Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: talontollo - 28.01.14 - klo:23:03
-
Vanha 8160 (M100) ottaa epäröiden kierroksia, räpättää, kun painaa kaasun pohjaan. Täydet kierrokset ottaa kyllä mutta tavallaan pätkii välillä ja tuprauttaa aavistuksen harmaata savua. Käyntiääni ei ole terve ja tuntuu että tehotkin on aavistuksen kateissa. Aivan kun saisi polttoaineeseen ilmaa. Käyntiin lähtee niin kun pitääkin, myös kylmänä.
Ilmansuodattimet on vaihdettu, ei auttanut.
Suodattimet ja tiivisteet on vaihdettu, ei auttanut.
Imupuolen letkut on vaihdettu, ei auttanut.
Uutta sähköistä siirtopumppua on kokeiltu, ei auttanut.
Polttoainesäiliöön menevä imuputki on tarkistettu, oli ehjä.
Polttoaineeseen on kokeiltu kaksitahtiöljyä, ei auttanut.
Jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi ruiskutuspumppu (Bosch, jakaja) sökö.
Kone on turbotettu ja syöttöä lisätty. Ajettu n 7000h.
Onko vielä muita vaihtoehtoja kun dieselhuolto?
-
Revit sen pumpun ja suuttimet irti ja viet ne sinne tiisselikorjaamolle vaan. Kerran se kirpaisee. Ookko kaikki banjoliittimet ja muut mahdolliset kissanestoverkot syynänny polttoaineletkuissa?
-
Tsekkaa oletko laittanut suodattimen vaihdon yhteydessä kaksi tiivistettä päällekkäin. Viittaisi kyllä vahvasti imupuolen ilmavuotoon..
-
jos viittii askarella ni pätkä kirkasta putkea ennen pumppua ni näkee meneekö ilmaa, luulis ettei käyntiin lähde motteetta seisomisen jälkeen jos ilmaa vetää :-\ :-\ :-\ :-\
-
tb löpöä tankissa. länsikoneet rupeaa pakkasella nikottelemaan venäläisellä talvi poltoöljyllä.
-
tai sitten vaan olet mahtannu laittaa viallisen tiivisteen suotimen kanssa, itellä kerran meinas mennä hermo casen kanssa mutta sitten kun vaihtoin uudet suotimet ja tiivisteet niin vikapa löyty, helevetin pienestä osaa olla kiinni!
-
Vanha 8160 (M100) ottaa epäröiden kierroksia, räpättää, kun painaa kaasun pohjaan. Täydet kierrokset ottaa kyllä mutta tavallaan pätkii välillä ja tuprauttaa aavistuksen harmaata savua. Käyntiääni ei ole terve ja tuntuu että tehotkin on aavistuksen kateissa. Aivan kun saisi polttoaineeseen ilmaa. Käyntiin lähtee niin kun pitääkin, myös kylmänä.
Ilmansuodattimet on vaihdettu, ei auttanut.
Suodattimet ja tiivisteet on vaihdettu, ei auttanut.
Imupuolen letkut on vaihdettu, ei auttanut.
Uutta sähköistä siirtopumppua on kokeiltu, ei auttanut.
Polttoainesäiliöön menevä imuputki on tarkistettu, oli ehjä.
Polttoaineeseen on kokeiltu kaksitahtiöljyä, ei auttanut.
Jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi ruiskutuspumppu (Bosch, jakaja) sökö.
Kone on turbotettu ja syöttöä lisätty. Ajettu n 7000h.
Onko vielä muita vaihtoehtoja kun dieselhuolto?
