Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kurmut ulos  (Luettu 28044 kertaa)

KIELO

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 200
Vs: Kurmut ulos
OTANTAA YHDESTÄ VALITUKSESTA


Minulle tuli 17.6.2013 lomittaja xxxx, jonka kanssa sovin, että laittaisimme lehmät ulos. Hän totesikin minulle, että onpa rauhallisia, ei muualla ole noin rauhallisia, kun ne laitetaan ensimmäistä kertaa ulos. Laitoimme lehmät ulos 19.6.2013. Laitoimme ensimmäisenä vain toisen puolen ruokintapöydän lehmistä, pidimme ne ulkoilemassa noin 3 tuntia ja otimme sisälle. Seuraavina päivinä laitoimme sitten kaikki navetan lehmät ulos. Pidimme ulkona noin 5h päivässä, jonka jälkeen otimme ne sisälle aina yhdessä lomittajan kanssa. Lomitus loppui 21.6.2013, jonka jälkeen rupesin taas itse hoitamaan lehmät. Maitotuotos laski, oli laskenut jonkin verran, mutta pidän sitä normaalina laidunkauden alussa (mukana maitomääräkaavio 6.2013). Sitten rupesin seuraamaan enemmän lehmiä, kun ne eivät syöneet. Huusivat vain aidan vieressä, vaikka veimme lisäruokaakin laitumelle. Jätin kaksi lehmää lopulta sisälle 23.6.2013: toisella oli kintereet turvoksissa ja toinen (no 235) oli laihtunut todella rajusti ja vasentakakinner oli turvoksissa ja se hengitti todella raskaasti.  Kuumetta sillä ei, ollut annoin kuitenkin sille kipulääkettä.  Sitten 24.6.2013 aamulla, kun olin laittanut jo muut lehmät ulos, tämä no 235 sai jonkinlaisen kohtauksen (lähetän ohessa video kuvaa muistitikku). Oireet olivat kuin rs-viruksessa, annoin sille kipulääkettä, koska oireet olivat niin rajut ja annoin kalsiumia suun kautta (minkä se nieli heikosti). Mutta oireet olivat todella pahat (ks. video).
Seurailin 6.7.2013 asti tilannetta. Lehmiä olivat siihen asti ulkona, mutta sen jälkeen en enää laittanut niitä ulos, koska minusta se eivät olleet kunnossa. Soitin 10.7.2013 eläinlääkärille, että nyt on jotain hämminkiä kaikilla lehmillä ja pyysin hänet käymään katsomassa juuri poikinutta lehmää ja 3 muuta mielestäni epänormaalia lehmää. Hän sanoi, että kyseessä on lämpöhalvaus ja, että muut eläimet voisi laittaa ulos. Ihmettelin, että eihän sairailla eläimillä ole edes kuumetta - kuinka niillä voi olla lämpöhalvaus, jos ruumiinlämpö ei ole yhtään noussut.   Sanoin, että mielestäni lehmät ovat selvästi sairaita, enkä laita sairaita eläimiä ulos.  Mielestäni kaikki ei ollut kohdallaan.  Myös ternivasikat oireilivat juottamon puolella. xxx totesi vielä, ”ei nuista tule enää lypsylehmiä ”.
Tässä välissä laitoin hiehot ja ummikot laitumelle.
Eläinlääkäri xxxxxx kävi 10.7, 12.7, 15.7, 16.7, 22.7 ja 29.7.2013.
Olen näyttänyt myös hänelle videon tiukalla olevasta lehmästä, sanoi että passaa lämpöhalvaukseen, minä olen eri mieltä. 
Olin myös asiasta yhteydessä kaupungin johtavaan eläinlääkäriin xxx, joka sanoi puhelimessa, että kyseessä on rs-virus lähettämieni kuvien perusteella. Hän määräsi xxxx ottamaan verinäytteet 2 eläimestä (nro:2013–042541)ja jättämään kipulääkkeitä tilalle. Hän ei kuitenkaan tullut käymään pyynnöstäni huolimatta. Ilmoitin hänelle, että en tule laittamaan eläimiä ulos niiden kunnon vuoksi. Noin 4 päivän kuluttua tästä tuli eläinsuojelutarkastus laiduntamisen valvontana.
Olen ollut yhteydessä myös ETT:n xxx, MTK:hon ja AVI:n läänineläinlääkäriin koskien eläinsuojelutarkastusta laiduntamisen osalta sekäxxxx Eviran laboratorioon otettujen verikokeiden osalta. Evirassa kerroin heille oireista ja sieltä sanoivat, että pitää ottaa hengitystienäytteitä. Pyysin, että he soittaisivat xxxx ja ohjeistaisivat näytteiden ottamisessa ja niin he myös tekivät. Läänineläin lääkäri oli myös ohjeistanut häntä ottamaan sydän/keuhkonäytteen. Selvitin heille taustat ja mielestäni he eivät tainneet aluksi oikein ymmärtää asian vakavuutta tilan eläinten kannalta.  Kerroin xxx läänin eläinlääkärille, että samassa pihapiirissä on yli 200 sonnia mieheni xxxx navetoissa. Kerroin myös hänelle, että meidän pitää ehkä lopettaa yksi sairastavista lehmistä ja hän lupasi soittaa xxx, että ottaa siitä sydän /keuhko-näytteen tutkittavaksi.

