Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Rasvarit täyttä humpuukia.  (Luettu 24028 kertaa)

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Miltä palstan nimimerkiltä ostaisit käytetyn koneen?

SKN:ltä, mää vaihdan kerran vuodessa moottoriöljytkin kaikkiin museoromuihini vaikkei niihin osaan tunteja tule vuorokautta enempää, jos sitäkään.

Mää en itseasiassa käsitä kuinka ***** vaikeeta ja ylitsepääsemätöntä joillekin on noi öljysulkeiset, sen ajan kun tänne itkee ja taivastelee asiasta niin ehtii hyvin vaihdella useempaan pärisevään vehkeeseen niitä suodattimia ja öölejä.

Museopuiman nipat rasvaan joka päivä ja vähintään kahdesti tipotan ketjut, voi kauhee kun menee aikaa... Laakereihin ruuttaan öljyä samoin kerran päivässä, aamusella yleensä.

On teistä osa porukasta sekasin ja nuukia, ja taitaa laiskuuskin vaivata, kädettömyyskin ehkä?

Joo joo, managementtimaatalous ja isot alat sekä suunnaton tuntimäärä sesonkiaikana...hasitakaa vitu.

Kerran vuodessa ne pitääkin vaihtaa. Kyse onkin siitä että pääsisikö siitä että ei tarttisi vaihtaa kahdesti tai neljästi niin kuin esimerkiksi avantissa. Joku urakoitsija vaihtaa neljästi myös raktoriin tai muuhun koneeseensa kun sen 2000 tuntia ajelee. Valtran 500 tunnin huolto maksaa sitten sen 1000 euroa ja se on ainut virallinen tieto että öljyt on vaihdettu eli ei kovin mitätön juttu.

Mitä tulee koneen ostamiseen niin nää öljynvaihdot on ihan turha kysellä koska ei niistä selvää oikein saa. Koneen pinta vaikuttaa kuten naarmut ja sitten tappien välykset ja muut näkyvät kulumiset ja pienetkin rikki olevat osat vaikuttaa.
Jaa, mää vaihdan noihin kahteen päämuseotraktoriin öljyt kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä. Tunteja ei taida tulla yhteensäkään viittäsataa vuodessa.

Kauheeta, avantin öljynvaihto neljästi vuodessa...

Otat tukan pois silmiltä ja tilaat valumöttiis huoltopaketin, puet haalarit päälle ja alat hommiin, ei tarvi tonnia maksaa.

Ajatteles mettäkoneita, huh huh...
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

arzyboy

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4314
  • Autetaan miestä mäessä...
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Mun kinnerini tietokone ilmoittaa pitkän ajan keskinopeudeksi jotain 62 km/h. Paljon sekalaista ajoa, paikallisteitä ja taajamaa, käytännössä vain harvoin 100 tai 120 rajoituksilla.

Eli 35 000 on aika hyvin haarukassa, mulla tulisi 500 x 62 = 31 000 km.
Ja tossa kinnerissä on 35tkm huoltoväli?
Paljonko se vie polttoainetta tolla 35tkm ajolla?


Tietokoneen kertoma huijauslukema on 6.2 l per 100 km. Eli 35 000 km --> noin 2200 litraa menovettä.

No tuossa ei ole noin pitkää huoltoväliä kun on 10 v vanha perusmalli. Mutta monessa uudessa autossa määritelty huoltoväli on tehtaan mukaan 20 000 - 35 000 km. Edellyttää long-life tyyppisen öljyn käyttöä. Sitä en sitten sano onko se täällä Suomen oloissa järkevää. Kertyvät kilometrit eivät ehkä kuitenkaan ole paras mittari moottoriöljyn vaihtovälin määritykseen. Tunnit saattaisivat olla parempi mittari autoissakin.

Öljyn vointiin vaikuttavat - paitsi ulkoiset olosuhteet, moottorin mekaniikka, palamisprosessi ja sen jätteet, kondenssivesi ym - myös öljyn määrä, sen kokemat äärilämpötilat, suodatuksen tehokkuus jne. Ja sen öljyn laatu.