Tuohan on sukua suoraan ylenevässä polvessa Fiatagri 80/90:lle. Mielestäni se on käynyt tuollalailla ainakin viimeiset 20 vuotta talvisin. Tosin ei se tuota lämpimänä tee , siis talvisinkaan ::)
-
Mulla oli sama ongelma 5 vuotta sitten. Huoltomies käski ottaa suodattimen ja imuletkun irti suodattimen jalasta ja puhaltaa paineilmalla niin sanotusti väärään suuntaan eli suodatinjalan sisäpuolella on tuloreikä niin siitä takkiin päin laita kämmen eteen niin näät mitä tulee. Mulla tuli semmosta kumi nöyhtää joka tukki tulo reijän. Ota myös siirtopumppu myös irti.
-
Mulla oli sama ongelma 5 vuotta sitten. Huoltomies käski ottaa suodattimen ja imuletkun irti suodattimen jalasta ja puhaltaa paineilmalla niin sanotusti väärään suuntaan eli suodatinjalan sisäpuolella on tuloreikä niin siitä takkiin päin laita kämmen eteen niin näät mitä tulee. Mulla tuli semmosta kumi nöyhtää joka tukki tulo reijän. Ota myös siirtopumppu myös irti.
Ainaki 140 on takaiskuventtili välis,voi olla heikkoa puhaltaa väärinpäin :o
-
140 on paljon uudempi kuin 8160. Mulla ajettu jo 12000h. Kovilla pakkasilla meinaa tehä vielä samaa vikaa mut laitaa jään estoa putellin tankiin niin hyvin menee
-
Mulla oli sama ongelma 5 vuotta sitten. Huoltomies käski ottaa suodattimen ja imuletkun irti suodattimen jalasta ja puhaltaa paineilmalla niin sanotusti väärään suuntaan eli suodatinjalan sisäpuolella on tuloreikä niin siitä takkiin päin laita kämmen eteen niin näät mitä tulee. Mulla tuli semmosta kumi nöyhtää joka tukki tulo reijän. Ota myös siirtopumppu myös irti.
Vanhoista täyttöletkuista irtoaa just tuota, ja isompiakin kappaleita.. Tuurilla tankin sihti on tukossa, ja siitä seuraa hyvin tuollainen ongelma jota aloittaja tuossa kuvailee.
-
Tuosta tankin imuputken sihdistä tuli mieleen oiso tukkeessa tai sihtiän on muistaakseni tökätty putkeen eikä ole millään kiristetty. oisko siten imussa sihti voinu pohjata imuputken päähän. muistelen joskus jollekkin tuolleen käyneen. helppo korjata vetää sihdin alas ja pihdeillä puristaa sihdin yläpuolelta putken soikeaksi. Yksi ongelma on myös tuo tankin läpivienti. mulla tuli läpiviennin kohdalla tankin putkenpuolelle hiushalkeama ja siitä imeskeli ilmaa.
Tuon ilma ongelman kanssa kannattaa olla tarkkana menee syöttöpumppun runko äkkiä.
-
Mikähän näissä 7,5 litran nyykkärin moottoreissa on kun ei niillä taho päästä 7000 tunnin kun pitää jo avata?
Monessa myytävässä näkyy olevan jo toinen moottori vaikka tunteja vähän.?Toki moottori on rakenteeltaan vanhanaikainen ei märkiä syliteriputkia niin kuin kaikissa nykyajan kiisseleissä lähes järkiään on .
-
Mikähän näissä 7,5 litran nyykkärin moottoreissa on kun ei niillä taho päästä 7000 tunnin kun pitää jo avata?
Monessa myytävässä näkyy olevan jo toinen moottori vaikka tunteja vähän.?Toki moottori on rakenteeltaan vanhanaikainen ei märkiä syliteriputkia niin kuin kaikissa nykyajan kiisseleissä lähes järkiään on .
Eikös tuo 7,5 ole foortti pohjainen, taittaa olla kuivat putket silti enemmistönä, nyykäri iveco vai mikä se ny on , perkins jne
-
En oo kuullu muuta ku että ku kierroksia lisätään niin sitten rupiaa venttiilit saamaan kyytiä ;D Ei oo ollu ongelmia itellä ku vakio kierroksilla mennään,eniten ajetussa ei oo tosin vasta ku 9050h. Toinen lukunsa sitten nuo 175,190 mallit missä on se sähkö boschi niin nänhy muutaman myynti ilmotuksen että moottori vaihdettu,onko sillä pumpulla mitään tekemistä asian kanssa ?
