Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10

Viestit - JOKIAHO

tuon lavamönkijän minäkin paremmin ymmärrän että sillä voi jotakin tehdä mutta ilman lavaa ::). varmaan tuo jontikka voi olla ihan kätevä. aitapaalujen kuskaamista yms. uudet on vaan aika hinnoissaan.

------------------------------------
Juttu on niin että tuon lavan voi korvata esim.henkilöauton peräkäryllä.Meillä yli puolet ajosta on tavaran kuskausta peräkärryllä.Töitä ei tarvii mönkijälle keksiä niitä löytyy karjatilalla yllättävän paljon.
Nykyään kun työhön ja vapaa-aikaan hankitaan kelkkojen sijasta mönkijöitä on paikallaan sanoa varotuksen sana.Meillä oli muutaman vuoden  mönkijä  ympärivuotisessa työkäytössä.Merkin valinta perusteet:Länsimainen ja hyvät testimenestykset.Kaikki asiasta tietävät mikä merkki voitta jokaikisen testin se on tietty polaris.Hankin muutama vuosi sitten polaris sporman 450 ja enpä ole löysempää vehettä omistanut,tietty vehkeellä on tehty töitäkin,muttei mitään mahdotonta.Kun vertaa pollen saamaa kyytiä ,siihen mitä japsivehkeillä olen nähnyt tehtävän,niin helpolla pääsi.

Jatkuvat sähköviat,vetari ongelmat,vaihteiden takertelut(pari kertaa on mönnkärin lainaaja peruutellut takasin kun ei saanut pakkia päältä),pakkasella halkeavat katteet ja kaiken huipuksi kuukausi sitten bensat öljynsekaan moottori leikkas kiinni kampurapoikki ja lohkosta kämmenen kokoinen palapois.Korjaus liikkeen arvio ei kannata korjata liian kallis.Uusi moottori maksaa puolet mönkkärin hankinta hinnasta.Maahantuoja sanoi että näitä sattuu,ei muutakun remonttia tekemään.Varaosa hinnoista vois kuulema jotain kattoa,muttei sanonut miten vois tulla vastaan joten päätin että se Brantin maahantuomista vehkeistä.Möin masinan epäkuntoisena sain siitä ihan mieleisen hinnan vaikka varoitinkin ostaja ehdokkaita ja ostajaa koneen löysyydestä.Testi menestys oli tehnyt tehtävänsä.
 
Uutta mönkkäriä etsiessäni soitin maakunnan yhdelle suurimasta jälleenmyyjistä,jolle kerroin tarinan pollesta.Myyjä kysyi minulta,,arvaappa miksi me ei enää myydä kyseistä merkkiä????jokainen arvatkoon itse miksi ei ::).Varmasti täältäkin löytyy tyytyväisijä pollekuskeja onhan se hyvä ajaa ja erinomainen vetokyky,mutta se laatu ja siitä seuraavat kulut ??? ???.

Niin seuraavaksi  olen päätänyt hankkia japsimönkkärin.Millaisia kokemuksia teillä on??Kun on mönkkäriin oppinut ei osaa ilman olla on se niin kätevämonessa hommassa :)
pollet olleet kauan heikossa maineessa .
onhan ne japsit can amin jälkeen vähä niinku pölkynpäälläistuis ja semmosia laiskoja puksuttajia.

