Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Petri - 10.11.21 - klo:15:53

Otsikko: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: Petri - 10.11.21 - klo:15:53
Belkkuun etsin parempia (etu)kumeja. Näyttää mm. Sampoon sopivia 420/65R20 kumeja olevan jotenkin järkihintaan, vanteen kanssa. Valmiissa vanteessa pulttijako 5x160, mutta traktori huutaisi 5x175 jakoa. Ajattelenko liian suoraviivaisesti, kun poltattaisin keskireikää vähän isommaksi ja 36 astetta pyöräyttäen poraisin (ja kartiot reikiin, tietty) reiät uusiin paikkoihin? Vai olisiko kuitenkin fiksumpaa poltattaa vähän isompi reikä siihen keskelle ja hitsata vanhasta keskilevy uuteen vanteeseen? Millaisia kokemuksia raadilla tällaisista modauksista?

Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: sorkkis - 10.11.21 - klo:16:18
Belkkuun etsin parempia (etu)kumeja. Näyttää mm. Sampoon sopivia 420/65R20 kumeja olevan jotenkin järkihintaan, vanteen kanssa. Valmiissa vanteessa pulttijako 5x160, mutta traktori huutaisi 5x175 jakoa. Ajattelenko liian suoraviivaisesti, kun poltattaisin keskireikää vähän isommaksi ja 36 astetta pyöräyttäen poraisin (ja kartiot reikiin, tietty) reiät uusiin paikkoihin? Vai olisiko kuitenkin fiksumpaa poltattaa vähän isompi reikä siihen keskelle ja hitsata vanhasta keskilevy uuteen vanteeseen? Millaisia kokemuksia raadilla tällaisista modauksista?

Jos ei sopivaa rengasta löydy niin polttaisin ko traktorin .

Vanhaa Belarusta on maailma täynnä joten sopivat rengasta varmasti löytyy .
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: SKN - 10.11.21 - klo:16:27
Belkkuun etsin parempia (etu)kumeja. Näyttää mm. Sampoon sopivia 420/65R20 kumeja olevan jotenkin järkihintaan, vanteen kanssa. Valmiissa vanteessa pulttijako 5x160, mutta traktori huutaisi 5x175 jakoa. Ajattelenko liian suoraviivaisesti, kun poltattaisin keskireikää vähän isommaksi ja 36 astetta pyöräyttäen poraisin (ja kartiot reikiin, tietty) reiät uusiin paikkoihin? Vai olisiko kuitenkin fiksumpaa poltattaa vähän isompi reikä siihen keskelle ja hitsata vanhasta keskilevy uuteen vanteeseen? Millaisia kokemuksia raadilla tällaisista modauksista?

Jos ei sopivaa rengasta löydy niin polttaisin ko traktorin .

Vanhaa Belarusta on maailma täynnä joten sopivat rengasta varmasti löytyy .

😂😂😂😂😂
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: metsajussi - 10.11.21 - klo:16:47
Onko etukuormaajaa?

Tuleekohan noin pienellä pulttikehällä levystä liian pitsiä jos siihen tekee toiset reiät? Murtuu.. onko levy muuten tukevasti mitoitettu vai valmiiksi hintelä?
Belkun etupyörä on muuten kyllä pieni ja sivuttaisväännöt siksi vähäisempiä kuin mitä isommissa pyörissä olisi.
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: sorkkis - 10.11.21 - klo:16:51
Onko etukuormaajaa?

