Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: torx - 02.08.10 - klo:17:37

Otsikko: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: torx - 02.08.10 - klo:17:37
Siinä kysymys pyhässä yksinkertaisuudessaan. mikä tekee siitä niin "YLIVOIMAASEN". missä töissä toimii paremmin kuin tavallinen?
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Heino Leino - 02.08.10 - klo:17:38
akronetin elevistelyssä
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Timppa - 02.08.10 - klo:17:40
Siinä kysymys pyhässä yksinkertaisuudessaan. mikä tekee siitä niin "YLIVOIMAASEN". missä töissä toimii paremmin kuin tavallinen?

Kaikissa töissä. Ihan kaikissa.

Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: pötsjölööm - 02.08.10 - klo:17:51
Pitäs miettiä sitä kautta ,että missä hommassa se ei olis parempi? Ei taida montaa semmosta hommaa olla.
Vaihteet joutaa traktoreissa romukoppaan, mietti asiaa miltä kantilta tahansa.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Timppa - 02.08.10 - klo:17:54
Klapisirkkelin edessä se on tietysti turha varuste.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: realisti - 02.08.10 - klo:18:50
tosiaan paikalliskäyttö taitaa olla ainoa jossa portaaton voimansiirto ei olisi parempi. Jos uutta konetta ostaa, niin missään nimessä en enää keppikoneeseen vaihtaisi. On se vain niin vaivaton.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Kontuveikko - 02.08.10 - klo:18:52
Kaikissa töissä parempi.

Toinen asia on, näkyykö se viivan alla negatiivisena vai positiivisena vivahteena

Oma mukavuudenhalu näkyy usein lyhyellä aikajänteellä negatiivisena.

Toisaalta pidemmän päälle voi jaksaa paremmin, pysyy ns. henki yllä  ;D
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Kp - 02.08.10 - klo:18:53
Siinä kysymys pyhässä yksinkertaisuudessaan. mikä tekee siitä niin "YLIVOIMAASEN". missä töissä toimii paremmin kuin tavallinen?

Kaikissa töissä. Ihan kaikissa.



Perunan kuorimisessakin?
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Kontuveikko - 02.08.10 - klo:18:58
Klapisirkkelin edessä se on tietysti turha varuste.
Senkin eteen on kivempi ajaa..
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Timppa - 02.08.10 - klo:19:00
Siinä kysymys pyhässä yksinkertaisuudessaan. mikä tekee siitä niin "YLIVOIMAASEN". missä töissä toimii paremmin kuin tavallinen?

Kaikissa töissä. Ihan kaikissa.



Perunan kuorimisessakin?


Kyllä. Ei tarvii vaihteköppiä hämmentää niin voi vaikka perunoita kuoria.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: JoHaRa - 02.08.10 - klo:19:16
Ajelin tuollaisella Vallulla viime viikolla jotain 30 mittarituntia. Säilörehun levityksessä ja polkemisessa. Olihan se ihan kiva. Jalat sai heittää gynekologintuoliasentoon (jalat etulasille) ja kun nopeasti heilutteli suunnanvaihtajaa ja paineli cruisella (johon oli säädetty 2 nopeutta) niin jalkoja ei tosiaan tarvinnut mihinkään.

Toisaalta: Tuossa työssä menee mikä kone tahansa. Mukavuutta kuitenkin lisäsi se että tuossa veto säilyi loppuun asti siihen asti kun jalan nosti kaasulta, mutta miten se erosi "kyrbiinitutkimesta". Kivaa oli myös se että kone pysähtyi paikoilleen vaikka mäkeen kun kaasun nosti kun moottorijarrutus oli säädetty oikein.

Tiellä sillä oli mukava ajaa. Automaattipykällys toimi hyvin ylöspäin, mutta hidastettaessa "suurin alue" jäi kuitenkin päälle.

Negatiivista: Kun öljyt lämpenivät niin vaihteisto alkoi nytkimään. Nytkimistä tapahtui kyllä muutenkin, aika rajuja tärähdyksiä, paljon suurempia kuin tavallisissa Valluissa.

Minulle ei päässyt ko. töissä vielä valkenemaan että miksi portaaton olisi parempi kuin traktori jossa on vaikka 4 automaattista pikavaihdetta. Itse en moista laitetta ostaisi. Erittäin miellyttävä sillä oli kyllä ajaa, mutta mikä tahansa on mukavaa jos vertaa sitä näihin meidän omiin traktoreihin  :D
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: shaka - 02.08.10 - klo:19:41
Omasta kokemuksesta isoin hyöty tullu suo/raivaushommissa. Esim. palakoneen veto ja  kantojen jyrsiminen, vaihteisto luistaa sopivasti isomman kannon kohdalla, ei tartte turhaan starttia kulutella, säästää myös paljon koneiden voimansiirtoa. Portaattomina ollut JD ja Fendt.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Courtney1 - 02.08.10 - klo:19:43
Ajelin tuollaisella Vallulla viime viikolla jotain 30 mittarituntia. Säilörehun levityksessä ja polkemisessa. Olihan se ihan kiva. Jalat sai heittää gynekologintuoliasentoon (jalat etulasille) ja kun nopeasti heilutteli suunnanvaihtajaa ja paineli cruisella (johon oli säädetty 2 nopeutta) niin jalkoja ei tosiaan tarvinnut mihinkään.

Toisaalta: Tuossa työssä menee mikä kone tahansa. Mukavuutta kuitenkin lisäsi se että tuossa veto säilyi loppuun asti siihen asti kun jalan nosti kaasulta, mutta miten se erosi "kyrbiinitutkimesta". Kivaa oli myös se että kone pysähtyi paikoilleen vaikka mäkeen kun kaasun nosti kun moottorijarrutus oli säädetty oikein.

Tiellä sillä oli mukava ajaa. Automaattipykällys toimi hyvin ylöspäin, mutta hidastettaessa "suurin alue" jäi kuitenkin päälle.

Negatiivista: Kun öljyt lämpenivät niin vaihteisto alkoi nytkimään. Nytkimistä tapahtui kyllä muutenkin, aika rajuja tärähdyksiä, paljon suurempia kuin tavallisissa Valluissa.

