Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Wile 78  (Luettu 2802 kertaa)

montöör

  • Vieras
Wile 78
Veli Ahmedin kanssa testailtiin tuollaista murskaavaa kosteusmittaria. Siinä pitäisi olla
lämpötilankorjaus mutta mittaustulos on ihan eri suoraan kuivurista otetussa näytteessä
ja 15 min jäähtyneessä. Vai haihtuuko pintakosteus odotteluaikana. Kierrettävä muovikorkki
vaikutti aika kämäselle. Menee helposti yli stopparista. Vaikuttaa siltä, että laite on tehty
vain ostettavaksi.

Köntys

  • Vieras
Vs: Wile 78

Itse oon todennut ettei murskaavalla mittarilla tee kuivausaikana kuivaajalla yhtään mitään. Yksikin vihreä tai puolivihreä jyvä pompsauttaa viisarit kaakkoon, ja värisokea kun ei niitä vihreitä pysty sieltä poiskaan poimimaan. Jostain viikkoja siilossa tasaantuneesta niillä saa aika tarkan tuloksen.

Köppä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 38
Vs: Wile 78
Itellä oli aina kuivurissa tavallinen Wile 35 ja ennen jäähdytystä varmistan murskaavalla Pfeuffer mittarilla. Murskaava on aikoinaan kalibroitu Keskon Hahkialan uunia vasten ja koko uralla ei tullut kosteuden kanssa ongelmaa. Murskaavalla myös varmistan ennakkonäyyteiden kosteuden sekä Wile hl painomittarilla painon. 20 vuotinen kokemus on osoittanut, että hl paino heittää tuolla yhden kilon keveempään päin. Muita vuosien saatossa susiksi todettuja mittareita oli Wile 100, Dantcell ja Kymppi.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7111
  • karkki vai keppana?
Vs: Wile 78
Veli Ahmedin kanssa testailtiin tuollaista murskaavaa kosteusmittaria. Siinä pitäisi olla
lämpötilankorjaus mutta mittaustulos on ihan eri suoraan kuivurista otetussa näytteessä
ja 15 min jäähtyneessä. Vai haihtuuko pintakosteus odotteluaikana. Kierrettävä muovikorkki
vaikutti aika kämäselle. Menee helposti yli stopparista. Vaikuttaa siltä, että laite on tehty
vain ostettavaksi.
Korkki on rikki jos yli menee. Onko uusi laite kyseessä? It se ainakin jäähdytän näytteen, vaikka on lämpötilan korjaukset.
pessimisti ei pety!

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Wile 78
Olikohan se niin, että näytekolossa oleva jyvämäärä täytyy tasoittaa tarkasti siitä reunan tasolta tai tavaraa tulee liikaa ja korkki ei mene kiristettäessä kunnolla "hampaalle".

Minä olen ollut erittäin tyytyväinen kyseiseen mittariin. Katkaisun määrittelen tolla. Enpä ole vertaillut jäähdytettyyn näytteeseen. Semmosia tuloksia tolla kuitenkin saa, että yönsä voi nukkua rauhassa.

V.viljelijä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 257
Vs: Wile 78
Kyllä 78 näyttää 2-3% kosteampaa kun mittaa heti lämpimiä jyviä. Kun odottaa muutaman minuutin, niin mittaustulos laskee ja vakiintuu. Jyvien ja mittarin välinen lämpötilaero tuon tekee. Pitäis säilyttää mittaria mahd. lämpimässä paikassa vaikka kuivaussiilon vieressä. Pieni mitattava jyvämäärä tekee kyllä hajontaa jos vihreitä seassa.