Tuleekohan noin pienellä pulttikehällä levystä liian pitsiä jos siihen tekee toiset reiät? Murtuu.. onko levy muuten tukevasti mitoitettu vai valmiiksi hintelä?
Belkun etupyörä on muuten kyllä pieni ja sivuttaisväännöt siksi vähäisempiä kuin mitä isommissa pyörissä olisi.

ja mikä vika niissä vanteissa on ?
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 10.11.21 - klo:17:33
Belkkuun etsin parempia (etu)kumeja. Näyttää mm. Sampoon sopivia 420/65R20 kumeja olevan jotenkin järkihintaan, vanteen kanssa. Valmiissa vanteessa pulttijako 5x160, mutta traktori huutaisi 5x175 jakoa. Ajattelenko liian suoraviivaisesti, kun poltattaisin keskireikää vähän isommaksi ja 36 astetta pyöräyttäen poraisin (ja kartiot reikiin, tietty) reiät uusiin paikkoihin? Vai olisiko kuitenkin fiksumpaa poltattaa vähän isompi reikä siihen keskelle ja hitsata vanhasta keskilevy uuteen vanteeseen? Millaisia kokemuksia raadilla tällaisista modauksista?

Jos nyt ei kauhean kovaa tarvitse ajaa, niin poltto/hitsauksella voi saada sellaisen Afganistan/Bangladesh -tyyppisen toimivan kokonaisuuden. Muussa tapauksessa hommaisin vanteet tai teettäisin sellaiset. Rahaahan ne tietenkin maksaa. Mutta ei kauheasti.

Tietenkin jos jollakin on hurja sorvi, minkä kidassa pyöräyttää vanteen keskiöt irti, niin saa sopivat palikat, mitä hitsata. Tai joku karusellisorvi.

Sitten jos oikein alkaa hurjastelemaan, niin siinä pyörännavassa se vanne pyörii aika tasaisesti, joten sopiva leikkuulaite kiinni vanteen eteen ja pyörä pyörimään. Mutta tämä on jo Pakistanin pojillekin ehkä vain kerran viikossa tapahtuva menetelmä.
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: Toivo Tonta - 10.11.21 - klo:17:37
Tekisin isomman pelastuksen jaolla olevan laipan minkä istuttaisin Sampon vanteeseen, siinäkin on taas eri vaihtoehtoja, miten ofset yms.
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: junttieinari - 10.11.21 - klo:17:49
Noin:
https://www.youtube.com/watch?v=CyjUbH9UdKM (https://www.youtube.com/watch?v=CyjUbH9UdKM)
tai noin:
https://www.youtube.com/watch?v=nf9BSXdkjK4 (https://www.youtube.com/watch?v=nf9BSXdkjK4)

Eli pulttikehä irti, ja sopiva levystä leikattu tilalle.
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: Oksa - 10.11.21 - klo:19:37
tuo varmasti helpoin hoitaa homma.   ja saa kestävämmän.                                  mutta tuo sorkan kommentti oli tooosi pysäyttävä.   oikeaa tekniikkaa!
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: Paalimies - 10.11.21 - klo:20:20
Raahen rengas ja laite teki kymmenen vuotta sitten vanteita mittatilsuksena.
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: Petri - 10.11.21 - klo:21:18
Onko etukuormaajaa?

Tuleekohan noin pienellä pulttikehällä levystä liian pitsiä jos siihen tekee toiset reiät? Murtuu.. onko levy muuten tukevasti mitoitettu vai valmiiksi hintelä?
Belkun etupyörä on muuten kyllä pieni ja sivuttaisväännöt siksi vähäisempiä kuin mitä isommissa pyörissä olisi.
Unohtui sanoa; juurikin etukuormainkäytön vuoksi (pyöröpaalit) tuollaiset etumunkit. Ilman etukuormaajaa en vaihtaisi mitään. 
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: sorkkis - 11.11.21 - klo:06:13
Onko etukuormaajaa?

Tuleekohan noin pienellä pulttikehällä levystä liian pitsiä jos siihen tekee toiset reiät? Murtuu.. onko levy muuten tukevasti mitoitettu vai valmiiksi hintelä?
Belkun etupyörä on muuten kyllä pieni ja sivuttaisväännöt siksi vähäisempiä kuin mitä isommissa pyörissä olisi.
Unohtui sanoa; juurikin etukuormainkäytön vuoksi (pyöröpaalit) tuollaiset etumunkit. Ilman etukuormaajaa en vaihtaisi mitään.