Minulle ei päässyt ko. töissä vielä valkenemaan että miksi portaaton olisi parempi kuin traktori jossa on vaikka 4 automaattista pikavaihdetta. Itse en moista laitetta ostaisi. Erittäin miellyttävä sillä oli kyllä ajaa, mutta mikä tahansa on mukavaa jos vertaa sitä näihin meidän omiin traktoreihin  :D
Jos painelee cruisella, niin eikö se silloin ole Katie Holmes -asento  ???
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Cornfarmer - 02.08.10 - klo:19:54
Deutzin portaatonta hiukan kokeilleena voin yhtyä ihmettelyyn. Ehkä vario onkin toista maata käytöltään ja käytökseltään, töks...töks...töks...hiihaa...töks...vouuuu...hiihaa...TÖKS!!! Siinä kuvattuna sanallisesti millaista ko.
vehkeellä on saapua vauhtia jouheasti ::) hiljennellen esim. risteykseen.
Seuraavaksi lähtökiihdytys: Vrrruuummmm...vrrruuummmmm...vruuuummmmm...
hiiiiiiiiiiiiii...vooouuu...hiiiiiiiiiiiiii...voooooooouuuuuuuu jne.
pari minuuttia melkein paikallaan huudattaa ja vonguttaa kunnes vaivihkaa madellen liikkeelle.
Ei herännyt pakkomielteistä intohimoa saada moista aparaattia itselle.

Jontikkakin varmaan sit täytyy lisätä tähän kommenttiin ku siinä on sama laatikko!!!! ku deutzissa...
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Timppa - 02.08.10 - klo:19:59
Deutzin portaatonta hiukan kokeilleena voin yhtyä ihmettelyyn. Ehkä vario onkin toista maata käytöltään ja käytökseltään, töks...töks...töks...hiihaa...töks...vouuuu...hiihaa...TÖKS!!! Siinä kuvattuna sanallisesti millaista ko.
vehkeellä on saapua vauhtia jouheasti ::) hiljennellen esim. risteykseen.
Seuraavaksi lähtökiihdytys: Vrrruuummmm...vrrruuummmmm...vruuuummmmm...
hiiiiiiiiiiiiii...vooouuu...hiiiiiiiiiiiiii...voooooooouuuuuuuu jne.
pari minuuttia melkein paikallaan huudattaa ja vonguttaa kunnes vaivihkaa madellen liikkeelle.
Ei herännyt pakkomielteistä intohimoa saada moista aparaattia itselle.

Jontikkakin varmaan sit täytyy lisätä tähän kommenttiin ku siinä on sama laatikko!!!! ku deutzissa...

Jonnussa ja teussissa sekä vallussa ei ole portaatonta vaihteistoa. Huomio.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: kimmo - 02.08.10 - klo:20:47
Deutzin portaatonta hiukan kokeilleena voin yhtyä ihmettelyyn. Ehkä vario onkin toista maata käytöltään ja käytökseltään, töks...töks...töks...hiihaa...töks...vouuuu...hiihaa...TÖKS!!! Siinä kuvattuna sanallisesti millaista ko.
vehkeellä on saapua vauhtia jouheasti ::) hiljennellen esim. risteykseen.
Seuraavaksi lähtökiihdytys: Vrrruuummmm...vrrruuummmmm...vruuuummmmm...
hiiiiiiiiiiiiii...vooouuu...hiiiiiiiiiiiiii...voooooooouuuuuuuu jne.
pari minuuttia melkein paikallaan huudattaa ja vonguttaa kunnes vaivihkaa madellen liikkeelle.
Ei herännyt pakkomielteistä intohimoa saada moista aparaattia itselle.

Deutzin(kin) portaaton laatikko on säädetävissä. Oikean säädettynä mukava erilaisissa töissä.  Säätöpotikat ovat siinä käsinojan alla - niin vaihteistolle, kuin hydrauliikallekin. Jos vaihteiston säädöt on pielessä, niin vika ei mielestäni ole koneen vaan kuskin.

Itselle siirtyminen portaattomaan tuli ajankohtaiseksi, kun rikoin oikean olkapääni... Enkä siirtymistä takaisin keppeihin haluaisi tehdä. Niin paljon turhaa niiden keppien kanssa joutuu tekemään. Niitä keppikoneita on kyllä apukoneina  ;).
Tämä keskustelu portaaton/keppikone muistuttaa kovin kahdeksankymmenluvun nelivetokeskusteluja "hyvällä takavedolla pärjää" ;) ...
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: JoHaRa - 02.08.10 - klo:20:58
Ajelin tuollaisella Vallulla viime viikolla jotain 30 mittarituntia. Säilörehun levityksessä ja polkemisessa. Olihan se ihan kiva. Jalat sai heittää gynekologintuoliasentoon (jalat etulasille) ja kun nopeasti heilutteli suunnanvaihtajaa ja paineli cruisella (johon oli säädetty 2 nopeutta) niin jalkoja ei tosiaan tarvinnut mihinkään.

Toisaalta: Tuossa työssä menee mikä kone tahansa. Mukavuutta kuitenkin lisäsi se että tuossa veto säilyi loppuun asti siihen asti kun jalan nosti kaasulta, mutta miten se erosi "kyrbiinitutkimesta". Kivaa oli myös se että kone pysähtyi paikoilleen vaikka mäkeen kun kaasun nosti kun moottorijarrutus oli säädetty oikein.

Tiellä sillä oli mukava ajaa. Automaattipykällys toimi hyvin ylöspäin, mutta hidastettaessa "suurin alue" jäi kuitenkin päälle.

Negatiivista: Kun öljyt lämpenivät niin vaihteisto alkoi nytkimään. Nytkimistä tapahtui kyllä muutenkin, aika rajuja tärähdyksiä, paljon suurempia kuin tavallisissa Valluissa.

Minulle ei päässyt ko. töissä vielä valkenemaan että miksi portaaton olisi parempi kuin traktori jossa on vaikka 4 automaattista pikavaihdetta. Itse en moista laitetta ostaisi. Erittäin miellyttävä sillä oli kyllä ajaa, mutta mikä tahansa on mukavaa jos vertaa sitä näihin meidän omiin traktoreihin  :D
Jos painelee cruisella, niin eikö se silloin ole Katie Holmes -asento  ???

Hyvä huomio. Mutta cruisea oli kyllä kiva painella  :D
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 02.08.10 - klo:21:03
Tämä keskustelu portaaton/keppikone muistuttaa kovin kahdeksankymmenluvun nelivetokeskusteluja "hyvällä takavedolla pärjää" ;)

Pärjäähän sillä. Tosin keppejä siinäkään ei ole vaikka portaat löytyykin.

Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Cornfarmer - 02.08.10 - klo:21:13
Deutzin portaatonta hiukan kokeilleena voin yhtyä ihmettelyyn. Ehkä vario onkin toista maata käytöltään ja käytökseltään, töks...töks...töks...hiihaa...töks...vouuuu...hiihaa...TÖKS!!! Siinä kuvattuna sanallisesti millaista ko.
vehkeellä on saapua vauhtia jouheasti ::) hiljennellen esim. risteykseen.
Seuraavaksi lähtökiihdytys: Vrrruuummmm...vrrruuummmmm...vruuuummmmm...
hiiiiiiiiiiiiii...vooouuu...hiiiiiiiiiiiiii...voooooooouuuuuuuu jne.
pari minuuttia melkein paikallaan huudattaa ja vonguttaa kunnes vaivihkaa madellen liikkeelle.
Ei herännyt pakkomielteistä intohimoa saada moista aparaattia itselle.