--------------------------------------------------------
can amin on yleensä kans pärjännyt testeissä,yhtä varma kakkonen kun polaris on ykkönen.Parilla kaverilla on can am ja nyt viime vuoden mallissa on ollut samanlaisija oireita kun pollessa.Suzuki pärjäsi vimeisessä testissä hyvin (oli toinen)ja vieläpä kaikkein tehokkain.Ainakin vanhemmat suzukit ovat olleet lujija ja niin kuinsanoit kuin pölkyllä ajais.Tämä uusi king quadissa on kyllä lähetty mittojen perusteella hakemaan pollen ajo-ominaisuuksia niin identiset ne ovat :o,toivottavasti eivät japsit kopioinu myös ongelmia ;D
Koneet, laitteet ja tekniikka / VAROITUS
: 23.03.08 - klo:22:31
Nykyään kun työhön ja vapaa-aikaan hankitaan kelkkojen sijasta mönkijöitä on paikallaan sanoa varotuksen sana.Meillä oli muutaman vuoden  mönkijä  ympärivuotisessa työkäytössä.Merkin valinta perusteet:Länsimainen ja hyvät testimenestykset.Kaikki asiasta tietävät mikä merkki voitta jokaikisen testin se on tietty polaris.Hankin muutama vuosi sitten polaris sporman 450 ja enpä ole löysempää vehettä omistanut,tietty vehkeellä on tehty töitäkin,muttei mitään mahdotonta.Kun vertaa pollen saamaa kyytiä ,siihen mitä japsivehkeillä olen nähnyt tehtävän,niin helpolla pääsi.

Jatkuvat sähköviat,vetari ongelmat,vaihteiden takertelut(pari kertaa on mönnkärin lainaaja peruutellut takasin kun ei saanut pakkia päältä),pakkasella halkeavat katteet ja kaiken huipuksi kuukausi sitten bensat öljynsekaan moottori leikkas kiinni kampurapoikki ja lohkosta kämmenen kokoinen palapois.Korjaus liikkeen arvio ei kannata korjata liian kallis.Uusi moottori maksaa puolet mönkkärin hankinta hinnasta.Maahantuoja sanoi että näitä sattuu,ei muutakun remonttia tekemään.Varaosa hinnoista vois kuulema jotain kattoa,muttei sanonut miten vois tulla vastaan joten päätin että se Brantin maahantuomista vehkeistä.Möin masinan epäkuntoisena sain siitä ihan mieleisen hinnan vaikka varoitinkin ostaja ehdokkaita ja ostajaa koneen löysyydestä.Testi menestys oli tehnyt tehtävänsä.
 
Uutta mönkkäriä etsiessäni soitin maakunnan yhdelle suurimasta jälleenmyyjistä,jolle kerroin tarinan pollesta.Myyjä kysyi minulta,,arvaappa miksi me ei enää myydä kyseistä merkkiä????jokainen arvatkoon itse miksi ei ::).Varmasti täältäkin löytyy tyytyväisijä pollekuskeja onhan se hyvä ajaa ja erinomainen vetokyky,mutta se laatu ja siitä seuraavat kulut ??? ???.

Niin seuraavaksi  olen päätänyt hankkia japsimönkkärin.Millaisia kokemuksia teillä on??Kun on mönkkäriin oppinut ei osaa ilman olla on se niin kätevämonessa hommassa :)
Kaikki Nokkakoneen tekeleet mitä on vastaan tullut.Kaiken huippu oli hydraalinentyöntövarsi josta irtosi sylinteriputken päästä traktorinpuoleinen korvake ??? ???  oli siinä ihmettelimistä ???.Sitten on vielä yksi josta pitää varoitaa kaikkia oikein uudella otsikolla :o
nyt on sitten tulossa 15tn joskinin tornado

Onnittelut valinnasta,milestäni oikea ratkaisu ;).Otitko ohjauspellin jolla voi rajoittaa suihkua ojat,rakennukset,jne.
Saksalaiset viljelijät sanovat ettei ole varaa ajaa kuin fentillä,samoihin tuloksiin tulimme mekin.Aika näyttää kuinka äijien käy.