-
Mikähän näissä 7,5 litran nyykkärin moottoreissa on kun ei niillä taho päästä 7000 tunnin kun pitää jo avata?
Monessa myytävässä näkyy olevan jo toinen moottori vaikka tunteja vähän.?Toki moottori on rakenteeltaan vanhanaikainen ei märkiä syliteriputkia niin kuin kaikissa nykyajan kiisseleissä lähes järkiään on .
Onko kaikki muut moottorit historiaa?HÄ?
Märkiä putkia ei olis ikinä saanu keksiä.
-
Mikähän näissä 7,5 litran nyykkärin moottoreissa on kun ei niillä taho päästä 7000 tunnin kun pitää jo avata?
Monessa myytävässä näkyy olevan jo toinen moottori vaikka tunteja vähän.?Toki moottori on rakenteeltaan vanhanaikainen ei märkiä syliteriputkia niin kuin kaikissa nykyajan kiisseleissä lähes järkiään on .
Ja taas jotain höpöhöpöä.. Sultahan sitä tulee jo melkein enemmän kuin minulta ;D
-
Lopettakaa tuo joutava älämölö ja vastatkaa mistä johtuu tuo lyhyt käyttöikä.Onko niissä se ainainen fordin moottorin tyyppivika eli soikheat sylinterit.?
-
Mikähän näissä 7,5 litran nyykkärin moottoreissa on kun ei niillä taho päästä 7000 tunnin kun pitää jo avata?
Monessa myytävässä näkyy olevan jo toinen moottori vaikka tunteja vähän.?Toki moottori on rakenteeltaan vanhanaikainen ei märkiä syliteriputkia niin kuin kaikissa nykyajan kiisseleissä lähes järkiään on .
Onko kaikki muut moottorit historiaa?HÄ?
Märkiä putkia ei olis ikinä saanu keksiä.
montakohan selekää on säretty noita massikan lohkoja auton kyytiin rettuuttaessa :'( :'( :'( :'(
-
niinpä, onko joku kuullut voortin motilla jaettavan yli 6000 tuntia ilman remppaa? ite jo aikoinani ihmettelin tuota ja viime kesänä yhtä soikhiaa käyntiin kirnuten totesin että 6327+ tuntia takana! ei hyvät hyyssykät! aina vaan.
-
niinpä, onko joku kuullut voortin motilla jaettavan yli 6000 tuntia ilman remppaa? ite jo aikoinani ihmettelin tuota ja viime kesänä yhtä soikhiaa käyntiin kirnuten totesin että 6327+ tuntia takana! ei hyvät hyyssykät! aina vaan.
Aidolla 6.6 litran fordin koneella jo 8500 tuntia eikä mitään merkkejä rempasta. ;D
-
Mikähän näissä 7,5 litran nyykkärin moottoreissa on kun ei niillä taho päästä 7000 tunnin kun pitää jo avata?
Monessa myytävässä näkyy olevan jo toinen moottori vaikka tunteja vähän.?Toki moottori on rakenteeltaan vanhanaikainen ei märkiä syliteriputkia niin kuin kaikissa nykyajan kiisseleissä lähes järkiään on .