Deutzin(kin) portaaton laatikko on säädetävissä. Oikean säädettynä mukava erilaisissa töissä.  Säätöpotikat ovat siinä käsinojan alla - niin vaihteistolle, kuin hydrauliikallekin. Jos vaihteiston säädöt on pielessä, niin vika ei mielestäni ole koneen vaan kuskin.

Itselle siirtyminen portaattomaan tuli ajankohtaiseksi, kun rikoin oikean olkapääni... Enkä siirtymistä takaisin keppeihin haluaisi tehdä. Niin paljon turhaa niiden keppien kanssa joutuu tekemään. Niitä keppikoneita on kyllä apukoneina  ;).
Tämä keskustelu portaaton/keppikone muistuttaa kovin kahdeksankymmenluvun nelivetokeskusteluja "hyvällä takavedolla pärjää" ;) ...


Ja tuosta alimmaisesta lauseesta tuli mieleen vaikka nyt ei tähän kuulukaan sen kummemmin, itse oon sitä mieltä et ihan turha niitä vaihteita on autoissakaan vaihdella siis henkilö ja paketti/kuorma-autoissa... automaatti laatikko on siinäkin ykkönen Ojalaa lainaten ylivoimainen suorastaan!!! ainakin tietyllä merkillä jolla ajetaan niitä miljoonia rikki  ;) En tarkoita nyt sitte mitää saksan mossea=BMW tai  saksan Ladaa=audi...
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Cornfarmer - 02.08.10 - klo:21:15
Deutzin portaatonta hiukan kokeilleena voin yhtyä ihmettelyyn. Ehkä vario onkin toista maata käytöltään ja käytökseltään, töks...töks...töks...hiihaa...töks...vouuuu...hiihaa...TÖKS!!! Siinä kuvattuna sanallisesti millaista ko.
vehkeellä on saapua vauhtia jouheasti ::) hiljennellen esim. risteykseen.
Seuraavaksi lähtökiihdytys: Vrrruuummmm...vrrruuummmmm...vruuuummmmm...
hiiiiiiiiiiiiii...vooouuu...hiiiiiiiiiiiiii...voooooooouuuuuuuu jne.
pari minuuttia melkein paikallaan huudattaa ja vonguttaa kunnes vaivihkaa madellen liikkeelle.
Ei herännyt pakkomielteistä intohimoa saada moista aparaattia itselle.

Jontikkakin varmaan sit täytyy lisätä tähän kommenttiin ku siinä on sama laatikko!!!! ku deutzissa...

Jonnussa ja teussissa sekä vallussa ei ole portaatonta vaihteistoa. Huomio.

Eikä olisi massikassakaan ilman venttiä  ;)
Otsikko: Miksi ei ostaa portaaton?
Kirjoitti: KJL - 02.08.10 - klo:21:38
Siinä kysymys pyhässä yksinkertaisuudessaan. mikä tekee siitä niin "YLIVOIMAASEN". missä töissä toimii paremmin kuin tavallinen?

Kaikissa töissä, jopa sen klapisirkkelin edessä portaaton on mukavampi. Kytkinpoljintakin tarvitaan vain käynnistyksen yhteydessä.

Nää on makuasioita, mutten mä ainakaan keppilootaisella ajoon lähde, jos raputon on vapaana. Tosin meillähän ei tuntejakaan tuu siihen tahtiin kuin näillä tosi urakkamiehillä. Nyt on vasta viime lokakuusta asti tullu reilu 800 tuntia, ettei taida tonni tulla täyteen vuodessa vaikka mukavuutensa ansiosta tuolla ajaa jopa ihan huvikseenkin. Tai ainakin työntekokin on paljon mielekkäämpää kuin vanhalla 8130:llä. Kuormaushommissa, joita meidän tilalla on melkoisesti, portaaton hakkaa keppilootaisen 100-0. Jos räyhäkästä menoa haluaa, on portaaton täysin väärä valinta. Portaattomalla ajo sinänsä on eleettömän tuntuista, kun ei tartte riehua joka suuntaan koppi käsiä ja jalkoja täynnä. Sinänsä mistään portaattomasta ei kovin kummoseen käsitykseen pääse muutaman tunnin koeajolla.
Otsikko: Vs: Miksi ei ostaa portaaton?
Kirjoitti: Cornfarmer - 02.08.10 - klo:21:53
Siinä kysymys pyhässä yksinkertaisuudessaan. mikä tekee siitä niin "YLIVOIMAASEN". missä töissä toimii paremmin kuin tavallinen?

Kaikissa töissä, jopa sen klapisirkkelin edessä portaaton on mukavampi. Kytkinpoljintakin tarvitaan vain käynnistyksen yhteydessä.

Nää on makuasioita, mutten mä ainakaan keppilootaisella ajoon lähde, jos raputon on vapaana. Tosin meillähän ei tuntejakaan tuu siihen tahtiin kuin näillä tosi urakkamiehillä. Nyt on vasta viime lokakuusta asti tullu reilu 800 tuntia, ettei taida tonni tulla täyteen vuodessa vaikka mukavuutensa ansiosta tuolla ajaa jopa ihan huvikseenkin. Tai ainakin työntekokin on paljon mielekkäämpää kuin vanhalla 8130:llä. Kuormaushommissa, joita meidän tilalla on melkoisesti, portaaton hakkaa keppilootaisen 100-0. Jos räyhäkästä menoa haluaa, on portaaton täysin väärä valinta. Portaattomalla ajo sinänsä on eleettömän tuntuista, kun ei tartte riehua joka suuntaan koppi käsiä ja jalkoja täynnä. Sinänsä mistään portaattomasta ei kovin kummoseen käsitykseen pääse muutaman tunnin koeajolla.



KJL puhuu ihan asiaa toki muutenkin ja ei siitä portaattomasta saa mitään käsitystä jos sä vain käyt lenkin heittämässä!!! viikon päivät ku tekee eri hommia ja jaksaa tutustua niihin eri säätö juttuihin mikä on missäkin hyvä ni  saa jo ihan hyvän kuvan  ;D
Otsikko: Vs: Miksi ei ostaa portaaton?
Kirjoitti: Maalaispoika - 02.08.10 - klo:21:57
Kaikissa töissä, jopa sen klapisirkkelin edessä portaaton on mukavampi. Kytkinpoljintakin tarvitaan vain käynnistyksen yhteydessä.

