Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Ropo päivystys  (Luettu 31775 kertaa)

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Ropo päivystys
Säähän se itte tunnut aina olevan oikeassa :P
"tunnun" ;D ;D

Ei ole oikeaa ja väärää tässä, on näkökulmia ja arvoja ;)

kuten on hesarissakin :o
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Ropo päivystys
Mun mielestä jo 60 lehmää on sellainen karjakoko, että isäntäpari ei sitä puhtaasti kahdestaan pysty hoitamaan. Ainakaan ei pitemmän päälle ja varsinkaan, jos on lapset pieniä. Ei ole kokemusta miten se ropo sitten asiaan vaikuttaisi - lisääkö vai vähentääkö rasitusta? Olen vain kuullut sanottavan, että parsinavetassa menee lypsäjältä jalat ja asemalla kädet. Ropotin kanssa ei sitten kestä pää. :o


Kai ny 60 lypsävän robonavetta täytyy isäntäparilta hoitua, jos kerran hollannissa hoitavat 4 robon navetan.    ???

entäs ne peltotyöt ::)
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

jylperö

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1255
Vs: Ropo päivystys
No itse peltotyöt tietenkin. Pitäähän sitä jotain tekemistä olla, robo lypsää niin jää aikaa muuhunkin eikös niitä tällä perusteella myydä?

Timon

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 489
Vs: Ropo päivystys
Lainaus
Tsekkaa koneviestin artikkeli robokustannuksista. Siitä mä revin sen, onpahan ainakin siteeksi 
Kyllä mä sen taannoin luin ja ihmettelin...Kyseisen artikkelin huoltokustannuksissa täytyi olla korjauskulujakin,ainakin omiin huoltokustannuksiin kun vertasin.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Ropo päivystys
Kyllä mä sen taannoin luin ja ihmettelin...Kyseisen artikkelin huoltokustannuksissa täytyi olla korjauskulujakin,ainakin omiin huoltokustannuksiin kun vertasin.
kulu kuin kúlu. Mun mielestä korjauskustannukset kuulu huoltokuluihin.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Ropo päivystys
Mun mielestä jo 60 lehmää on sellainen karjakoko, että isäntäpari ei sitä puhtaasti kahdestaan pysty hoitamaan. Ainakaan ei pitemmän päälle ja varsinkaan, jos on lapset pieniä. Ei ole kokemusta miten se ropo sitten asiaan vaikuttaisi - lisääkö vai vähentääkö rasitusta? Olen vain kuullut sanottavan, että parsinavetassa menee lypsäjältä jalat ja asemalla kädet. Ropotin kanssa ei sitten kestä pää. :o


Kai ny 60 lypsävän robonavetta täytyy isäntäparilta hoitua, jos kerran hollannissa hoitavat 4 robon navetan.    ???

entäs ne peltotyöt ::)

Täpinöidään variolla ja maitokriisiä pukkaa.  ;D

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Ropo päivystys
Mitäs raatilaisilla ropottien huollot keskimäärin maksaa vuodessa? Entä vastaavan kokosen aseman huollot?
Aseman huoltokulut 2400 euroa verottomana. Sis nännikumit kahteen kertaan :) 2x12

Paljonko kustannukset töineen? Muistaakseni tossa KV:n artikkelissa tuolle omalle huoltotäpistelylle oli laskettu joku "hinta".
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

Suki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 787
Vs: Ropo päivystys
Mun mielestä jo 60 lehmää on sellainen karjakoko, että isäntäpari ei sitä puhtaasti kahdestaan pysty hoitamaan. Ainakaan ei pitemmän päälle ja varsinkaan, jos on lapset pieniä. Ei ole kokemusta miten se ropo sitten asiaan vaikuttaisi - lisääkö vai vähentääkö rasitusta? Olen vain kuullut sanottavan, että parsinavetassa menee lypsäjältä jalat ja asemalla kädet. Ropotin kanssa ei sitten kestä pää. :o


Kai ny 60 lypsävän robonavetta täytyy isäntäparilta hoitua, jos kerran hollannissa hoitavat 4 robon navetan.    ???

entäs ne peltotyöt ::)

Mä luulen että tässä haettiin sitä mikä Keski-Euroopassa on melko normaalia, kaikki peltotyöt on ulkoistettu ne ihan aikuisten oikeasti kustannustehokkaasti tekevälle urakoitsijalle ja muutenkin rehua ostetaan tilan ulkopuolelta paljon. Tämmöinen tila löytyy Suomestakin. Isäntäpari ikäänkuin on navetalla vaan töissä päivittäin. Parhaimmillaan seosrehun tekokin on ulkoistettu ja omia koneita on nolla jotain bobbaria lukuun ottamatta.

Tämä ei sitten Suomessa yleensä toimi millään.. Rehut on halpoja kun ne vaan tuotetaan itse. Uusimmassa nauta-lehdessäkin suositeltiin, että peltoa tulisi olla 1,5 - 2 hehtaaria/lehmä. PTT taas kertoi, että keskimäärin viljan tuotantokustannus (tukineen) ylittää reilusti siitä maksettavan hinnan  ???
Selittäjät selittää,
koirat haukkuu perään,
mutta karavaani kulkee taas.

apilas

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23100
  • fendt parkissa
Vs: Ropo päivystys


juurikin näin euroopassa urakoitsijat tekee peltotyöt jos suomesa teettäisi kaiken urakoitsijalle niin loppu tulisi todella pian :o (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta)
Miksi kaikki jotka ovat erimieltä kanssani ovat idiootteja?