****Sillä erotuksella, että saksmannit ajaa niillä uusilla ja romut myydään kalliilla suomalaisille hölmöille.

Hyviä ranskalaisija ei saa kuin grilliltä ;D
Tänhetken resepti lehmää kohti:
Elävä hiiva 25 g
Farmarin lypsykivennäinen 50 g
ADE vitamiini 40 g
olki 200 g
rypsirouhe 1,2 kg
rypsipuriste 2,5 kg
kaura-ohra 3,5 kg
tuoreleike 10 kg
tuoremäski 8,1 kg
naatti sr 14,5 kg
kevätsato sr (ka 25) 21 kg
kesäsato sr (ka 35) 7,5 kg

Mielenkiintoinen seos laskennallisesti on kolmanneksen halvempaa kuin muilla,jos lasketaan vain väkirehut(siis pois korsirehut) käyvin arvoin.Mikäli seoksellasi sais saman tuotanto vaikutuksen kuin perinteiselläreseptillä sais maitolitran tuotettua huomattavan edullisesti.

Tulipa tuossa mieleeni aloittaa aihe, josta kenties suurin osa tietää paljon, mutta osa vähemmän. Asia ei ole ajankohtainen itselle, mutta koska sen verran noviisi olen, rohkeudun kysymään viisaampien perusteluja ja mielipiteitä.

Kysymys kuuluukin siis yksinkertaisuudessaan, mahtaako olla jotakin taloudellisesti järkevintä tapaa hahmotella koneen käyttöikää ja vaihtoa, myös verotuksellisesti. Tässä tapauksessa luonnollisesti oletetaan, ettei niitä täpinäreiskoja kylällä ole, ja oman koneen osto on siten joka tapauksessa perusteltua -vaikkei niitä tunteja niin tulisikaan.  ;D

Aika monet ajaa yli 5000 tuntia mittariin ennen vaihtoa uuteen. Koska tällainen on järkevää? Silloin, kun nuo tunnit tulevat koneen poistoaikana? 
Mitkä tekijät käytännössä ovat merkittäviä? Oletetaan, että se hankittavan koneen jälleenmyyntiarvo on hyvin ennustettavissa ja se laskee tasaisesti.

Ja nyt sitä vääntöä.  :)

-------------------------------------------------------------------
Kiinostava aihe.Kun 2003 ostin ensimäistä uutta traktoria kysyin jokaiselta myyjältä mikä olisi väliraha kun vaihtaisin uuteen vastaavaan neljän vuoden päästä. Mikä mahtaisi olla väliraha,kun kone on huolettu ja hyvinpidetty.Myyjät tekivät omat arviot pikkuisen johdattelun jälkeen.Myyjien arviot heittelivät 10000-40000 euroon.2008 vuonna kun teimme kauppaa olisi vastaavaan kokoseen uuteen vaihtunut
 15-20000 euroon neljä vuotta ja 4000 tuntia oli  arvo tippunut 5 euroa tunnista.Tasa tonnit vaikutta traktorin jälleen myyntihintaa 3000,4000,5000 tuntia vaikuttaa paljon yli 6000 tuntia ajettu pitää olla lekenda jotta kauppa kävis vielä mielekkään hintaa (fiat 110/vastaavat,valmet 8400 ,fentit,jne).Alla on lainaus vanhaan agronettiin kirjoittamasta jutusta ja olen edelleen samaa mieltä :)

Valitsimme käytetyt fentit.
Fendt on veikkaanpa vielä kymmenekin vuoden päästa muiden tasolla, kun huomioidaan parempi kestävyys ja taloudellissus voidaan vaihto väliä pidentää.jopa yli 10000h ajetuilla fenteillä kauppa käy,joka kertonee tuotteen laadusta.
Laskimme säästävämme pidemällä vaihto välillä 6-8 vuoden aikana 50-80 tuhatta euroa/traktori.
Saksalaiset viljelijät sanovat ettei ole varaa ajaa kuin fentillä,samoihin tuloksiin tulimme mekin.Aika näyttää kuinka äijien käy.