Eikä muuten tartte!  :D Onhan se portaaton ylivertainen ajettava, niin kuin perustelitkin. Kävin muuten eilen tyyppäämäs kaverin volsua DSG-vaihteistolla, mäkin haluan sellaisen!
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: rookie - 02.08.10 - klo:21:58
Oli muuten kova tarjous valtran ostajalle tämän päivän MT takasivulla...ainoo vaan että tarjous on olllut voimassa 30.6.2010 asti...nooh pienet kömmähdykset sallittakoon :)
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: 3070 E - 02.08.10 - klo:22:06
Deutzin portaatonta hiukan kokeilleena voin yhtyä ihmettelyyn. Ehkä vario onkin toista maata käytöltään ja käytökseltään, töks...töks...töks...hiihaa...töks...vouuuu...hiihaa...TÖKS!!! Siinä kuvattuna sanallisesti millaista ko.
vehkeellä on saapua vauhtia jouheasti ::) hiljennellen esim. risteykseen.
Seuraavaksi lähtökiihdytys: Vrrruuummmm...vrrruuummmmm...vruuuummmmm...
hiiiiiiiiiiiiii...vooouuu...hiiiiiiiiiiiiii...voooooooouuuuuuuu jne.
pari minuuttia melkein paikallaan huudattaa ja vonguttaa kunnes vaivihkaa madellen liikkeelle.
Ei herännyt pakkomielteistä intohimoa saada moista aparaattia itselle.

Jontikkakin varmaan sit täytyy lisätä tähän kommenttiin ku siinä on sama laatikko!!!! ku deutzissa...

Jonnussa ja teussissa sekä vallussa ei ole portaatonta vaihteistoa. Huomio.

Eikä olisi massikassakaan ilman venttiä  ;)

Kyllä olisi, hivenen erilainen tietenkin, mutta eipä olisi Jontikkaakan ilman Massikan toista perustajaa, joka kehitti Jontikkaa alustavan Waterloo boy:n.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: torx - 02.08.10 - klo:22:07
mutta mihkä sitä esim kynnöllä tarttee ei oo eteen tullu hetkee että olis keppiä joutunu liikuttaan. pikavaihteilla ainoastaan
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: rookie - 02.08.10 - klo:22:17
mutta mihkä sitä esim kynnöllä tarttee ei oo eteen tullu hetkee että olis keppiä joutunu liikuttaan. pikavaihteilla ainoastaan

ja jopa ilman pikavaihteitakin pärjää hienosti..jotenkin tuntuu ettei nykyään töitä voi muka tehdä kuin jollain portaattomilla ja sit ihmetellään kun ei nää hommat kannata
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: apilas - 02.08.10 - klo:22:36
Siinä kysymys pyhässä yksinkertaisuudessaan. mikä tekee siitä niin "YLIVOIMAASEN". missä töissä toimii paremmin kuin tavallinen?

Kaikissa töissä. Ihan kaikissa.



Perunan kuorimisessakin?


Kyllä. Ei tarvii vaihteköppiä hämmentää niin voi vaikka perunoita kuoria.

timppal on pakko olla portaaton ko muuten loppuis kädet kesken ko täytyy vatkata omaa keppiään massikal ajaes ;D ;D
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: +200 - 02.08.10 - klo:22:39
Hain unirappia "ennakoivasta huollosta".Siä oli dynavc pajalla,huoltomies pelas tetristä sen kans läppärillään.Omistaja sanoi että se vt haluaa peliseuraa suhteellisen usein :o
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Cornfarmer - 02.08.10 - klo:22:54
mutta mihkä sitä esim kynnöllä tarttee ei oo eteen tullu hetkee että olis keppiä joutunu liikuttaan. pikavaihteilla ainoastaan

ja jopa ilman pikavaihteitakin pärjää hienosti..jotenkin tuntuu ettei nykyään töitä voi muka tehdä kuin jollain portaattomilla ja sit ihmetellään kun ei nää hommat kannata


Täytyy kyllä myöntää et osittain olen samaakin mieltä tässä asiassa... kyllä mä ainakin oon tykänny ja tykkään vieläkin ajaa keppi vaihteisella missä ei ole edes pikavaihteita  ;D esim. deutzin dx-sarjat 80-luvulta ni vaihdelaatikko on ihan huippu vaihtamisen kanssa ei parempaa ole tullu vastaan  ;) ajoon tuossa 2003 vuoden ford transitilla ni voi jesus mikkä vaihteet oli... sanoon auton omistajalle et mun vanhassa deutzissakin on paljon paremmat vaihteet! ventistä en osaa sanoa näistä vanhoista malleista mitä ne on ku ei oo tullu ajettua?!?!?!
Otsikko: Vs: Miksi ei ostaa portaaton?
Kirjoitti: KJL - 02.08.10 - klo:23:40
Kaikissa töissä, jopa sen klapisirkkelin edessä portaaton on mukavampi. Kytkinpoljintakin tarvitaan vain käynnistyksen yhteydessä.

Eikä muuten tartte!  :D Onhan se portaaton ylivertainen ajettava, niin kuin perustelitkin. Kävin muuten eilen tyyppäämäs kaverin volsua DSG-vaihteistolla, mäkin haluan sellaisen!


No käynnistyksen turvakatkaisin tjsp. järjestely nyt sattuu olemaan siihen kytkinpolkimeen yhdistettynä, mut voishan se olla vaikka käppärissäkin...
Hain unirappia "ennakoivasta huollosta".Siä oli dynavc pajalla,huoltomies pelas tetristä sen kans läppärillään.Omistaja sanoi että se vt haluaa peliseuraa suhteellisen usein :o
Jaa-a... Ei ollu meidän kones... ;D
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: zetor8045 - 03.08.10 - klo:00:46
Deutzin portaatonta hiukan kokeilleena voin yhtyä ihmettelyyn. Ehkä vario onkin toista maata käytöltään ja käytökseltään, töks...töks...töks...hiihaa...töks...vouuuu...hiihaa...TÖKS!!! Siinä kuvattuna sanallisesti millaista ko.
vehkeellä on saapua vauhtia jouheasti ::) hiljennellen esim. risteykseen.
Seuraavaksi lähtökiihdytys: Vrrruuummmm...vrrruuummmmm...vruuuummmmm...
hiiiiiiiiiiiiii...vooouuu...hiiiiiiiiiiiiii...voooooooouuuuuuuu jne.
pari minuuttia melkein paikallaan huudattaa ja vonguttaa kunnes vaivihkaa madellen liikkeelle.
Ei herännyt pakkomielteistä intohimoa saada moista aparaattia itselle.

