Alkupään versioissa omat ongelmat, korjataan muutetuilla paremmilla osilla. Kakkosalueen pakan hammastuksen lähtö ehkä yleisin ongelma alkupään koneissa. Tämä voimansiirto sentään korjataan Valtra-huollossa, ei tarvitse koko lootaa lähettää vaihtoon. Kuinka järkevää mahtaa olla portaattomien tehonnostot merkistä riippumatta? Sen verran tarkoin rakennettuja laitteita ovat alkuperäiseen moottoriohjelmaan. Tänään kolmossarjan N-Directiä ajoin ja kyllähän tuo kieltämättä hemmetin hieno ja hiljainen on ajaa vaikka "Kekkosen aikainen" teknologia muuten yleensä on enemmän miellyttänyt kuin nämä nykyvehkeet.
Niinku tarkoittaa mitä? Eikös noissa kuitenkin pitkälti samaa lootaa käytetä monessa eri tehoisessa mallissa merkistä riippumatta.. Ei sen kummosempia pitäis olla kestämään kuin normi puoli powershiftitkään.. Yleensä kuitenkin ohjelmoinnin yhteydessä vaihteistolle kerrotaan myös lisääntyneet tehot ainakin jonnikoissa...
Meinasin vaan että remontti on aina kuitenkin sen verran hintavaa että itse jättäisin tehdassäätöihin. Kai tuo jostakin korjausmanuaaleista löytyisi että onko fyysistä eroa eri tehoversioissa. Toki voisi olla hyvä selvittää että antaako kone sen tehon kuin pitäisi, ja moottorinohjainyksikköön kannattaa huollon yhteydessä pyytää päivittämään uusin ohjelmaversio jos ei siinä sitä jo valmiiksi ole, päivityksiä tapahtunut silläkin saralla.
Harvoin ne tehon takia hajoo jollei sitten mitään +150hv tehoja ole otettu lisää.. No directi on sit taas toinen tarina..
Kyllä se vaan tahtoo lisätehoiset koneet useammin olla pajalla kuin vakiotehoiset, merkkiin katsomatta. Varsinkin nykykoneista alkaa kärsiä päästönhallintaan liittyvät komponentit, kuten pakokaasujen takaisinkierätyksen lauhduttimet, joita mennyt esimerkiksi eräästä vihreästä saksalaisvalmisteisesta merkistäkin jossa vanteet eivät ole keltaiset tai punaiset. Ahtimet myös sen verran tarkoin mitoitettuja että tahtoo pakolämmöt nousta. Pakolämpöjen seuranta olisikin hyvä keino seurata mitä moottorissa tapahtuu ohjelmoinnin jälkeen. Vaan jokainen tekee omalle koneelleen mitä parhaaksi näkee. Yhtä 300 heppaista 6500 tuntia ajettua Valtra T162Versua kun pöyhittiin voimansiirrosta niin eipä siinä lisävoiman läsnäolo näkynyt muissa komponenteissa kuin yhdessä pakassa joka oli männän o-renkaan vuodon takia luistanut pilalle. En silti suosittelisi tuollaisia säätöjä.