Onko ne vanhat vanteet rikki ? Luulis kai niihin uudet päälikumit saavan ?
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: Paalimies - 11.11.21 - klo:07:26


Onko ne vanhat vanteet rikki ? Luulis kai niihin uudet päälikumit saavan ?
[/quote]

Ketjun ensimmäisessä viestissä kerrottiin että haluaa leveämmät renkaat, siellä syy.
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: roadrunner - 11.11.21 - klo:07:46
Miten tuossa renkaan vaihdossa käy noiden ympärysmittojen kanssa. Jos vierintämatkat muuttuvat, voi välityksistä tulla pian rautajauhoa.
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: Oksa - 11.11.21 - klo:08:34
luulisin että pkt ltä ja nuilta muilta itävalmistajilta löytyy sopivia renkaita tuohon pelkun keulaan.    ohan se sielläpäin aika yleinenkin.     ei ehkä kantsi alkaa uusia vanteen keskiöitä kun kuormaaja keulalla..
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: pig24 - 11.11.21 - klo:08:42
Trukkihissi takana on yllättävän kätevä peli pyöröpaalien kanssa. Alkaa yskimään vasta, kun tullaan sora-autolla hakemaan kuormaa. Soralavan takaleuan aukko on liian matala.
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: -SS- - 11.11.21 - klo:11:26
Miten tuossa renkaan vaihdossa käy noiden ympärysmittojen kanssa. Jos vierintämatkat muuttuvat, voi välityksistä tulla pian rautajauhoa.

1970-luvun Belarusta metsäajossa seuranneena näyttäisi, että pakko-ohjattuna etuveto pyörii muutenkin hiukan hitaammin kuin takapyörästö. Siinä nelivedossa onkin eräänlainen automaattiasento, joka taitaa lähinnä olla vapaakytkin. Mutta onhan se etuveto parempi kuin ei mitään etuvetoa. Kantoja vasten ei kuski sitä etupyörää koskaan ajanut eikä muutenkaan kovin vauhtia pitänyt, luki maastoa ja ajoi varovasti, ja Belarus kesti aina vaan. Vikatiheys yllättävästi Leukkuun verrattuna erittäin pieni.

Eli suurempi rengas voisi tehdä kääntymisestä vähemmän ulkokaarteen pyörää laahaavan. Sitä en tiedä, miten luja  etuvedon vaihde on, eikös siinä ole samanlainen rakenne kuin pienissä japanilaisissa nelivedoissa, että veto tuodaan kumavaihteella alas pystyyn ja siitä rattaalla etuvedon vaihteeseen, vähän niin kuin puimurissa.  Näin saadaan tuo keuliva asento ja suuri maavara aikaiseksi.

-SS-
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: jariman - 11.11.21 - klo:11:59
Aikanaan belkussa oli leveitä etusia,  500- 22,5,  näitä kai
Laitettiin maahantuojankin toimesta, eli belkku purkamosta
Voi löytää hyvällä tuurilla,  renkaan  profiilia en muista
Olikohan 50  / 55 srj.

Tai sit Viron puolelta kyseleen.
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: sorkkis - 11.11.21 - klo:16:35
Aikanaan belkussa oli leveitä etusia,  500- 22,5,  näitä kai
Laitettiin maahantuojankin toimesta, eli belkku purkamosta
Voi löytää hyvällä tuurilla,  renkaan  profiilia en muista
Olikohan 50  / 55 srj.

Tai sit Viron puolelta kyseleen.

