Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: ponydiesel - 30.08.18 - klo:16:14

Otsikko: Puimurin päivitys
Kirjoitti: ponydiesel - 30.08.18 - klo:16:14
Pitäisi ensikaudelle vaihtaa  rahtipuima tuoreempaan. Vaihtoehtoina Sampo C8 tai vähän käytetty JD W540. Mitenkä noi Comiat on kestäny, epäilyttävän paljon on vähän ajettuja vaihtokonerivissä tarjolla. C8 olis esikela kun taas JD on yhdellä kelalla. Kokemuksia ja heikkoja paikkoja kaivataan.
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: SamiT - 30.08.18 - klo:19:46
Esikelakone sitten vaatii säätöjen uudelleen opiskelua hieman, reagoi nimittäin herkästi puintiväliin ja kelanopeuksiin, mutta toisaalta saa helposti säädettyä mieleisen kun viitsii vähän perehtyä, mulla siis käytössä neljättä syksyä vanhemman pään Sampo-Massikka 28, jossa vastaava etukelasysteemi kuin C8-mallissa, ja nyt alkaa olla säädöt onnistuneet helposti. Tällä saa seulastoa helpolla ylikuormitettua kaikenlaisella muhjulla jos liian raju puinti, ylikypsä vehnäkin vaatii vähän isommat puintivälit kuin ohjekirja suosittaa, ja kauralla voi myös ajaa isommalla välillä niin ei tule olkisilppua säiliöön.
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: kylmis - 01.09.18 - klo:09:03
C8:n ongelma on juurikin seulasto. Tuplakela pui tehokkaasti, mutta seulasto ei pysty käsittelemään massaa. Ei pysty ajamaan yli 5km/h, ettei tappiot kasva. Sitten kun kone ei olekkaan niin tehokas kuin on ajateltu, niin se pistetään vaihtoon. Näin on kerrottu, mutta mikä on totuus. Toi mitä Sami jutteli, on avainasemassa. Puintiväli oltava isolla, muuten alkaa suoranaisesti tukkia, varsinkin kostealla kasvustolla. Varsinaisista tyyppivioista on pahin taka-akselin repeäminen vasemmalta puolen. Kollega oli vikamahdollisuudesta tietoinen ja tarkkaili tilannetta, silti vahinko kävi äkkiä ja yllättäen. Sitten olikin vasen takarengas irti ja Porin keikka edessä. Tehtaalla oli kuitenkin tyhjä paikka hyllyssä. Osa ilmeisesti tehtiin sitten siinä isännän odottaessa. Tätä on ollut varsinkin alkupään koneissa, kannattaa ottaa vakavasti ja selvittää onko kyseinen yksilö jo korjattu ja tarvittaessa laittaa se paikka heti kuntoon, välttyy isolta murheelta. Muista vioista on esiintynyt lähinnä tyhjennystorven päätylaakerin hajoamista. Kannattanee vaihtaa jo ennakolta. En tiedä onko tullut jotain korjaussarjaa tms. tuon tiimoilta.

