Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Renaultmies - 18.11.13 - klo:14:01

Otsikko: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Renaultmies - 18.11.13 - klo:14:01
Polttoaine määrän mittari on heilunut tyhjemmällä tankilla epämääräisesti jonkin aikaa ja nyt alkoi näyttää nollaa vaikka tankki on täysi . Millainen vika mahtaisi olla tankin anturissa tms. Olettaisin että vika on siellä koska kun polttoaineet on ensin ajettu vähiin niin on kestänyt jonkin aikaa tankkauksen jälkeen ennenkuin mittari reagoi ja alkaa näyttää jotain  :-\
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Hervast - 18.11.13 - klo:19:50
Johonkin mailmanaikaan noissa käytettiin kapillaarisia tjsp. antureita jotka saattoivat mennä mykäksi kun anturielementtien väliin pääsi vettä.

Käypä kysymässä huollosta anturin testaus/huolto ohjetta, tiiät sitte mistä navoista pitäis löytyä vastusarvo jos anturi on edelleen kunnossa. Lattian kautta sinne anturille tais päästä käsiksi.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Renaultmies - 18.11.13 - klo:21:12
Eipä ole ennen sattunut yhdessäkään valmetissa tämmöistä ,vanhin on 30 v ja pelaa  ja yksi oli 10000 h ajettu ja toimi . Ei tuossa ole kuin 2800 h mittarissa ja hieman harmittaa kun syyskuulla putsasin tankin imuputken banjoliittimen . Täytyy siis  taas avata lattiatoppausta  kytkimen puolelta ja kokeilla vaikka ne johtoliitokset ensin ja soitella sitten  huoltomiehelle.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: ahma450 - 18.11.13 - klo:21:22
No A-sarjalaisen,ku ostaa,sattuu mitä uskomattomimpia asioita ;D Mulla tunteja saman verran,ja tänä vuonna menny Syöttöpumppu,starttimoottori ja sulakerasia sulanu :-\
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: jalle - 18.11.13 - klo:22:02
No A-sarjalaisen,ku ostaa,sattuu mitä uskomattomimpia asioita ;D Mulla tunteja saman verran,ja tänä vuonna menny Syöttöpumppu,starttimoottori ja sulakerasia sulanu :-\
[/quote
En minä ainakaa tuota 100sarja/A voi kovin heikoksi haukkua. Tänä vuonna tulee 10000h täyteen ja tähän mennessä on laitettu kytkin, laturi, yksi vesiletku ja tuulettimen ropelli. Muut remontit sitten itse aiheutettuja. Takarenkaatkin on vielä vaihtamatta :)
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Oksa - 19.11.13 - klo:08:33
noissa hirmupaljon yksilöitä, toisilla vaan ajellaan, jopa ilman huoltoja , ja toisiin tehdään pikkuremppaa jatkuvasti ja hartaasti!   mikä lie sattumuksien summa.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: ahma450 - 19.11.13 - klo:17:13
Joo,tuo minun kone on huollettu aina niin ku ohjekirja sanoo,ja ajanu erittäin nätisti.Mutta kaikki viat olleetkin sellaisia,ettei niihin voi huollolla ja ajotavalla vaikuttaa.Toinen Valmetti 1955-mallisen pikku-valmetin jälkeen meillä,ja viimenen ;)
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Renaultmies - 19.11.13 - klo:17:21
Jos on vanhempi A sarjalainen niin Iskran startti ja Stanadynen syöttöpumppu ei ole niitä parhaimpia .Multa on mennyt 100-sarjalaisesta startti korjaukseen kun se ei löynyt kunnolla päälle ja syöttöpumppu sai epäonneksi hiukan vettä ja se oli siinä .

A-sarjan "pikku n" malleissa taitaa olla Bosch.in apulaitteet.

Nykyisen pikku n sarjalaisen Tankin anturisysteemi menee uusiksi  ja on tilauksessa ,hinta jäi kysymättä . 
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: 6350 - 19.11.13 - klo:18:03
No A-sarjalaisen,ku ostaa,sattuu mitä uskomattomimpia asioita ;D Mulla tunteja saman verran,ja tänä vuonna menny Syöttöpumppu,starttimoottori ja sulakerasia sulanu :-\
[/quote
En minä ainakaa tuota 100sarja/A voi kovin heikoksi haukkua. Tänä vuonna tulee 10000h täyteen ja tähän mennessä on laitettu kytkin, laturi, yksi vesiletku ja tuulettimen ropelli. Muut remontit sitten itse aiheutettuja. Takarenkaatkin on vielä vaihtamatta :)

Krohöm. Mitäs se siellä paikallisella pajalla teki?  ;)
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: SAS - 19.11.13 - klo:18:16
Jäähdytin jos on likainen tai käytetään pahvia nokassa seurauksena voi olla rupellin hajoaminen myös mezzo malleissa,eli huollolla voi sen estää ja pahveja ei pidä tukkia nykytraktoreiden syylerin eteen.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: nuffieldmaster - 19.11.13 - klo:18:17
Tuommonen kun pamahtaa: https://skydrive.live.com/redir?resid=1A91D35A6F223270!919&authkey=!AETf6FN4LkbMslY&v=3

niin on ihanan kallista. Jos kerkeää pyörimään pesässään, niin menee suunnanvaihtajan loota ja akselit, jos kerkeää hilut tippumaan niin menee nelikon ulosottokin pakkoineen paskaksi.

Made in turkey, eikä merkkiä. Tuostakin tapauksesta kaikki kolme laakeria rohisi aivan lopuillaan (n. 2500 h, merkkihuollon kirjat) ja neljäs oli tehnyt jumin. Pesä väljä ja kerkesi sitten hajottamaan nelikon osatkin...

