Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Metsäautotien lumihommat  (Luettu 23085 kertaa)

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Metsäautotien lumihommat
Onko se linko ainoa vehje millä semmosen kapean metsätien saa pidettyä auki? Vauhtia kun siellä ei pysty pitämään kovin paljon, niin epäilyttää vähän minkäänlaisen auran heittävyys. Tähän asti olen rimpuillut perälevyllä ja kuormaajan kauhalla, mutta tuolla kapeahkolla perälevyllä sitä ei ainakaan saa enää auki pidettyä.

isotupa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6
Vs: Metsäautotien lumihommat
Tammelan suunnalla oon nähnyt lumiauran (kärkiaura) joka oli traktorin edessa. Oli etupäästä kiinni nokkapainotelineeseen kytketyllä pukilla, jossa oli nostosylinteri, auran runko jatkui traktorin alla vetokoukulle asti. Vetokoukku otti kaikki iskut vastaan ja jos en ihan väärin muista niin välissä oli pitkittäinen sylinteri paineakulla vaimentamassa kovimpia iskuja. Jostain kun kuvan vielä löytäis....
JOKA PUHUU PALJON TEKEE VÄHÄN

Hesator

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Metsäautotien lumihommat
Nyt tuli syksystä rakennettua kuormaauton kärkiaura etukuormaimen sovitteisiin, joku 3,2 levee, hokke-a on malli. Perälevyllä ennen aurailin mettäteitä mutta ny tuolla ja kyllä harmittaa ku ei ennen ole tuollaista tulle hankittua. Auraus muuttuu leikiks tuolla, ei kampea ja eikä vallit kasva isoks vaikka ajonopeus on pieni. Kärkiaura!! Nettikoneesa on kappeempiaki myynnis...

meikäläinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: Metsäautotien lumihommat
Vanhankansan suurteholinko on aika hyvä metsäautoteillä ja penkkateillä. Jo aiemmin auratulla metsäautotiellä pystyy pitämään ihan kohtuullista vauhtia (20-30 km/h) lingotessa, kun  tietää ettei mitään isompia yllätyksiä ole tiedossa. Kun linko on varustettu sopivasti säädetyllä levykytkimellä varustetulla nivelakselilla, niin penkkatielläkin pärjää. Monenlaista on mennyt umpihangessa lingosta läpi. Päänkokoista ja sitä pienemmät kivet ja kannot ei suurteholinkoa paljon hidasta, vaan lentävät kolinan saattelemana metsään. Kunnon terillä polannekkin lähtee kohtuudella.

Konemies

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 295
Vs: Metsäautotien lumihommat
Tuolla on metsäautotiet vielä auki pysyny ja ilman korjauksia: http://www.oulaistenmetallityo.fi/HUKI%20video.html

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Metsäautotien lumihommat
Jaahas, että kärkiaura saa kannatusta aika paljon. Tuolla meidän kyläteiden aurakuskilla on kärkiaura (Tämän kylän teitä ei ole vissiin ikinä muulla aurattukkaan) Se on juuri semmonen, että menee aisa vetokoukalle, ja keulapainotelineessä on nostotunkki... niillä ois kyllä toinen kärkiaura jouten, kun enää vain yksi aurakuski ::)

Toisaalta tuo linkohomma kiinnostaisi, mutta toisaalta taas ei, kun ei viittis ihan uutta moiseen hommaan ruveta ostamaan ja taas käytetty linko saattaa olla... no en tiedä.

Entäs sitten sellainen ratkaisu, kun ainakin vaman perälevyyn on saatavilla heittosiipiä ym. Perälevyn uusinta olis nimittäin jokatapauksessa kohta ajankohtainen.

Semmonen juttu vielä, että kyseisellä tiellä, kuten usein metsäteillä muutenkin, niin sellasia kivoja kantoja ja kiviä on joissain kohtaa ihan tienreunassa ja niitähän ei sitten lumen alta näe. Siinä mielessä hiukan hirvittää tuolla kauhallakaan työntää, jos sattuu tökkäämään... ei ole tällä hetkellä huormaajassa edes mitään tukia. Tosin nythän siellä on jo hyvin selkeä ura ja olen jotenkuten oppinut tuntemaan tien.

Viimeksi muokattu: 04.02.10 - klo:09:58 kirjoittanut Mäksä

Hesator

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 89
Vs: Metsäautotien lumihommat
Yleensä kun kärkiauralla osut kiveen tai kantoon joka on alla 5 senttinen ja ojan reunassa niin aura hyppaa ylitte, työntö tulee kärkeen ja siiven takapäät tulevat vapaana joten hyppää yli. Jos on korkeempia niin potkasee auraa ojasta poispäin. Aurailen valmetin x105 joten käännöstä antaa päävaro ja samalla kääntää konetta linkkuun vähä, turbiinikytkin vähä pehmentää töyssyä.

Jos vaan perälevullä työnnät ottavalla ja ei ole shokkia kääntösylinterissä niin on niskat entiset vaikka este on levyt päässä, tosin kyllä kärkiaurakin toppaa jos sattuu olemaan ihan keskellä auraa este.