Summa rum. Voi olla hyvä kone, jos pärjää säätöjen kanssa ja seulaston ongelmat ovat johtuneet nimenomaan huonoista säädöistä. Kyseessähän on kuitenkin varsin uusi tekniikka isännille ja ei voi poissulkea sitä mahdollisuutta, että konetta ei ole osattu käyttää. Riskin tässä kuitenkin ottaa, ettei säädöistä huolimatta ole niin tehokas kuin on ajateltu. Maaseudusta kattelin, että Agco myi käytettyjä jo reilulla alennuksella, joten kysyntää ei liikaa ole. Tästä mallista voi tehdä hyvätkin kaupat.
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: ijasja2 - 01.09.18 - klo:09:17
C8:n ongelma on juurikin seulasto. Tuplakela pui tehokkaasti, mutta seulasto ei pysty käsittelemään massaa. Ei pysty ajamaan yli 5km/h, ettei tappiot kasva. Sitten kun kone ei olekkaan niin tehokas kuin on ajateltu, niin se pistetään vaihtoon. Näin on kerrottu, mutta mikä on totuus. Toi mitä Sami jutteli, on avainasemassa. Puintiväli oltava isolla, muuten alkaa suoranaisesti tukkia, varsinkin kostealla kasvustolla. Varsinaisista tyyppivioista on pahin taka-akselin repeäminen vasemmalta puolen. Kollega oli vikamahdollisuudesta tietoinen ja tarkkaili tilannetta, silti vahinko kävi äkkiä ja yllättäen. Sitten olikin vasen takarengas irti ja Porin keikka edessä. Tehtaalla oli kuitenkin tyhjä paikka hyllyssä. Osa ilmeisesti tehtiin sitten siinä isännän odottaessa. Tätä on ollut varsinkin alkupään koneissa, kannattaa ottaa vakavasti ja selvittää onko kyseinen yksilö jo korjattu ja tarvittaessa laittaa se paikka heti kuntoon, välttyy isolta murheelta. Muista vioista on esiintynyt lähinnä tyhjennystorven päätylaakerin hajoamista. Kannattanee vaihtaa jo ennakolta. En tiedä onko tullut jotain korjaussarjaa tms. tuon tiimoilta.

Summa rum. Voi olla hyvä kone, jos pärjää säätöjen kanssa ja seulaston ongelmat ovat johtuneet nimenomaan huonoista säädöistä. Kyseessähän on kuitenkin varsin uusi tekniikka isännille ja ei voi poissulkea sitä mahdollisuutta, että konetta ei ole osattu käyttää. Riskin tässä kuitenkin ottaa, ettei säädöistä huolimatta ole niin tehokas kuin on ajateltu. Maaseudusta kattelin, että Agco myi käytettyjä jo reilulla alennuksella, joten kysyntää ei liikaa ole. Tästä mallista voi tehdä hyvätkin kaupat.

Onko seulasto sama kuin ilman esikelaa? Ei oo Claasilta kopioitu kaksiosaista viettopintaa, jolla suuri osa moskasta siivoutuu ennen seuloja ilmavirran matkaan. Ei oo seulasto ongelma vrt. yksikelakone, ennemminkin yksikelakoneen ongelma. Säätöongelmia en osaa allekirjoittaa, ihan samoin käyttäytyy kuin yhdelläkin kelalla. Rajaisia ja säiliöön tarkkailemalla säädöt tehtävä, seulojen tilanteen ja puintisäädöt näkee niistä.

Tänä vuonna ollut teoriassa hankalat puintiolot, pientä tähkää ja puitava lujasti että saa irti. Oljesta tullut kuohkeaa massaa, karhosta näkee kun ei silppurin läpi aja. Olkisilppua voi tulla väärillä säädöillä paljon ja seuloille kuormitusta. Oletan että olki niin kevyttä, ettei ongelmaa seuloillakaan, tuuli vie mennessään eikä puintituloksessa eroa normaaliin. Ennemminkin toisinpäin, olosuhteet olleet loistavat ja ihan koko puintien ajan sai puida kuivia ja kypsiä kasvustoja. Milloin lie seuraavan kerran.

Puimurikin pääsi todella helpolla, kuljettimia ja ketjuja ei ollut tarvetta kiristellä, ei edes uutta kolakuljetinta. Normaalisti kiristellään usein kesken puintien, tästä voi päätellä että kostean ja puolivihreän massan puiminen rasittaa puimuria moninverroin.
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: teek - 01.09.18 - klo:09:51
 minkälainen kone mahtaa olla käytössä tällä hetkellä ja minkälaisia pinta aloja ajetaan.. monesti nähdään suurena asiana ajonopeus puimurilla. itse ennemmin ajattelsin uutta konetta niinpäin että pistää hiukan isompaa pöytää ja ajelee mieluummin 5-6km/h vauhdeilla kuin että yrittää ajaa aamusta iltaan maksimivauhtia täysillä .. makuasioita toki ja tietysti lohkot ja kivisyys vaikuttaa siihen yms
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: klapikasa - 01.09.18 - klo:10:18
Oli kv lehdessä tää asiantuntija joka vähän raoteli puimurin hienosäädöistä. Kävikö joku hänen kursilla? 