Kyllähän se 30 tkm/v on kova lukema esim. jollekin autolle joka on pääasiassa kaupungissa... Itse vaihdan öljyt vuosittain autoihin vaikka kilometrit ei täyty. Traktoreissa on 250 h vaihtoväli ja vaihdan vuosittain vaikka pikkutraktoriin ei paljoa tunteja tule. Lisäksi olen alkanut käyttää osasynteettisiä öljyjä vaikka koneet ei niitä vaatisikaan...

aveii

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 88
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Miltä palstan nimimerkiltä ostaisit käytetyn koneen?

SKN:ltä, mää vaihdan kerran vuodessa moottoriöljytkin kaikkiin museoromuihini vaikkei niihin osaan tunteja tule vuorokautta enempää, jos sitäkään.

Mää en itseasiassa käsitä kuinka ***** vaikeeta ja ylitsepääsemätöntä joillekin on noi öljysulkeiset, sen ajan kun tänne itkee ja taivastelee asiasta niin ehtii hyvin vaihdella useempaan pärisevään vehkeeseen niitä suodattimia ja öölejä.

Museopuiman nipat rasvaan joka päivä ja vähintään kahdesti tipotan ketjut, voi kauhee kun menee aikaa... Laakereihin ruuttaan öljyä samoin kerran päivässä, aamusella yleensä.

On teistä osa porukasta sekasin ja nuukia, ja taitaa laiskuuskin vaivata, kädettömyyskin ehkä?

Joo joo, managementtimaatalous ja isot alat sekä suunnaton tuntimäärä sesonkiaikana...hasitakaa vitu.

Kerran vuodessa ne pitääkin vaihtaa. Kyse onkin siitä että pääsisikö siitä että ei tarttisi vaihtaa kahdesti tai neljästi niin kuin esimerkiksi avantissa. Joku urakoitsija vaihtaa neljästi myös raktoriin tai muuhun koneeseensa kun sen 2000 tuntia ajelee. Valtran 500 tunnin huolto maksaa sitten sen 1000 euroa ja se on ainut virallinen tieto että öljyt on vaihdettu eli ei kovin mitätön juttu.

Mitä tulee koneen ostamiseen niin nää öljynvaihdot on ihan turha kysellä koska ei niistä selvää oikein saa. Koneen pinta vaikuttaa kuten naarmut ja sitten tappien välykset ja muut näkyvät kulumiset ja pienetkin rikki olevat osat vaikuttaa.
Jaa, mää vaihdan noihin kahteen päämuseotraktoriin öljyt kahdesti vuodessa, keväällä ja syksyllä. Tunteja ei taida tulla yhteensäkään viittäsataa vuodessa.

Kauheeta, avantin öljynvaihto neljästi vuodessa...

Otat tukan pois silmiltä ja tilaat valumöttiis huoltopaketin, puet haalarit päälle ja alat hommiin, ei tarvi tonnia maksaa.

Ajatteles mettäkoneita, huh huh...

Vaikka tekee itte huollon valtraan nii ei paljo tonnista jää vajaaks merkkiosilla ainakaan. Varsinkin jos öljyt ostaa 20:n litran kannuissa. Näin ainakin 8000-sarjassa, jossa kaikki öljyt kuuluu huolto-ohjelman mukaan vaihtaa kerran vuoteen.

