Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Elho hnm 320 laakerin vaihto  (Luettu 5702 kertaa)

caseman

  • Vieras
Elho hnm 320 laakerin vaihto
Kertokaapas tietäjät mitä kaikkea tusta niittokoneesta pitää purkaa, jotta vetävän lautasen laakerin saa vaihdettua. Alkoi lähettämään savumerkkejä, niin luulen että vaihto olisi ajankohtainen.
Aikaa ei kuitenkaan ole paljon sen kanssa tuhrata, joten jos on iso homma, niin pitää kutsua huoltomies. Tai sitten käskeä romu-wesinin noutamaan se.  >:(

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Elho hnm 320 laakerin vaihto
Kertokaapas tietäjät mitä kaikkea tusta niittokoneesta pitää purkaa, jotta vetävän lautasen laakerin saa vaihdettua. Alkoi lähettämään savumerkkejä, niin luulen että vaihto olisi ajankohtainen.
Aikaa ei kuitenkaan ole paljon sen kanssa tuhrata, joten jos on iso homma, niin pitää kutsua huoltomies. Tai sitten käskeä romu-wesinin noutamaan se.  >:(

Teräpalkki pitää pudottaa pois avaamalla molemmista päädyistä 4 pulttia. Palkki kun irtoaa niin vetoakseli tulee ulos pooreistaan, sen jälkeen pitää puhdistaa se lautanen sisältä johon akseli menee ja avata lautasen sisältä 4 kuusioruuvia akselin irrottamiseksi. Tämän alta löytyy lautasen kiinnityspultti, jonka avaamalla saa lautasen pois tieltä. Sitten vain lautasen ratas/akseli paketti irti ja osat vaihtoon. Todennäköisesti tulossa työläs urakka, koska kaikki paikat täynnä paskaa ja ruosteessa.
Oon vaatimaton!

caseman

  • Vieras
Vs: Elho hnm 320 laakerin vaihto
Nöyrin kiitokseni!

Loannes

  • Vieras
Vs: Elho hnm 320 laakerin vaihto
Laita pari trukkilavaa palkin alle ja laske kone siihen ja irroita ruuvit ,ehkä se palkin päiden suksi (jos on ) kannattaa irrottaa kuitenkin ensin. Palkin  yksi ruuvi(molemmilla puolilla ) ,sisempi etupäästä päin menee runkoon jota ei kannattaisi katkaista ,muut voi vetää poikki jos ei saa auki . Ruuvit ovat muistaakseni 10,9
Kun ruuvit on irti nosta konetta ylös jolloin palkki jää lavojen päälle ja peruuta hieman konetta. Ehkä apulainen olisi palkin irrotus ja paikalleen laitto vaiheessa tarpeellinen
 Muutenhan Mää vain kirjoitti työn kuvauksen ihan oikein ,annoin vain muutaman työtä helpottavan vinkin

Viimeksi muokattu: 17.06.14 - klo:23:39 kirjoittanut Loannes

caseman

  • Vieras
Vs: Elho hnm 320 laakerin vaihto
Kiitos vinkeistä. Olen varma, että ovat tarpeeseen. :)

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Elho hnm 320 laakerin vaihto
Eihän savu tule murskaimen remmeistä?
Palkin kun irrotat Loannesin ohjeiden mukaan, niin kannattaa huomioida, että jos hydrobalancessa on normaalipaineet, pomppaa murskaimen runko ylös, kun palkin pultit aukaisee. Eli reilusti kone alas tai sitten hydrobalancesta paineet pois ennen viimesten pulttien irrotusta.
Vetoakselin ympärillä olevan kumilerstikka kannattanee vaihtaa myös samalla.
"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9825
Vs: Elho hnm 320 laakerin vaihto
Vetoakselin ympärillä olevan kumilerstikka kannattanee vaihtaa myös samalla.