Äkkiseltään tuplasti tehokaampi kela, kun on kaksi, Irtipuinti tehokaampaa ja seuolasto sitten ei ehdi mukaan. Jos kela nopeus ja väli liian raju että tulee olkea seulastoihin. Hellävaraisempi, puiko se sitten tarpeeksi? Ja ehtiikö kohlimet mukaan sitten?
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: SamiT - 01.09.18 - klo:18:35
En säätöongelmaksi sentään nimittäisi, vaan että säädöt todella vaikuttavat tässä koneessa. Ei tällä nyt sentään 4,8 pöydällä ajonopeusennätyksiä tehdä, 4-6km/h tulee ajeltua hyvässä kasvustossa ja huonommissa sitten kovemmin, mutta kyllä tuo hankintahintansa haukkuu ja ihan kiva ajaa kun on tarpeeksi voimaa moottorissa. Kumma kun Ruotsissa melkein kaikki tällä isoimmalla pöydällä, liekö siellä sitten tapana ajaa hiljempaa isommalla työleveydellä kun tuppaavat leveämpiä äkeitäkin samantehoisilla traktoreilla pikkuhiljaa vetelevän kun taas meillä painetaan tuhatta ja sataa pienemmillä äkeillä.
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: Moerkoe - 01.09.18 - klo:20:01
minkälainen kone mahtaa olla käytössä tällä hetkellä ja minkälaisia pinta aloja ajetaan.. monesti nähdään suurena asiana ajonopeus puimurilla. itse ennemmin ajattelsin uutta konetta niinpäin että pistää hiukan isompaa pöytää ja ajelee mieluummin 5-6km/h vauhdeilla kuin että yrittää ajaa aamusta iltaan maksimivauhtia täysillä .. makuasioita toki ja tietysti lohkot ja kivisyys vaikuttaa siihen yms

Varmaan on monia tapoja hoitaa puinnit. Jotkut ajaa uusilla koneilla täysiä ja vaihtaa muutaman vuoden välein. Toiset ostaa koneen ja ajaa sillä loppuelämänsä.

Entä jos tekisi niin, että ostaisi viisi-kuusi hyväkuntoista vanhaa käytettyä ja kouluttaisi kylän kläpit ajamaan niitä. Lyhytkin puintiaika tulisi hyödynnettyä, kun monta puimuria haukkaisi viljaa samanaikaisesti. Siinä ei paljoa haittaisi vaikka yksi tai useampikin uupuisi kesken puintien. Jos kaikki olisi vielä samanlaisia, voisi yhden tarvittaessa purkaa toisille varaosiksi.

Kyllä koneet huollettuna kestää vaika kuinka kauan, näin tuossa ukkelin joka pui 50 vuotta vanhalla MF 86 puimurilla.
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: montöör - 01.09.18 - klo:20:36
Lehtien sivuilla peräkammarinpojat elvistelee papan ostamilla
uusilla puimureilla ja muillakin koneilla, luetellen niiden hienoja
lisävarusteita. Sensijaan näitä jo yli-ikäisiä koneita jotka toimivat
jopa paremmin kuin uutena, halveksitaan. Ehkä kateutta, kun ei
itse pysty nyt eikä koskaan samaan. Noottaa, kööllää
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: teek - 02.09.18 - klo:09:20
minkälainen kone mahtaa olla käytössä tällä hetkellä ja minkälaisia pinta aloja ajetaan.. monesti nähdään suurena asiana ajonopeus puimurilla. itse ennemmin ajattelsin uutta konetta niinpäin että pistää hiukan isompaa pöytää ja ajelee mieluummin 5-6km/h vauhdeilla kuin että yrittää ajaa aamusta iltaan maksimivauhtia täysillä .. makuasioita toki ja tietysti lohkot ja kivisyys vaikuttaa siihen yms

