Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: erakko - 11.10.08 - klo:19:17

Otsikko: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: erakko - 11.10.08 - klo:19:17
 Tuossa on testissä ollu toista päivää Fendt 820 tms vario. Ei koneen ajettavuudessa mitään moitittavaa, todella pehmeä ajaa (kiitos etuakselin- ja hytinjousien) ja hiljainen ohjaamo, Mukava tuo poljinajo ei paljo kädet väsy ja hyvin käsillä hydrauliikan hallinta 8) Mutta koukku on kieltämättä aika jännä tapaus; vaatii hieman opettelua, että tottuu siihen. Hydraulisylinteri työntää sen ulos viistosti alaspäin maahan asti. Ensinnäkin sitä EI NÄE kopista ja pitää ajaa eteen päin samalla, kun heittää peräkärryn pois että ei jalka vääntyisi! Mielenkiintoista sivistäkäähän minua tästä! Sitten tuo pääasia, että ei näytä olevan tuo ylivoimainenkaan niin ylivoimaisen vähäsyömäinen. Fendtin hienossa ohjauskeskuksessa on aivan ylivoimaiset lukemat: Tyhjiltäänkin yli 20 litran per tunti ja 12.5 kuution livakka perässä 35-40 litraa tunnissa ja samat lukemat 16-19 tonnin hiekkakuormalla. Aika huikeita lukuja, mutta ei varmasti muutkaan ton alle pääse, mutta ei näytä tuo fendtikään olevan mikään ihmelapsi, joka kulkee puolet vähemmällä löpöllä kuin muut. Iso plussa tulee koneen ketteryydestä, koko luokkaan nähden :) Koko koneessa ei olekkaan mitään muuta vikaa kuin järkyttävä hinta, mikä johtuu taas hyvästä vakio vatustelusta. Kun oppii koneella ajamaan, varmasti huippu peli!!

Terveiset Ojalalle ja muille
Ps: Älä ota kettuiluna Ojala
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: erakko - 11.10.08 - klo:19:19
Jäi tuohon vielä mainitsematta, että kyseinen kone oli 50 laatikolla
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: juumassi - 11.10.08 - klo:19:31
Tuossa on testissä ollu toista päivää Fendt 820 tms vario. Ei koneen ajettavuudessa mitään moitittavaa, todella pehmeä ajaa (kiitos etuakselin- ja hytinjousien) ja hiljainen ohjaamo, Mukava tuo poljinajo ei paljo kädet väsy ja hyvin käsillä hydrauliikan hallinta 8) Mutta koukku on kieltämättä aika jännä tapaus; vaatii hieman opettelua, että tottuu siihen. Hydraulisylinteri työntää sen ulos viistosti alaspäin maahan asti. Ensinnäkin sitä EI NÄE kopista ja pitää ajaa eteen päin samalla, kun heittää peräkärryn pois että ei jalka vääntyisi! Mielenkiintoista sivistäkäähän minua tästä! Sitten tuo pääasia, että ei näytä olevan tuo ylivoimainenkaan niin ylivoimaisen vähäsyömäinen. Fendtin hienossa ohjauskeskuksessa on aivan ylivoimaiset lukemat: Tyhjiltäänkin yli 20 litran per tunti ja 12.5 kuution livakka perässä 35-40 litraa tunnissa ja samat lukemat 16-19 tonnin hiekkakuormalla. Aika huikeita lukuja, mutta ei varmasti muutkaan ton alle pääse, mutta ei näytä tuo fendtikään olevan mikään ihmelapsi, joka kulkee puolet vähemmällä löpöllä kuin muut. Iso plussa tulee koneen ketteryydestä, koko luokkaan nähden :) Koko koneessa ei olekkaan mitään muuta vikaa kuin järkyttävä hinta, mikä johtuu taas hyvästä vakio vatustelusta. Kun oppii koneella ajamaan, varmasti huippu peli!!

Terveiset Ojalalle ja muille
Ps: Älä ota kettuiluna Ojala

mahtaakohan ojalalla olla huumorintajua jos joku arvostelee variota  ;D
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: Ala-Pertti - 11.10.08 - klo:20:01
mahtaakohan ojalalla olla huumorintajua jos joku arvostelee variota

 ;D ;D ;D Totta halavatussa miehillä, jotka ajavat luomakunnan kiistattomalla kruunulla on huumoria, kun tietää jotta se läppä on vain kateuden kukintoa.

Noista kulutuslukemista joita noista näytöistä seurataan, pitävätköhän ne kutinsa.
Ajoimma nimittäin keväällä isomman pään DynaVT/SisuDiesel; nopeus 50, tasainen asfaltti, tasamaasto, pelkkä traktori ilman mitään härpäkettä perässä, ja kulutus 42litr/tunti.

Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: ENTER - 11.10.08 - klo:20:18
Urakoennissa pelekkä polttoaene 30-40 tunti ::)

Ja mulla ollu kaekkinneen tuotaluokkaa tunti.