Jontikkakin varmaan sit täytyy lisätä tähän kommenttiin ku siinä on sama laatikko!!!! ku deutzissa...
No jonnikka kyllä toimii hienostuneesti eikä töki kyllä yhtään ja deutzin portaattomalla en oo ajanut niin siitä en sano mitään....
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 03.08.10 - klo:21:52
ja jopa ilman pikavaihteitakin pärjää hienosti..jotenkin tuntuu ettei nykyään töitä voi muka tehdä kuin jollain portaattomilla ja sit ihmetellään kun ei nää hommat kannata

Kylvökoneen kanssa pitää olla melkoisen ripeä kepinheiluttaja.

Eikä siinä mitään jos on jostain 1960-luvun alkupuolelta koneita ajalta ennen pikavaihteiden keksimistä, mutta uutta en kyllä enää ostaisi.

Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: JoHaRa - 03.08.10 - klo:22:02
ja jopa ilman pikavaihteitakin pärjää hienosti..jotenkin tuntuu ettei nykyään töitä voi muka tehdä kuin jollain portaattomilla ja sit ihmetellään kun ei nää hommat kannata

Kylvökoneen kanssa pitää olla melkoisen ripeä kepinheiluttaja.

Eikä siinä mitään jos on jostain 1960-luvun alkupuolelta koneita ajalta ennen pikavaihteiden keksimistä, mutta uutta en kyllä enää ostaisi.

Miksi juuri kylvökoneen? Minä heitän "nopeen kakkosen" päälle päisteessä ja ajan sillä toiseen päähän  ???

Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 03.08.10 - klo:22:09
Miksi juuri kylvökoneen? Minä heitän "nopeen kakkosen" päälle päisteessä ja ajan sillä toiseen päähän  ???

Jos haluat heittää "nopean kakkosen" päisteessä, niin mikäpä minä olen sitä estelemään, kunhan vain varmistaa ettei lapset joudu näkemään mitään sopimattomuuksia.



Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: JoHaRa - 03.08.10 - klo:22:15
Miksi juuri kylvökoneen? Minä heitän "nopeen kakkosen" päälle päisteessä ja ajan sillä toiseen päähän  ???

Jos haluat heittää "nopean kakkosen" päisteessä, niin mikäpä minä olen sitä estelemään, kunhan vain varmistaa ettei lapset joudu näkemään mitään sopimattomuuksia.



 ;D Ten points  ;D Harvoin osuu ja uppoaa mut nyt niin kävi  ;D
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: MacGyver - 03.08.10 - klo:22:45
Deutzin portaatonta hiukan kokeilleena voin yhtyä ihmettelyyn. Ehkä vario onkin toista maata käytöltään ja käytökseltään, töks...töks...töks...hiihaa...töks...vouuuu...hiihaa...TÖKS!!! Siinä kuvattuna sanallisesti millaista ko.
vehkeellä on saapua vauhtia jouheasti ::) hiljennellen esim. risteykseen.
Seuraavaksi lähtökiihdytys: Vrrruuummmm...vrrruuummmmm...vruuuummmmm...
hiiiiiiiiiiiiii...vooouuu...hiiiiiiiiiiiiii...voooooooouuuuuuuu jne.
pari minuuttia melkein paikallaan huudattaa ja vonguttaa kunnes vaivihkaa madellen liikkeelle.
Ei herännyt pakkomielteistä intohimoa saada moista aparaattia itselle.

Jontikkakin varmaan sit täytyy lisätä tähän kommenttiin ku siinä on sama laatikko!!!! ku deutzissa...

Jonnussa ja teussissa sekä vallussa ei ole portaatonta vaihteistoa. Huomio.

Millä perusteella Dyva VT on portaaton? Kakkosalueella ei jaksa vetää esim. kuormia, äestä, VOIMAA vaativia töitä. Ykkösalueella kulkee ehkä 15 km/h. Eli hämmennä vaan niitä alueita. Ja pitikös kone pysäyttää VAIHDON takia?
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Timppa - 03.08.10 - klo:22:49
Ykkösalueella kulkee ehkä 15 km/h

***Ykkösalueella kulkee 30 kmh.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: agrobaatos - 03.08.10 - klo:23:05
Ykkösalueella kulkee ehkä 15 km/h

***Ykkösalueella kulkee 30 kmh.

Tämmöistä...

Kakkosalueella ei jaksa vetää esim. kuormia, äestä, VOIMAA vaativia töitä.

Omarahoitusosuus ei sitte riittänyt...
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Cornfarmer - 03.08.10 - klo:23:07
pitääkö olla paikallaan jos variossa tai dyva vt:ssä vaihtaa aluetta...?
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: agrobaatos - 03.08.10 - klo:23:16
pitääkö olla paikallaan jos variossa tai dyva vt:ssä vaihtaa aluetta...?

Ei, jos askartelet kaukosäätimen...
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Cornfarmer - 03.08.10 - klo:23:21
pitääkö olla paikallaan jos variossa tai dyva vt:ssä vaihtaa aluetta...?

Ei, jos askartelet kaukosäätimen...


Ja miksi pitää olla kaukosäädin jos meinaa vauhdissa muuttaa aluetta...?
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: KJL - 03.08.10 - klo:23:22
pitääkö olla paikallaan jos variossa tai dyva vt:ssä vaihtaa aluetta...?

Hitaalle vaihdossa paikallaan, nopeammalle vaihdettaessa nopeus vähintään 5km/h. Kumpikaan ei oo muodostanu minkäänlaista ongelmaa... ainakaan mulle.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: agrobaatos - 03.08.10 - klo:23:26
pitääkö olla paikallaan jos variossa tai dyva vt:ssä vaihtaa aluetta...?

Ei, jos askartelet kaukosäätimen...


Ja miksi pitää olla kaukosäädin jos meinaa vauhdissa muuttaa aluetta...?

Ymmärsinkö kysymyksen siis väärin, kun kysyit että paikallaan...?

Täytyyks aina olla niin kiiru, ettei kerkiä miettimään kummalla alueella ajelen tänäpä...?
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Cornfarmer - 03.08.10 - klo:23:27
pitääkö olla paikallaan jos variossa tai dyva vt:ssä vaihtaa aluetta...?

Hitaalle vaihdossa paikallaan, nopeammalle vaihdettaessa nopeus vähintään 5km/h. Kumpikaan ei oo muodostanu minkäänlaista ongelmaa... ainakaan mulle.


No ei paha... mitäs sitte tapahtuu jos meinaa vauhdista vaikka 8km/h vaihtaa nopealta alueelta hitaalle alueelle...?
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Cornfarmer - 03.08.10 - klo:23:29
pitääkö olla paikallaan jos variossa tai dyva vt:ssä vaihtaa aluetta...?

Ei, jos askartelet kaukosäätimen...


Ja miksi pitää olla kaukosäädin jos meinaa vauhdissa muuttaa aluetta...?

Ymmärsinkö kysymyksen siis väärin, kun kysyit että paikallaan...?