Varmaan on monia tapoja hoitaa puinnit. Jotkut ajaa uusilla koneilla täysiä ja vaihtaa muutaman vuoden välein. Toiset ostaa koneen ja ajaa sillä loppuelämänsä.

Entä jos tekisi niin, että ostaisi viisi-kuusi hyväkuntoista vanhaa käytettyä ja kouluttaisi kylän kläpit ajamaan niitä. Lyhytkin puintiaika tulisi hyödynnettyä, kun monta puimuria haukkaisi viljaa samanaikaisesti. Siinä ei paljoa haittaisi vaikka yksi tai useampikin uupuisi kesken puintien. Jos kaikki olisi vielä samanlaisia, voisi yhden tarvittaessa purkaa toisille varaosiksi.

Kyllä koneet huollettuna kestää vaika kuinka kauan, näin tuossa ukkelin joka pui 50 vuotta vanhalla MF 86 puimurilla.
[/quot

kestäähän ne huollettuna kyllä.. ja foorumin pohjalla ku mennää ni eihän uusilla ole mitää käyttöä, vain vanha faari tai lexion on puimureita.. ;) mutta aiheeseen.. melko paljon tosiaan on pienillä tunneilla olevaa comiaa vaihtoriveissä.. mistä sitten lie johtuu.. tehottomuudesta...? isännillä ollu liikaa rahaa? tälläinen vuosi kuin nyt antaa taas uskoa ihmiselle että sillä 80 luvun romulla on kiva ajaa.. mutta kun iskee normisyksy ja puintipäivät vähenee reilusti ja kone joutuu syömään raskasta märkää evästä kaivattais tehoja.. tai vaihtoehtoisesti tehoja jotta uskaltaa edes hiukan sillo odottaa parempaa keliä..  lainataan aihetta senverran että onko taittopöydästä kokemusta jengillä.. lähinnä siitä kuinka paljon koneen pituus hankalilla pelto/metsäteillä tuo tuskaa..
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: montöör - 02.09.18 - klo:09:46
" 80 luvun romulla on kiva ajaa.. mutta kun iskee normisyksy ja puintipäivät vähenee reilusti ja kone joutuu syömään raskasta märkää evästä kaivattais tehoja.. tai vaihtoehtoisesti tehoja jotta uskaltaa edes hiukan sillo odottaa parempaa keliä.."




Ei kaikki vanhat koneet ole romuja, niin kuin ei ihmisetkään. Pienillä, alle 200 ha tiloilla
ei ole kannattavaa vaihtaa koneita uusiin 3 vuoden välein hra tai rva teek:n tavoin. Vaan
eipä konekauppiaskaan juokse perässä mainoslippalakkeineen. Noottaa, kööllää
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: ponydiesel - 02.09.18 - klo:20:23
Jep, nykyisellään siis 2075 sampo jossa esikela, pöytä 4.2. Seulat saa  kyllä täyteen olkisilppua jos säädöt liian tiukalla. Seulasto on sama pykälää pienemmässä mallissa jossa ei ole esikelaa.
Jontikan puintiteho mietityttää kun vakiopöytä on 5.5 ja kuitenkin yksi kela. Kelan halkaisija tosin 66cm joten kompensoiko se esikelan?
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: Oksa - 02.09.18 - klo:20:41
onkohan jontikan puiminen tarkoitettu pieniolkisen viljan puintiin?   kerkiää sitä 20 senttistä läpäistä enemmän kuin 40 senttistä mattoa.   tänä syksynä näköjään sais vaarillakin ajella roimasti nopsempaan..   jotta olis olkea seuloilla.         noooo, huomena näkee ku melkein kasvuista kauraa kokeilen..
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: Köysti - 26.10.18 - klo:21:45
Pitäisi ensikaudelle vaihtaa  rahtipuima tuoreempaan. Vaihtoehtoina Sampo C8 tai vähän käytetty JD W540. Mitenkä noi Comiat on kestäny, epäilyttävän paljon on vähän ajettuja vaihtokonerivissä tarjolla. C8 olis esikela kun taas JD on yhdellä kelalla. Kokemuksia ja heikkoja paikkoja kaivataan.