Mutta ei oo varijaattori.
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: Jätkä - 11.10.08 - klo:20:39
mahtaakohan ojalalla olla huumorintajua jos joku arvostelee variota

 ;D ;D ;D Totta halavatussa miehillä, jotka ajavat luomakunnan kiistattomalla kruunulla on huumoria, kun tietää jotta se läppä on vain kateuden kukintoa.

Noista kulutuslukemista joita noista näytöistä seurataan, pitävätköhän ne kutinsa.
Ajoimma nimittäin keväällä isomman pään DynaVT/SisuDiesel; nopeus 50, tasainen asfaltti, tasamaasto, pelkkä traktori ilman mitään härpäkettä perässä, ja kulutus 42litr/tunti.



Eikös silloin yläasteen fysiikan tunnilla opetettu että nopeuden tuplaaminen nosta energian kulutusta potenssiin4. Vai mitenkä se oli?  ???
Eli jos olisit ajanut 25km/h niin löpöä olisi mennyt reilu 10 litraa
Otsikko: Vs: Ylivoimainen vario !
Kirjoitti: Ojala - 11.10.08 - klo:22:34
Jos pitää 200 heppaa töissä niin menee soppaa, säädöt tietty
vaikuttaa todella paljon. Esittelykoneissa yleensä ihan pielessä,
myyjien ammattitaito vielä hiukan puutteellinen... :P

Toisaalta hetkellistä kulutusta seurattaessa tulee väistämättä
väärä kuva, tankatut litrat tai ajotietokoneen laskema on ok
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: Von Fendt - 12.10.08 - klo:09:58
936:ssa hetkellisen kulutuksen mittari heilui töissä 24-65 litraa ja kuitenkin kahen päivän töissä trippimittari näytti keskikulutukseksi 24,1 litraa tunnissa.

820 lähes vastaava 818 vie noukinvaunuajossa 3 kilometrin ajomatkalla päivän aikana keskimäärin 16 litraa tunnissa ja sitten kun 818:lla niitetään ysimetrisellä niittomurskaimella niin silloin menee yli 25 litraa tunnissa, siinähän otetaan kaikki tehot irti kovassa ruohossa ja kone käy täysillä tehoilla kokoajan päisteajoo lukuunottamatta ja siirtoajoo.
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: erakko - 12.10.08 - klo:10:33
Enhän minä konetta ole huonoksi haukkunut missään vaiheessa ;) Ei kauaa kestänyt 70 litraa, kun tankattiin, kolme lietekuormaa vietiin (11km suuntaasan) ja pientä pyörittelyä pihassa. Mutta sitä ne varmaan nykyään syö nuo koneet >:(
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: koivumaki - 13.10.08 - klo:10:46
Kyllähän yleisesti ottaen isolla traktorilla löpöä menee.
kysymyshän onkin siitä,että Ojala pyrkii väittämään Fendtin tekevän työt puolella 'sopalla' siitä mitä muut.
Tämähän ei sitten pidä paikkaansa.Noista kulutusmittarin luvuista sen verran että samanmoisia lukuja heittelee T190 kulutusmittariin.Maksimi jossain 35 tienoilla,Bergmannin 20m3 levitysvaunun kanssa pellolla 10 km/h ja levitys päällä 17-20 litraa/h.

Ojala tietysti kirjoittaa vastineen,että vario vetää noi hommat hajulla...10% ero on jo kova suoritus..
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: milkboi - 13.10.08 - klo:11:45
Enhän minä konetta ole huonoksi haukkunut missään vaiheessa ;) Ei kauaa kestänyt 70 litraa, kun tankattiin, kolme lietekuormaa vietiin (11km suuntaasan) ja pientä pyörittelyä pihassa. Mutta sitä ne varmaan nykyään syö nuo koneet >:(
lietteenajosa keskikulutus 16l/h,sama matka ja saman kokone kärri.noukkarilla samasta matkasta 20l/h.Kulutus mitattu säiliön mittarilla.Kone NH7050,ja samat lukemat oli 8150 vallulla,se vaan pyrki hyytyyn ylämäissä ;)
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: kaenuunkeisari - 13.10.08 - klo:17:33
lainaus erakko:Tyhjiltäänkin yli 20 litran per tunti


Siis täh! Liekkös ollut kaikki kotona fentissä kun noin paljon vetää tyhjäkäynnillä vae oonko käsittänyt väärin?
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: apilas - 13.10.08 - klo:18:48
Enhän minä konetta ole huonoksi haukkunut missään vaiheessa ;) Ei kauaa kestänyt 70 litraa, kun tankattiin, kolme lietekuormaa vietiin (11km suuntaasan) ja pientä pyörittelyä pihassa. Mutta sitä ne varmaan nykyään syö nuo koneet >:(

mitä 11km suuntaansa ei herranen aika et pitää ajaa kauhiasti tiellä ::)
Otsikko: Vs: Ylivoimainen vario !
Kirjoitti: Verku - 13.10.08 - klo:19:47
....................Säädöt esittelykoneissa yleensä ihan pielessä,
myyjien ammattitaito vielä hiukan puutteellinen... :P


Ai jaa että tehtaalla tehdään esittelykoneista pikkusen häjympiä kuin "asiakkaiden " koneista ja myyjät vielä sotkee lisää..... ;D

