Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lapset töissä maatilalla  (Luettu 17902 kertaa)

Lissu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 121
Vs: Lapset töissä maatilalla
Mihin sinä apua tarvitset? Näin meilläkin oli. Palkkaa rupesin maksamaan pojille heti, kun oli mahdollista. Palkkarahoilla he nytkin elävät opiskelupaikkakunnilla kokonaan. Mitään opintolainoja tai avustusta eivät ole ottaneet. Tekevät kaikki lomat töitä. Miniäkin oli viime kesän töissä ja mikä parasta, kun he meinaavat ottaa tilan haltuun opiskeluiden jälkeen. Kaikkein tärkeintä on se, että annetaan mahdollisuus lasten osallistua töihin silloin kun he sitä haluavat. Ja annetaan niitä nimikkovasikoita tai lehmiä lapsille, mitä saavat hoivata. Maatila on hyvä kasvatus elämän kiertokulusta. Tulee tutuksi miin syntymä, kasvaminen, kiimat, verellä olot, poikimiset ja kuolemat.

Verku

Vs: Lapset töissä maatilalla
Juu, kannattaa olettaa varmaksi että parikymppiset nuoret ihan takuulla palaa takaisin ja ottaa tilan haltuun. Eivätkä vaan tosiaan tee hommia taskurahojen perässä.

Tiedän olevani kyyninen, älä pahastu siitä. Toivottavasti asiasta on keskusteltu tosissaan jos nuorella parilla on asian käsittämiseen riittävästi ikää, ettei mene surkeaksi jossakin kohtaa. Tämä on yleensä ottaen vain sellainen asia jossa "vanhan parin" odotukset on aika korkealla...... ???
Kypsä tapaus

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Lapset töissä maatilalla
 he meinaavat ottaa tilan haltuun opiskeluiden jälkeen.

***Kolhoosi on lähtököhtaisesti tuomittu epäonnistumaan... :D
Kui mää ain olen paras?

kaenuunkeisari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 515
Vs: Lapset töissä maatilalla
Aina opetettu että hyvästä työstä pitää palkka maksaa. Niin vain on omatoimisesti pärjätty. Ja maanviljelys hommat mielekkääksi koettu. Nytkin päivä 8-10 h muualla hommissa ja ilta isäukolle paskakonetta korjatessa.  Vaikka nykyään ei rahaa saa paremminkin hyvän mielen ja ei tarte työkaluista ja remonttitiloista maksella   ;D


Ja tuo mitä tuossa yllä todettiin että maalta tulevat on aivan timanttista työsakkia maaulla maailmassa pitää hyvinpitkälle paikkaansa. Ainut vain että poikkeuksiakin ompi vaan se vahvistaa yleensä sääntöä


Voi surkeus näitä silppuriremmi miehiä   :'(

Viimeksi muokattu: 10.01.11 - klo:22:08 kirjoittanut kaenuunkeisari

Lissu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 121
Vs: Lapset töissä maatilalla
Minä olen aina sanonut ja sanon vieläkin, ettei tilaa pidä ostaa vanhempien mieliksi. Minulta kysytään monta kertaa mitä minä oikeasti halaun, sitä että he ottavat vai etteivät ota. Minä sanon siihen, etten kumpaakaan, vaan että he tekevät niin kuin itse haluavat. Olen edelleen sitä mieltä, ettei maanviljelinä pärjää, jos siihen ei ole itsellä intohimoa ja halua. Maanviljelys poikkeaa niin tavan duunarin töistä, ettei kaikista tähän hommaan ole. Tämä on niin pieni tila, että tämä on helppo myydä lisämaiksi, kun maat on yhdessä lohkossa. Mikäli nuoret päättää olla tulematta tähän.  ;)

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Lapset töissä maatilalla
Ja annetaan niitä nimikkovasikoita tai lehmiä lapsille, mitä saavat hoivata. Maatila on hyvä kasvatus elämän kiertokulusta. Tulee tutuksi miin syntymä, kasvaminen, kiimat, verellä olot, poikimiset ja kuolemat.

Joo, näin minutkin kasvatettiin. Päivääkään en ole varsinaisesti kantturoilla leipääni hankkinut. Oppi meni perille  ;D

supersammakko

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8652
  • You're a slave to money then you die
Vs: Lapset töissä maatilalla
On minullekkin kerran rekryfirman työhonotaja sanonut, että valitsee mielellään maalaistaustaisia tyyppejä töihin, mutta silloin olikin kyse liukuhihnatyöstä tehtaalla. "Valkokaulustöihin" tuskin on mitään etua siitä, että on kasvanut navetassa tai osannut ajaa paskaa traktorilla jo 11-v.