Tuossa tuo kotelo https://skydrive.live.com/redir?resid=1A91D35A6F223270!914&authkey=!AIt_kIhP2J-Rh-Y&v=3

Tommosen rihvelilaakerin läpi kulkee voimat vaihteistoon, ovat suunnanvaihtajan sivuakselin laakerit. Nuo ne kilahtaa.

Joskus tekee kertapysäyksellä topin ja halkaisee vaihteiston kuoret  :'(

Näiden AX5N ja Ax2 mallien lootat on sitten erilaisia, mitä vanhat satasarjan ja peltikeulaisten aakkosten. Ei pidä verrata. Peltikeulaisia ei ole yhtään tällä kylällä paukahtanut, ja näistä pyöreäkeulaisista on yhtä kahta konetta lukuunottamatta auottu kaikki suunnanvaihtimestaan, kustannukset 2500- 12 000 € per laukeaminen  :o 

Rungon pultteja seuratkaa, useampi kone katkennut noita ek:n kanssa.

Ja jos kytkimestä auotte, ottakaa Sachs kytkinasetelma jos vielä saa ja lupaavat käydä. Siihen saa jatkossa korjaussarjan kuluville osille, kun LUK asetelma vaihdetaan kerralla kokonaisuudessaan uuteen -1300 € paukku.

Ja jos kytkinremppaa teette, niin jarrucleanerilla kytkinkoppa puhtaaksi moottorin puolelta, voi joutua uusimaan kun on halkeamia sisältä täynnä... (ek-kone).

Jos ken tarttee luk asetelmaan varaosia, niin mulla on yksi muuten vain 500 h ajettu, mutta kiteen valtrahuollossa oli vetästy voa-painelaakeri kantamaan niin, että lähes uudesta asetelmasta oli käpälät loppu noihin tunteihin  >:(

Suuri helpotuksen huokaisu pääsi, kun ko. mallin valtu läksi talosta pois  8)
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: jalle - 19.11.13 - klo:19:17
No A-sarjalaisen,ku ostaa,sattuu mitä uskomattomimpia asioita ;D Mulla tunteja saman verran,ja tänä vuonna menny Syöttöpumppu,starttimoottori ja sulakerasia sulanu :-\
[/quote
En minä ainakaa tuota 100sarja/A voi kovin heikoksi haukkua. Tänä vuonna tulee 10000h täyteen ja tähän mennessä on laitettu kytkin, laturi, yksi vesiletku ja tuulettimen ropelli. Muut remontit sitten itse aiheutettuja. Takarenkaatkin on vielä vaihtamatta :)

Krohöm. Mitäs se siellä paikallisella pajalla teki?  ;)


Kerroinkin vain tehdyt remontit, enkä  keskeneräisiä 8) Joo siis nyt meinas etuakseli tippua >:(
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: jalle - 19.11.13 - klo:19:20
Jäähdytin jos on likainen tai käytetään pahvia nokassa seurauksena voi olla rupellin hajoaminen myös mezzo malleissa,eli huollolla voi sen estää ja pahveja ei pidä tukkia nykytraktoreiden syylerin eteen.
Omassa on kyllä jatkuvasti jäähdyttäjä täynnä heinää ja olkea, kun lähes päivittäin paaleja kantelen. Enpä ole kuullut, että tuo voisi aiheuttaa ropellin hajoamisen :o
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: SAS - 19.11.13 - klo:19:24
Jäähdytin jos on likainen tai käytetään pahvia nokassa seurauksena voi olla rupellin hajoaminen myös mezzo malleissa,eli huollolla voi sen estää ja pahveja ei pidä tukkia nykytraktoreiden syylerin eteen.
Omassa on kyllä jatkuvasti jäähdyttäjä täynnä heinää ja olkea, kun lähes päivittäin paaleja kantelen. Enpä ole kuullut, että tuo voisi aiheuttaa ropellin hajoamisen :o
Tutulla meni tuo rupelli ja siitä lähti palanen joka osui kennoon ja siitä alavesiletkuun ja murti sitä hieman,kenno säilyi ehjänä,tunteja koneessa 5000-8000.
Jos syylerin edessä on tavaraa vaikkapa alhaalla ja yläpää puhdas ,rupelliin tulee koko ajan vääntöä ei saa ilmaa alhaalta ja ylhäältä saa.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: ahma450 - 19.11.13 - klo:20:26
No,hyvä että mulla tuo peltikeula vm 2003.Ei  oo vielä mitään särkyny,paitsi tuo Stanan pumppu ja turkinpoikien Startti,niin ja siirtopumppu oli kans joku muovitekele.Uus tuli parempi.Huoltomies sano,että monesta meni siirtopumppu alle 100h ::)
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: brotofobia - 19.11.13 - klo:21:54
Jos on vanhempi A sarjalainen niin Iskran startti ja Stanadynen syöttöpumppu ei ole niitä parhaimpia .Multa on mennyt 100-sarjalaisesta startti korjaukseen kun se ei löynyt kunnolla päälle ja syöttöpumppu sai epäonneksi hiukan vettä ja se oli siinä .

Eikö noihin sovi jonkun setorin startti suoraan, ja siten hinta Grenella/IKH:lla jotain satasen luokkaa (alv0). Kestänee sen 3000h...ja vaihtoon ei kauan mene.