Taidat kuulua siihen samaan porukkaan joka väittää että televisioliikkeen esittelymallit on parempia kuin samalla mallinumerolla laatikossa olevat.........  ;)

Ois muuten aika mahtava selitys myyjältä: "Ei tää oikeasti näin paljon kuluta, ne ei vaan tehtaalla osaa....." :D


Aivan uutta markkinastratekiaa!
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: Täpinäreiska - 13.10.08 - klo:19:57

 Variossa pystyy mm. säätämään paljonko moottorin pyörimisnopeus saa laskea ennen kuin laatikko tiuhentaa välityssuhdetta. Sinne kun vääntää potikasta maksimin ( 30% ) niin eipä tunnu kulkevan kuorman kanssa mihinkään.
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: erakko - 13.10.08 - klo:20:54
Tuota, tuota nyt oot kaenuunkeisrai viärin ymmärtänyt! Siis ilman peräkärryä ajettaessa maantiellä 55km/h keskikulutus pyöri siinä 20l/h kantturoilla vähän ehkä alle. Joo, ei sen lietekuorman reissun heittämisessä mennyt kuin suunilleen reilut 15 litraa, tuleehan siitä jo kolmella kiekalla ainakin 45 litraa ja siinä sitten hienolla Fendtillä ajoon opettelua niin meni n.70 litraa löpöä taivaantuuliin ;) :o Milkboi paljonko irtoo tuosta sun nyykkarista tehoja? Eikös se ole isompi kuin tämä 820 fendt? Onkos 50:n laatikolla? ??? Koivumäki on ihan oikeassa, ei Fendtin vähemmän kulutus ole kuin uskon asia :D :P Ja jos se söisikin enintään 5 litraa vähempi niin montako vuotta saisit Fendtillä köristellä, että olisi 20000€(kuviteltu hinta ero halvempaan tratoriin, ehkä liian pieni ;D ) kuronut kiinni 1500h ajuilla vuodessa?? Laskeppa Ojala!!  ???
Otsikko: Vs: Ylivoimanen vario
Kirjoitti: Ojala - 13.10.08 - klo:23:01
Juhuu, poijalta on pallo hukassa  ;D

Tehtyä työyksikköä kohti Varion kulutus pitää laskea, Variolla
syntyy niimpalijo enemmän jälkee että menee soppaa juu tunnissa
mutta se TYÖSAAVUTUS kun laitetaan jakajaksi
niin totuus kaataa muut koneet savikoloon  ;D

Kuljettajan / omistajan leppoisa työskentely hytässä lissää
kateuskertoimen semmoseen mittaan että näitä viisasteluja
riittää maailman tappiin asti, ostakaa oma Vario niin ehkä jonain
päivänä ymmärrätte. Kaik ei ymmärrä sittekään, myyköön pois jos ei
nappaa... :P

Fendt Vario, edelläkävijän työväline  8)
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: sirkussonni - 13.10.08 - klo:23:18
On se valmettimiesten itsevarmuus siirtyny näköjään toiseenkin edustusmerkkiin...Yhdestoista käsky: muita merkkejä ei saa tunnustaa.
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: milkboi - 14.10.08 - klo:07:43
Tuota, tuota nyt oot kaenuunkeisrai viärin ymmärtänyt! Siis ilman peräkärryä ajettaessa maantiellä 55km/h keskikulutus pyöri siinä 20l/h kantturoilla vähän ehkä alle. Joo, ei sen lietekuorman reissun heittämisessä mennyt kuin suunilleen reilut 15 litraa, tuleehan siitä jo kolmella kiekalla ainakin 45 litraa ja siinä sitten hienolla Fendtillä ajoon opettelua niin meni n.70 litraa löpöä taivaantuuliin ;) :o Milkboi paljonko irtoo tuosta sun nyykkarista tehoja? Eikös se ole isompi kuin tämä 820 fendt? Onkos 50:n laatikolla? ??? Koivumäki on ihan oikeassa, ei Fendtin vähemmän kulutus ole kuin uskon asia :D :P Ja jos se söisikin enintään 5 litraa vähempi niin montako vuotta saisit Fendtillä köristellä, että olisi 20000€(kuviteltu hinta ero halvempaan tratoriin, ehkä liian pieni ;D ) kuronut kiinni 1500h ajuilla vuodessa?? Laskeppa Ojala!!  ???
viidenkympin lootalla on,ja viiskymppiä venttiä halvempi.Tehoja 218hp,ja lisäteholla 242.Vääntöö lähelle tonni ;)
Otsikko: Vs: Ylivoimanen vario
Kirjoitti: ht - 14.10.08 - klo:09:26
Variolla
syntyy niimpalijo enemmän jälkee että menee soppaa juu tunnissa
mutta se TYÖSAAVUTUS kun laitetaan jakajaksi
niin totuus kaataa muut koneet savikoloon  ;D

ei ymmärrä






Kerros Ojala, jos ajetaan siirtoajoa suht tasamaalla (Pohjanmaalla lienee tällaista jossakin) vaikkapa 50 km matka, joka taittuu noin yhdessä tunnissa, niin miten sen Ventin työsaavutus tällaisessa ylittää vaikkapa Suomen YLIVOIMASESTI myydyimmän raktorin työsaavutuksen? Miten?? Mistä syntyy ne säästöt jonka perusteella kannattaisi investoida 30-40 tonnia enemmän Venttiin kuin johonkin muuhun???