Suosittelen lämpimästi tätä vaihtoehtoa .
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: Oksa - 11.11.21 - klo:18:50
polttamisen sijaan??
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: Petri - 11.11.21 - klo:19:06
Miten tuossa renkaan vaihdossa käy noiden ympärysmittojen kanssa. Jos vierintämatkat muuttuvat, voi välityksistä tulla pian rautajauhoa.
Profiileita, taulukoita ja vaihtoehtoja löytyy.... Se tässä teettääkin, kun 20-tuumainen on aika harvinainen eturengaskoko - ensin etsitään sinne mieleiset, 38-tuumaisista löytyy valinnanvaraa vaikka kuinka, kun hiotaan koon, kantavuuden ja hinnan optimia.  Eikä nykyisilläkään asfalttitiellä nelivetoa pidetä päällä.
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: Make - 11.11.21 - klo:19:07
Naapurissa oli aikoinaan Trelleborg Twinit 825 turbo Belkussa.
Eikai ne ylimääräiset reiät vannetta kauheasti heikennä, vaikka vanhastakin tekisi. Suorat keskiöt metallimies kyllä tekee hetkessä. Joskus aikoinaan, ennen täydennysojituksia ei 307 massikka oikein kulkenut. Toin harjottelupaikan Belkun etuparipyörät kotiin ja seuraavana päivänä kyläseppä teki keskiöt massikan takanapaan ja Belkun kehän väliin. Sitten alkoi Massikka kulkemaan. Keskiöt löytis vieläkin, jos jollakulla on tarvetta.
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: sorkkis - 11.11.21 - klo:19:34
Naapurissa oli aikoinaan Trelleborg Twinit 825 turbo Belkussa.
Eikai ne ylimääräiset reiät vannetta kauheasti heikennä, vaikka vanhastakin tekisi. Suorat keskiöt metallimies kyllä tekee hetkessä. Joskus aikoinaan, ennen täydennysojituksia ei 307 massikka oikein kulkenut. Toin harjottelupaikan Belkun etuparipyörät kotiin ja seuraavana päivänä kyläseppä teki keskiöt massikan takanapaan ja Belkun kehän väliin. Sitten alkoi Massikka kulkemaan. Keskiöt löytis vieläkin, jos jollakulla on tarvetta.
307 Mf on takapäästään köykäsempi kuin Belkku etupäästään etukuormaajalla jossa rehupaali .
Belkun etupyörät nähnyt Fhaarin 1080 takapäässä , meni hyvin märässä .
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: lypsyukko - 11.11.21 - klo:20:11
Naapurissa oli aikoinaan Trelleborg Twinit 825 turbo Belkussa.
Eikai ne ylimääräiset reiät vannetta kauheasti heikennä, vaikka vanhastakin tekisi. Suorat keskiöt metallimies kyllä tekee hetkessä. Joskus aikoinaan, ennen täydennysojituksia ei 307 massikka oikein kulkenut. Toin harjottelupaikan Belkun etuparipyörät kotiin ja seuraavana päivänä kyläseppä teki keskiöt massikan takanapaan ja Belkun kehän väliin. Sitten alkoi Massikka kulkemaan. Keskiöt löytis vieläkin, jos jollakulla on tarvetta.
307 Mf on takapäästään köykäsempi kuin Belkku etupäästään etukuormaajalla jossa rehupaali .
Belkun etupyörät nähnyt Fhaarin 1080 takapäässä , meni hyvin märässä .

Oot sä aina vekkuli noine ajatuksinesi :) Mitähän sä tajusit Maken kirjoittaneen  - et mitään.
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: voortimies - 11.11.21 - klo:22:31
Jos alkuperäiseen kysymykseen? Niistä pulttijaoista ja keskiöistä? Niin itsellä on niistä vähän kokemusta. Minulla on metsäkärry, jonka akseli on isoisän peruja. En tiedä, toiko mukanaan sodasta, mutta se akseli on neuvostoliittolaisen toisen maailmansodan aikaisen tykkilavetin akseli.

Helkutin huonoja noi neukkurenkaat kyllä, ei oltu kuin vähän 2000-luvulla niin jo petti toinen rengas. Kuorma päällä tietty mutta se ei nyt kuulu tähän. Mutta renkaiden löytäminen noihin vanteisiin osoittautui täysin mahdottomaksi, siis minkäänlaisten renkaiden. Samoin pulttijako sellainen, että sellaista vannetta ei todellakaan löytynyt.

No, käytin ammattilaisen apua. Vanhat vanteet sorviin ja sorvattiin keskiö pultinreikineen irti. Sitten vakiot kuorma-auton vanteet sorviin ja niistä sorvattiin keskiö irti. Sitten hitsattiin ne lavetin keskiöt kuorma-auton vanteisiin.