Niitä ei ole viritetty tarpeeksi, kone kuluu kuivana. Alkuperäiset tehot tuplaten kesti 7,5 litranen ainakin sen 7500h mitä talossa oli. :)
-
Liekkö sitten joku poikkeus päässy joukkoon 6500h ja ohivuodot 18-22% joka pytyssä ja konetta on käskytetty ja oikein kunnolla ruuvattu tehojakin mutta paino tulee vastaan tehojen lsiäyksen suhteen. Tsekattiin kansi niin ei minkäänlaista vikaa
Koneistaja tappeli venttiilin varteen palaneen öljyn kanssa. Yleensä lähtee hiomapaperilla karsta mutta nyt piti ottaa viila ennenkuin sai karsan pois. Tuumas vaan että ompa joskus käyny lämpösenä. Venttiilit hiottiin ja samalla tarkastettiin ettei ole tullut hius halkeamia venttiileihin. Kateltiin noita "soikeita" pyttyjä niin tehtaan hoonaus jäljet oli vielä paikoin nähtävissä. Ei muuta kuin kansi kiinni, omaisen ovat vainajan nähneet.
Kovassa ajossa ja jos matalilla kierroksilla paljon rankasti vedättää niin liukulaakerit heikko paikka noissa 7,5l koneissa. Öjyillä tuskin on vaikutusta, muuten kuin riittävän lyhyt vaihtoväli, ehkä linkomallinen öljyputsari vois ottaa nokipartikkelit pois öljystä paremmin kuin paperi suodatin.
Ja nyt tarkoitan rankalla vedolla sitä että lyöt traktorin vaikkapa dynoon ja otat siitä 70-90% tehoa jatkuvasti 3-8h yhtä soittoa ilman lepo jaksoja. Tuosta 6500 h noin 70% on tuota työtä.
En todellakaan tuota pidä pahana. 6500h ja maantiekilometrejä yli 100tuhatta. Pelto töitä tuo kone ei ole oppinu tekemään.
Jos Valtraan vertaa niin moottori on siinä parempi mutta mutta, jos parhaimmillaan T190 vaihteisto avataan kaksi kertaa 4 viikon välein ja uusitaan rattahia vahteistoon niin niin. Kokonaisuutta ajatellen ei oo kahta sanaa kummalla tulee halvemmaksi tuota työtä tehdä. Kyseissä härpäkkeessä ei vaihteistoa ole vielä avattu. Moottorin alakerran laakeriremontin hinta ilman työn noin 2 tonnia verollista.
Saman suuntaisessa työssä ollu T 190 ja tunteja takana 8000h ja laatikko auki 7 kertaa. Kumma kun nyt kyseisellä urakoitsijalla ole ensimmäistäkää valtraa pihassa. mitenkään hirveästi tuotakaan ei ollu lastutettu kun joku kuitenkin heti takertuu siihenkin. Ei ole kummin kaimalta kuulutua vaan omin silmin nähtyä
Mielenkiintoista nähä nuo uudet neloset kuinka alakerran laakerit rupee kestämään kun oikeen pistetään mutkarauta lujille. Kuitenkin lakeerin koko on rajallinen leveyden suhteen, halkaisijaa voi kasvattaa kylläkin.
Ois ihan mielenikintoista verrata onko niissä esim kierokangen laakerin halkaisija isompi kui vastaavan kutosen?
-
Itellä 8160 ja tapista otettu parhaillaan 212hp. Vedetty monena kesänä jf1350 silppuria 14m karhetta. Kaks kertaa avattu vaihdelaatikko josta menny suunanvaihtajan akseli poikki maksoi kaks vuotta sitten 59€ plus työt, kahesti vaihdettu pakosarjan pultit menny silppurin vedossa. Nyt ajetaan vain 3 karhetta n9m leveydeltä silpuriin. Hultomies meinas että ulosotosta tohtii otta yli 200 mut sano että jos on pitoja ja tiukka paikka niin järkimukaan. Nyt mittarissa 12000h
-
niinpä, onko joku kuullut voortin motilla jaettavan yli 6000 tuntia ilman remppaa? ite jo aikoinani ihmettelin tuota ja viime kesänä yhtä soikhiaa käyntiin kirnuten totesin että 6327+ tuntia takana! ei hyvät hyyssykät! aina vaan.
Kyl sillä vohvelireunasella pääsee yli 8000 tuntia.