Otsikko: Vs: Ylivoimanen vario
Kirjoitti: Ojala - 14.10.08 - klo:09:48
Variolla
syntyy niimpalijo enemmän jälkee että menee soppaa juu tunnissa
mutta se TYÖSAAVUTUS kun laitetaan jakajaksi
niin totuus kaataa muut koneet savikoloon  ;D

ei ymmärrä






Kerros Ojala, jos ajetaan siirtoajoa suht tasamaalla (Pohjanmaalla lienee tällaista jossakin) vaikkapa 50 km matka, joka taittuu noin yhdessä tunnissa, niin miten sen Ventin työsaavutus tällaisessa ylittää vaikkapa Suomen YLIVOIMASESTI myydyimmän raktorin työsaavutuksen? Miten?? Mistä syntyy ne säästöt jonka perusteella kannattaisi investoida 30-40 tonnia enemmän Venttiin kuin johonkin muuhun???





Syntyy säästöö siinä kun menee soppaa about 30 litraa vähemmän
sataselle, kaveri rahtas 70 km päähän mepana Valtralla ja kulutus
90 litraa /100km... Vetää hiljaseksi  :P


Oottakaapa kun Valtran portaattoman kulutuksia aletaan listata,
jos kiekat enää 1600 viidenkympin vauhdissa niin kulutukset tippuu
huimasti...

Entäs Dyna VT, menee aika pienillä litroilla vaikka Linnavuoren juoppo
nokalla ?
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: sirkussonni - 14.10.08 - klo:10:21
MITÄ, ojaja melkein kehuu dynaa...... :o :o
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: mike - 14.10.08 - klo:19:14
Psst,mulla on salaista tietoa,paremmat betonimyllyt menee Ranskaan.
Enempää en voi kertoa.En voi.  :-X    Turha kysellä,en voi.
Ja Perkins pysyy MF:llä vaihtoehtona.
On tuolla Euroopan mantereella niitäkin
joille ei muu kelpaa.



Perkins King of the fields  8)  Neljäsataatuhatta Moottoria vuodessa
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: erakko - 14.10.08 - klo:19:26
Juhuu, poijalta on pallo hukassa  ;D

Tehtyä työyksikköä kohti Varion kulutus pitää laskea, Variolla
syntyy niimpalijo enemmän jälkee että menee soppaa juu tunnissa
mutta se TYÖSAAVUTUS kun laitetaan jakajaksi
niin totuus kaataa muut koneet savikoloon  ;D

Kuljettajan / omistajan leppoisa työskentely hytässä lissää
kateuskertoimen semmoseen mittaan että näitä viisasteluja
riittää maailman tappiin asti, ostakaa oma Vario niin ehkä jonain
päivänä ymmärrätte. Kaik ei ymmärrä sittekään, myyköön pois jos ei
nappaa... :P

Fendt Vario, edelläkävijän työväline   8)


Pystytkös Wanha patu  ;) Ojala todistamaan, että Fendt syö kokonaisuudessa niin ja niin paljon vähemmän kuin esim. John Deere, MF, NH, Case tai Valtra???  Ei sillä, Fendt olisi kärkitasitelussa traktorin ostossa, jos se olisi edes lähellä toisien traktorien hintoja! Et voi itsekkään väittää, että Fendt on niin edullinen ostaa :( Hyvä traktori, vähemmän hyvä hinta :'( :'( :'(

Fendt Vario vaatii hyvät työhalut ::)
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: Ojala - 14.10.08 - klo:19:27
MITÄ, ojaja melkein kehuu dynaa...... :o :o

No onhan siinä Variota edes osa  ;D
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: Ojala - 14.10.08 - klo:19:31


 Kaik ei ymmärrä sittekään, myyköön pois jos ei
nappaa... :P

Fendt Vario, edelläkävijän työväline  8)
[/quote]


Pystytkös Wanha patu  ;) Ojala todistamaan, että Fendt syö kokonaisuudessa niin ja niin paljon vähemmän kuin esim. John Deere, MF, NH, Case tai Valtra???  Ei sillä, Fendt olisi kärkitasitelussa traktorin ostossa, jos se olisi edes lähellä toisien traktorien hintoja! Et voi itsekkään väittää, että Fendt on niin edullinen ostaa :( Hyvä traktori, vähemmän hyvä hinta :'( :'( :'(
[/quote]

Kylläpä tuota on totisteltu, sillon kun ostettiin porukalla Variot,
olis JD 6920 AutoPower ollu kalliimpi  :P

Taas tänään hyyty Deeren ap sievin liikenne ympyrään, laatikko
teki lakon  :P
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: erakko - 14.10.08 - klo:19:37
AI kalliimmaks??? ??? Kerro, kerro lisää :o Minkälaisilla varusteilla oli jd autopower? Jd:n autopowereita on levinnyt kuulemma vähän turhan paljon; huoltomies väitti, että ajajassa vika :-\ Näkyy olevan  paskoja kuskeja aika paljonkin ::) Keppivaihteinen ennemmin, jää paljon halvemmaksikin  ;D
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: koivumaki - 14.10.08 - klo:21:07
Ojala jauhaa potaskaa Vallun kulutuksesta.
Tossa lähellä urakoitsija jolla useampi Vallu T190.Ajavat paljon suurimmilla sallituilla kok.painoilla.Täälläpäin on mäkiset maastotkin.50 litraa keskikulutus sataselle.Kevyessä ajossa vähempi.