Lienee näitä pikkuvalluja rikottu halvat yleisöljyt perässä...Pieneen hommaan tarkotetulla koneella kiskottu sorakuormaa 25 asteen helteellä pitkiä matkoja. Siihen näitä ei oikeen ole tehty...
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: ahma450 - 19.11.13 - klo:22:09
Eipä ole ihan helpoimmasta päästä vaihtaa startti tuohon,Hydrauliikan paluuputki häjysti edessä.Oon kyllä vaihtanu startteja moneen muuhun,mutta tuohon en viitsiny.Kyllähän se voimansiirto on 502 tasoa,ja kuitenkin lähes 100hepoa tuossa.Ja sitte on oma lukunsa ne jotka ottavat koneesta virittämällä 120hp,ei se sitä kestä.Sitä en ymmärrä,miks Valluissa on vuosien varrella säästetty käyttämällä näitä harakiri apulaitteita,kuten nuo turkin poikien tekemät startit.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: axb - 19.11.13 - klo:22:20
Eikös A-srj:ssa oo vähän enemmänkin Hatatin tekemää Turkkilaista kun startti  ;)
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: brotofobia - 19.11.13 - klo:23:06
Onhan nämä 55, sata-A...suosittuja koneita ollu vuosikymmenet. Ovat olleet ainoita koneita joilla voi suoraan tehtaan jäljiltä lähteä metsään, ilman, että paluumatkalla saa keräillä johtoniput, letkut ja suodattimet kannon nokasta...  ;D  3sylinterinen turbo on vähäruokanen mikä sekin nykyään vaan korostuu entisestään.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Renaultmies - 20.11.13 - klo:17:06
Anturilaite maksoi 139€ ja nykyään se on taas "koho" mallinen .No ,ei siinä mitään kohoa ole näkyvissä kun koko laite on alumiiniputkessa .
Kapillaarimallista ollaan vissiin luovuttu ,mutta senkin saa ehkä pelaamaan vähäksi aikaa kun sen irroittaa tankista ja antaa kuivaa kunnolla.  :-\
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: vellu pirinen - 20.11.13 - klo:19:11
No,hyvä että mulla tuo peltikeula vm 2003.

Kyllä se suunnanvaihtajan mopoautoon tarkoitettu laakeri särkyy nuista alkupäänkin A- sarjalaisista, jos vähänkin enemmän on peruuttelua :'(, Vituttaa monen päivän remontti muutaman euron laakerin takia
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: malanko - 20.11.13 - klo:19:22
https://www.google.fi/search?hl=fi&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1280&bih=861&q=valtra+a73&oq=valtra+a73&gs_l=img.3..0.1804.7143.0.8045.10.9.0.1.1.0.155.1317.0j9.9.0....0...1ac.1.31.img..0.10.1373.FMe-KFRYIS8#facrc=_&imgdii=_&imgrc=QHv7Rs84Spc_kM%3A%3BeI5bQX22wlGdKM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.mechaman.nl%252Flandbouwmechanisatie%252Ffiles%252F20130904_valtra_small_a.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.mechaman.nl%252Flandbouwmechanisatie%252F2013%252F09%252F04%252Fvaltras-nieuwe-a-trekker-komt-uit-turkije%252F%3B816%3B612

Mitä tuosta sanotte?
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: SAS - 21.11.13 - klo:19:41
665 loota on aika luja jos muistaa aina pitää öljyä yli ylärajan ja kunnon öljyä ja vaihtaa sen ohjeen mukaan.
Vanhemmiten poori välipala kytkiakseli/pääakseli kuluu ja liike loppuu siihen ,myöhemmin poorihylsyä pidennettiin niin parani.
Pääakselin tumppi menee siinä samalla uusiksi ja kannattaa laakeroida koko loota uudelleen.
Tälläinen on odotettavissa noin 8000-12000 tunnin paikeilla riippuen työn raskaudesta.
Kirjoittakaa muuten lyhyemmällä matkalla niin on mukavampi lueskella näitä.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: 3070 E - 21.11.13 - klo:21:46
https://www.google.fi/search?hl=fi&site=imghp&tbm=isch&source=hp&biw=1280&bih=861&q=valtra+a73&oq=valtra+a73&gs_l=img.3..0.1804.7143.0.8045.10.9.0.1.1.0.155.1317.0j9.9.0....0...1ac.1.31.img..0.10.1373.FMe-KFRYIS8#facrc=_&imgdii=_&imgrc=QHv7Rs84Spc_kM%3A%3BeI5bQX22wlGdKM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.mechaman.nl%252Flandbouwmechanisatie%252Ffiles%252F20130904_valtra_small_a.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.mechaman.nl%252Flandbouwmechanisatie%252F2013%252F09%252F04%252Fvaltras-nieuwe-a-trekker-komt-uit-turkije%252F%3B816%3B612

Mitä tuosta sanotte?

Onkos tuossa sitten jo kaksisylinterinen kone??  ;D Nykyajan vähemmällä enemmän buumin mukaisesti...  ???
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Renaultmies - 21.11.13 - klo:21:57
Näyttäisi olevan sisun 3,3 kolmonen

http://www.valtra.com/products/tractors/90.asp
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.11.13 - klo:22:06
Näyttäisi olevan sisun 3,3 kolmonen

http://www.valtra.com/products/tractors/90.asp
Missä luki Sisu?
Siinä on pärskinssi :o :o
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 21.11.13 - klo:22:11
Agco tehny oman sarjan näille perskinssin perään itkijöille ;D
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Renaultmies - 21.11.13 - klo:22:39
Näköjään.. katsoin siis hitekkiä näköjään
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: rekkamies - 23.11.13 - klo:20:36
Hattat tekee turkissa a-sarjan ja nuo pienet viininviljelytraktorit.
Suomessa ilmeisesti vielä kasataan suomen markkinoille nuo a-sarjalaiset vai olenko ymmärtänyt väärin?
Tuossa ainakin lukee isolla että valmistettu siellä: http://www.hattattarim.com.tr/valtra
Tässä: http://www.valtra.com/news/774.asp AGCOn uutisessa kyllä kerrotaan että Hattat tekee nuo traktorit vain Turkin markkinoille.
Ja lisäksi että ennen A-sarjan voimansiirron teki Valtra do Brazil ja nykyään Turkkilainen Hema.