Hyvin toimii. Ja toistaiseksi on kestänyt.

Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: sorkkis - 12.11.21 - klo:05:39
Naapurissa oli aikoinaan Trelleborg Twinit 825 turbo Belkussa.
Eikai ne ylimääräiset reiät vannetta kauheasti heikennä, vaikka vanhastakin tekisi. Suorat keskiöt metallimies kyllä tekee hetkessä. Joskus aikoinaan, ennen täydennysojituksia ei 307 massikka oikein kulkenut. Toin harjottelupaikan Belkun etuparipyörät kotiin ja seuraavana päivänä kyläseppä teki keskiöt massikan takanapaan ja Belkun kehän väliin. Sitten alkoi Massikka kulkemaan. Keskiöt löytis vieläkin, jos jollakulla on tarvetta.
307 Mf on takapäästään köykäsempi kuin Belkku etupäästään etukuormaajalla jossa rehupaali .
Belkun etupyörät nähnyt Fhaarin 1080 takapäässä , meni hyvin märässä .

Oot sä aina vekkuli noine ajatuksinesi :) Mitähän sä tajusit Maken kirjoittaneen  - et mitään.

Jaa et ne on saman painoisia  ;D ;D ;D ;D ;D ;D
Kyllä se on nähty ettei etukuormaaja traktoriin mitään virityksiä .
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: sorkkis - 12.11.21 - klo:06:41
Naapurissa oli aikoinaan Trelleborg Twinit 825 turbo Belkussa.
Eikai ne ylimääräiset reiät vannetta kauheasti heikennä, vaikka vanhastakin tekisi. Suorat keskiöt metallimies kyllä tekee hetkessä. Joskus aikoinaan, ennen täydennysojituksia ei 307 massikka oikein kulkenut. Toin harjottelupaikan Belkun etuparipyörät kotiin ja seuraavana päivänä kyläseppä teki keskiöt massikan takanapaan ja Belkun kehän väliin. Sitten alkoi Massikka kulkemaan. Keskiöt löytis vieläkin, jos jollakulla on tarvetta.
307 Mf on takapäästään köykäsempi kuin Belkku etupäästään etukuormaajalla jossa rehupaali .
Belkun etupyörät nähnyt Fhaarin 1080 takapäässä , meni hyvin märässä .

Oot sä aina vekkuli noine ajatuksinesi :) Mitähän sä tajusit Maken kirjoittaneen  - et mitään.