Työsaavutuksessa portaattomalla voi joissain oloissa päästä säästöön verrattuna pikavaihdekoneeseen jos homma käy pysähtelemättä portaattomalla.
Nykyäänhän näillä monipikavaihdekoneilla ainakaan pellolla ei juuri vaihtamisen takia pysähdellä.
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: leepu - 14.10.08 - klo:22:59
200 hv traktori vie noin 50l sataselle tyhjänäkin se on varma,vaikka on minkä värinen.ettei menny tunti kulutukset nyt sekasi pittää nimittäin muistaa kertoa kahella että saa 100km kulutuksen
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: Ala-Pertti - 15.10.08 - klo:00:29
On se ihmeellinen pään-nousema joillakin valteemin miehillä julistaa oman merkkinsä erinomaisuutta niinkuin jotakin uskontoa ja uskoa siihen vielä itsekin.

En väitä, ettei vallullakin töitään tekisi, tekee sillä ja olen minäkin tehnyt reilusti yli kaksi vuosikymmentä, on ollut nollakakkosta, nollavitosta, mezzoa, ämmää, teetä, ja ännää ja aina olen saanut kärsiä pikkuvikaisista koneista ja  ;)köyhistä sukulaisista.

Tuota ajettujen koneiden määrää vasten on turha tulla väittämään, jotta sä et poika tiedä mitään. Tai voihan se ollakin etten tiedä, mistä tuon tiennöö.

Kuitenkin joitakin ominaisuuksia ollut läpi historian, esim tehottomuus; jos tarvitsee esim sataheppaisen, pitää se vallulta olla satakakskymppi tai miel. liki sataviiskymppinen, jotta pärjää tehoissa muiden merkkien sataselle. "Saman" teholuokan koneilla tuli turpiin ykstoista-nolla.

Toki poikkeuksiakin ollut esim mezzo sarjan 6400 ja 8400, niissä oli positiivisen virkeitä ja niitä voi vieläkin sanoa ja suositella traktorina.
Pikkasen kutitettu 6400 kusetti jo isommat kuustuhat sarjalaiset mennen tullen.
Ämmästä (150) meni ja menee vieläkin 120-130-tehoiset ulkomaanelävät heittämällä ohi ja liki puolella polttoaineen kulutuksella ja polttoaineen kulutus on ollut läpi linjan aina ja iänkaiken muutenkin joskus tolkuttoman tuntuista vrt. kilpaileviin merkkeihin. Nyky polttiksen hinnoilla tuntuu.
Teholuokka yli 250 onkin sitten vallulle aika harmaata aluetta.

Pientä ja vähän isompaa hipluuta on ollut aina, takuut on kyllä toiminut.
On vaihdettu etuakselin osia sisälle ja päälle, syyläriä, turboo, kytkintä, jarrua, startit laturit yleensä kaikki sähköön liittyvä syvältä, on vaihdettu perän/vaihteiston öljyjä yläkautta ts. rattaineen ja jopa kuorineen ja sitten oma lukunsa ne tuulilasisirkukset.
Mutta kuten sanottua, takuut kyllä toimi, miten lie jatkossa ruvennooko ameriikanmummot vielä maksamaan meidän remontteja.

Nyt joitakin vuosia muillakin merkeillä ajaneena tuntuu mukavalle ajaa koneilla jotka tuntuvat joskus olevan kunnossa, mutta vaikka noita valluja joitakin vielä on tuossa kentällä, olen kyllä ajatellut jotta josko näistä hommista joskus eläkkeelle pääsen niin ehkä minä sen teen jostakin muusta merkistä, mielestäni olen oman osuuteni yhteiskuntavelvoitteesta kys.merkin osalta tehnyt.

Siis miksi tämä tunteenpalo julistettaessa vallun olematonta ylivoimaa.
Eihän tuollakaan autopuolella ole vastaavaa jampakointia.

Onhan olemassa  pieniä jaappanin, itäsuomen, ja muiden itämaiden tuottamia kulkineita, on myös isompia tuotteita samoilta valmistajilta, mutta ei kai kukaan tosissaan niitä lähde vertaamaan noihin kuuluimpiin ja kalliimman luokan automaailman tuotteisiin.
Kyllä siellä, vaikka molempien hintaluokkien rekisteriotteessa lukee henkilö- tai farmari- tai joku muu auto, niin on siellä myös kulkineissa eroa ja rahalle vastinettakin.