Oliko siitä mitään tietoa että onko ne moottorit vielä A-sarjassa suomalaisia kun noita Sisun tehtaita on ainakin kolmessa muussakin maassa?
http://www.agcopower.com/company/
http://www.masseyferguson.com/EMEA/ZA/static/documents/AGCO_SISU_POWER_EN.pdf
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 23.11.13 - klo:22:01
Äkkiä luulis Brasiliassa valmistettavan sikäläisille markkinoille, samoin Kiinassa omille markkinoille. Kauanhan Valmetti joutui käyttämään Brasseissa MWM moottoreita käyttääkseen paikallista moottoria.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Renaultmies - 24.11.13 - klo:00:00
Tuossahan se sanotaankin Brasilian osalta

http://www.agcopower.com/suomi/yritys/moottorinvalmistus_brasiliassa/
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Cultor - 24.11.13 - klo:19:11
Äkkiä luulis Brasiliassa valmistettavan sikäläisille markkinoille, samoin Kiinassa omille markkinoille. Kauanhan Valmetti joutui käyttämään Brasseissa MWM moottoreita käyttääkseen paikallista moottoria.

Kiinasta tuodaan moottoreita Beauvaisin tehtaalle Ranskaan, kertoo  Sisukas - henkilöstölehti N:o 3/2013 (http://www.agcopower.com/@Bin/2044067/sisukas_3_2013_web.pdf) sivulla 13.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: 42 - 24.11.13 - klo:19:25
Äkkiä luulis Brasiliassa valmistettavan sikäläisille markkinoille, samoin Kiinassa omille markkinoille. Kauanhan Valmetti joutui käyttämään Brasseissa MWM moottoreita käyttääkseen paikallista moottoria.

Kiinasta tuodaan moottoreita Beauvaisin tehtaalle Ranskaan, kertoo  Sisukas - henkilöstölehti N:o 3/2013 (http://www.agcopower.com/@Bin/2044067/sisukas_3_2013_web.pdf) sivulla 13.
Kato niinpä on – ferkuun saa siis kiinan perkinssin lisäksi kiinan sisun. Laatu siis pysynee samana – lukeekohan moottorin kyljessä moottorin kokoojan nimi   Hui Lai Lee
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: 42 - 24.11.13 - klo:19:29
Tuommonen kun pamahtaa: https://skydrive.live.com/redir?resid=1A91D35A6F223270!919&authkey=!AETf6FN4LkbMslY&v=3

niin on ihanan kallista. Jos kerkeää pyörimään pesässään, niin menee suunnanvaihtajan loota ja akselit, jos kerkeää hilut tippumaan niin menee nelikon ulosottokin pakkoineen paskaksi.

Made in turkey, eikä merkkiä. Tuostakin tapauksesta kaikki kolme laakeria rohisi aivan lopuillaan (n. 2500 h, merkkihuollon kirjat) ja neljäs oli tehnyt jumin. Pesä väljä ja kerkesi sitten hajottamaan nelikon osatkin...

Tuossa tuo kotelo https://skydrive.live.com/redir?resid=1A91D35A6F223270!914&authkey=!AIt_kIhP2J-Rh-Y&v=3

Tommosen rihvelilaakerin läpi kulkee voimat vaihteistoon, ovat suunnanvaihtajan sivuakselin laakerit. Nuo ne kilahtaa.

Joskus tekee kertapysäyksellä topin ja halkaisee vaihteiston kuoret  :'(

Näiden AX5N ja Ax2 mallien lootat on sitten erilaisia, mitä vanhat satasarjan ja peltikeulaisten aakkosten. Ei pidä verrata. Peltikeulaisia ei ole yhtään tällä kylällä paukahtanut, ja näistä pyöreäkeulaisista on yhtä kahta konetta lukuunottamatta auottu kaikki suunnanvaihtimestaan, kustannukset 2500- 12 000 € per laukeaminen  :o 

Rungon pultteja seuratkaa, useampi kone katkennut noita ek:n kanssa.

Ja jos kytkimestä auotte, ottakaa Sachs kytkinasetelma jos vielä saa ja lupaavat käydä. Siihen saa jatkossa korjaussarjan kuluville osille, kun LUK asetelma vaihdetaan kerralla kokonaisuudessaan uuteen -1300 € paukku.

Ja jos kytkinremppaa teette, niin jarrucleanerilla kytkinkoppa puhtaaksi moottorin puolelta, voi joutua uusimaan kun on halkeamia sisältä täynnä... (ek-kone).

Jos ken tarttee luk asetelmaan varaosia, niin mulla on yksi muuten vain 500 h ajettu, mutta kiteen valtrahuollossa oli vetästy voa-painelaakeri kantamaan niin, että lähes uudesta asetelmasta oli käpälät loppu noihin tunteihin  >:(

Suuri helpotuksen huokaisu pääsi, kun ko. mallin valtu läksi talosta pois  8)
Mikä tilalle – vaihtuiko muuhun merkkiin.
Vaikuttaa a-sarjalainen melkoiselta pommilta. :(
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: nuffieldmaster - 24.11.13 - klo:21:19
Tehdasuuteen, Hitech suunnanvaihdolliseen Valtraan vaihtui, tein kilpailutuksen ja väliraha ratkaisi. Väliraha seuraavaan toisenmerkkiseen toiseksi halvempaan lähes eurolleen puolet enemmän.

Itse päävaihteisto ja aluevaihteisto näissä on kestävä, ja runkorakennekkin on nyt uusi välirungosta. Nostolaitekkin on uusi, ja toisaalta nyt kun hydrauliöljy ja vaihteistoöljy on samassa, ei esimerkiksi nelivedon pakan pieni vuotaminen aiheuta toimenpiteitä, sehän näissä vanhemmissa on oma ongelmansa, ja vaatii katkaisuhuoltoa...

