Vapaa sana / Vs: Arto Ojakoski kirjoittaa asiaa ja paskaa Aamulehdessä
: 09.03.11 - klo:12:08
Alla Aamulehdelle lähettämäni mielipidekirjoitus kokonaisuudessaan:
Viisitoista vuotta oman ruuantuotannon alasajoa
EU-liittymisneuvotteluissa v. 1994 Suomelle jäi maatalouden osalta käteen Musta Pekka. Suomi joutui paikkaamaan alhaiseksi jäänyttä cap-tukea laajalla kansallisella tukipaketilla, koska vanhat EU-maat eivät halunneet Suomelle samantasoista viitesatoon perustuvaa hehtaaritukea kuin EU:n edullisemmilla viljelyalueilla. Koska Suomen maatalouspolitiikka on liittymissopimuksella ulkoistettu EU:lle, joudutaan kansallisetkin tuet neuvottelemaan Euroopan komission kanssa.
Brysselistä johdettu Suomen maatalouden ohjausjärjestelmä on johtanut viljelijöiden ja kuluttajien kannalta kummalliseen lopputulokseen. Huolimatta tiloilla tapahtuneesta rationalisoinnista ja rakennekehityksestä on tulotaso laskenut koko ajan ja lisäksi kotimaista tuotantoa joudutaan tällä hetkellä korvaamaan tuonnilla. Kauppa ja elintarviketeollisuus ovat ottaneet säälimättä leijonanosan yhteisestä kakusta viljelijöiden ihmetellessä pienevää jakojäännöstä. Suomalaista viljelijää on myös kyykytetty jokavuotisilla tukisulkeisilla, jossa hallinnon tukiopas käännetään selkokielelle. Vuonna 2009 viljelijäperheelle jäi yrittäjätuloa keskimäärin 16 100 euroa korvaukseksi työlle ja omalle pääomalle. Vuonna 2000 vastaava luku oli 21 500 euroa (MTT-tilastot). Laskettaessa yrittäjävoittoa/maatila tilasto näyttää vuodelle 2009 luvuksi -29200 euroa (v. 2000 -10100 euroa).
Jotta Suomen maatalouspoliittinen tilanne ei olisi liian yksinkertainen kokonaisuus, kansallisten tukien osalta maa jaettiin liittymissopimuksen artiklojen mukaan 141- (eteläinen Suomi) ja 142-tukialueeseen (muu Suomi). Epäoikeudenmukainen ja viljelijöiden tasa-arvoa loukkaava raja kulkee linjaa Pori-Imatra. Suurin osa Pirkanmaasta kuuluu 141-tukialueeseen. Suomi on joutunut neuvottelemaan 141-tuen tasosta vuosina 2003 (maatalousministerinä Korkeaoja) ja 2007 (maatalousministerinä Anttila). Molemmilla kerroilla Suomi myöntyi komission tulkintoihin laskevasta siirtymäkauden tuesta ja tuki pieneni 30milj.euroa/neuvottelu, vaikka tavoitteena alun perin oli korvata pysyvä luonnonhaitta myös 141-tukialueelle. Vuonna 2003 141-tuki oli 133 milj. euroa ja vuonna 2013 on jäljellä 64 milj. euroa.
Pysyvä 142-tuki ja kuihtuva 141-tuki ovat johtaneet räikeään tukitasoeroon, jota ei voi perustella olosuhde-eroilla. Ylikompensaatio on myös siirtämässä kotieläintuotannon 142-tukialueelle, koska 141-alueella kannattavuus on ajettu niin alas, että tilan kehittäminen ja järkevät investoinnit eivät ole mahdollisia. Varovasti arvioiden keskikokoinen pirkanmaalainen kotieläintila on hävinnyt sille kuuluvaa tukea esim. Etelä-Pohjanmaahan verrattuna EU-aikana 100 000-200 000 euroa. Suomeen on muodostettu siis kaksi perusteiltaan täysin erilaista maataloustuotantoaluetta ja eläintuotanto on siirretty yhä kauemmaksi kulutuksen painopisteestä.