Sama pätee traktoreissa.
On olemassa traktoreita ja traktoreita. ;)



Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: handetonttu - 15.10.08 - klo:06:23
On se ihmeellinen pään-nousema joillakin valteemin miehillä julistaa oman merkkinsä erinomaisuutta niinkuin jotakin uskontoa ja uskoa siihen vielä itsekin.

En väitä, ettei vallullakin töitään tekisi, tekee sillä ja olen minäkin tehnyt reilusti yli kaksi vuosikymmentä, on ollut nollakakkosta, nollavitosta, mezzoa, ämmää, teetä, ja ännää ja aina olen saanut kärsiä pikkuvikaisista koneista ja  ;)köyhistä sukulaisista.

Tuota ajettujen koneiden määrää vasten on turha tulla väittämään, jotta sä et poika tiedä mitään. Tai voihan se ollakin etten tiedä, mistä tuon tiennöö.

Kuitenkin joitakin ominaisuuksia ollut läpi historian, esim tehottomuus; jos tarvitsee esim sataheppaisen, pitää se vallulta olla satakakskymppi tai miel. liki sataviiskymppinen, jotta pärjää tehoissa muiden merkkien sataselle. "Saman" teholuokan koneilla tuli turpiin ykstoista-nolla.

Toki poikkeuksiakin ollut esim mezzo sarjan 6400 ja 8400, niissä oli positiivisen virkeitä ja niitä voi vieläkin sanoa ja suositella traktorina.
Pikkasen kutitettu 6400 kusetti jo isommat kuustuhat sarjalaiset mennen tullen.
Ämmästä (150) meni ja menee vieläkin 120-130-tehoiset ulkomaanelävät heittämällä ohi ja liki puolella polttoaineen kulutuksella ja polttoaineen kulutus on ollut läpi linjan aina ja iänkaiken muutenkin joskus tolkuttoman tuntuista vrt. kilpaileviin merkkeihin. Nyky polttiksen hinnoilla tuntuu.
Teholuokka yli 250 onkin sitten vallulle aika harmaata aluetta.

Pientä ja vähän isompaa hipluuta on ollut aina, takuut on kyllä toiminut.
On vaihdettu etuakselin osia sisälle ja päälle, syyläriä, turboo, kytkintä, jarrua, startit laturit yleensä kaikki sähköön liittyvä syvältä, on vaihdettu perän/vaihteiston öljyjä yläkautta ts. rattaineen ja jopa kuorineen ja sitten oma lukunsa ne tuulilasisirkukset.
Mutta kuten sanottua, takuut kyllä toimi, miten lie jatkossa ruvennooko ameriikanmummot vielä maksamaan meidän remontteja.

Nyt joitakin vuosia muillakin merkeillä ajaneena tuntuu mukavalle ajaa koneilla jotka tuntuvat joskus olevan kunnossa, mutta vaikka noita valluja joitakin vielä on tuossa kentällä, olen kyllä ajatellut jotta josko näistä hommista joskus eläkkeelle pääsen niin ehkä minä sen teen jostakin muusta merkistä, mielestäni olen oman osuuteni yhteiskuntavelvoitteesta kys.merkin osalta tehnyt.

Siis miksi tämä tunteenpalo julistettaessa vallun olematonta ylivoimaa.
Eihän tuollakaan autopuolella ole vastaavaa jampakointia.

Onhan olemassa  pieniä jaappanin, itäsuomen, ja muiden itämaiden tuottamia kulkineita, on myös isompia tuotteita samoilta valmistajilta, mutta ei kai kukaan tosissaan niitä lähde vertaamaan noihin kuuluimpiin ja kalliimman luokan automaailman tuotteisiin.
Kyllä siellä, vaikka molempien hintaluokkien rekisteriotteessa lukee henkilö- tai farmari- tai joku muu auto, niin on siellä myös kulkineissa eroa ja rahalle vastinettakin.

Sama pätee traktoreissa.
On olemassa traktoreita ja traktoreita. ;)






no olipa vuodatus, ottaa koville jos valtraa puolustaa?
Valtra-uskovaiset lienee tällä palstalla reilusti vähemmistössä...
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: emppu - 15.10.08 - klo:07:27
sieviin liikenneympyrään topannnut jontikka ois muuten myynnissä.4 vaihteisto tulee kaupanpäälle.
Otsikko: Vs: Ylivoimanen vario
Kirjoitti: supersammakko - 15.10.08 - klo:10:25
Variolla
syntyy niimpalijo enemmän jälkee että menee soppaa juu tunnissa
mutta se TYÖSAAVUTUS kun laitetaan jakajaksi
niin totuus kaataa muut koneet savikoloon  ;D

ei ymmärrä


Kerros Ojala, jos ajetaan siirtoajoa suht tasamaalla (Pohjanmaalla lienee tällaista jossakin) vaikkapa 50 km matka, joka taittuu noin yhdessä tunnissa, niin miten sen Ventin työsaavutus tällaisessa ylittää vaikkapa Suomen YLIVOIMASESTI myydyimmän raktorin työsaavutuksen? Miten?? Mistä syntyy ne säästöt jonka perusteella kannattaisi investoida 30-40 tonnia enemmän Venttiin kuin johonkin muuhun???