Moni on vaihtanut noita mekaanisella suunnanvaihdolla olevia pois juuri ennen noita yllätyksiä, ja väitän, että ajat niiden vaihtamiselle on nyt, mennään vuosi kaksi eteenpäin niin voi olla, että kaikki ei ota edes vaihdossa niitä kun maine todella kiirii!
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: ahma450 - 24.11.13 - klo:22:05
Kai sitä vaihtas,mutta ei oo järkeä näillä ajoilla vaihtaa uuteen.On kyllä noita uusia 3-sylinterisiä A-93:sia todella paljon Valtran vaihtokonelistoilla,Miksihän ovat vaihtaneet pois tosi vähän ajettuna.Taitaa niissäkin olla jotain vialla ???
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: nuffieldmaster - 25.11.13 - klo:07:34
Kai sitä vaihtas,mutta ei oo järkeä näillä ajoilla vaihtaa uuteen.On kyllä noita uusia 3-sylinterisiä A-93:sia todella paljon Valtran vaihtokonelistoilla,Miksihän ovat vaihtaneet pois tosi vähän ajettuna.Taitaa niissäkin olla jotain vialla ???

Muutaman tapauksen tiedän, että on vaihdettu kolmisylinterisen äänen takia pois kun ei miellytä.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Oksa - 25.11.13 - klo:07:58
eikö niissä ole edelleenkään koppia eristetty?   ihan kuin se vanha 604:n     mukava ajaa kun ei niin kovalle saanut peltoreita ettei se kurnutus olis kantautunna korviin vielä yölläkii!                                  eikös pikkuvalteemit ole pommeja ollu aina?
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: nuffieldmaster - 25.11.13 - klo:08:31
eikö niissä ole edelleenkään koppia eristetty?   ihan kuin se vanha 604:n     mukava ajaa kun ei niin kovalle saanut peltoreita ettei se kurnutus olis kantautunna korviin vielä yölläkii!                                  eikös pikkuvalteemit ole pommeja ollu aina?

Kolmisen desibeliä matalempi äänentaso mitä äänieristyksiltään kulahtaneessa Sekura S80 ohjaamossa, on kyllä ihan hiljainen, mutta tuntuu enemmän ulkopuoliset kommentit haittaavan. On minullekkin kuittailtu maamoottorista, mopo-autosta yms. tuon äänimaailmasta, mutta minusta se on nätti. Ahdinkin viheltää niin nätisti.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: 3070 E - 25.11.13 - klo:20:43
Oli nuo nykyisetkin A-sarjalaiset melkoisia susia syntyessään: http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=13&t=5032&start=90
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 25.11.13 - klo:22:59
eikö niissä ole edelleenkään koppia eristetty?   ihan kuin se vanha 604:n     mukava ajaa kun ei niin kovalle saanut peltoreita ettei se kurnutus olis kantautunna korviin vielä yölläkii!                                  eikös pikkuvalteemit ole pommeja ollu aina?

Kolmisen desibeliä matalempi äänentaso mitä äänieristyksiltään kulahtaneessa Sekura S80 ohjaamossa, on kyllä ihan hiljainen, mutta tuntuu enemmän ulkopuoliset kommentit haittaavan. On minullekkin kuittailtu maamoottorista, mopo-autosta yms. tuon äänimaailmasta, mutta minusta se on nätti. Ahdinkin viheltää niin nätisti.

Käykääs kuuntelemassa uutta kolmosta, kuulostaa ääneltään jostain nelosen kutosen väliltä ::)
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: nuffieldmaster - 26.11.13 - klo:06:43
Oli nuo nykyisetkin A-sarjalaiset melkoisia susia syntyessään: http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=13&t=5032&start=90

Alkusarja oli kyllä vaikea, mutta turkinpojat kävi suolahdessa aika kovassa koulutuksessa noiden koneiden takia (syy miksi viipyivätkin niin pitkään ennen toimituksia se yksi erä) ja nyt homma on pelannut.

En ole tuon alkupäänsarjan ongelmien jälkeen kuullut pahaa sanottavaa hitech A-laisista.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Hervast - 26.11.13 - klo:10:07
Tietyillä kierroksilla tuo moottori pitää hetken melkoista korinaa, mutta muuten käyttöominaisuudet on kohdallaan.

Hieman häiritsee noissa hitech näytön puute, tässä piti naapurin konetta käydä tutkimassa ja näytöstä olis ollut apua. Penkkianturi taisi tässä tapauksessa hieman temppuilla. Em. koneesta säädin ovien välyksiä taannoin pienemmäksi. Alunperin ovissa oli 3 mm raot puolellaan, tiiä vaikka vaikuttais hieman melutasoon ?

Nelikon ja tasurinlukon kytkimet on edelleen hullussa paikassa, niihin en ole kanssa tottunut. Penkkiä käännellessä tahtoovat kytkeytyä omia aikojaan.

Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Pahna - 26.11.13 - klo:18:11
Mun puolesta ton valmetin tekemisen vois vaikka lopettaa kokonaan jossei ne saa laatua yhtään paremmaks.
Vajaa kuukaus sitte 95 oli tossa suunnanvaihtoremontissa. Hydrauliikan öljysäiliö petti pari vuotta ja semmosta muuta pientä. On se kyllä vähä paremmi kestäny ku edellinen 900, mutta ei sitä silti kehua voi.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: nuffieldmaster - 26.11.13 - klo:18:44
Mun puolesta ton valmetin tekemisen vois vaikka lopettaa kokonaan jossei ne saa laatua yhtään paremmaks.
Vajaa kuukaus sitte 95 oli tossa suunnanvaihtoremontissa. Hydrauliikan öljysäiliö petti pari vuotta ja semmosta muuta pientä. On se kyllä vähä paremmi kestäny ku edellinen 900, mutta ei sitä silti kehua voi.

Tutustuppa uuteen A93:seen. Siinä nostolaite on nyt standardinmukainen ulkoisilla sylintereillä, eikä sitä "Nuhvin aikuista" konttiongelmaa enää ilmene kuten ennen. Se on ollut heikko paikka, paluuaurat ja rytkäytys -> halki.
Samoin suunnanvaihtaja on nyt pakoilla, eli rakenne on muuttunut siltäkin osin.