Miten tällaiseen tilanteeseen tukialueitten välillä on ajauduttu? Mielestäni ensimmäinen virhe tehtiin liittymisneuvotteluissa, jossa Suomi ainakin maatalouden osalta epäonnistui. Tilanne salattiin onnistuneesti kansanäänestykseen (v.1994) asti: molemmat (141. ja 142. artikla) ovat siirtymäkauden tukien alla. Jotain merkillistä tapahtui, koska mm. liittymisneuvotteluihin osallistuneen Antti Kuosmasen kirja ”Suomen tie EU:n jäseneksi” vedettiin kokonaisuudessaan markkinoilta v. 1999. 141-tukialueen viljelijöille ei näytä löytyvän tukea myöskään hallitsevista poliittisista puolueista. Keskustan pääkannatusalue on 142-tukialueella ja Kokoomus on ollut asiassa hiljaa ja toistaiseksi jäänyt lähinnä sivustaseuraajaksi. Muilla puolueilla eivät taas voimavarat riitä tai asia ei yksinkertaisesti kiinnosta. Viljelijöiden etujärjestössä MTK:ssa tukierotilanteesta vaietaan ja tärkeimmät johtopaikat on 142-tukialueen edustajilla.
Viljelijöiden ja Suomen etujen kannalta ko. jako on kestämätön. Kuluttajan kannalta jako synnyttää 141-tukialueelle tyhjiön, jossa ei ole eläintuotantoa ja joka ainakin osittain tullaan korvaamaan tuontiruualla. Lisäksi elintarviketeollisuus tulee supistumaan ja arvokkaat työpaikat jalostusyksiköineen siirretään lähemmäksi raaka-aineita. Tukialuejaossa on toteutunut sotapäällikkö Caesarin legendaarinen lausahdus: ”Divide et impera”, hajota ja hallitse.
Arto Ojakoski, maatalousyrittäjä
Ikaalinen
Viisitoista vuotta oman ruuantuotannon alasajoa
EU-liittymisneuvotteluissa v. 1994 Suomelle jäi maatalouden osalta käteen Musta Pekka. Suomi joutui paikkaamaan alhaiseksi jäänyttä cap-tukea laajalla kansallisella tukipaketilla, koska vanhat EU-maat eivät halunneet Suomelle samantasoista viitesatoon perustuvaa hehtaaritukea kuin EU:n edullisemmilla viljelyalueilla. Koska Suomen maatalouspolitiikka on liittymissopimuksella ulkoistettu EU:lle, joudutaan kansallisetkin tuet neuvottelemaan Euroopan komission kanssa.
Brysselistä johdettu Suomen maatalouden ohjausjärjestelmä on johtanut viljelijöiden ja kuluttajien kannalta kummalliseen lopputulokseen. Huolimatta tiloilla tapahtuneesta rationalisoinnista ja rakennekehityksestä on tulotaso laskenut koko ajan ja lisäksi kotimaista tuotantoa joudutaan tällä hetkellä korvaamaan tuonnilla. Kauppa ja elintarviketeollisuus ovat ottaneet säälimättä leijonanosan yhteisestä kakusta viljelijöiden ihmetellessä pienevää jakojäännöstä. Suomalaista viljelijää on myös kyykytetty jokavuotisilla tukisulkeisilla, jossa hallinnon tukiopas käännetään selkokielelle. Vuonna 2009 viljelijäperheelle jäi yrittäjätuloa keskimäärin 16 100 euroa korvaukseksi työlle ja omalle pääomalle. Vuonna 2000 vastaava luku oli 21 500 euroa (MTT-tilastot). Laskettaessa yrittäjävoittoa/maatila tilasto näyttää vuodelle 2009 luvuksi -29200 euroa (v. 2000 -10100 euroa).
