Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pakettiauto/ Kevyt k-a  (Luettu 18297 kertaa)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Kannattaa sitten muistaa että kevytkuormurilla kun vetää yli 750kg kärryä tarvitaan vähintään C1E kortti.

Tuon korttiluokan tutkinnon suorittamiseen edellytetään sitten autokoulun teoria- ajo-opetustuntejakin.
BE-kortin tutkintoonhan noita ei edellytetä.

Olisi itselläni ajankohtainen asia, jompi kumpi BE tai C1E, tähän asti hoitunut isäukko kuskina pidemmät reissut ison kärryn kanssa mutta josaain vaiheessa kumminkin edessä että joku vaihtoehto keksittävä.
Mua vuotta vanhemmat sai vielä BE:n "kaupan päälle"..  >:(
No eipä oo vielä BE korttia kysytty ja en tiedä viitsinkö edes suorittaa vaikka tuota 2,5tn majavaa tulee useinkin hinailtua hiacen perässä  :P  Oikeen vituttaa kun semmosilla on BE kortti vaikkei osaa ajaa edes etuperin kärry perässä... Ja saan kuitenkin traktorin perässä vetää niin suurta kärryä kun traktorin painot antaa... Niin ja jos sillä kuorma-autolla ajelee vaan ihan niinkuin normaalilla henkilö/pakettiautolla niin ei se tarvii ammattipätevyyttä eli ei tee bisnestä... Mutta naapurin kuorma-autoa ei sitten saa ajaa ilman  :-[
:-\ Olikos se noin, minusta sillä ei ole väliä kenen kuorma-autoa ajaa :-[ :-[      Joo ei ammattipätevyyttä tarvita jos omia kaluja ja polttoaineita kuskailee.  Eikä jatkossakaan jos ei kuskaa jonkun muun omaisuutta.
Näin mulle sanottiin tieturvakurssilla kurssittajan toimesta joka toivon mukaan oli asioista kärryillä  ;D

roadman

  • Vieras
Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Mutta jos sun pakettiauto on kuorma-autoksi rekisteröity ja käyt sillä vaan töissä eli et käytä sitä tavaran kuskamiseen niin et tarvii ammattipätevyyttä... Naapurin kuorma-autolla et saa ajaa... Näin se menee jollei ole muuttunut...

roadman

  • Vieras
Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Mutta jos sun pakettiauto on kuorma-autoksi rekisteröity ja käyt sillä vaan töissä eli et käytä sitä tavaran kuskamiseen niin et tarvii ammattipätevyyttä... Naapurin kuorma-autolla et saa ajaa... Näin se menee jollei ole muuttunut...

Kuka pöljä pelkästään yksitys ajoa varten hommaa kuorma-auton ?

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Mutta jos sun pakettiauto on kuorma-autoksi rekisteröity ja käyt sillä vaan töissä eli et käytä sitä tavaran kuskamiseen niin et tarvii ammattipätevyyttä... Naapurin kuorma-autolla et saa ajaa... Näin se menee jollei ole muuttunut...

Kuka pöljä pelkästään yksitys ajoa varten hommaa kuorma-auton ?
No saako dodge ramia esimerkiksi pakettiautona tai onko sellaista kenellekään???  Ja miksi kukaan hankkii isoa ducatoa??? Omaa tavaraa saa kuskata kunhan se ei ole bisnestä...

piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Mutta jos sun pakettiauto on kuorma-autoksi rekisteröity ja käyt sillä vaan töissä eli et käytä sitä tavaran kuskamiseen niin et tarvii ammattipätevyyttä... Naapurin kuorma-autolla et saa ajaa... Näin se menee jollei ole muuttunut...

Kuka pöljä pelkästään yksitys ajoa varten hommaa kuorma-auton ?
No saako dodge ramia esimerkiksi pakettiautona tai onko sellaista kenellekään???  Ja miksi kukaan hankkii isoa ducatoa??? Omaa tavaraa saa kuskata kunhan se ei ole bisnestä...
näin mullekin sanottiin,omat maatalous ajot saa ajaa niinkuin ennenkin.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Mutta jos sun pakettiauto on kuorma-autoksi rekisteröity ja käyt sillä vaan töissä eli et käytä sitä tavaran kuskamiseen niin et tarvii ammattipätevyyttä... Naapurin kuorma-autolla et saa ajaa... Näin se menee jollei ole muuttunut...