Mitä maksoi suunnanvaihdinremontti?
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: SAS - 26.11.13 - klo:19:44
Ettei nyt vaan olisi käynyt nuffi miehelle ohrasesti eli liian vähän
A askissa öljyä vanha tauti jota harva tietää.?
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: nuffieldmaster - 26.11.13 - klo:21:45
Ettei nyt vaan olisi käynyt nuffi miehelle ohrasesti eli liian vähän
A askissa öljyä vanha tauti jota harva tietää.?

???? 
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: SAS - 26.11.13 - klo:21:51
Ettei nyt vaan olisi käynyt nuffi miehelle ohrasesti eli liian vähän
A askissa öljyä vanha tauti jota harva tietää.?

????
No niin arvasinhan,ylärajan yli laitettiin ennen 2 senttiä ,tämän saa jokainen tehdä omalla vastuulla.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: 42 - 26.11.13 - klo:22:33
Oli nuo nykyisetkin A-sarjalaiset melkoisia susia syntyessään: http://www.murtola.com/foorum/viewtopic.php?f=13&t=5032&start=90

Alkusarja oli kyllä vaikea, mutta turkinpojat kävi suolahdessa aika kovassa koulutuksessa noiden koneiden takia (syy miksi viipyivätkin niin pitkään ennen toimituksia se yksi erä) ja nyt homma on pelannut.

En ole tuon alkupäänsarjan ongelmien jälkeen kuullut pahaa sanottavaa hitech A-laisista.
Kerrataas vielä!

Siis:
-A-sarjan loota ja suunnanvaihdin on turkkilaista alkuperää?
-mekaanisena ei kestä – myös kytkinkoppa murtuu (E K )?
- hitech suunnanvaihdin kestää a-sarjalaisessa vaikka ei ole sama kuin kuin suomessa tehdyissä?
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Renaultmies - 26.11.13 - klo:22:55
Ettei nyt vaan olisi käynyt nuffi miehelle ohrasesti eli liian vähän
A askissa öljyä vanha tauti jota harva tietää.?

????
No niin arvasinhan,ylärajan yli laitettiin ennen 2 senttiä ,tämän saa jokainen tehdä omalla vastuulla.

Tästäkin olen kahta versiota kuullut  .Ei kuulemma yhtään ylärajan yli sanoi toisen merkin remonttimies. Kuumenee kuulemma, josta ei ole tosin näyttöä omasta koneesta.   Valtran huoltomies ei pitänyt öljyn ylärajan pientä ylitystä pahana. Jatkoi perään että pitää katsoa aika ajoin ettei öljy kuitenkaan lisäänny koska se vuotaa tuolloin nelivedon kykentäpakasta . Kiisti hurjat remonttimäärät  ja suunnanvaihtajaan kuin ulosottoonkin vaihdetaan rullalaakerit jos menee avattavaksi
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Cultor - 27.11.13 - klo:10:15
Ettei nyt vaan olisi käynyt nuffi miehelle ohrasesti eli liian vähän
A askissa öljyä vanha tauti jota harva tietää.?

????
No niin arvasinhan,ylärajan yli laitettiin ennen 2 senttiä ,tämän saa jokainen tehdä omalla vastuulla.  

Mitä Sassi satuilet? A-Hitechin perässä öljynpinnan taso vaihtelee vähän enemmän kuin 2 sentiä. Maksimitäyttömäärä on 43 litraa ja ulos saa ottaa enintään 24 litraa. Voitelun hoitavan matalapainepiirin tuotto on 23 l/min nimelliskierroksilla ja pumppu pyörii aina kun moottori pyörii.

Kuinkas kauan sitä tautia muuten pitää odotella? 455 on kohta 24 vuotta ollut talossa, vajaa 10000 h mittarissa ja laatikkoon ei vielä ole tarvinnut kurkistaa.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Loordi Fordson - 27.11.13 - klo:12:21
Ettei nyt vaan olisi käynyt nuffi miehelle ohrasesti eli liian vähän
A askissa öljyä vanha tauti jota harva tietää.?

????
No niin arvasinhan,ylärajan yli laitettiin ennen 2 senttiä ,tämän saa jokainen tehdä omalla vastuulla.  

Mitä Sassi satuilet? A-Hitechin perässä öljynpinnan taso vaihtelee vähän enemmän kuin 2 sentiä. Maksimitäyttömäärä on 43 litraa ja ulos saa ottaa enintään 24 litraa. Voitelun hoitavan matalapainepiirin tuotto on 23 l/min nimelliskierroksilla ja pumppu pyörii aina kun moottori pyörii.

Kuinkas kauan sitä tautia muuten pitää odotella? 455 on kohta 24 vuotta ollut talossa, vajaa 10000 h mittarissa ja laatikkoon ei vielä ole tarvinnut kurkistaa.

Brassilaatikko oli hyvä laatikko, kun ei vain siihen kaikkien perisyntiin ryöminnällisessä syyllistyny, eli ryömintä päällä raskasta kiskontaa. Yks isäntä harmitteli miten hyvä traktori, mutta hitaat vaihteet puuttui, ykkönen normilootasassa tais mennä jotakin 3.1 km/h nimelliskierroksilla. Remppasi kolmesti.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: zetor8045 - 27.11.13 - klo:17:07
Ettei nyt vaan olisi käynyt nuffi miehelle ohrasesti eli liian vähän
A askissa öljyä vanha tauti jota harva tietää.?