Oletko jo puimurin vaihtanut? Kyllä JD:ssäkin on kaksi kelaa, varsinainen ja sitten pienempi jälkipuintikela. Jontikka on tehty sen verran lujasti, ettei siinä ole mitään erityistä pelättävää. Mallihan on pohjimmiltaan sama kuin WTS ja muutenkin, kun tutkii Jontikan puimurimalleja, monet perusratkaisut ovat olleet käytössä jo kauan.

Jos jotain negatiivista niin Jontikka kärsii kosteassa oljessa herkästi kohlintappioista eikä niille tahdo saada tehtyä oikein mitään. Kuivalla kelillä ohranpuinnissakin päästään hyvään tehoon. JD:n kolakuljetin on tarpeeksi pitkä, jotta pöydälle näkee hyvin kun pui ja ergonomia on muutenkin kunnossa jo WTS -mallistossa.
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: ponydiesel - 29.10.18 - klo:20:05
Juu. WTS 9540 on tulossa. Sattui vähän ajettu ja siisti kohdalle. Vielä kun pääsin koepuimaan niin homma oli selvä. Kaikin puolin eri planeetalta kun Sampo, tosin oma Zampo jo 13 vuotta vanha eikä uudesta ajokokemusta.
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: Neke - 29.10.18 - klo:20:47
Juu. WTS 9540 on tulossa. Sattui vähän ajettu ja siisti kohdalle. Vielä kun pääsin koepuimaan niin homma oli selvä. Kaikin puolin eri planeetalta kun Sampo, tosin oma Zampo jo 13 vuotta vanha eikä uudesta ajokokemusta.

Ostakaa kuluttajat suomalaisia kauraryynejä, sillä niissä on rusaasti niitä  teidän kaipaamia kansallisia tukiaisia, ni.
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: Mopomies - 29.10.18 - klo:21:21
Jos kuivuri on täynnä, niin mitäs sitten puidaan. Nyrkkiä?

Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: alpo10 - 29.10.18 - klo:22:27
Jos kuivuri on täynnä, niin mitäs sitten puidaan. Nyrkkiä?
mihin tarvitaan jälkipuintikelaa? Jälkipuinnit käydään paikallisessa keskikaljapaarissa.... kela ei osallistu näihin puinteihin tai voi siellä kelan anssi käydä laulamassa :)

Yleisesti puimureista voisi todeta, että ovat liian suuria tieliikennekäyttöön. Peltojen määrä ja pinta-alat eivät ole nousseet ihan samassa suhteessa konetehon kanssa. Ei taida mistään saada enää uusia pieniä, hytillisiä peruskoneita <200 ha tiloille?
Otsikko: Vs: Puimurin päivitys
Kirjoitti: aurajokilaivuri - 29.10.18 - klo:22:34
Jos kuivuri on täynnä, niin mitäs sitten puidaan. Nyrkkiä?
mihin tarvitaan jälkipuintikelaa? Jälkipuinnit käydään paikallisessa keskikaljapaarissa.... kela ei osallistu näihin puinteihin tai voi siellä kelan anssi käydä laulamassa :)

Kela hoitaa muun kaljaporukan rahoituksen