Kuka pöljä pelkästään yksitys ajoa varten hommaa kuorma-auton ?
No saako dodge ramia esimerkiksi pakettiautona tai onko sellaista kenellekään???  Ja miksi kukaan hankkii isoa ducatoa??? Omaa tavaraa saa kuskata kunhan se ei ole bisnestä...
näin mullekin sanottiin,omat maatalous ajot saa ajaa niinkuin ennenkin.
Mutta jos vie viljaa kauppaan tai tuo rehua vaikkapa broilereilleen niin silloin se on bisnestä... Hämärät rajat mutta niin tuntuu olevan päättäjätkin...  :P

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Mutta jos sun pakettiauto on kuorma-autoksi rekisteröity ja käyt sillä vaan töissä eli et käytä sitä tavaran kuskamiseen niin et tarvii ammattipätevyyttä... Naapurin kuorma-autolla et saa ajaa... Näin se menee jollei ole muuttunut...

Kuka pöljä pelkästään yksitys ajoa varten hommaa kuorma-auton ?
No saako dodge ramia esimerkiksi pakettiautona tai onko sellaista kenellekään???  Ja miksi kukaan hankkii isoa ducatoa??? Omaa tavaraa saa kuskata kunhan se ei ole bisnestä...
näin mullekin sanottiin,omat maatalous ajot saa ajaa niinkuin ennenkin.
Mutta jos vie viljaa kauppaan tai tuo rehua vaikkapa broilereilleen niin silloin se on bisnestä... Hämärät rajat mutta niin tuntuu olevan päättäjätkin...  :P
Jos vie OMAA viljaa kauppaan tai tuo ostamaansa rehua omille linnuille niin se ei toistaiseksi tarvitse liikennelupaa, tästä olen varma mutta tämäkin voi muuttua.
 Kyllä mitä noita määräyksiä olen tavannut niin nimenomaan kuljettajalla pitää se ammattipätevyys olla kaupallisessa liikenteessä koskien kaikkia ajoneuvoja ja ajoneuvoyhdistelmiä joiden kokonaispaino on yli 2000kg.    Sillä ei ole väliä kenen se auto on jos kyse on EI kaupallisesta liikenteestä.
    Jos kaupallisessa liikenteessä kuljettaja ei ole haltija niin liikennelupa pitää silti olla mutta kuljettajan ei tarvitse olla "vakavarainen".  Tällöin lupa pitää olla myös ajoneuvon haltijalla ja hänen pitää olla vakavarainen.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Mutta jos sun pakettiauto on kuorma-autoksi rekisteröity ja käyt sillä vaan töissä eli et käytä sitä tavaran kuskamiseen niin et tarvii ammattipätevyyttä... Naapurin kuorma-autolla et saa ajaa... Näin se menee jollei ole muuttunut...

Kuka pöljä pelkästään yksitys ajoa varten hommaa kuorma-auton ?
No saako dodge ramia esimerkiksi pakettiautona tai onko sellaista kenellekään???  Ja miksi kukaan hankkii isoa ducatoa??? Omaa tavaraa saa kuskata kunhan se ei ole bisnestä...
näin mullekin sanottiin,omat maatalous ajot saa ajaa niinkuin ennenkin.
Mutta jos vie viljaa kauppaan tai tuo rehua vaikkapa broilereilleen niin silloin se on bisnestä... Hämärät rajat mutta niin tuntuu olevan päättäjätkin...  :P
Jos vie OMAA viljaa kauppaan tai tuo ostamaansa rehua omille linnuille niin se ei toistaiseksi tarvitse liikennelupaa, tästä olen varma mutta tämäkin voi muuttua.
 Kyllä mitä noita määräyksiä olen tavannut niin nimenomaan kuljettajalla pitää se ammattipätevyys olla kaupallisessa liikenteessä koskien kaikkia ajoneuvoja ja ajoneuvoyhdistelmiä joiden kokonaispaino on yli 2000kg.    Sillä ei ole väliä kenen se auto on jos kyse on EI kaupallisesta liikenteestä.
    Jos kaupallisessa liikenteessä kuljettaja ei ole haltija niin liikennelupa pitää silti olla mutta kuljettajan ei tarvitse olla "vakavarainen".  Tällöin lupa pitää olla myös ajoneuvon haltijalla ja hänen pitää olla vakavarainen.
En puhunut liikenneluvasta yhtään mitään vaan ammattipätevyydestä ja noin se on mulle tieturva ja työturvakurssilla kerrottu. Mutta se on varma että tässä tulee lisää harmaata yrittämistä ja "kortittomia" kuskeja  :o  Hieno homma valtiolta taas..