Ja mitä tulee maataloustöihin ja kotitöihin, niin mun mielestä kotityöt eivät ole "töitä", ne ovat asioita mitkä pitää tehdä jotta arki ja elämä luistaa eteenpäin. Sitten kun ne alkavat pallerolta luistamaan, niin on ehkä aikaa harjoitella maataloushommia, jos se kiinnostaa. Nää käytännön maataloushommat on kyllä niin helppoja juttuja, että ne oppii vaikka aloittaisi myöhemminkin. Pötsin tai maaperän biologisen toiminnan ymmärtäminen on eri juttu, mutta se tuskin 14-v kossia kiinnostaa, pääasia että traktorissa poppi soi..  ;D


Nothing is Something Worth Doing

Tractor Grip

  • Vieras
Vs: Lapset töissä maatilalla
>ei rahaa saa paremminkin hyvän mielen ja ei tarte työkaluista ja remonttitiloista maksella

Se on kanssa semmoinen juttu,että vaikka kuinka itse tekee remonttia ja huoltoa itse,säästyneet rahat jotka pitäisi mahdollisesti maksaa ulkopuoliselle remppamiehelle,eivät oikeasti ole olemassa missään.

pötsjölööm

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4297
  • Hämmästyksen sormi, ihmetyksen suussa
Vs: Lapset töissä maatilalla
Minusta taas tuntuu, ettei juuri missään muussa hommassa tarvitse näin paljoa työkaluista ja remonttitiloista maksella ;D Monelaista kupparia oventakana käsiojossa odottomassa, koska trakvaattori, tai lypsykone laukeaa.

Petri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5278
Vs: Lapset töissä maatilalla
Ja mitä tulee maataloustöihin ja kotitöihin, niin mun mielestä kotityöt eivät ole "töitä", ne ovat asioita mitkä pitää tehdä jotta arki ja elämä luistaa eteenpäin.
Tämä onkin mielenkiintoinen jako. Maatilalla tulee helposti tehtyä päiväaikana ihan yksityistalouden hommia - ne on tietysti ansainnut, jos taas iltaa venyy esim. kotieläinten vuoksi. Ainakin meillä koetetaan pitää eroa... huushollin siistinäpitoon ja polttopuuhommiin joutuu ilman eri korvauksia, mutta maatalouden töistä korvataan ja niihin osallistumisesta keskustellaan erikseen. Tavoitteena ei ole sellainen 100% elämäntapajuttu, josta jälkipolvi karkaa heti kun voi (vaikka tuskin jäävät, mekin ollaan "sivusta" tähän tultu ja niin se siirtynee eteenpäinkin ... mutta tämä on jo toisen keskustelun paikka)

Petri

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Lapset töissä maatilalla
Seitsemän vanhana tein jo vasiten maatilan töitä.Heinän ajossa siirsin traktoria eteenpäin ja kun heinät oli ajettu keräsin seipäitä ja tappeja.Heinäpellolla tein seipäille reiät rautakangilla ym sesonkiin liittyvää.Ladossa olin polkemassa heiniä.Noin kahdeksan viiva kymmenen vanhana ajoin koko kylän maidot traktorilla telineelle ennen kouluun menoa.Palkan sain sitten kun tulin mopo ikään eli uuden Tunturin.Näin sitä ennen tehtiin ja varmasti nytkin monessa talossa.
Tuossa edellä jäi tärkeä asia eli lasten työturvallisuus siihen kannattaa kiinnittää huomioo ettei tulisi ikäviä vammoja tai jopa kuolemia. Nykyajan maatalous on teknistynyt niin että vaaranpaikkoja on paljon .
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

lavali

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1777
Vs: Lapset töissä maatilalla
juurihan kuoli yksi lapsi purottuaan paalikasan väliin:(

Teroman

Vs: Lapset töissä maatilalla

Mää itte ajoin Nuffia  kun olin 3 v

;;;;;;;;;;;;;;;;Å,,,,,,,,,,,,,,,,,

Verku

Vs: Lapset töissä maatilalla

Mää itte ajoin Nuffia  kun olin 3 v

;;;;;;;;;;;;;;;;Å,,,,,,,,,,,,,,,,,

Made in England by Britains..... ;D
Kypsä tapaus

Verku

Vs: Lapset töissä maatilalla
juurihan kuoli yksi lapsi purottuaan paalikasan väliin:(

Totta mutta ne ei olleet töissä, ihan vaan huomautuksena ettei synny väärä mielikuva asiasta.
Kypsä tapaus