Täytyyks aina olla niin kiiru, ettei kerkiä miettimään kummalla alueella ajelen tänäpä...?


kyllä ymmärsit kysymyksen oikein... mut kysyyn vain et miks se vaatii jotain kaukosäädintä...  ;D
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: realisti - 04.08.10 - klo:08:37
kyllä alueen vaihto onnistuu ainakin tuossa uusimmassa dyna-tm versiossa, alle 30km/h pitää olla vauhtia, koska varion 1-alue yltää siihen saakka.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Ojala - 04.08.10 - klo:09:53
pitääkö olla paikallaan jos variossa tai dyva vt:ssä vaihtaa aluetta...?

Hitaalle vaihdossa paikallaan, nopeammalle vaihdettaessa nopeus vähintään 5km/h. Kumpikaan ei oo muodostanu minkäänlaista ongelmaa... ainakaan mulle.


No ei paha... mitäs sitte tapahtuu jos meinaa vauhdista vaikka 8km/h vaihtaa nopealta alueelta hitaalle alueelle...?

Alue vaihtuu naks,naks  ::)


Fendtissä alle 10km/h eikä voimakasta vetoa tai moottorijarrutusta, ei pakasella kylmänä  ;D

Jaksaa vetää fälttiä, äestä yms hiukan juristaa muuten ok
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: KJL - 04.08.10 - klo:10:29
pitääkö olla paikallaan jos variossa tai dyva vt:ssä vaihtaa aluetta...?

Hitaalle vaihdossa paikallaan, nopeammalle vaihdettaessa nopeus vähintään 5km/h. Kumpikaan ei oo muodostanu minkäänlaista ongelmaa... ainakaan mulle.


No ei paha... mitäs sitte tapahtuu jos meinaa vauhdista vaikka 8km/h vaihtaa nopealta alueelta hitaalle alueelle...?

Alue vaihtuu naks,naks  ::)


Fendtissä alle 10km/h eikä voimakasta vetoa tai moottorijarrutusta, ei pakasella kylmänä  ;D

Jaksaa vetää fälttiä, äestä yms hiukan juristaa muuten ok

Jaa... en oo Dynassa kokeillu. Kun kerran ohjekirja kieltää vaihtamasta pienelle vauhdissa, todennäköisesti tietokonekin sen estää tai sitten toimii samoin ku Fentissä. Ohjelmistoissa kuitenkin on eroja muutenkin. Ei mikään ongelma pysähtyminenkään. Pellolle mentäessä joutuu useimmiten jonkun muunkin syyn takia pysähtymään, niin pienemmälle vaihdon voi tehdä siinä samassa ilman suurempaa dramatiikkaa. Ei nää portaattomat muutenkaa oo mitää tavallisen "perustumpulan" koneita. Oikeestaan kaikki nykytraktorit vaatii enemmän tai vähemmän ohjekirjan selaamista ja ymmärtämistä, että niistä saa kaiken hyödyn irti...
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: icefarmer - 04.08.10 - klo:10:50
pitääkö olla paikallaan jos variossa tai dyva vt:ssä vaihtaa aluetta...?

Hitaalle vaihdossa paikallaan, nopeammalle vaihdettaessa nopeus vähintään 5km/h. Kumpikaan ei oo muodostanu minkäänlaista ongelmaa... ainakaan mulle.


No ei paha... mitäs sitte tapahtuu jos meinaa vauhdista vaikka 8km/h vaihtaa nopealta alueelta hitaalle alueelle...?

Alue vaihtuu naks,naks  ::)


Fendtissä alle 10km/h eikä voimakasta vetoa tai moottorijarrutusta, ei pakasella kylmänä  ;D

Jaksaa vetää fälttiä, äestä yms hiukan juristaa muuten ok

Jaa... en oo Dynassa kokeillu. Kun kerran ohjekirja kieltää vaihtamasta pienelle vauhdissa, todennäköisesti tietokonekin sen estää tai sitten toimii samoin ku Fentissä. Ohjelmistoissa kuitenkin on eroja muutenkin. Ei mikään ongelma pysähtyminenkään. Pellolle mentäessä joutuu useimmiten jonkun muunkin syyn takia pysähtymään, niin pienemmälle vaihdon voi tehdä siinä samassa ilman suurempaa dramatiikkaa. Ei nää portaattomat muutenkaa oo mitää tavallisen "perustumpulan" koneita. Oikeestaan kaikki nykytraktorit vaatii enemmän tai vähemmän ohjekirjan selaamista ja ymmärtämistä, että niistä saa kaiken hyödyn irti...
vanhoilla pikavaihteettomillakin hurrautettiin samoilla vauheilla sontakuorman kans pellolle tieltä pysähtelemättä, näin se tekniikka menee eteenpäin ;D ;D mites direkti käyttäytyy tuossa tilanteessa, menee sulavasti vaan, vai pysähdytäänkö useamman kerran ??? ??? ???
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: JoHaRa - 04.08.10 - klo:11:05
Kauhean ulvotuksen nuo portaattoman vaativat jotta liikkuvat. 1600 rpm koneeseen niin lähtee pyörät pyörimään. Kovalla alustalla vähän helpommin.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: GTS - 04.08.10 - klo:11:13
Muuan koneopettaja totesi parisen vuotta sitten ettei mene kovinkaan pitkää aikaa kun portaaton vaihteisto löytyy vakiovarusteena alle sataheppaisista traktoreista. Vielä ei niin ole mutta ehkä kymmenen vuoden päästä jo on. Se olisi kyllä mainio edistysaskel traktorien maailmassa.   :-*
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: JoHaRa - 04.08.10 - klo:11:16
Muuan koneopettaja totesi parisen vuotta sitten ettei mene kovinkaan pitkää aikaa kun portaaton vaihteisto löytyy vakiovarusteena alle sataheppaisista traktoreista. Vielä ei niin ole mutta ehkä kymmenen vuoden päästä jo on. Se olisi kyllä mainio edistysaskel traktorien maailmassa.   :-*

Kai sentään yli 100 -heppaisia tulisi saamaan keppikoneina  ???
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: KJL - 04.08.10 - klo:12:32
Kauhean ulvotuksen nuo portaattoman vaativat jotta liikkuvat. 1600 rpm koneeseen niin lähtee pyörät pyörimään. Kovalla alustalla vähän helpommin.
Jaa... No tarvittaessa niinkin saadaan homma hoidettua moottorin ja voimansiirron keskinäistä seurustelusuhdetta säätämällä, mutta yleensä talla pohjassa kiihdytettäessä kierroksia on 1500. Vetositkeyssäätöä muuttamalla kierroksia saa lisää, soppaa menee enemmän (hetkellisesti sen kiihdytyksen ajan) ja kiihtyvyys hieman parempi, mutta ero ei ole merkittävä. Kuormaushommissa riittää 1200-1300 kierrosta, ettei tuo nyt mitään huudattamista vaadi...
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: mike - 04.08.10 - klo:13:59
Koeajoin 7499:n ohraa 20 tonnia...ihan se ja sama mikä alue.
Puomi menee poikki jos kärry eri mieltä.

