Leikkaustaso on joka tapauksessa kova.[/b] Se on selvästi yli 5 % maatalouden nettotulosta, kun em. 40 milj. euron lisäksi otetaan (maatalouspääluokan ulkopuolelta) huomioon maataloudessa käytettyjen energiatuotteiden (polttoöljy, sähkö) valmisteverojen palautuksen leikkaus, 20 milj. euroa. Se alentaa suoraan maatalouden nettotuloa ja on yhtä suuri kuin vuoden 2005 alkuperäinen maatalouden energiatupo. Palautuksesta jää hallitusohjelman toteutuksen jälkeen jäljelle vielä noin 30 milj. euroa eli noin 60 prosenttia."
Tähän pätkähtää muuten päälle rikkidirektiivin heilautus löpön hintaan: matalarikkisen polttoaineen kysynnän on arvioitu nostavan dieselin kysyntää, ja siten hintaa 10-20 %!
JK. Rikkidirektiivi paljastuikin Kokoomusjohtoiseksi projektiksi:
MT 12.12.2007
Kokoomusmepit iloitsevat Itämeri-strategiasta
Stubb on ollut laatimassa Europarlamentin Itämeri-raporttia.
”Välimeren mepeille Itämeri on jokin lätäkkö.”
Ensi vuonna (2008) EU aloittaa kolme uutta Itämereen liittyvää pilottihanketta, joihin käytetään yhteensä 5,5 miljoonaa euroa. Hankkeilla yritetään vähentää rikkipäästöjä ja saada Venäjä mukaan Itämeri-talkoisiin.
Itämeren suojeluun on käytetty EU-varoja myös alue- ja ympäristöohjelmien kautta, mutta kokoomusmeppien mukaan uudet pilottirahat ovat tärkeä askel eteenpäin.
Rikkidirektiivi on laivanvarustajienkin mielestä OK, mutta siirtymäajan olisi pitänyt olla pitkä.
Asiaa valmisteltiin liikenneministeri Anu Vehviläisen KESK alaisuudessa, silloin Suomi otti kannakseen nopean v. 2015 mennessä tapahtuvan siirtymisen, minkä myös virheitten Satu Hassi junttasi EU:ssa läpi.
http://portti.iltalehti.fi/keskustelu/showthread.php?p=11989596...oli aika omituinen ministeri meillä.
Vehviläinen keskittyi täysin tarpeettoman Huutokosken radan peruskorjaukseen.
http://www.verkkouutiset.fi/index.php/politiikka/984-politiikka/108819-108819