Jotta Suomen maatalouspoliittinen tilanne ei olisi liian yksinkertainen kokonaisuus, kansallisten tukien osalta maa jaettiin liittymissopimuksen artiklojen mukaan 141- (eteläinen Suomi) ja 142-tukialueeseen (muu Suomi). Epäoikeudenmukainen ja viljelijöiden tasa-arvoa loukkaava raja kulkee linjaa Pori-Imatra. Suurin osa Pirkanmaasta kuuluu 141-tukialueeseen. Suomi on joutunut neuvottelemaan 141-tuen tasosta vuosina 2003 (maatalousministerinä Korkeaoja) ja 2007 (maatalousministerinä Anttila). Molemmilla kerroilla Suomi myöntyi komission tulkintoihin laskevasta siirtymäkauden tuesta ja tuki pieneni 30milj.euroa/neuvottelu, vaikka tavoitteena alun perin oli korvata pysyvä luonnonhaitta myös 141-tukialueelle. Vuonna 2003 141-tuki oli 133 milj. euroa ja vuonna 2013 on jäljellä 64 milj. euroa.
Pysyvä 142-tuki ja kuihtuva 141-tuki ovat johtaneet räikeään tukitasoeroon, jota ei voi perustella olosuhde-eroilla. Ylikompensaatio on myös siirtämässä kotieläintuotannon 142-tukialueelle, koska 141-alueella kannattavuus on ajettu niin alas, että tilan kehittäminen ja järkevät investoinnit eivät ole mahdollisia. Varovasti arvioiden keskikokoinen pirkanmaalainen kotieläintila on hävinnyt sille kuuluvaa tukea esim. Etelä-Pohjanmaahan verrattuna EU-aikana 100 000-200 000 euroa. Suomeen on muodostettu siis kaksi perusteiltaan täysin erilaista maataloustuotantoaluetta ja eläintuotanto on siirretty yhä kauemmaksi kulutuksen painopisteestä.
Miten tällaiseen tilanteeseen tukialueitten välillä on ajauduttu? Mielestäni ensimmäinen virhe tehtiin liittymisneuvotteluissa, jossa Suomi ainakin maatalouden osalta epäonnistui. Tilanne salattiin onnistuneesti kansanäänestykseen (v.1994) asti: molemmat (141. ja 142. artikla) ovat siirtymäkauden tukien alla. Jotain merkillistä tapahtui, koska mm. liittymisneuvotteluihin osallistuneen Antti Kuosmasen kirja ”Suomen tie EU:n jäseneksi” vedettiin kokonaisuudessaan markkinoilta v. 1999. 141-tukialueen viljelijöille ei näytä löytyvän tukea myöskään hallitsevista poliittisista puolueista. Keskustan pääkannatusalue on 142-tukialueella ja Kokoomus on ollut asiassa hiljaa ja toistaiseksi jäänyt lähinnä sivustaseuraajaksi. Muilla puolueilla eivät taas voimavarat riitä tai asia ei yksinkertaisesti kiinnosta. Viljelijöiden etujärjestössä MTK:ssa tukierotilanteesta vaietaan ja tärkeimmät johtopaikat on 142-tukialueen edustajilla.
Viljelijöiden ja Suomen etujen kannalta ko. jako on kestämätön. Kuluttajan kannalta jako synnyttää 141-tukialueelle tyhjiön, jossa ei ole eläintuotantoa ja joka ainakin osittain tullaan korvaamaan tuontiruualla. Lisäksi elintarviketeollisuus tulee supistumaan ja arvokkaat työpaikat jalostusyksiköineen siirretään lähemmäksi raaka-aineita. Tukialuejaossa on toteutunut sotapäällikkö Caesarin legendaarinen lausahdus: ”Divide et impera”, hajota ja hallitse.
Arto Ojakoski, maatalousyrittäjä
Ikaalinen