Mulla vaihdettiin oikein huollossa se nivelristikko hässäkkä ja  tötterö lautanen. Tietysti se kumikin uusittiin , mutta kokeilin toimivuutta ja vetäisin niitot paaliin ja navettaan. Siellä ne taitaa olla ikkunalla vieläkin sen  kumin jätökset. Ensimmäiseen paaliin tuli palaset ;D Nytpä täytyykin sesongin jälkeen yrittää putsata ja päästää vaikka öljyä sinne tötteröön ja tehdä sikaliima virityksiä :(

Kaupoi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1052
Vs: Elho hnm 320 laakerin vaihto
Vetoakselin ympärillä olevan kumilerstikka kannattanee vaihtaa myös samalla.

Mulla vaihdettiin oikein huollossa se nivelristikko hässäkkä ja  tötterö lautanen. Tietysti se kumikin uusittiin , mutta kokeilin toimivuutta ja vetäisin niitot paaliin ja navettaan. Siellä ne taitaa olla ikkunalla vieläkin sen  kumin jätökset. Ensimmäiseen paaliin tuli palaset ;D Nytpä täytyykin sesongin jälkeen yrittää putsata ja päästää vaikka öljyä sinne tötteröön ja tehdä sikaliima virityksiä :(
Mullon aina pysyny hyvin tuo paikollaan. Viimesimmän leikkelin ite roiskeläppäkumista nykyseen koneeseen  (370). Alakuperänen kumi maksaa jotain 20-30eur.


PS. Kannattaa muuten seurailla nuita palkinkiinnityspultteja. Ainaki 370-mallissa tuppaavat katkeilemaan. Katkenneet olen korvannu 12.9-pulteilla. Ne on kestäny.

Viimeksi muokattu: 18.06.14 - klo:09:33 kirjoittanut Kaupoi

"Yllä oleva teksti on tuotettu tiloissa, missä käsitellään faktatietoja."

mää vai

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1231
  • 2015-ostajan markkinat
Vs: Elho hnm 320 laakerin vaihto
Joo nämä oli sellaisia suurpiirteisiä yleisneuvoja. Kevennysjärjestelmän toimintaperiaate vaikuttaa siihen mahdolliseen "takapotkuun". Nostolaitekoneesta olen palkin irrottanut, jossa kevennys oli teräsjousilla kun taas hydrobalanceakin on erilaisia, kuten nykyisen koneen arrow 3700 sylinteri niittopalkin etupuolella. Yhden vanhemman hinattavan elhon teräpalkkia olen ollut kunnostamassa ja siinä se kevennys oli nosto/laskusylintereillä.
Oon vaatimaton!

caseman

  • Vieras
Vs: Elho hnm 320 laakerin vaihto
Hyvät oli ohjeet! Ei tarvinnut yhtään ihmetellä purkaessa!
Molemmat laakerit pyörineet pesässään, ja ylempi hajalla.
Jouduin siis tilaamaan sen valukappaleenkin.
Mitenköhän tuokin on mahdollista? :-\

Loannes

  • Vieras
Vs: Elho hnm 320 laakerin vaihto
Hyvät oli ohjeet! Ei tarvinnut yhtään ihmetellä purkaessa!
Molemmat laakerit pyörineet pesässään, ja ylempi hajalla.
Jouduin siis tilaamaan sen valukappaleenkin.
Mitenköhän tuokin on mahdollista? :-\

Sen päätylautasen mahdolliset kolhut kannattaa nyt tarkastaa epätasapainon varalta ja vaihtaa uudet terät koko koneeseen jos terät on kuluneet paljon tai sitten kolhiintuneet eri näköisiksi .
 Kannattaa ottaa valmis akselipaketti laakereineen ja hammaspyöräakseleineen ,pääsee vähemmällä ,maksaa noin 270 . Vaihdettiin juuri ennen rehuntekoa sama akselipaketti ja toinen koottiin valupesään .

http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=54852.msg949558#msg949558

Viimeksi muokattu: 18.06.14 - klo:15:53 kirjoittanut Loannes