Kannattaa muistaa että jokainen vakuutuslaji on yhtiölle kannattava, eli asiakkaille tappiollinen. Korvausten hakeminen ym. selvittely on työtä. Eli vakuuttaa kannattaa pakollisten lisäksi vain ne suuret asiat joiden tuhoutuminen olisi kohtalokasta.
Jokainen vakutuslaji ei suinkaan ole vakuutusyhtiölle kannattava. Joka yhtiöllä on tuotteita, joista maksetaan korvausta ulos enemmän kuin saadaan vakuutusmaksua. Kuitenkin kannattavan toiminnan raja alkaa vasta noin 70:n korvaussuhteesta (maksetut korvaukset verottomasta maksutulosta). Se 30 % menee vahingon käsittelyyn, arviointiin ja kiinteisiin kustannuksiin. Harva muuten tulee ajatelleeksi vakuutusmaksuja kirotessaan, että niissä on 24%:n vakuutusmaksuvero, joka ei ole vähennyskelpoinen ALV:n tapaan.
Vinkiksi voin kertoa, että esimerkiksi maatilavakuutukset eivät todellakaan kuulu niihin kannattavimpiin vakuutuksiin. Onneksi niitä kannattaviakin kuitenkin on. Se on tietysti totta, että mitään vakuutusyhtötä - ei edes keskinäistä tai osuustoiminnallista - voi kauaa tappiolla pyörittää. Joskus vielä vuosituhannen alussa sijoitustoiminnan tuotoilla saattoi kattaa vakuutusteknisen tappion, mutta nykyisin sekin on niin epävarmaa, että joka yhtiön on pakko korotella aika reippaasti taksojaan. Ne korvattavat vahingot kun tulevat vuosi vuodelta kalliimmiksi.
Kollektiivisesti on toki niin, että vakuutusyhtiö tienaa vakuutuksilla paremmin kuin asiakkaat, mutta niinhän sen pitääkin olla ja niinhän se on missä tahansa liiketoiminnassa. Yksittäisen asiakkaan kannalta tilanne on tietysti se, että koskaan ei voi tietää. Jos joku tosiaan tietäisi maksavansa elämänsä aikana enemmän vakuutusmaksuja kuin mitä saa korvauksia, niin eipä juuri kannattaisi vakuutuksia osteskella.
Ja epävarmuuden vallitessakin suosittelen tosiaan samaa, mitä itse kirjoitit: "vakuuttaa kannattaa pakollisten lisäksi vain ne suuret asiat joiden tuhoutuminen olisi kohtalokasta."
Tuossa on suuri viiisaus. Pienet vahingot työllistävät kyllä korvauskäsittelijöitä ja aiheuttavat sitäkin kautta painetta maksuihin, mutta jos tarkoituksesi on ensisijaisesti turvata toiminnan jatkuminen tilallasi eikä niinkään työllistää käsittelijöitä, niin...