-
niinpä, onko joku kuullut voortin motilla jaettavan yli 6000 tuntia ilman remppaa? ite jo aikoinani ihmettelin tuota ja viime kesänä yhtä soikhiaa käyntiin kirnuten totesin että 6327+ tuntia takana! ei hyvät hyyssykät! aina vaan.
Kyl sillä vohvelireunasella pääsee yli 8000 tuntia.
Onko sulla vielä voortiki??
Tiiäkkö että sun uskottavuus alkaa aika pahasti rapistua :o
-
niinpä, onko joku kuullut voortin motilla jaettavan yli 6000 tuntia ilman remppaa? ite jo aikoinani ihmettelin tuota ja viime kesänä yhtä soikhiaa käyntiin kirnuten totesin että 6327+ tuntia takana! ei hyvät hyyssykät! aina vaan.
Kyl sillä vohvelireunasella pääsee yli 8000 tuntia.
Onko sulla vielä voortiki??
Tiiäkkö että sun uskottavuus alkaa aika pahasti rapistua :o
Jep, 7610. ;D
Kato kaikki mikkä alkaa V-kirjaimella on kovia pelejä. Voortti, Viiatti, Valmetti ja Verku.
-
aakkosista löytynnä vain yhen kirjaimen traktorit ja kaikki pihalla!
-
niinpä, onko joku kuullut voortin motilla jaettavan yli 6000 tuntia ilman remppaa? ite jo aikoinani ihmettelin tuota ja viime kesänä yhtä soikhiaa käyntiin kirnuten totesin että 6327+ tuntia takana! ei hyvät hyyssykät! aina vaan.
Kyl sillä vohvelireunasella pääsee yli 8000 tuntia.
Onko sulla vielä voortiki??
Tiiäkkö että sun uskottavuus alkaa aika pahasti rapistua :o
Jep, 7610. ;D
Kato kaikki mikkä alkaa V-kirjaimella on kovia pelejä. Voortti, Viiatti, Valmetti ja Verku.
..Volovo, Ventti, Viiatagri ja Vaari kans.
-
niinpä, onko joku kuullut voortin motilla jaettavan yli 6000 tuntia ilman remppaa? ite jo aikoinani ihmettelin tuota ja viime kesänä yhtä soikhiaa käyntiin kirnuten totesin että 6327+ tuntia takana! ei hyvät hyyssykät! aina vaan.
Kyl sillä vohvelireunasella pääsee yli 8000 tuntia.
Onko sulla vielä voortiki??
Tiiäkkö että sun uskottavuus alkaa aika pahasti rapistua :o
Jep, 7610. ;D
Kato kaikki mikkä alkaa V-kirjaimella on kovia pelejä. Voortti, Viiatti, Valmetti ja Verku.
..Volovo, Ventti, Viiatagri ja Vaari kans.
Ai nii, se Vaari unohtu.
On mulla yks poikkeevakirjaiminenkin, prouni. ;D
-
niinpä, onko joku kuullut voortin motilla jaettavan yli 6000 tuntia ilman remppaa? ite jo aikoinani ihmettelin tuota ja viime kesänä yhtä soikhiaa käyntiin kirnuten totesin että 6327+ tuntia takana! ei hyvät hyyssykät! aina vaan.
Kyl sillä vohvelireunasella pääsee yli 8000 tuntia.
Onko sulla vielä voortiki??
Tiiäkkö että sun uskottavuus alkaa aika pahasti rapistua :o
Jep, 7610. ;D
Kato kaikki mikkä alkaa V-kirjaimella on kovia pelejä. Voortti, Viiatti, Valmetti ja Verku.
..Volovo, Ventti, Viiatagri ja Vaari kans.
Ai nii, se Vaari unohtu.
On mulla yks poikkeevakirjaiminenkin, prouni. ;D
Raaviittiko?