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Ropo päivystys


juurikin näin euroopassa urakoitsijat tekee peltotyöt jos suomesa teettäisi kaiken urakoitsijalle niin loppu tulisi todella pian :o (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta)

Ainakin jos "urakoitsija" olisi palkkatappaja  ???

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Ropo päivystys

Paljonko kustannukset töineen? Muistaakseni tossa KV:n artikkelissa tuolle omalle huoltotäpistelylle oli laskettu joku "hinta".
Tuossa on kaikki laskutetut töineen, omaa työtä on nännikumien vaihto, aseman rasvaus ja satunnaiset pulttien kiristelyt. Ehkä 2-300 lisää, noihin menee tunteja alle 10 vuodessa. Asemassa ei ole paljoa vaihdettavia osia.

Summaan pitää lisätä maitoletkut, jotka vaihdetaan nyt keväällä 2v huollossa.
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Adam Smith

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10972
  • Gee!!
Vs: Ropo päivystys


juurikin näin euroopassa urakoitsijat tekee peltotyöt jos suomesa teettäisi kaiken urakoitsijalle niin loppu tulisi todella pian :o (muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta)
Ja tiedätkö apilas, mikä siihen on syynä?

Se on se kylmä tosiasia, että perustuotantoon menee ihan liikaa aikaa ja sälää. Huono rehuhyötysuhde ja tehottomat menetelmät vaatii lähes ilmaisen rehun ;)
                   
*****ilu on jokamiehenoikeus ja syytteen saa vasta se joka lyö.

Pantti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 384
Vs: Ropo päivystys
Mun mielestä jo 60 lehmää on sellainen karjakoko, että isäntäpari ei sitä puhtaasti kahdestaan pysty hoitamaan. Ainakaan ei pitemmän päälle ja varsinkaan, jos on lapset pieniä. Ei ole kokemusta miten se ropo sitten asiaan vaikuttaisi - lisääkö vai vähentääkö rasitusta? Olen vain kuullut sanottavan, että parsinavetassa menee lypsäjältä jalat ja asemalla kädet. Ropotin kanssa ei sitten kestä pää. :o

Pakko vastata tähän. Kyllä 60 lehmän karjan pystyy hyvin hoitamaan kahdestaan ilman työntekijää. Jopa yksinkin välillä jos sattuu toiselle menoa tai sairastumista. Tänä vuonna on ollut 4 lomapäivää ja seuraavat ovat pääsiäisen aikoihin ja hyvin jaksaa. Nyt vaan kiusaa nuo vasikan rimpulat jotka alussa yskii, ripuloi eikä syö. (RS-taudin jälkimaininkeja).  Meillä lapset ovat jo isoja, mutta aikoinaan oli mentävä navettaan lypsylle niin ajoissa että ehti viemään heidät kouluun. Asemalypsyssä sama määrä lehmiä silloinkin ja kahdestaan hoitui.
Peltotyöt hoituu vähän porukalla kun on yhteiset koneet, säilörehun tekee urakoitsija. Ei ole apesysteemiä joten rehun ottoon ei tarvita erikoista osaamista. Jakovaunua osaa ajaa kuka vaan, jopa meidän 8 vuotias tyttö aikoinaan.
Ja robotin kanssa alkaa pääkin kestämään vaikka alussa oli heikko luottamus. Robotti tulee koko ajan paremmaksi vanhetessaan. Ehkä huolto ja varaosat on nyt toimivampia ja rikkoja sattuu yhä harvemmin. Ja kun sen robotin tuntee, niin voi neuvoa ketä tahansa naapuria puhelimessa, että miten sen saa toimimaan jos ei itse ole kotona.

Kyösti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 206
Vs: Ropo päivystys
Oon tosta Pantin kanssa täysin samaa mieltä, että yhden robon navetan hoitaa hyvin "kotikutoisesti". Yksikin ihminen sitä jonkun aikaa pyörittää, jos ei ole hankalia uusia hiehoja tms. Eikä sitä paitsi täällä huonojen tukien alueella työntekijän palkkaaminen oikein ole mahdollista ainakaan näin vasta navetan rakentaneena. Toki lomien järjestäminen olisi työntekijän avulla helpompaa, kun tilalle jäisi joku "omaakin väkeä" eikä pelkkä lomittaja(t).

TS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 227
Vs: Ropo päivystys
Oon tosta Pantin kanssa täysin samaa mieltä, että yhden robon navetan hoitaa hyvin "kotikutoisesti". Yksikin ihminen sitä jonkun aikaa pyörittää, jos ei ole hankalia uusia hiehoja tms. Eikä sitä paitsi täällä huonojen tukien alueella työntekijän palkkaaminen oikein ole mahdollista ainakaan näin vasta navetan rakentaneena. Toki lomien järjestäminen olisi työntekijän avulla helpompaa, kun tilalle jäisi joku "omaakin väkeä" eikä pelkkä lomittaja(t).

Täysin samaa mieltä. Nyt 3.5 vuotta menty yhdellä robolla yksin navetalla ja ei siinä minusta mitään ihmeellistä ole. Toki jos on hankalia hiehoja tai hankalia poikimisia niin on apua saatavilla. Juuri tuo lomien pitäminen varmasti helpottuisi jos olisi palkattua väkeä, mutta onneksi on pätevä vakiolomittaja johon uskaltaa luottaa kun on loman tarpeessa. Peltotyöt onkin sitten asia erikseen, siellä käytetäänkin urakoitsijoita apuna melkein kaikissa tössä.