Ihan turha edes keskustella mikä on kukkulan kuningas.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: juumassi - 04.08.10 - klo:21:44




Itselle siirtyminen portaattomaan tuli ajankohtaiseksi, kun rikoin oikean olkapääni... Enkä siirtymistä takaisin keppeihin haluaisi tehdä. Niin paljon turhaa niiden keppien kanssa joutuu tekemään. Niitä keppikoneita on kyllä apukoneina  ;).
Tämä keskustelu portaaton/keppikone muistuttaa kovin kahdeksankymmenluvun nelivetokeskusteluja "hyvällä takavedolla pärjää" ;) ...
[/quote]


Ja tuosta alimmaisesta lauseesta tuli mieleen vaikka nyt ei tähän kuulukaan sen kummemmin, itse oon sitä mieltä et ihan turha niitä vaihteita on autoissakaan vaihdella siis henkilö ja paketti/kuorma-autoissa... automaatti laatikko on siinäkin ykkönen Ojalaa lainaten ylivoimainen suorastaan!!! ainakin tietyllä merkillä jolla ajetaan niitä miljoonia rikki  ;) En tarkoita nyt sitte mitää saksan mossea=BMW tai  saksan Ladaa=audi...
[/quote]

http://www.iltalehti.fi/autot/2010080112093616_au.shtml

tässä yksi esimerkki.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Mäksä - 05.08.10 - klo:16:29
Onhan se jonkullainen hienous olevinaan, mutta turha kuitenkin. Ja aiheuttaa sen, että joutuu taas alkaa käyttämään peltoreita ajaessa, kun ne ulvoo niin kovasti.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Maalaispoika - 05.08.10 - klo:20:56
Onhan se jonkullainen hienous olevinaan, mutta turha kuitenkin. Ja aiheuttaa sen, että joutuu taas alkaa käyttämään peltoreita ajaessa, kun ne ulvoo niin kovasti.

Ei ainakaan jontikassa tartte peltoreita.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: kuu - 05.08.10 - klo:21:59
Onhan se jonkullainen hienous olevinaan, mutta turha kuitenkin. Ja aiheuttaa sen, että joutuu taas alkaa käyttämään peltoreita ajaessa, kun ne ulvoo niin kovasti.

Ei ainakaan jontikassa tartte peltoreita.

Eikös Jontikassa ulvo juuri ikävästi sillä nopeudella, millä pitäisi kylvää/äestää. Kaikki nuo laatikot ulvoo enemmän tai vähemmän, mikä on todella ärsyttävä ominaisuus. Mistä se ääni lähtee?
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Maalaispoika - 05.08.10 - klo:22:17
Eikös Jontikassa ulvo juuri ikävästi sillä nopeudella, millä pitäisi kylvää/äestää. Kaikki nuo laatikot ulvoo enemmän tai vähemmän, mikä on todella ärsyttävä ominaisuus. Mistä se ääni lähtee?

Ainoat mua häiritsevät äänet lähtevät jousituksen hydrauliikasta ja renkaista. Ensimmäinen kuuluu juuri peltonopeudessa ja jälkimmäinen yli 45 km/h nopeudessa.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Timppa - 05.08.10 - klo:22:20
Melutaso on muuten niin alhainen että joku pieni "ulvonta" voi kuulua.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: SKN - 05.08.10 - klo:22:39
Olis se maar surkiaa jos ostas kolme kerroksisen huushollin ja ei olis portaita.....
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Cornfarmer - 05.08.10 - klo:22:47
Onhan se jonkullainen hienous olevinaan, mutta turha kuitenkin. Ja aiheuttaa sen, että joutuu taas alkaa käyttämään peltoreita ajaessa, kun ne ulvoo niin kovasti.

Ei ainakaan jontikassa tartte peltoreita.

Eikös Jontikassa ulvo juuri ikävästi sillä nopeudella, millä pitäisi kylvää/äestää. Kaikki nuo laatikot ulvoo enemmän tai vähemmän, mikä on todella ärsyttävä ominaisuus. Mistä se ääni lähtee?


Hydraulipumput pitää meteliä koska ne pyörivät niin lujaa!! Mut ei se kyl paha meteli ole ainakin mitä venttiä on tullu kuunneltua hommissa ;)
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: kyntaja - 07.08.10 - klo:09:23
Siinä kysymys pyhässä yksinkertaisuudessaan. mikä tekee siitä niin "YLIVOIMAASEN". missä töissä toimii paremmin kuin tavallinen?

No joo.Tähän taloon tulee portaaton sitten kun ne ovat varma toimisia.
Siihen asti korvataan laatikon portaattomuus TEHOLLA.
Olishan portaaton poljin ajolla monessa hyvä. Esim.pientareen niitto yms paljon pysähtelyä vaativat hommat....
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Karju - 07.08.10 - klo:10:18
Dyna vt, ei mitään ongelmia laatikon kanssa ,menee niinku juna.Aloitus säätöjen kanssa tuotti vähän koulutöitä mutta kun asetukset kohdallaan niin ajamisen helppous saa mielen kirkkaaksi.28ton koukussa,ylä ja alamäkeä, siinä vasta huomaa moottorin ja portaattoman yhteistyön saumattomuuden.Polttoainetalous oli valtaisa +,en olisi uskonu että 80 heppaa suurempi kone vie 4ltunnissa vehemmän löpöä kun T.En tiedä mistä nämä "ujeltamiset on saatu,kuultu. Ainoa mikä kuuluu on ilmastointi,yle,tai Nova. ps keppikone toimii hienosti lietepumpun edessä! ;D
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: KJL - 07.08.10 - klo:10:22
Siinä kysymys pyhässä yksinkertaisuudessaan. mikä tekee siitä niin "YLIVOIMAASEN". missä töissä toimii paremmin kuin tavallinen?

No joo.Tähän taloon tulee portaaton sitten kun ne ovat varma toimisia.
Siihen asti korvataan laatikon portaattomuus TEHOLLA.
Olishan portaaton poljin ajolla monessa hyvä. Esim.pientareen niitto yms paljon pysähtelyä vaativat hommat....
No aika näyttää miten tuo varmatoimisuus on, mutta toistaiseksi tuo käytettynä ostettu Dyna-VT on toiminu luotettavasti.