-
on se hyvä että joillain on makua hankkia oikeita koneita töihin! eikä vaan pelkkiä ....... :o
-
niinpä, onko joku kuullut voortin motilla jaettavan yli 6000 tuntia ilman remppaa? ite jo aikoinani ihmettelin tuota ja viime kesänä yhtä soikhiaa käyntiin kirnuten totesin että 6327+ tuntia takana! ei hyvät hyyssykät! aina vaan.
Kyl sillä vohvelireunasella pääsee yli 8000 tuntia.
Onko sulla vielä voortiki??
Tiiäkkö että sun uskottavuus alkaa aika pahasti rapistua :o
Jep, 7610. ;D
Kato kaikki mikkä alkaa V-kirjaimella on kovia pelejä. Voortti, Viiatti, Valmetti ja Verku.
..Volovo, Ventti, Viiatagri ja Vaari kans.
Ai nii, se Vaari unohtu.
On mulla yks poikkeevakirjaiminenkin, prouni. ;D
Raaviittiko?
950 1963, kiinteellä vetokoukulla ja siivapyörällä. Perkeleellinen työkones. ;D
-
on se hyvä että joillain on makua hankkia oikeita koneita töihin! eikä vaan pelkkiä ....... :o
Mää oon luullu et Se johtuu maranismista? Työn tuottavuus ei mun helmitaulussa lisäänny koneen arvon kanssa samassa suhteessa.
Pippeliin on jo jatko kulkimessa. ;D
-
niinpä, onko joku kuullut voortin motilla jaettavan yli 6000 tuntia ilman remppaa? ite jo aikoinani ihmettelin tuota ja viime kesänä yhtä soikhiaa käyntiin kirnuten totesin että 6327+ tuntia takana! ei hyvät hyyssykät! aina vaan.
Kyl sillä vohvelireunasella pääsee yli 8000 tuntia.
Onko sulla vielä voortiki??
Tiiäkkö että sun uskottavuus alkaa aika pahasti rapistua :o
Jep, 7610. ;D
Kato kaikki mikkä alkaa V-kirjaimella on kovia pelejä. Voortti, Viiatti, Valmetti ja Verku.
..Volovo, Ventti, Viiatagri ja Vaari kans.
Ai nii, se Vaari unohtu.
On mulla yks poikkeevakirjaiminenkin, prouni. ;D
Raaviittiko?
950 1963, kiinteellä vetokoukulla ja siivapyörällä. Perkeleellinen työkones. ;D
Kuten vanhassa kliseisessä lausahduksessa todetaan: "Aja millä haluat ja Braunilla loput" ;D
-
niinpä, onko joku kuullut voortin motilla jaettavan yli 6000 tuntia ilman remppaa? ite jo aikoinani ihmettelin tuota ja viime kesänä yhtä soikhiaa käyntiin kirnuten totesin että 6327+ tuntia takana! ei hyvät hyyssykät! aina vaan.
Kyl sillä vohvelireunasella pääsee yli 8000 tuntia.
Onko sulla vielä voortiki??
Tiiäkkö että sun uskottavuus alkaa aika pahasti rapistua :o
Jep, 7610. ;D
Kato kaikki mikkä alkaa V-kirjaimella on kovia pelejä. Voortti, Viiatti, Valmetti ja Verku.
..Volovo, Ventti, Viiatagri ja Vaari kans.
Ai nii, se Vaari unohtu.
On mulla yks poikkeevakirjaiminenkin, prouni. ;D
Raaviittiko?
950 1963, kiinteellä vetokoukulla ja siivapyörällä. Perkeleellinen työkones. ;D
ISOlohko ;D Mulla vaan 850 :-[ :-[
Työkoneesta tiedä, ollut jo monta vuotta ja kerran istutettu perunaa kasvimaalle, yritykseksi jäi eka työtehtävä käyntiongelmien vuoksi ;D
-
Eihän sillä mitään voi tehdä. Nostolaite on joko/tai.