Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Uudet saasteettomat dieselmoottorit  (Luettu 6917 kertaa)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Uudet saasteettomat dieselmoottorit
ainakin valtra lämmittää ureaa ekat puoltuntia pakkasella, ennen sitä toimii normaaliteholla ilman ureaa. aina sammuttaessa järjestelmä tyhjentää putket, eli ei jäädy/kittannu putkiin.
Onkohan tämä sitten eri asia sen kanssa, kun minä kysyin, että haittaako jos ajaa kokonaan ilman ureaa. Silloin kuulemma leikkaa tehot 40%:iin. Eli olisiko niin, että haistelee tankin pintaa ja tuo tehonleikkaus on voimassa vain urean kokonaan puuttuessa.
Scaniassa ei vissiin kylmimmillä keleillä mene juuri ollenkaan ureaa ja ei leikkaa tehoa... Ja vissiin jotkut on juurikin jotain huijaussysteemeitä tehneet noihin antureihin...

roadman

  • Vieras
Vs: Uudet saasteettomat dieselmoottorit
Joidenkin valmistajien ureat lähtee pelittämään vasta sitten kun pakokaasujen lämpötila nousee yli 250 astetta celciusta.  ;

MarkusT

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20
Vs: Uudet saasteettomat dieselmoottorit
Mitä järkeä päästörajoituksilla koneella jota käytetään ehkä sata tuntia vuodessa kuten puimuri suomessa? Eikö tähän voisi kotimainen puimurinvalmistaja jotain poikeuslupaa saada aikaiseksi.

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Uudet saasteettomat dieselmoottorit
Mitä järkeä päästörajoituksilla koneella jota käytetään ehkä sata tuntia vuodessa kuten puimuri suomessa? Eikö tähän voisi kotimainen puimurinvalmistaja jotain poikeuslupaa saada aikaiseksi.

Kotimainen puimurivalmistaja yritti Comiaa lanseeratessaan kääntää tappion voitoksi markkinoinnilla: kehuivat uusien koneiden täyttävän päästömääräykset..

..Ei ole sittemmin moista "ominaisuutta" mainoksissa näkynyt kehuttavan.



Slippin 'n sliding

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Uudet saasteettomat dieselmoottorit
Mitä järkeä päästörajoituksilla koneella jota käytetään ehkä sata tuntia vuodessa kuten puimuri suomessa? Eikö tähän voisi kotimainen puimurinvalmistaja jotain poikeuslupaa saada aikaiseksi.

Kotimainen puimurivalmistaja yritti Comiaa lanseeratessaan kääntää tappion voitoksi markkinoinnilla: kehuivat uusien koneiden täyttävän päästömääräykset..

..Ei ole sittemmin moista "ominaisuutta" mainoksissa näkynyt kehuttavan.

 Kuorma-autoissahan oli päästörajat alkuaikoina rajoitettu ja lisämääreenä, ettei koske Sisua...kepulaista aluepolitiikkaa...

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Uudet saasteettomat dieselmoottorit
Kaikki nämä kusihommat johtuvat ilmastohörhöjen onnistuneesta huijauksesta. >:(
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

jamako

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1301
  • Our reliable partner!
Vs: Uudet saasteettomat dieselmoottorit
En muista Sisun poikkeusta, mutta jouduin sattumalta ajamaan Jeep Wagoneerilla, joka oli "dieselöity" Suomessa Valmetin moottorilla. Tämä ei kestänyt katsastuksessa kaasu pohjassa tehtyä pakokaasumittausta vaan oli vapautettu siitä. Caterpillarihan ei koskaan saanut Sisussa takaisinkierrätystä toimimaan:

"Ajolinja 3/2009
Caterpillar petti suomalaisautoilijat
Viime kesänä amerikkalainen moottorivalmistaja Caterpillar ilmoitti, ettei se tulee tekemään moottoreita raskaaseen kalustoon muille kuin Navistarille. Päätös tarkoittaa, että ensi vuoden alusta Pohjois-Amerikassa voimaan tuleviin uusiin EPA-päästömääräyksiin ei Cat-koneita tule saataville.

Mutta koskee amerikkalaiskuvio Suomeakin, sillä onhan C600-Sisussa se sama Caterpillarin 15-litran moottori, jonka saa suuriin amerikkalaismerkkeihin Peterbiltiin ja Kenworthiin.