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: Kurmut ulos
 ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4698
  • Savo savolaisille!
Vs: Kurmut ulos
Kolme päivää kuuntelin lehmien huuto mekkalaa laitumellla. Nyt oli pari päivää taas navetassa sateen ja kovan tuulen vuoksi. Paljon oli hiljaisempaa  ;D Kait ne tänään taas pitää pihalle laittaa, kunhan lomittaja saa lypsettyä ::) Kyllähän tuosta veräjällä huutelusta varmaan joku voi valittaa vaikka Jurvan kuntaan, mutta kait siellä navetassa olis vaan mukavampaa. Saa seisoa samoilla jalansijoilla , turvallinen parsi ja ruokaa turvan edes. saa syödä vaikka makuullaan  ::)
Joku 3viikkoa ovat olleet ulkona,en tiedä mistä tuo ilmiö tulee,tulevat sisälle nukkumaan.Kylmyys märkyys lienee aiheuttaja.

Tuuli näyttää aiheuttavan vi-tutusta lehmissä. Juosten tulevat lypsylle navettaan. :P
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9786
Vs: Kurmut ulos
Kolme päivää kuuntelin lehmien huuto mekkalaa laitumellla. Nyt oli pari päivää taas navetassa sateen ja kovan tuulen vuoksi. Paljon oli hiljaisempaa  ;D Kait ne tänään taas pitää pihalle laittaa, kunhan lomittaja saa lypsettyä ::) Kyllähän tuosta veräjällä huutelusta varmaan joku voi valittaa vaikka Jurvan kuntaan, mutta kait siellä navetassa olis vaan mukavampaa. Saa seisoa samoilla jalansijoilla , turvallinen parsi ja ruokaa turvan edes. saa syödä vaikka makuullaan  ::)
Joku 3viikkoa ovat olleet ulkona,en tiedä mistä tuo ilmiö tulee,tulevat sisälle nukkumaan.Kylmyys märkyys lienee aiheuttaja.

Tuuli näyttää aiheuttavan vi-tutusta lehmissä. Juosten tulevat lypsylle navettaan. :P

No perhana. Nyt on laidun vähän kauempana ... ei huuto haittaa päikkäreitä  ::) Lomittajan piti niitä käydä ajamas jo pois pellolta, että saa lypsettyä, toissapäivänä pistin navettaan yksin "yhdellä kädellä" huutamasta 8)

Hohhoijjaa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 95
Vs: Kurmut ulos
Kolme päivää kuuntelin lehmien huuto mekkalaa laitumellla. Nyt oli pari päivää taas navetassa sateen ja kovan tuulen vuoksi. Paljon oli hiljaisempaa  ;D Kait ne tänään taas pitää pihalle laittaa, kunhan lomittaja saa lypsettyä ::) Kyllähän tuosta veräjällä huutelusta varmaan joku voi valittaa vaikka Jurvan kuntaan, mutta kait siellä navetassa olis vaan mukavampaa. Saa seisoa samoilla jalansijoilla , turvallinen parsi ja ruokaa turvan edes. saa syödä vaikka makuullaan  ::)
Joku 3viikkoa ovat olleet ulkona,en tiedä mistä tuo ilmiö tulee,tulevat sisälle nukkumaan.Kylmyys märkyys lienee aiheuttaja.

Tuuli näyttää aiheuttavan vi-tutusta lehmissä. Juosten tulevat lypsylle navettaan. :P

Samaa kattelin, eivät oikein syöneet ja näky heti maitomäärissä, kyllä harmitti. Olis pitäny jättää sisälle. Yöt ovat sisällä olleetkin, on niin kylmää.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Vs: Kurmut ulos
Meillä taas mammat pentuineen pötkötelleet pellolla tyytyväisinä viileinä ja tuulisina pävinä, kun ei kuumuus ja ötökät kiusaa. Tänään vähän protestimielialaa kaatosateessa.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Kurmut ulos
joo oikeen kaks päivää mentihin ripiästi pihalle.. ny on aika nysväämistä ja jos touhaat päivällä jotaki peltotiellä tai muuten veräjän likillä niin lopettavat syömisen ja veräjälle orottahan navettahan pääsyä.. samana päivänä kaks kertaa veräjästä vaikka olivat vasta toista päivää uures käälys..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..