Tuleehan ne silti tietenki tehtyä.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Lasketaampas karkeasti hintoja 500 tunnin huollolle käyttäen esimerkkinä varsin yleistä 2000 luvun alun Valtra hitec mallia. Öljyjen hinnat kurkittu tuolta http://www.val-traktori.fi/voiteluaineet/group/valtra-voiteluaineet


Hypoidiöljyt n. 10 litraa, axle ls 5,50 litra tekee 55€, normaali hypoidiöljyllä n. 40 € (tuolla valtran omalla öljyllä antaa huolto vaihtoväliksi 800h ja kevyessä ajossa pääsee todennäköisesti ongelmitta 1000 h. Vaihtotarve riippuu vahvasti siitä onko ek.ta keulalla ja miten paljon sitä käytetään)

Moottoriöljy entistä engineE vastaava 500h vaihtovälin öljy, liekö tuo S ? 13-20 litraa tekee n. 4 euron litrahinnalla 55-80 €

Moottoriöljysuodin tais olla jotain 15€

Polttoainesuotimet 10,50 + 26 tekee 37 tai oisko kuuspyttysissä 47 kun on kaks suodinta

Hydrauliikan suotimet, näitä kolme, mut hullukaan vaihda kaikkia 500 tunnin huollossa. 55€ kipale, laitetaan vaikka kaksi niitä. (ohjekirjakin vihjaa etta hydr. paluusuodin merkkivalon palaessa)

Minä pääsin vasta 272 euroon nelipyttysessä ja 307 kuuspyttysessä

Ja jos moottoriöljyt haluaa vaihtaa 250 tunnin välein, niin se lisää kustannusta tuon 70 tai 95 euroa, laskekaa itse mitä se tekee, mut ei siitä vielä ihan tonnia kerry. Ja toki hienommissa malleissa on kalliimmat öljyt yms. ja jos joku haluaa esitellä miten niillä pääsee 500 tunnin huollossa tonnin laskuun niin siitävaan...

A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4405
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Eikös Valtralla ole valmiit huoltotarvikepaketit joista näkee helposti suoraan hinnat (+ öljyt ja vastaavat)?

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Lasketaampas karkeasti hintoja 500 tunnin huollolle käyttäen esimerkkinä varsin yleistä 2000 luvun alun Valtra hitec mallia. Öljyjen hinnat kurkittu tuolta http://www.val-traktori.fi/voiteluaineet/group/valtra-voiteluaineet


Hypoidiöljyt n. 10 litraa, axle ls 5,50 litra tekee 55€, normaali hypoidiöljyllä n. 40 € (tuolla valtran omalla öljyllä antaa huolto vaihtoväliksi 800h ja kevyessä ajossa pääsee todennäköisesti ongelmitta 1000 h. Vaihtotarve riippuu vahvasti siitä onko ek.ta keulalla ja miten paljon sitä käytetään)

Moottoriöljy entistä engineE vastaava 500h vaihtovälin öljy, liekö tuo S ? 13-20 litraa tekee n. 4 euron litrahinnalla 55-80 €

Moottoriöljysuodin tais olla jotain 15€

Polttoainesuotimet 10,50 + 26 tekee 37 tai oisko kuuspyttysissä 47 kun on kaks suodinta

Hydrauliikan suotimet, näitä kolme, mut hullukaan vaihda kaikkia 500 tunnin huollossa. 55€ kipale, laitetaan vaikka kaksi niitä. (ohjekirjakin vihjaa etta hydr. paluusuodin merkkivalon palaessa)

Minä pääsin vasta 272 euroon nelipyttysessä ja 307 kuuspyttysessä

Ja jos moottoriöljyt haluaa vaihtaa 250 tunnin välein, niin se lisää kustannusta tuon 70 tai 95 euroa, laskekaa itse mitä se tekee, mut ei siitä vielä ihan tonnia kerry. Ja toki hienommissa malleissa on kalliimmat öljyt yms. ja jos joku haluaa esitellä miten niillä pääsee 500 tunnin huollossa tonnin laskuun niin siitävaan...
Hinnat liikkuu 500-1000€ välissä.
Mielestäni kohtuullisen ymmärrettävää kun ottaa huomioon tekijän palkan ja hallin kustannukset. Siihen vielä päälle *****ilut maajusseilta niin velottaisin 2000€.

Jontikkaan menee sitä jontikan moottoriöljyä 21,5l ja se 20l pönttö maksaa jotain 100€.