????
Luulis että tuon yhden paikallisen valtrassa olis jo kolmannen katkaisun jälkeen osattu laittaa tarpeeksi öljyä  ;D  Tais olla jopa reilu 1500h kun lähti seuraavalla omistajalle missä se oli kuulemma taas levinnyt..  Nyykkäri on toiminut aikas paljon paremmin joka tuli tuon aakkosen tilalle... Kumma ettei tehtaalla ole voineet sitä tikun viivaa siirtää ylöspäin jos ei tuon takia muka kestä...
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: ahma450 - 27.11.13 - klo:21:10
Ohjekirjassa kielletään vaihtamasta L alueelle,jos keskialueella loppuu voima :-\Oon monien eri traktoreiden ohjekirjaa lukenut,eikä millään muulla traktorilla oo kielletty käyttämästä ryömintäaluetta raskaassa vedossa ;D Kyyllä se taitaa vähän alimitoitettu aski olla.Tuosta 93hitecistä,taitaa senkin lopullinen luonne paljastua,kuhan aikaa kuluu,ja tunteja alkaa kertyä ::)
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: mies - 27.11.13 - klo:21:59

Kuinkas kauan sitä tautia muuten pitää odotella? 455 on kohta 24 vuotta ollut talossa, vajaa 10000 h mittarissa ja laatikkoon ei vielä ole tarvinnut kurkistaa.

Älä sinä poika hättäile. Kyllä se vielä joku kaunis päivä alkaa pitää omituista ääntä tms...
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Red Bull - 27.11.13 - klo:22:00
Ohjekirjassa kielletään vaihtamasta L alueelle,jos keskialueella loppuu voima :-\Oon monien eri traktoreiden ohjekirjaa lukenut,eikä millään muulla traktorilla oo kielletty käyttämästä ryömintäaluetta raskaassa vedossa ;D Kyyllä se taitaa vähän alimitoitettu aski olla.Tuosta 93hitecistä,taitaa senkin lopullinen luonne paljastua,kuhan aikaa kuluu,ja tunteja alkaa kertyä ::)

Kuinka paljon pikkuvallu vaatii lisäpainoja ja paripyöriä ennenku pikku (L) ykkösellä moottori hyytyy vedossa?  :o
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: metsajussi - 28.11.13 - klo:07:35
Ohjekirjassa kielletään vaihtamasta L alueelle,jos keskialueella loppuu voima :-\Oon monien eri traktoreiden ohjekirjaa lukenut,eikä millään muulla traktorilla oo kielletty käyttämästä ryömintäaluetta raskaassa vedossa ;D Kyyllä se taitaa vähän alimitoitettu aski olla.Tuosta 93hitecistä,taitaa senkin lopullinen luonne paljastua,kuhan aikaa kuluu,ja tunteja alkaa kertyä ::)

Minkäslaista vauhtia se kulkee sillä keskialueen pienimmällä? Tai mitä se jaksaa sillä vaihteella vetää? Kun en ole ikinä tuollaista ajanut...
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: jylperö - 28.11.13 - klo:12:55
Tyhjäkäynnillä 1.3km/h ja lämä tiskissä 3.7km/h. L1 taisi mennä 0,3km/h
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: nuffieldmaster - 28.11.13 - klo:12:55
Ohjekirjassa kielletään vaihtamasta L alueelle,jos keskialueella loppuu voima :-\Oon monien eri traktoreiden ohjekirjaa lukenut,eikä millään muulla traktorilla oo kielletty käyttämästä ryömintäaluetta raskaassa vedossa ;D Kyyllä se taitaa vähän alimitoitettu aski olla.Tuosta 93hitecistä,taitaa senkin lopullinen luonne paljastua,kuhan aikaa kuluu,ja tunteja alkaa kertyä ::)

Johan tuon luulisi järkikin sanovan, että jos perusvaihteiston puolelta loppuu voima, saadaan ryöminnällä mm. perään sellaiset voimat, että paikat menee rikki.

Vähän tätä samankaltaista ongelmaa varten tehtiin aikoinaan Sigma Power vaihteiston ja moottorin hallinta. Toivottavasti ei tarvitse alkaa selittämään mitä yhteistä näillä kahdella on, sigma powerilla ja tuolla ohjekirjan kiellolla, jotta sen verran nohevia oletta.

Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: -SS- - 28.11.13 - klo:13:00
Ohjekirjassa kielletään vaihtamasta L alueelle,jos keskialueella loppuu voima :-\Oon monien eri traktoreiden ohjekirjaa lukenut,eikä millään muulla traktorilla oo kielletty käyttämästä ryömintäaluetta raskaassa vedossa ;D Kyyllä se taitaa vähän alimitoitettu aski olla.Tuosta 93hitecistä,taitaa senkin lopullinen luonne paljastua,kuhan aikaa kuluu,ja tunteja alkaa kertyä ::)

Johan tuon luulisi järkikin sanovan, että jos perusvaihteiston puolelta loppuu voima, saadaan ryöminnällä mm. perään sellaiset voimat, että paikat menee rikki.

Vaihteistoon ylikuormakytkin; uskoisin vähentävän virhekäyttöä. Joutuuhan siinä sitten kuivurinmäjelle kiivetessä joskus sitten lapioimaan mäen alla osan ennakoimattoman raskaasta kuormasta lepikkoon, että ei räikkä räpsättäisi... :D

-SS-
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Cultor - 28.11.13 - klo:13:55
Ohjekirjassa kielletään vaihtamasta L alueelle,jos keskialueella loppuu voima :-\Oon monien eri traktoreiden ohjekirjaa lukenut,eikä millään muulla traktorilla oo kielletty käyttämästä ryömintäaluetta raskaassa vedossa ;D Kyyllä se taitaa vähän alimitoitettu aski olla.Tuosta 93hitecistä,taitaa senkin lopullinen luonne paljastua,kuhan aikaa kuluu,ja tunteja alkaa kertyä ::)

Minkäslaista vauhtia se kulkee sillä keskialueen pienimmällä? Tai mitä se jaksaa sillä vaihteella vetää?