Kerrotaanpa vielä tarkemmin . Tuttu oli laitta Fhar 1080 neliveto belaruksen renkaat takapyöriksi , meni Maken tavalla märässä paremmin . Ymmärsitkö nyt .
Nelivedon etupään paino , kuormaajanpaino ja rehupaalipihdeissä tekee melkoisen painon etupäähän joten en mitään virityksiä suosittele .
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: lypsyukko - 12.11.21 - klo:07:55
^
No eihän se Make niitä virityksiä sinne belkun etupäähän kaupannut vaan tarvitsijalle 307 taka-akselille. Tai epäilihän se että se reikien muutos ei heikentäisi vannetta. Voishan se sen tehdä mutta eihän niiden alkuperäisten reikien tukkiminen nyt mikään suuri jobi enää olisi, jos uudet sopivat reiätkin saadaan.  Ja tuon tukkimisen voi tehdä senkin jälkeen jos alkaa esiintyä repeilyä. Itte oli pieni poika , kun meillä oli MF 175. Sen takavanteisiin oli jouduttu keskiöön hitsaamaan lisää rautaa vanteeseen, koska vanne alkoi repeilemään reijästä reikään.
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: metsajussi - 12.11.21 - klo:09:18
Mulla on metsälinkussa 3 levyä vahvistettu hitsaamaalla toinen plootu päälle siihen keskelle, pulteissa riittää pituus. 1 levy on vaihdettu kokonaan uuteen paksumpaan kun alkuperäinen pääsi niin huonoon happeen että ei kannattanut enää vahvistella. Kaikki pyörät ja akselit siis samanlaisia. Kovilla ovat nosturin ja hakkuupään alla, on katkennut niin pultteja kuin vetoakseleitakin. Pitää muistaa säännölliseen käydä pyöränmutterit naputtelemassa tiukkaan, lyöntilenkki on matkapakissa mukana :-)
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: sorkkis - 12.11.21 - klo:20:12
^
No eihän se Make niitä virityksiä sinne belkun etupäähän kaupannut vaan tarvitsijalle 307 taka-akselille. Tai epäilihän se että se reikien muutos ei heikentäisi vannetta. Voishan se sen tehdä mutta eihän niiden alkuperäisten reikien tukkiminen nyt mikään suuri jobi enää olisi, jos uudet sopivat reiätkin saadaan.  Ja tuon tukkimisen voi tehdä senkin jälkeen jos alkaa esiintyä repeilyä. Itte oli pieni poika , kun meillä oli MF 175. Sen takavanteisiin oli jouduttu keskiöön hitsaamaan lisää rautaa vanteeseen, koska vanne alkoi repeilemään reijästä reikään.
Eikös keskustelu alkanut pelkun etuvanteista
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: lypsyukko - 12.11.21 - klo:21:36
^
No eihän se Make niitä virityksiä sinne belkun etupäähän kaupannut vaan tarvitsijalle 307 taka-akselille. Tai epäilihän se että se reikien muutos ei heikentäisi vannetta. Voishan se sen tehdä mutta eihän niiden alkuperäisten reikien tukkiminen nyt mikään suuri jobi enää olisi, jos uudet sopivat reiätkin saadaan.  Ja tuon tukkimisen voi tehdä senkin jälkeen jos alkaa esiintyä repeilyä. Itte oli pieni poika , kun meillä oli MF 175. Sen takavanteisiin oli jouduttu keskiöön hitsaamaan lisää rautaa vanteeseen, koska vanne alkoi repeilemään reijästä reikään.
Eikös keskustelu alkanut pelkun etuvanteista

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D  ja vielä kerran tai pari  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Olisko kumminkin ehkä sitten kait ensimmäisen kerran ketju vähän erkautunut alkuperäisestä aiheesta. Sen ymmärtämisessä auttaa kummasti lukutaito.
"Joskus aikoinaan, ennen täydennysojituksia ei 307 massikka oikein kulkenut. Toin harjottelupaikan Belkun etuparipyörät kotiin ja seuraavana päivänä kyläseppä teki keskiöt massikan takanapaan ja Belkun kehän väliin. Sitten alkoi Massikka kulkemaan. Keskiöt löytis vieläkin, jos jollakulla on tarvetta."
Tyrkyttikö Make noita keskiöitä Petrille ? Totes vaan sivujuonteessa että belkun rengas 307 puimurin takapääs on oiva valinta  ;)
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: sorkkis - 13.11.21 - klo:07:58
^
No eihän se Make niitä virityksiä sinne belkun etupäähän kaupannut vaan tarvitsijalle 307 taka-akselille. Tai epäilihän se että se reikien muutos ei heikentäisi vannetta. Voishan se sen tehdä mutta eihän niiden alkuperäisten reikien tukkiminen nyt mikään suuri jobi enää olisi, jos uudet sopivat reiätkin saadaan.  Ja tuon tukkimisen voi tehdä senkin jälkeen jos alkaa esiintyä repeilyä. Itte oli pieni poika , kun meillä oli MF 175. Sen takavanteisiin oli jouduttu keskiöön hitsaamaan lisää rautaa vanteeseen, koska vanne alkoi repeilemään reijästä reikään.
Eikös keskustelu alkanut pelkun etuvanteista

 ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D  ja vielä kerran tai pari  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Olisko kumminkin ehkä sitten kait ensimmäisen kerran ketju vähän erkautunut alkuperäisestä aiheesta. Sen ymmärtämisessä auttaa kummasti lukutaito.
"Joskus aikoinaan, ennen täydennysojituksia ei 307 massikka oikein kulkenut. Toin harjottelupaikan Belkun etuparipyörät kotiin ja seuraavana päivänä kyläseppä teki keskiöt massikan takanapaan ja Belkun kehän väliin. Sitten alkoi Massikka kulkemaan. Keskiöt löytis vieläkin, jos jollakulla on tarvetta."
Tyrkyttikö Make noita keskiöitä Petrille ? Totes vaan sivujuonteessa että belkun rengas 307 puimurin takapääs on oiva valinta  ;)

Juu ja kirjoitin et yks tuttu oli laittanut Fhaariin takapyöriksi pelkun pyörät .Kyllä ne puimureissa kestää ja kestää etukuormaajassakin ne pelkun pyörät . Kysymys olikin siitä et kestääkö viritetyt pyörät etukuormaajassa .
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: metsajussi - 13.11.21 - klo:10:32
Kysymys olikin siitä et kestääkö viritetyt pyörät etukuormaajassa .

Vaikka viritys-sanalla onkin tavallisesti negatiivinen kaiku niin viritys voi olla myös vahvempi ja parempi kuin alkuperäinen. Riippuu mitä tahtoo ja miten tekee.
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: sorkkis - 13.11.21 - klo:11:28
Kysymys olikin siitä et kestääkö viritetyt pyörät etukuormaajassa .

Vaikka viritys-sanalla onkin tavallisesti negatiivinen kaiku niin viritys voi olla myös vahvempi ja parempi kuin alkuperäinen. Riippuu mitä tahtoo ja miten tekee.

Totta . Silti vahvistaisin niitä alkuperäisiä vanteita tai muuten paremmin sopivia traktorinvanteita joita löytyy melko varmasti ellei kaikkia ole Puolaan myyty .
Majoreista /nuffeista tehdyt kaivinkoneet ja jotkut etukuormaajat vahvistettiin akseleilla joissa oli kuorma-autojen pyörät , puimurinpyöriä harvemmin näki .
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: Make - 13.11.21 - klo:11:52
Huonosti sanottu, mutta tarkoitin yhtenä vaihtoehtona, että metallimies tekee tarvittaessa tommoset uudetkin keskiöt aika nopeasti. Onko se sitten viritys? ::) Ja sivumennen tosiaan massikan 5 pulttiseen napaan löytyisi keskiöt, ehkä etukuormaajabelkkuun tehty turhan ohuesta aineesta, eikä napa kuitenkaan kävisi, eikä nyt vissiinkään kehäkään ole Belkun mitoilla.
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: sorkkis - 13.11.21 - klo:12:19
Huonosti sanottu, mutta tarkoitin yhtenä vaihtoehtona, että metallimies tekee tarvittaessa tommoset uudetkin keskiöt aika nopeasti. Onko se sitten viritys? ::) Ja sivumennen tosiaan massikan 5 pulttiseen napaan löytyisi keskiöt, ehkä etukuormaajabelkkuun tehty turhan ohuesta aineesta, eikä napa kuitenkaan kävisi, eikä nyt vissiinkään kehäkään ole Belkun mitoilla.

Riippuu tietysti tekijästä ja aineista millä tehdään .
Otsikko: Vs: Uusi pulttijako vanteeseen?
Kirjoitti: Toivo Tonta - 14.11.21 - klo:08:55
Huonosti sanottu, mutta tarkoitin yhtenä vaihtoehtona, että metallimies tekee tarvittaessa tommoset uudetkin keskiöt aika nopeasti. Onko se sitten viritys? ::) Ja sivumennen tosiaan massikan 5 pulttiseen napaan löytyisi keskiöt, ehkä etukuormaajabelkkuun tehty turhan ohuesta aineesta, eikä napa kuitenkaan kävisi, eikä nyt vissiinkään kehäkään ole Belkun mitoilla.
Oli se ihan ymmärrettävästi sanottu ;)