Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe noukinvaunu  (Luettu 46880 kertaa)

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: noukinvaunu
Itse päivitin vaunua tähän
http://www.agrimarket.fi/sivusto/dyn_vaihtokoneporssiLisainfo.cfm?vkId=6271920

Niin että piti saada Dyna-VT:lle tarpeeksi haastetta? ;D Miksiköhän oli noin tuore kone tullut vaihtoon?

***Kyseisellä vaunulla ajettu 3 päivää alitehoisella traktorilla. Ei saanut kokonaisuutta pelaamaan, joten kauppa peruuntui. Uuden takuulla vaunun ostin.

Omalle vaunulle ilmaantui kysyntää eteenpäin, joten palikat vain osuivat kohdilleen.

samppaj76

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 528
Vs: noukinvaunu
no minä olen miettinyt sellaista kohtuukokoista ja hintaista vaunua. olisikohan noista levitinkeloista hyötyä. rehun tiivistämisen tehokkuus ja nopeus on myös tärkeä asia. mulla on kaikki pellot alle 2 kilometrin säteellä enin osa tilan ympärillä isoissa lohkoissa reilu sata hehtaaria. siksi olen pähkäillyt noukkaria koska yhteistyö mahdollisuudet vähenee koska täällä kaikilla tuntuu rehunteko lisääntyvän mutta tehokas peliaika ei. traktorin teho ei ole ongelma kohtuukokoiselle vaunulle nykyisessä(160 hv pto). liian painavaa ei kannata ottaa pellot tiivistyy ja läheltä ajaessa kerkeää pienemmälläkin vaunulla. laittakaahan kokemuksia lisää kalliin tuntuinen hankinta pitää harkita perusteellisesti. ja oliskohan karhotin järkevä hankinta koska jostakin lukenut että rehua pitää mennä noukkimeen reilusti niin silppu tulee hyvää. pitääköhän paikkaansa

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: noukinvaunu
Oletko harkinnut urakoitsija vaihtoehtoa ? Ajosilppuriketjuja alkaa jo olla monin paikoin saatavilla . Pelkällä vaunun hinnalla teettää monen vuoden rehut, lisäksi tarvitsee ison traktorin  vetokoneeksi paitsi jos sattuu olemaan valmiina ennestään.

Ajosilppuriketju oli harkinnassa, urakointiketjuja ei ole tarjolla. Pitkäntähtäimen ratkaisuna saattaisi olla kilpailukykyinen, mutta lyhyellä tähtäimellä noukinvaunun kustannustehokkuus voitti vertailussa.

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: noukinvaunu
no minä olen miettinyt sellaista kohtuukokoista ja hintaista vaunua. olisikohan noista levitinkeloista hyötyä. rehun tiivistämisen tehokkuus ja nopeus on myös tärkeä asia. mulla on kaikki pellot alle 2 kilometrin säteellä enin osa tilan ympärillä isoissa lohkoissa reilu sata hehtaaria. siksi olen pähkäillyt noukkaria koska yhteistyö mahdollisuudet vähenee koska täällä kaikilla tuntuu rehunteko lisääntyvän mutta tehokas peliaika ei. traktorin teho ei ole ongelma kohtuukokoiselle vaunulle nykyisessä(160 hv pto). liian painavaa ei kannata ottaa pellot tiivistyy ja läheltä ajaessa kerkeää pienemmälläkin vaunulla. laittakaahan kokemuksia lisää kalliin tuntuinen hankinta pitää harkita perusteellisesti. ja oliskohan karhotin järkevä hankinta koska jostakin lukenut että rehua pitää mennä noukkimeen reilusti niin silppu tulee hyvää. pitääköhän paikkaansa

***Noilla etäisyyksillä noukinvaunuketju on petollisen tehokas. Siilolla pitää todella kiirettä. Itse en hirveen innostunut noista purkuteloista, mutta nyt ne tulivat koneen mukana, joten ensi kesänä ollaan sen suhteen viisaampi. Allekirjoitan täysin tuon väitteen silpun pituudesta verrattuna sullojan täyttöasteeseen.

e0777

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 645
Vs: noukinvaunu
Lähellä olevilta pelloilta kyllä ajaa nopeasti jo ilman karhoitusta mutta silloin ei saa kaikkea tehoa irti noukinvaunusta..Siilolla kerkiää paremmin ilman karhoitusta noin lyhyeltä.

tosin karhoituskin on tosi nopeaa lähellä ja noin isoilla aloilla. kolme karhoa on juuri hyvä karhoitus esikuivatulle. ei tarvitse vielä hiljentää ajonopeutta. jos on hyvä siilokone eli tehokas etukuormain niin pärjäät ilman purkukeloja... jos ei etukuormainta eli vaan joku peräkieputin niin sitten en tiedä...