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
JD:n plus 50 motori ööli tynnyri n.650 € sis alv. Hygaard samaa luokkaa.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Eikös Valtralla ole valmiit huoltotarvikepaketit joista näkee helposti suoraan hinnat (+ öljyt ja vastaavat)?

En niistä tarkkoja hintoja tiedä kun viimeksi hankin 1000 tunnin paketin 8000 tunnin huoltoa varten. Silloin se maksoi jotain 450€ luokkaa, mut aikaa on tuosta senverran ettei ole vertailukelpoinen hinta enää. Enoo noita paketteja ostanut kun en viitsi maksaa turhasta sälästä.

Keväällisestä huollon kampanjalehdestä N163D/versu 500 tunnin huoltopaketti 380 € ja tuostakin vähän pois tinkaamalla. http://konekierros.fi/wp-content/uploads/2016/04/HH_lehti_1_2016_III.pdf

Hitekkiin todennäköisesti edullisempi tuo paketti. 2014 maksoi t-sarjalaisiin vähän reilut 200€ 500h paketti. http://www.huoltoajahuolenpitoa.fi/topics/fi_fi-oljyt-huoltosarjat/articles/500-h-huoltosarja1
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.

Hinnat liikkuu 500-1000€ välissä.
Mielestäni kohtuullisen ymmärrettävää kun ottaa huomioon tekijän palkan ja hallin kustannukset. Siihen vielä päälle *****ilut maajusseilta niin velottaisin 2000€.

Jontikkaan menee sitä jontikan moottoriöljyä 21,5l ja se 20l pönttö maksaa jotain 100€.

Tokihan työ maksaa, tuossa 500h huollossakin muutama tunti vierähtää kaikkine tupakointeineen.  Tuossa edellä vaan annettiin ymmärtää että jo pelkät osat ja öljyt tekis 500 tunnin huollossa sen tonnin ilman työveloituksia.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

Muujussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1685
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.

Hinnat liikkuu 500-1000€ välissä.
Mielestäni kohtuullisen ymmärrettävää kun ottaa huomioon tekijän palkan ja hallin kustannukset. Siihen vielä päälle *****ilut maajusseilta niin velottaisin 2000€.

Jontikkaan menee sitä jontikan moottoriöljyä 21,5l ja se 20l pönttö maksaa jotain 100€.

Tokihan työ maksaa, tuossa 500h huollossakin muutama tunti vierähtää kaikkine tupakointeineen.  Tuossa edellä vaan annettiin ymmärtää että jo pelkät osat ja öljyt tekis 500 tunnin huollossa sen tonnin ilman työveloituksia.

Jos vemssi on yhtä idearikas huollossa vieraillessaan kuin täällä niin siinä voi olla "hyvänmiehenlisää"?

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20003
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Mutta näissä vanhemmissa pitäisi jaksaa ottaa ruiskutussuuttimet irti ja kunnostuttaa, polttoainejärjestelmän suodattimet ja sihdit tarkastaa, venttiilit, ohjaustehostin suodattimineen, kaikki 600 h välein tai kerran vuodessa. Ei mitään vaikeata mutta melko ryhtymistä vaativaa.

Joku 45 litraa perä- ja vaihteistoöljyä on melko vähäinen määrä, mutta pitäisi ottaa myös nostolaitekansi ylös ja uusia se sisällä oleva suodatin, samoin imusihti pitäisi pestä. Kyllä siinä trukki- tai moottorinostin ihan kiva on, eikä sitä ihan metsässä viitsi.

Voipi siis mennä vuosi, että ei tee muuta kuin vain pudottaa moottoriöljyt alas äestyspäivän jälkeen, ruuvaa suodattimen öljyt syliinsä ja kaataa kannullisen tuoretta moottoriöljyä takaisin.

-SS-

vms1

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6759
  • Pitäisiköhän teksti edes joskus oikolukea.
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.