Kyllä se poljinajo on hyvä monessa muussakin kuin vain pysähtelyä vaativissa hommissa. Tietenkin pitää erottaa poljinajo ja "silppuriajo" toisistaan... "Silppuriajoa" käytän pääsääntöisesti kaikissa voimanoton vakiokierroksia vaativissa töissä.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: JoHaRa - 07.08.10 - klo:12:38
Pitääkö paikkansa että portaatonta lootaa ruvettiin kehittämään koska uusiin moottoreihin ei enää saatu alavääntöä päästörajoitusten takia  ::)
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: maitoa - 07.08.10 - klo:12:50
ruohonleikkuukoneella ajaneena suoraveto pelaa loistavasti. :P
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: KJL - 07.08.10 - klo:13:08
Pitääkö paikkansa että portaatonta lootaa ruvettiin kehittämään koska uusiin moottoreihin ei enää saatu alavääntöä päästörajoitusten takia  ::)

Niin kai sitten, jos päästörajoitukset alko kiristyä 90-luvun alkupuolella... Tosin ilmastonmuutoshype on kai alkanu vasta myöhemmin?

Tottahan se on, että portaaton voimansiirto voi antaa anteeksi moottorinkin ominaisuuksia, muttei se oo tarkoituksenmukaista.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Timppa - 07.08.10 - klo:15:39
Höpinä fentin laatikosta on ymmärrettävä kateudeksi.  ;D
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Lumiukko - 07.08.10 - klo:15:58
Onhan se jonkullainen hienous olevinaan, mutta turha kuitenkin. Ja aiheuttaa sen, että joutuu taas alkaa käyttämään peltoreita ajaessa, kun ne ulvoo niin kovasti.

Joko niistä on jossain vaiheessa päästy eroon?
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Naturalis - 07.08.10 - klo:16:16
Onhan se jonkullainen hienous olevinaan, mutta turha kuitenkin. Ja aiheuttaa sen, että joutuu taas alkaa käyttämään peltoreita ajaessa, kun ne ulvoo niin kovasti.
Joko niistä on jossain vaiheessa päästy eroon?
On, mutta traktorin täytyy olla joku muu kuin kotimainen merkki...
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: kuu - 07.08.10 - klo:17:50
Fendtillä kun kultivoi, niin kone sammuu, jos tulee äkkinäinen tiukka kohta, koska tietokoneohjelma ei ehdi muuttaa välitystä riittävän nopeasti.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: JoHaRa - 07.08.10 - klo:18:17
Fendtillä kun kultivoi, niin kone sammuu, jos tulee äkkinäinen tiukka kohta, koska tietokoneohjelma ei ehdi muuttaa välitystä riittävän nopeasti.

Saman koin N142 Vallussa, ei ole poikkeus että mopo hyytyy jos siltä vaatii yllättäviä.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Cornfarmer - 07.08.10 - klo:18:28
Fendtillä kun kultivoi, niin kone sammuu, jos tulee äkkinäinen tiukka kohta, koska tietokoneohjelma ei ehdi muuttaa välitystä riittävän nopeasti.


Minkä kokoinen eli numeroinen sun ventti on jos se nuon sammuu...? en oo ikää kuullukkaa et portaattomalla voi käydä noin...
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: JoHaRa - 07.08.10 - klo:18:37
Fendtillä kun kultivoi, niin kone sammuu, jos tulee äkkinäinen tiukka kohta, koska tietokoneohjelma ei ehdi muuttaa välitystä riittävän nopeasti.


Minkä kokoinen eli numeroinen sun ventti on jos se nuon sammuu...? en oo ikää kuullukkaa et portaattomalla voi käydä noin...

Ainakin Direkt-Vallussa oli se mielenkiintoinen piirre että ikinä ei tiennyt että millä kierroksilla ja millä vauhdilla se liikkeelle lähti. Tuntui siltä että ohjelma mietti pitkään että mitä tehdään. Ehkä kerran päivässä kone veti sellaiset välitykset päälle että moottori sammui. Mutta: Jos on toimistorotta ratissa niin ei tämä tieto ole täyttä faktaa.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: kyntaja - 07.08.10 - klo:23:46
Paljonko tunteja takan portaattomien ratin äärellä.Kesto +5000h??
Tehot n.270-320hp koneesta.Vieläkö löytyy.Ja tehot ruuvatuista koneista ei mistään vakio 9** ja 89** koneista jotka painavat sen 15t tyhjänä ja taas hukkuu tehot tyhjän massaan siirtoon.
Noukkarin,lietepytyn ja maakärrin edessä.....
Itsellä toi varma toimisuus pop,uutuiaiseen tullut ekasta rehunteosta lähtien n.400h,ei joudu kiikuttamaan laatikoita huoltoon kaliproitaviksi/muuhun turhuuksiin.
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: MacGyver - 08.08.10 - klo:09:13
Koeajoin 7499:n ohraa 20 tonnia...ihan se ja sama mikä alue.
Puomi menee poikki jos kärry eri mieltä.

Ihan turha edes keskustella mikä on kukkulan kuningas.

Että oikein 20 tonnia ja 240 hevosvoimaa!!!
Pitikö se mennessään tälläistä ääntä:

TÄPTÄPTÄPTÄPTÄPTÄPTÄPTÄP
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Karju - 08.08.10 - klo:09:50
 Lämpeekö perä vai loppuko kirjaimet näppäimistöstä! ::)
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Lumiukko - 08.08.10 - klo:11:01
Onhan se jonkullainen hienous olevinaan, mutta turha kuitenkin. Ja aiheuttaa sen, että joutuu taas alkaa käyttämään peltoreita ajaessa, kun ne ulvoo niin kovasti.
Joko niistä on jossain vaiheessa päästy eroon?
On, mutta traktorin täytyy olla joku muu kuin kotimainen merkki...

Aa..
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: Timppa - 08.08.10 - klo:12:56
Koeajoin 7499:n ohraa 20 tonnia...ihan se ja sama mikä alue.
Puomi menee poikki jos kärry eri mieltä.

Ihan turha edes keskustella mikä on kukkulan kuningas.

Että oikein 20 tonnia ja 240 hevosvoimaa!!!
Pitikö se mennessään tälläistä ääntä:

TÄPTÄPTÄPTÄPTÄPTÄPTÄPTÄP



Tuo on jonnikan pärinää...
Otsikko: Vs: Miksi ostaa portaaton
Kirjoitti: MacGyver - 08.08.10 - klo:14:10
Koeajoin 7499:n ohraa 20 tonnia...ihan se ja sama mikä alue.
Puomi menee poikki jos kärry eri mieltä.

Ihan turha edes keskustella mikä on kukkulan kuningas.

Että oikein 20 tonnia ja 240 hevosvoimaa!!!
Pitikö se mennessään tälläistä ääntä:

TÄPTÄPTÄPTÄPTÄPTÄPTÄPTÄP



Tuo on jonnikan pärinää...

Jontikat vaan suhisee, lavettikyydissä korjaamolle..