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Ammatti pätevyyksistä seb verran. Ammattipätevyys vaaditaan kuljettajalta sillä ei ole merkitystä kenen se kuorma-auto on.
Koneen kuljetuksissa ei tarvita ammattipätevyyttä jos autonkuljettaja suoritta koneensiirron yhteydessä työvuoron kuljetulla koneella esim. kaivinkone.

Ilman ammattipätevyyttä tavattu kuljettaja syyllistyy ajo-oikeudetta ajoon eli kortti lähti kuivumaan. siinäpä nuo tärkeimmät asiat jotka täytyy muistaa.
Mutta jos sun pakettiauto on kuorma-autoksi rekisteröity ja käyt sillä vaan töissä eli et käytä sitä tavaran kuskamiseen niin et tarvii ammattipätevyyttä... Naapurin kuorma-autolla et saa ajaa... Näin se menee jollei ole muuttunut...

Kuka pöljä pelkästään yksitys ajoa varten hommaa kuorma-auton ?
No saako dodge ramia esimerkiksi pakettiautona tai onko sellaista kenellekään???  Ja miksi kukaan hankkii isoa ducatoa??? Omaa tavaraa saa kuskata kunhan se ei ole bisnestä...
näin mullekin sanottiin,omat maatalous ajot saa ajaa niinkuin ennenkin.
Mutta jos vie viljaa kauppaan tai tuo rehua vaikkapa broilereilleen niin silloin se on bisnestä... Hämärät rajat mutta niin tuntuu olevan päättäjätkin...  :P
Jos vie OMAA viljaa kauppaan tai tuo ostamaansa rehua omille linnuille niin se ei toistaiseksi tarvitse liikennelupaa, tästä olen varma mutta tämäkin voi muuttua.
 Kyllä mitä noita määräyksiä olen tavannut niin nimenomaan kuljettajalla pitää se ammattipätevyys olla kaupallisessa liikenteessä koskien kaikkia ajoneuvoja ja ajoneuvoyhdistelmiä joiden kokonaispaino on yli 2000kg.    Sillä ei ole väliä kenen se auto on jos kyse on EI kaupallisesta liikenteestä.
    Jos kaupallisessa liikenteessä kuljettaja ei ole haltija niin liikennelupa pitää silti olla mutta kuljettajan ei tarvitse olla "vakavarainen".  Tällöin lupa pitää olla myös ajoneuvon haltijalla ja hänen pitää olla vakavarainen.
En puhunut liikenneluvasta yhtään mitään vaan ammattipätevyydestä ja noin se on mulle tieturva ja työturvakurssilla kerrottu. Mutta se on varma että tässä tulee lisää harmaata yrittämistä ja "kortittomia" kuskeja  :o  Hieno homma valtiolta taas..
:-[  Minä hiukan sitten sekoilin :-[ :-[    Vaan onkohan tuo jatkossa jotenkin niin että mihin on ennen tar***** "ammattipätevyys"  niin siihen tarvitaan jatkossa liikennelupa :-\ :-\    Taikka siis mihin oikeuttaa se ammattipätevyys mihin ei oikeuta pelkkä ajokortti :-[ :-[    Kyllä minusta tuntuu että itse joudun hankkimaan liikenneluvan :(

mixutech

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 342
Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a