Hinnat liikkuu 500-1000€ välissä.
Mielestäni kohtuullisen ymmärrettävää kun ottaa huomioon tekijän palkan ja hallin kustannukset. Siihen vielä päälle *****ilut maajusseilta niin velottaisin 2000€.


Jontikkaan menee sitä jontikan moottoriöljyä 21,5l ja se 20l pönttö maksaa jotain 100€.

Tokihan työ maksaa, tuossa 500h huollossakin muutama tunti vierähtää kaikkine tupakointeineen.  Tuossa edellä vaan annettiin ymmärtää että jo pelkät osat ja öljyt tekis 500 tunnin huollossa sen tonnin ilman työveloituksia.

Ei kun siis koko huolto töineen päivineen. Toteutuneet hinnat siitä kun raktorin jättää huollon pihaan siihen kun se haetaan pois. Eli vientiä ja hakua ei lasketa. Kone on viedessä työpuhdas mutta ei siis pesty eli vähän pölyinen mutta ei siis mitenkään sontanen tai kynnön jälkeen kurainen. Tällöin lasku on 500 huollon osalta noin tonni ja tonnin huollon osalta 2 tuhatta. Noita 500 huoltoja on toki teetätetty kotona jolloin hinta jää käytännössä samaan vaikka ajoa tulee vähän huollolle. Pesu jää vastaavasti pois.

Ja vaikka olen täällä luonteeltani päänaukoja tai visiönääri (tehosekoittaja) niin toteuttavalle huoltojampalle en ole viellä keksiny syytä aukoa päätä. Sille en voi mitään jos heidän edustama yritys on epäasiallinen mutta toteuttava porras jonka pitää tulla asiakkaan kanssa toimeen yrittää yleensä parhaansa joten heille on turha ittuilla.
Älä usko sitä mitä agrosta luet, mutta muista kertoa se naapurille.

Hyvä jos puoletkaan totta.

Maataloudella on mahdollisuus tulla miljonääriksi.............

jos on miljardööri aloittaessa.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
juu.. itte rasvarin käytöstä niin hyvä on etenki kunon ei omistavia kuskia.. ei siti sulje sitä omistavan tahon valavontaa että se pelaa ja putket on ehejät, saati että on rasvaa säiliös..


pitkät huoltovälit on perseestä.. jos työ on kuluttavaa sieltä pitää saara epäpuhtauret pois jos ei oo työtä pitää saara kosteus pois..

öljyn ominaisuuksista riippuu sitte se voitelevuus ja se hyvänä pysyminen mutta ei se paska sieltä hyvällä öölillä katua vaihtamatta...
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Valtraa olen itse huoltanut ja toisten omistamien koneiden huollossa kuluu 1000h huoltoon rahaa paljon enemmän kuin omaan koneeseen, maksua vastaan huoltoon tulevaan kun pitää tehdä kaikki huollot ja omaan voi vähän soveltaa venttiilien säädön ja moottorin ja hytin ilmansuotimien sun muun osalta. Painesuotimet vaihdan aina kaikki kun vähän karuja kokemuksia kylällä lykätyistä vaihdoista näissä. N-Valtraa, Megaa ja Hitechiä ja T0- ja T1-sarjaa olen asiakkaille huoltanut ja tonnihuoltoa ei tonnilla tehdä töineen jos tekee kaiken mitä huolto-ohjelma sanoo, 1100-1700 euroa on verollista laskun alaviivalla lukenut näissä lisätyön määrästä riippuen, joskus on mennyt pakosarjaa ja laturiakin muun huollon ohella.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Susikoski

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1127
  • Legendaarinen etsivä !
Vs: Rasvarit täyttä humpuukia.
Öljy myös kuluu ei leikkaantuu molekyylit pilkkoutuu ja voiteluominaisuudet huononee.
250 h on traktorin moottorille hyvä vaihtoväli ja vaihteisto 1000 mutta 500 kohalla kaikki painesuotimet uudet näin ainakin valtra.