en juo... olutta saan lähikaupasta... että semmonen tapaus tällä kerralla  :P :P :P

halah lihaako siellä ???

JoHaRa

  • Vieras
Bisnestä....

1. Ensin maidosta tuhotaan mm. luontaiset bakteerit
2. Sitten ne bakteerit myydään pikkupurkissa (Actimel, Olo, ja mikä lie)

Näin se homma menee  ::)

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Bisnestä....

1. Ensin maidosta tuhotaan mm. luontaiset bakteerit
2. Sitten ne bakteerit myydään pikkupurkissa (Actimel, Olo, ja mikä lie)

Näin se homma menee  ::)

 Pitää myös se rasva mikä siitä erotetaan ja myydään erikseen..

JoHaRa

  • Vieras
Bisnestä....

1. Ensin maidosta tuhotaan mm. luontaiset bakteerit
2. Sitten ne bakteerit myydään pikkupurkissa (Actimel, Olo, ja mikä lie)

Näin se homma menee  ::)

 Pitää myös se rasva mikä siitä erotetaan ja myydään erikseen..
Ja laktoosi pois vielä.. Se taidetaan työntää viemäriin vai tehdäänkö siitä maalia  ???