Niinpä... Etelässä olisi isoja peltoja minkä viereen olisi hyvä tehdä maitopalatsi. Täällä päin ihan turha haaveilla mistään isoista yksiköistä. Pelto muodostuu ongelmaksi. Hajallaan ja liian pieniä länttejä. Logistisia ongelmia paskan ja säiliksen kanssa.
Mitä sanoo Make tähän ?
Suomusjärvi , Pertteli ja Kiikala olivat aikoinaan kovia maitopitäjiä .
Jonnekin tuonne on ainakin yksi iso lehmälaajennus tulossa. Lehmät näköjään palaavat tänne vanhalle kivinavetta-alueelle.
-SS-
Se vaan on tuo maito tasaisen ja varman tulon antaja.
Menot lehmien kanssa tosin ovat vielä varmempia kuin tulot, ja se että ne ovat tuloja pienemmät ei ole varmaa.
Se yksi navetta jota nyt alettiin kai rakentaa, on ollut suunnitteilla 10 vuotta. Jos olisivat saaneet luvat ajoissa ja navetta olisi pyörinyt sen yli 5v, olisivat paljon paremmassa kuosissa. Nyt eivät varmaan raaskineet olla rakentamatta kun on vihdoin lupa herennyt. Nimiäkin oli jo varmaan monessa paperissa ennen kuin tämä tämän vuoden laskusuhdanne tuli esille.
Suomalaisen maidon nykyhetki ja tulevaisuus eroaa esim vuoden 2010 tilanteesta parilla aika nihkeällä tavalla:
1: Venäjä on kiinni, ja taitaa pysyä kiinni, se oli varsinkin juuri enennen Ukrainan kuvioita tosi hyvä markkina joka antoi senttejä.
2. Kiintiöt oikeasti poistui, maitoa on Euroopassa liikaa ja tulee olemaan liikaa ellei jotain varsin poikkeuksellista tapahdu.
3. Valio määritti hintoja monissa kotimaan tuotteissa vielä ennen "maitosotaa". Nyt kun Valio jutun hävisi ja pienet ovat haalineet markkinaosuutta, kaikkien kotimaan tuotteiden hinnat ovat painuneet alas. Pienet meijerit halusivat reilua kilpailua markkinahinnoilla ja saivat sen. Olisi niiden luullut ymmärtävän että se kova kilpailu nimen omaan laskee hintoja. Nyt on tältä osin peli menetetty. Private label alkaa olla markkinajohtaja kaikissa tuoteryhmissä paitsi juustoissa, ja juustoja taas tuodaan halvalla.
4. Isot kilpailijat (Arla etunenässä) ovat ottaneet itseään niskasta kiinni ja kilpailu ja osaaminen kaikilla vientimarkkinoilla on vaikeampaa kuin koskaan. Jollain ihme tuurilla Valio voi taas ehdä innovaation jolla oikeasti tehdään rahaa, mutta vaikeaa sellainen on.
Nämä ovat pysyviä seikkoja, jotka ajavat Suomen hinnan aika ripeällä tahdilla aika samoihin kuin maailmanmarkkinahinta. Kotimarkkinan katteet eivät tule palaamaan, ja kilpailu ei tule vähenemään. Ja Venäjä tuskin avaa rajojaan.
Toki maailmanmarkkinahinta voi nousta, mutta Suomessa nousu tapahtuisi silloinkin viiveellä koska kaupalle on luvattu halpaa private labeliä mahdollisesti vuodeksi eteenpäin jne.