Jaksaa varmaan riittävästi, sen mitä neljässä pyörässä pitoa riittää. Omassa kahdeksanvaihteisessa ei ole vielä kolmosta pienempää voiman puolesta tarvinnut. Viime vuoden juurikkaannostossa oli pari niin pehmeää paikkaa, että se kolmonen tarvittiin läpimenoon täydehkölllä säiliöllä. Tuo on Ruotsin vientimallin kone ns. kolmenkympin laatikolla. Tekniikaltaan vastaa lähinnä nykyistä A750 (http://www.valtra.com.br/assets/especificacaoProduto/FOP%20VT%20LINHA%20LEVE%20A750%20(baixa).pdf) brassimallia.

Paukahtaa se muuten seitentonnisen Foordinkin perä, kun ryömintävaihteella tarpeeksi vedättää.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Pahna - 29.11.13 - klo:20:10

Mitä maksoi suunnanvaihdinremontti?

Ei se sitte maksanukkaa ku rapian 4 ja samalla vaihto etuvedon kytkimen. Huoltomies arvioi reilusti isomman summan. Mutta jokatapauksessa toi on viimenen valtra tässä talossa.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 29.11.13 - klo:20:15
Ohjekirjassa kielletään vaihtamasta L alueelle,jos keskialueella loppuu voima :-\Oon monien eri traktoreiden ohjekirjaa lukenut,eikä millään muulla traktorilla oo kielletty käyttämästä ryömintäaluetta raskaassa vedossa ;D Kyyllä se taitaa vähän alimitoitettu aski olla.Tuosta 93hitecistä,taitaa senkin lopullinen luonne paljastua,kuhan aikaa kuluu,ja tunteja alkaa kertyä ::)

Minkäslaista vauhtia se kulkee sillä keskialueen pienimmällä? Tai mitä se jaksaa sillä vaihteella vetää?

Jaksaa varmaan riittävästi, sen mitä neljässä pyörässä pitoa riittää. Omassa kahdeksanvaihteisessa ei ole vielä kolmosta pienempää voiman puolesta tarvinnut. Viime vuoden juurikkaannostossa oli pari niin pehmeää paikkaa, että se kolmonen tarvittiin läpimenoon täydehkölllä säiliöllä. Tuo on Ruotsin vientimallin kone ns. kolmenkympin laatikolla. Tekniikaltaan vastaa lähinnä nykyistä A750 (http://www.valtra.com.br/assets/especificacaoProduto/FOP%20VT%20LINHA%20LEVE%20A750%20(baixa).pdf) brassimallia.

Paukahtaa se muuten seitentonnisen Foordinkin perä, kun ryömintävaihteella tarpeeksi vedättää.
Miten se kolmenkympin loota on tehty? 05-sarjassa oli mekaanisesti rajattu isoin vaihde pois.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Cultor - 29.11.13 - klo:22:11
Ohjekirjassa kielletään vaihtamasta L alueelle,jos keskialueella loppuu voima :-\Oon monien eri traktoreiden ohjekirjaa lukenut,eikä millään muulla traktorilla oo kielletty käyttämästä ryömintäaluetta raskaassa vedossa ;D Kyyllä se taitaa vähän alimitoitettu aski olla.Tuosta 93hitecistä,taitaa senkin lopullinen luonne paljastua,kuhan aikaa kuluu,ja tunteja alkaa kertyä ::)

Minkäslaista vauhtia se kulkee sillä keskialueen pienimmällä? Tai mitä se jaksaa sillä vaihteella vetää?

Jaksaa varmaan riittävästi, sen mitä neljässä pyörässä pitoa riittää. Omassa kahdeksanvaihteisessa ei ole vielä kolmosta pienempää voiman puolesta tarvinnut. Viime vuoden juurikkaannostossa oli pari niin pehmeää paikkaa, että se kolmonen tarvittiin läpimenoon täydehkölllä säiliöllä. Tuo on Ruotsin vientimallin kone ns. kolmenkympin laatikolla. Tekniikaltaan vastaa lähinnä nykyistä A750 (http://www.valtra.com.br/assets/especificacaoProduto/FOP%20VT%20LINHA%20LEVE%20A750%20(baixa).pdf) brassimallia.

Paukahtaa se muuten seitentonnisen Foordinkin perä, kun ryömintävaihteella tarpeeksi vedättää.
Miten se kolmenkympin loota on tehty? 05-sarjassa oli mekaanisesti rajattu isoin vaihde pois.

Kyllä se on perävälityksellä tehty, kaikki vaihteet on hitaampia, parempi nurkkapyörityksessä ja peltotöissä. Suomen markkinoilla 205 on ollut hitaalla perävälityksellä. http://www.konedata.net/Traktorit/Valmet255.htm

Alkuperäinen 05-sarja kelpasi Ruotsin markkinoille alentavalla pikavaihteella. Nopeus omalla voimalla enintään 30 km/h ennen EU-aikaa.
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: SamiT - 29.11.13 - klo:22:17
Alkuperäinen 05-sarja kelpasi Ruotsin markkinoille alentavalla pikavaihteella. Nopeus omalla voimalla enintään 30 km/h ennen EU-aikaa.

Olen ostanut Ruotsista kaksi 05:sta Valmettia ja molemmat olivat ylentävällä pikavaihteella, vm:t -87 ja -88. Saiko silloin olla siellä 40km/h malleja jo vai oliko ne muutettu myöhemmin?
Otsikko: Vs: A-sarjalaisen
Kirjoitti: Toivo Tonta - 29.11.13 - klo:22:20
Alkuperäinen 05-sarja kelpasi Ruotsin markkinoille alentavalla pikavaihteella. Nopeus omalla voimalla enintään 30 km/h ennen EU-aikaa.

Olen ostanut Ruotsista kaksi 05:sta Valmettia ja molemmat olivat ylentävällä pikavaihteella, vm:t -87 ja -88. Saiko silloin olla siellä 40km/h malleja jo vai oliko ne muutettu myöhemmin?
Ainakin korjauskirja tuntee muutos ohjeet vaihteiston saattamiseksi suomi kuntoon, muistaakseni ::)