Miksi Caterpillar sitten poistuu näinkin dramaattisesti raskaiden maantiemoottoreiden markkinoilta? Se on helppo ymmärtää, kun kuuntelee suomalaisia autoilijoita. Caterpillarin ACERT-teknologia ei toimi kunnolla - erityisen huonosti lyhyessä ajossa.

ACERT-tekniikan idea on hieno. Kerätään palamisessa syntyneet päästöhiukkaset pakoputkessa olevaan katalysaattoriin, jonne polttoainetta ruiskuttamalla saadaan partikkelit poltettua. Jälkipoltto tuottaa niin paljon lämpöä, ettei polttoa eli regenerointia voi tehdä auton ollessa paikoillaan. Tästä ovat kärsineet erityisesti maansiirtoautoilijat, jotka ajavat paikallisliikennettä. Poltto vie aikaa puolisen tuntia eli on ajettava turhaan pitkiä pätkiä, jotta moottori toimisi häiriöttä.

Caterpillar päätti siis lopettaa ACERT-tekniikan kehittämisen ja palata moottorikehityksessä alkuruutuun. Kun Cat ilmoitti päätöksestä, sen moottorimyynti tottakai sakkasi ja imagokilpeen tuli likainen tahra. Siitä hyötyi erityisesti rakas kilpakumppani Cummins, jonka markkinaosuus alkoi nousta Amerikan teillä samantien.

Ensimmäinen Caterpillar-Sisu tuli liikenteeseen vuoden 2003 alusta. Silloin oltiin onnellisia, kun Cumminsille oli löytynyt vahvabrändinen seuraaja. C18-moottorin 630 heppaa oli uutta ja ihmeellistä. Cat-Sisua markkinoitiin, että 'nyt Suomi muuttui tasaiseksi'.

Mutta mutkia tuli monen autoilijan matkaan aika pian. Ei Caterpillar ollutkaan yhtä kestävä kuin Cummins, joka ei ollut tehnyt uudesta 15-litran koneesta Eurooppa-versiota.

C18-moottorin seuraajan, C15:sen, istutus Sisun nokalle ja moottorin saaminen pelittämään Renaultin eurooppalaisen sähköjärjestelmän kanssa vaati Karjaan pojilta rajusti työtä. C15-Sisu myöhästyi kuukausilla, kun moottoritoimitukset olivat myöhässä ja Sisun rajalliset tuotekehitysresurssit eivät pystyneet parempaan.

Nyt on helppo jälkiviisaana sanoa, ettei Cat ollut hyvä moottorivalinta. Muttei se Sisun nokalla ollut Mack-moottorikaan Cumminsin veroinen ollut. Cumminsia muistellaankin kaihoisasti, mutta itku ei nyt auta.

Kun Caterpillar lopetti C15-moottorin ACERT-tekniikan kehitystyön, Karjaan tehtaalla on jouduttu painimaan lähes yksin teknisten ongelmien kanssa. Caterpillarin tekninen tuki on ollut muutenkin heiveröistä.

Caterpillarin voidaan sanoa pettäneen suomalaiset, erityisesti suomalaiset maansiirtoautoilijat, joiden ajossa teknisiä ongelmia on ollut eniten. Caterpillar kävi Suomen maanteillä ja poistuu pakokaasuhäntä pyörien välissä. "

Nähdäänpä sitten miten SisuMersut jatkossa pelittää; Scanian opticruiseen kyllästynyt, joka kaipaa Eaton Fulleria, vaikka eipä mulle kovin montaa tuntia vuodessa kuorma-auton ratissa tule. Onneksi pitivät kunnon laatikon saatavilla. Yhdistelmäkortti tuli ajettua, koska C1E:n ajoon ei ollut kalustoa ja Virossa sai tämän vuoden loppuun ajaa yhdistelmäkortin autokoulussa (teoria+10 ajotuntia noin 500 €); ensi vuonna sitten vaikeampaa.
Grow the feed, not the weeds!

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Uudet saasteettomat dieselmoottorit
Kaikki nämä kusihommat johtuvat ilmastohörhöjen onnistuneesta huijauksesta. >:(
Väitän että tämä on kaikkea muuta... Ilmastoasiat ei ole se tähtäin vaan suurempi kulutus... Eikä siis pelkästään öljyn vaan niin tavaroiden ja kuin muidenkin litkujen...  Katos raha saadaan pyörimään...