Voi ***** kun on yksinkertainen asia osattu tehdä vaikeaksi!!

realisti

  • Vieras
Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
nyt teillä kyllä tuntuu menevän puurot ja vellit sekaisin. Liikennelupaa EI tarvitse "omissa hommissa" kuten oman viljan, sonnan, koneiden tms. ajossa, ei nyt eikä tulevaisuudessakaan. Sensijaan tarvitset ammattipätevyyden 2014 jos aiot sitä viljaa tai paskaa ajaa, siis muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kaikki kuorma-autoa ajavat tarvitsevat ammattipätevyys-kortin mutta ei liikennelupaa. Tosin meillä emäntä on tällä hetkellä liikennelupa-kurssilla, saa sitten ajaa mitä tykkää kun on liikennelupa, ammattipätevyys ja adr-ajolupa. :o

mixutech

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 342
Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Jos on ajanut C-kortin ennen syyskuuta 2009, niin saa automaattisesti ammattipätevyyden. Silloin lakien mukaan se menee näin:

Rajoitukset eivät koske yksityiskäyttöä ja ajo näyttäisi olevan sallittua työasioissakin, kunhan kuljetus liittyy omaan työhön mutta ei ole päätoimena:
"1§ ... Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;
8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa."

Samat asiat löytyvät direktiivin 2 artiklan kohdista f) ja g) hieman eri sanamuodossa:
"Tätä direktiiviä ei sovelleta kuljettajiin, jotka kuljettavat ajoneuvoja...
f) joita käytetään muihin kuin kaupallisiin henkilö- tai tavarakuljetuksiin yksityiskäytössä;
g) joilla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita ajoneuvon kuljettaja käyttää ammattiaan harjoittaessaan; tämän poikkeuksen edellytyksenä on, että ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätoimi."


piki1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 652
Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Jos on ajanut C-kortin ennen syyskuuta 2009, niin saa automaattisesti ammattipätevyyden. Silloin lakien mukaan se menee näin:

Rajoitukset eivät koske yksityiskäyttöä ja ajo näyttäisi olevan sallittua työasioissakin, kunhan kuljetus liittyy omaan työhön mutta ei ole päätoimena:
"1§ ... Tämä laki ei koske kuljettajaa, jos:
6) ajoneuvoa käytetään yksityisesti muihin kuin kaupallisiin tavarakuljetuksiin;
8) ajoneuvolla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita kuljettaja ammattiaan harjoittaessaan käyttää, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa, taikka ajoneuvolla kuljetetaan vähäisessä määrin omia tuotteita, joita kuljettaja myy tietyssä paikassa, eikä ajoneuvon kuljettaminen ole hänen päätoimensa."

Samat asiat löytyvät direktiivin 2 artiklan kohdista f) ja g) hieman eri sanamuodossa:
"Tätä direktiiviä ei sovelleta kuljettajiin, jotka kuljettavat ajoneuvoja...
f) joita käytetään muihin kuin kaupallisiin henkilö- tai tavarakuljetuksiin yksityiskäytössä;
g) joilla kuljetetaan materiaaleja tai laitteita, joita ajoneuvon kuljettaja käyttää ammattiaan harjoittaessaan; tämän poikkeuksen edellytyksenä on, että ajoneuvon kuljettaminen ei ole kuljettajan päätoimi."
tämä vastaa sitä mitä minulle kerrottiin että saan ajaa kaikki maatilan ajot mitä ennenkin kun en tee sitä ammatikseni.

brotofobia

  • Vieras
Vs: Pakettiauto/ Kevyt k-a
Ikävin homma tässä on että pätevyys kouluttajat ovat luoneet kartellin hinnoin jossa ei ole mitään järkeä. Ottavat satasen per osio tai 650 euroa koko p**ska 5 pv. Miettikääpäs vähä, luokassa on 30 koulutettavaa ja viikon tili  19 500 eur. Ei niin mitään tolkkua.

Trafilla on lämpimät suhteet kouluttajiin, trafin linjaukset tosta pätevyys tarpeesta on niitten omia tulkintoja ja ne kirityy koko ajan.