Se traktori on maajussille vähän niin kuin corolla amispojalle. Ei ole miehen elämässä paljoa kehitystä tapahtunut noista ajoista..
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: ss3 - 15.10.08 - klo:10:31
sieviin liikenneympyrään topannnut jontikka ois muuten myynnissä.4 vaihteisto tulee kaupanpäälle.

Mihin hintaan
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: erakko - 15.10.08 - klo:18:44
Joko se on mennyt Ojala hiljaiseksi, kun joutuu tosissaan miettimään Fendtille hyviä puolustuslauseita  ;) ? Ei tosissaan, aattelin vain, kun et ole vastannut aikaisempaan viestiini. Kyllä ois taas tänään ollut portaaton vaihteisto kohdallaan, vaikka sitten fendtin 8) 8) 8)
Otsikko: Vs: Ylivoimainen vario !
Kirjoitti: Ojala - 15.10.08 - klo:19:52
Joko se on mennyt Ojala hiljaiseksi, kun joutuu tosissaan miettimään Fendtille hyviä puolustuslauseita  ;) ? Ei tosissaan, aattelin vain, kun et ole vastannut aikaisempaan viestiini. Kyllä ois taas tänään ollut portaaton vaihteisto kohdallaan, vaikka sitten fendtin 8) 8) 8)

ei täs ny aivan jouda kehuhuhuhumaan kun joutuu ajamaan päivät... ::)
Otsikko: Vs: Ylivoimainen vario !
Kirjoitti: ss3 - 15.10.08 - klo:20:24
Joko se on mennyt Ojala hiljaiseksi, kun joutuu tosissaan miettimään Fendtille hyviä puolustuslauseita  ;) ? Ei tosissaan, aattelin vain, kun et ole vastannut aikaisempaan viestiini. Kyllä ois taas tänään ollut portaaton vaihteisto kohdallaan, vaikka sitten fendtin 8) 8) 8)

ei täs ny aivan jouda kehuhuhuhumaan kun joutuu ajamaan päivät... ::)
Eikö siihen saa muka etäyhteyttä kotikostein? ;)
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: koivumaki - 15.10.08 - klo:21:14
Niin,ei mun tarkoitukseni ollu Vallua kauheesti kehua.
Itte mittailin omien häkkyröitteni kulutusta oikein pumppumittarin kanssa kesällä tosin.Vedin mainitsemani
T190 omistajan kärryä,tosin kevyemmillä kuormilla kuin omistaja itse.Noh,omien vetokoneiden kulutukseksi sain aika tarkkaan 45 litraa sataselle.Toinen suunta tyhjänä.
Jotenkin ihan uskottavalta tuntuu,että T190 pystyis samalla rattaalla 50 keskikulutukseen.Kai jossain erityisoloissa voi 100 litraakin,mutta kyllä muun merkkinenkin vetokone ottaa sitten vastaavasti aika lailla soppaa.
Kärry muuten on Metsjö 22tn koukkuvaunu,lavana 38m3 hakelava.Painaa aika lailla kun on mettähaketta täynnä.Mä ajelin sillä painon puolesta terveisiä,kuivia 'klapuja'.
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: Jobbari - 15.10.08 - klo:21:14
On tää kumma kun joku ojalan äireen poika hehkuttaa fenriä, niin jokkut ottaa sen ottaakseen. Eihän sillä ole kun vanhan, ikäsekseen vähän ajettu 700, joka pääosin seisonut tallissa, jolloin kulutus keskimäärin merkistä riippumatta sama.
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: koivumaki - 15.10.08 - klo:21:42
On tää kumma kun joku ojalan äireen poika hehkuttaa fenriä, niin jokkut ottaa sen ottaakseen. Eihän sillä ole kun vanhan, ikäsekseen vähän ajettu 700, joka pääosin seisonut tallissa, jolloin kulutus keskimäärin merkistä riippumatta sama.

--kyllähän Jobbari sen tietää että tää humoori ja ärsykanava...
--kyllähän Fendt hyvä on,mutta hintava
--Ojala ny kirjuutteloo mitä sattuu,ärsyttääkseen...
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen juoppo Ojala?
Kirjoitti: Ojala - 15.10.08 - klo:23:17
On tää kumma kun joku ojalan äireen poika hehkuttaa fenriä, niin jokkut ottaa sen ottaakseen. Eihän sillä ole kun vanhan, ikäsekseen vähän ajettu 700, joka pääosin seisonut tallissa, jolloin kulutus keskimäärin merkistä riippumatta sama.


Jobbari, otetaan Tampereella oluet huomena Varion kunniaksi  ;D
Mää tarjoon !  8)
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: superdexta - 16.10.08 - klo:12:56
Eikö niillä Varioilla tuon enempää raski ajella?

http://www.mascus.fi/Maatalous/Kaytetyt-Traktorit-140-199-hv/Fendt-VARIO-716/aea7e312-0098-429a-8b76-0ce216ad65c6.html

http://www.mascus.fi/Maatalous/Kaytetyt-Traktorit-140-199-hv/Fendt-VARIO-818-TMS/ddab925b-a8ce-41c1-8800-9bc29a120da0.html
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: articla - 16.10.08 - klo:17:27
Päällikkösarja (900) suap uuten muuttorvärkin.