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: noukinvaunu
Mistä johtuu, että markkinoilla on kohtuullisesti käytettyjä noukinvaunuja, useampaakin merkkiä eikä hinnatkaan oo pilvissä? Onko loppuunajettuja vai vaihdettu pirun paljon isompiin vai molempia.
tethering holes to their concave windings

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: noukinvaunu
levityskelat hidastavat vaunun purkua joten vähentävät vaunun tehokasta työaikaa. ;)

apemies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1699
Vs: noukinvaunu
levityskelat hidastavat vaunun purkua joten vähentävät vaunun tehokasta työaikaa. ;)

***Samaa itse olen arvellut, mutta toisaalta siilolla yleensä rehunkorjuun pullon kaula, joten jos ja kun helpottaa rehun polkemista, nettovaikutus saattaa olla positiivinen

renki68

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 190
Vs: noukinvaunu
no minä olen miettinyt sellaista kohtuukokoista ja hintaista vaunua. olisikohan noista levitinkeloista hyötyä. rehun tiivistämisen tehokkuus ja nopeus on myös tärkeä asia. mulla on kaikki pellot alle 2 kilometrin säteellä enin osa tilan ympärillä isoissa lohkoissa reilu sata hehtaaria. siksi olen pähkäillyt noukkaria koska yhteistyö mahdollisuudet vähenee koska täällä kaikilla tuntuu rehunteko lisääntyvän mutta tehokas peliaika ei. traktorin teho ei ole ongelma kohtuukokoiselle vaunulle nykyisessä(160 hv pto). liian painavaa ei kannata ottaa pellot tiivistyy ja läheltä ajaessa kerkeää pienemmälläkin vaunulla. laittakaahan kokemuksia lisää kalliin tuntuinen hankinta pitää harkita perusteellisesti. ja oliskohan karhotin järkevä hankinta koska jostakin lukenut että rehua pitää mennä noukkimeen reilusti niin silppu tulee hyvää. pitääköhän paikkaansa

Jos haluat kaiken tehon irti noukinvaunusta niin osta karhotin samalla kertaa. Silppu lyhenee kun on tarpeeksi rehua nieltävänä. Kolme yhteen niin homma tapahtuu ja sitte vielä päivität hapottimen riittävän tehokkaaksi niin eipähän siilomiehen tarvi tupakoida ja odotella kuormia.  ;)

haba

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51
Vs: noukinvaunu
saman asian kans pähkäilin viime vuoden ja lopputulos oli strautmann gigavitesse, pöttinger jumbo oli mukana viimemetreille tarjouksia otin myös kronesta ja claasista. työnäytökset ja konenäyttelyt tuli kierrettyä ja isäntien kokemuksia kyseltyä ja lopputulos oli edellä mainittu. karhotinta ei oo vielä hommattu vaikka kaikki kyllä on sanonu että ekan kesän jäläkeen sä sen hommaat no aika näyttää. vaunu pitäs tulla joskus keväällä

kaju

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 144
  • Pohjalla on hyvä olla, ei voi vajota alemmas
Vs: noukinvaunu
Jos hyvää silppua haet niin strauttmann, pöttinger tai bergman olis mun ehdokkaat.
Noista valitisin itse aikanaan ja jos nyt vaihtasin niin noista tarjoukset ottaisin.
Ja karhotin kannattaa laittaa teho ja silppu paranee. Nii ja keloista sen verran että jos ilman vaunun tyhjää 1-2 min niin keloilla 2-4 rehusta riippuen mut helpottaa siilo porukkaa.
vanheneminen on pakollista
aikuistuminen vapaaehtoista

e0777

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 645
Vs: noukinvaunu
saman asian kans pähkäilin viime vuoden ja lopputulos oli strautmann gigavitesse, pöttinger jumbo oli mukana viimemetreille tarjouksia otin myös kronesta ja claasista. työnäytökset ja konenäyttelyt tuli kierrettyä ja isäntien kokemuksia kyseltyä ja lopputulos oli edellä mainittu. karhotinta ei oo vielä hommattu vaikka kaikki kyllä on sanonu että ekan kesän jäläkeen sä sen hommaat no aika näyttää. vaunu pitäs tulla joskus keväällä

mikä sai kääntymään strautmanniin??

retku

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1023
Vs: noukinvaunu
muistakaa se mengele myös. hyvä vaunu. tekee lyhyen silpun ja on todella tehokas. syö 4 karhoa mukisematta kunhan veturissa on puhtia.
mengelen vaunussa on oma hydrauliikka, eli ajo onnistuu valtrallakin peräöljyjä kiehuttamatta.
hydrauliikka tuplapumpuilla. toinen pumppu ajon aikana, molemmat tyhjennyksessä.
urakoitsija kävi tekemässä muutaman hehtaarin kyseisellä vaunulla, silppu on lyhyttä. karhotan samalle urakoitsijalle, eli sivusta oon seurannu.

http://www.pekkakukkonen.fi/koneet.php?merkkiID=3

mlahti

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2445
Vs: noukinvaunu
levityskelat hidastavat vaunun purkua joten vähentävät vaunun tehokasta työaikaa. ;)

***Samaa itse olen arvellut, mutta toisaalta siilolla yleensä rehunkorjuun pullon kaula, joten jos ja kun helpottaa rehun polkemista, nettovaikutus saattaa olla positiivinen

vuokraa mielummin pyöräkuormaaja kuskin kans siilolle.

KJL

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4084
  • "Aja millä ajat ja Flieglillä loput"
Vs: noukinvaunu
Meniskö joku Pötikän Torro tommosella vajaa 170 heppasella jotenkin, riittääkö teho, tuskin ainakaan suurempaan.
tethering holes to their concave windings