Limppari

  • Vieras
Vs: Metsäautotien lumihommat
Tammelan suunnalla oon nähnyt lumiauran (kärkiaura) joka oli traktorin edessa. Oli etupäästä kiinni nokkapainotelineeseen kytketyllä pukilla, jossa oli nostosylinteri, auran runko jatkui traktorin alla vetokoukulle asti. Vetokoukku otti kaikki iskut vastaan ja jos en ihan väärin muista niin välissä oli pitkittäinen sylinteri paineakulla vaimentamassa kovimpia iskuja. Jostain kun kuvan vielä löytäis....

Naapuripitäjässä yhellä isännällä on tommonen:

http://www.soukkio.fi/tyonto.php

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Metsäautotien lumihommat
Kärkiauralla varmaan riitäisi kyllä se yksi ajokerta niin saa hyvin auton mentävän tien, kun ainakin tuolla nykyisellä perälevyllä joutuu ajamaan ensin toisen reunan ja sitten toisen... ja tällä lumimäärällä se ei enää kykene nostamaan lunta penkan yli, vaan valuu takaisin tielle ja kun yrittää levittää penkkaa niin aikas hyvin kampeaa traktoria.

Penkat jäi alunperin jo liian kapealle, kun alkulumia aurailin mönkijällä (en osannut odottaa tällaista lumimäärää) ja sillä ei uskaltanut oikein reunaan mennä, muuten olisi esteeseen osuttaessa saattanut lähteä lentoon, kuin supermies konsanaan :)

meikäläinen

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 215
Vs: Metsäautotien lumihommat
Linko on nimenomaan sen takia hyvä, ettei penkkoja muodostu talven aikana juuri nimeksikään. Tämän seudun firmoille ei tarvise kauaa aurailla metsäteitä, jos ei teillä oo tarpeeksi leveyttä. Automiehet on melko tarkkoja teistä ja varsinkin käännöspaikoista.

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Metsäautotien lumihommat
Lainaus
Linko on nimenomaan sen takia hyvä, ettei penkkoja muodostu talven aikana juuri nimeksikään. Tämän seudun firmoille ei tarvise kauaa aurailla metsäteitä, jos ei teillä oo tarpeeksi leveyttä. Automiehet on melko tarkkoja teistä ja varsinkin käännöspaikoista.

Ja sen huomasin, kun nyt kauhalla työntelin, että se ainakin koukkaa aika reilusti mutkissa ulkokurvin puolelta ja traktorin renkaat vastaavasti haukkaa sisäkurvista lunta tielle, eli joutuu vekslailemaan ja temuamaan etenkin jyrkemmissä mutkissa paljon.

kimmo

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 68
Vs: Metsäautotien lumihommat
Kouvollassa on mielenkiintoinen sekatavarakauppa, Setto oy. Siellä olisi metsäautoteille järeä kärkiaura.

Teroman

Vs: Metsäautotien lumihommat
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/01/21/8143010478557904132orig.jpg

Tää on ollut hyvä sekä työntäen että vetäen,,,,,,,,,

Etu ja tai takanostolaitteessa

Ja samalla tulee Hiihtoladutkin,,,,,,,,,,

Yksi vielä vapaana ,,,,,,,
 8)

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Metsäautotien lumihommat
Lingon kanssa pitää hiukka tietää, että minkälaisella tiellä ajaa. Mettäliitolla noita on aikanaan tullu avattua. Oudolla tiellä jalakset säädettiin sen verran alas, että ei ihan kaikkiin kiviin ei ota kiinni. Toiseen suuntaan kun tulee, niin näkee jo paremmin ja voi ottaa vähä alempaa. Lingon huono puoli täällä etelässä on, että pitää olla pakkaslunta. Yleisesti ottaen alueaura vois olla paras kapistus lumihommiin.
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Mäksä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Metsäautotien lumihommat
Lainaus
Kouvollassa on mielenkiintoinen sekatavarakauppa, Setto oy. Siellä olisi metsäautoteille järeä kärkiaura.

Sieltä on tullut ostettua 3 siipiset kääntöaurat ja kuormaajan kauha. Voi olla, että jossain vaiheessa täytyy taas pyörähtää sielläkin :) Kaikennäköisiä lingon härpättimiä niillä näkyis olevan nytkin... ainakin nettisivun mukaan. Omatekoisia ja tehdasvalmisteisia, uudempia ja vanhempia. Ja huomasin sen aurankin kyllä, ei ollut sivulla vaan hintaa ilmoitettu. Tarttis kysästä.


Lainaus
http://rulla.kuvaboxi.fi/mediaobjects/orig/pub/2010/01/21/8143010478557904132orig.jpg

Tää on ollut hyvä sekä työntäen että vetäen,,,,,,,,,

Etu ja tai takanostolaitteessa

Ja samalla tulee Hiihtoladutkin,,,,,,,,,,

Yksi vielä vapaana ,,,,,,,
 Cool


Toi teromanin ehdottama on aika huiman näköinen.. Näyttäis siltä, että se on eteenpäin ajaessa keräävä, eli muutaman metrin jälkeen jäädää paikalleen sutimaan ;D

Viimeksi muokattu: 04.02.10 - klo:14:26 kirjoittanut Mäksä