Lainaus Farmers Journalista:

Fendt's comprehensive Vario line-up now includes a full complement of the latest 900 series models at the top-end of the range, with outputs topping 360hp.
There is also a bigger cabin giving the operator more comfort and convenience, an uprated transmission assembly and rear axle and revamped electronic control software.
The 7.1-lire Deutz engines that replace the MAN units have higher specific power and torque outputs but are said to be more frugal with fuel.  

Sama lohko kun TTV 1160:ssa. Nykyisissä TTV:ssa on 6 ltr CR.

Linkki lehden sivulle jossa muutakin luettavaa:
http://www.farmersjournal.ie/2008/0621/farmmanagement/machinery/equipment.shtml
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: RockBull - 16.10.08 - klo:19:00
Eikö niillä Varioilla tuon enempää raski ajella?

http://www.mascus.fi/Maatalous/Kaytetyt-Traktorit-140-199-hv/Fendt-VARIO-716/aea7e312-0098-429a-8b76-0ce216ad65c6.html

http://www.mascus.fi/Maatalous/Kaytetyt-Traktorit-140-199-hv/Fendt-VARIO-818-TMS/ddab925b-a8ce-41c1-8800-9bc29a120da0.html

Tehdään diili ulkomaisen diilerin kanssa ns.esittelykoneista. Eli ostetaan/varataan uutena sieltä jostain ja täällä myydään vähän käytettynä vaikka nyt käytänössä melkein uusia ovatkin.
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: natikka - 17.10.08 - klo:20:16
Eikö niillä Varioilla tuon enempää raski ajella?

http://www.mascus.fi/Maatalous/Kaytetyt-Traktorit-140-199-hv/Fendt-VARIO-716/aea7e312-0098-429a-8b76-0ce216ad65c6.html

http://www.mascus.fi/Maatalous/Kaytetyt-Traktorit-140-199-hv/Fendt-VARIO-818-TMS/ddab925b-a8ce-41c1-8800-9bc29a120da0.html
kannattaa vaihtaa koneet ajoissa ettei tule ongelmia ;D.
Otsikko: Vs: Ylivoimaisen syöppö vario?
Kirjoitti: hiihaamees - 10.11.08 - klo:21:41
Tuota, tuota nyt oot kaenuunkeisrai viärin ymmärtänyt! Siis ilman peräkärryä ajettaessa maantiellä 55km/h keskikulutus pyöri siinä 20l/h kantturoilla vähän ehkä alle. Joo, ei sen lietekuorman reissun heittämisessä mennyt kuin suunilleen reilut 15 litraa, tuleehan siitä jo kolmella kiekalla ainakin 45 litraa ja siinä sitten hienolla Fendtillä ajoon opettelua niin meni n.70 litraa löpöä taivaantuuliin ;) :o Milkboi paljonko irtoo tuosta sun nyykkarista tehoja? Eikös se ole isompi kuin tämä 820 fendt? Onkos 50:n laatikolla? ??? Koivumäki on ihan oikeassa, ei Fendtin vähemmän kulutus ole kuin uskon asia :D :P Ja jos se söisikin enintään 5 litraa vähempi niin montako vuotta saisit Fendtillä köristellä, että olisi 20000€(kuviteltu hinta ero halvempaan tratoriin, ehkä liian pieni ;D ) kuronut kiinni 1500h ajuilla vuodessa?? Laskeppa Ojala!!  ???

en huomannut että kukaan olisi laskua suorittanut, joten kaava tässä:
kulutusero: 5l/h
hinta: 1€/l
käyttö/vuosi: 1500h
eli: 1500h x 5l/h= 7500l/ vuosi
kustannussäästö: 1€/l x 7500l= 7500€/vuosi
hintaero: 20000€
kuoletus: eli 20000€/7500€= 2,6 vuotta

toisin sanoen 2,6 vuoden jälkeen säästät 7500€/ vuosi ja sinulle jää jälleenmyyntiarvoltaan parempi traktori.

noilla kaavoilla voi pyöritellä vaikka sen oman käytön ja kulutuksen suhteen tuon kuoletusajan, korkoja ei otettu huomioon, mutta lasketaan että se olisi ollut esim. 7%/ vuosi, niin 20000€ korkokulut on 1400€/ vuosi, jos sitä ei lyhennettäisi, käytännössä kuoletus korkojen kera kestäisi n. 3 vuotta noilla käyttötunneilla.

että semmosta, halapaa tuo ventillä ajo ;).
Otsikko: Vs: Ja kaupanpäällisiksi ?
Kirjoitti: Ojala - 11.11.08 - klo:09:58
että semmosta, halapaa tuo ventillä ajo  :D

Ja kaiken päälle saat ajaa aivan ylivoimaasella konehella !  8)