Onpa makea traktori.Luulisi että tuossa on yksi merkittävä tulevaisuuden traktorin esikuva :-*

http://youtube.com/watch?v=cvMv_MNqoAY&feature=related

Karttusellakin olis tollainen listoilla  eikä ole pahan hintainen :o

http://www.pekankoneporssi.fi/tuotteet_nayta.asp?id=765

Minkähän lainen on voimansiirto portaaton vai powersifht?Kuinkahan mahtaa pelata,onko joku päässy kokeilemaan? :o
Jos pellot on lähellä ja aika ei mene tienpäällä niin ajan itse helposti viittä kuormaa tunnissa! Ja lastaus tietenkin hyvissä oloissa laatalta!Parinkymmentä mottia kukkuran kanssa menee varmasti kerralla, ja tekee heti sen 100 m3 tunnis. Vielä nopeampi jos sattuu saamaan kaverin töihin joka lastaa (siis osaavan miehen). Ei tarvi hypellä koneesta toiseen!

Mitäpä sitä kiertelemään hintaa. 1.1.2008 astuneen hinnastoni mukaan veloitus on 75 euroa ja vero päälle.(Olipa hienosti sanottu) ;D Tuo siis levittimelle ja traktorille. Jos itse lastaan niin sen hinta tulee lisäksi!

Tuo on lähes isännän valitsema asia mitä sonnalle tulee hintaa. Siis miten se on järjestänyt asian.  Toki on paikkoja missä ajan kuorma / per tunti. Tulee hintaa mutta teen ja ajan jos halutaan näin! Trak tietty 50 lootalla!


-----------------------------------------------------------

Taksa kohdallaan ei mitään  järkeä ostaa omaa konetta noilla taksoilla :D

Hei niitä reseptejä kaivattais

Näyttäis että reseptit ovat muuttuneet muutaman vuoden aikana, ehkä komponenttien saatavuus,hinta ja tärkkelyksen rajoitus tarve(ainakin robotiloilla).Onko lemmun,maken ja juhan reseptit muuttuneet viime vuosina???.Myös muutkin vois vielä laittaa reseptejä näkyville,erityisesti JIWEE:n resepti kiinostaa ostorehukustannusten laskun takia :).Alustavasti näyttää reseptit lähenevän toisijaan mutta otanta on vielä liian pieni analysoitavaksi.Olis aika mielen kiintoista nähdä poikkeavia reseptejä ja kuulla miten ne toimivat?

Kiitos vaivan näöstä t:JOKIAHO
Normaali olosuhteissa levitän keskimäärin joku 100 m3/h, on aivan edullinen silloin jo asiakkaallekkin. Tuohon tehokkuuteen vaikuttaa niin paljon paljonko levitetään hehtaarille kamaa ja millaiset olossuhteet tms... ja Tuollaisella kärryllä ja tuntitaksalla ajaessa olen kaikille sanonut että ajattakaa se tieosuus muilla (siis jos on pitkä matka) Toki minäkin ajan mutta tulee aika lailla hintaa sonnalle.

Yllättävää on Tuo Jeantilin pärjääminen tuossa testissä, itse olen toki paljon nähnyt kun jeantil levittää (suosittu kärry täälläpäin ja tutuilla myös) Ja niiden levitystasaisuus on kyllä aika kaukana + arvosanasta!!
Toki kuskeilla on merkitystä niin kuin mainitsit asian! Itsellä 26,5/700 pyörät ja telin nosto ja tietenkin ohjautuva akselisto. Ei ota käännöksissä mitään ylimääräistä voimaa, eikä tietenkään murra., eihän sillä telin nostolla mailmoja pelasteta mutta parempi kuin ei mitään ja monessa huonossa kohdassa mukava kun nostaa vähän ylös ja painottaa vetokonetta lisää, ja tiellä kevyt tyhjänä vedellä ku saa ajaa yhdellä aksilalla! Toki oikaisee aivan jumalattomasti. Että harvoin tulee niin ajeltua.

---------------------------------------------------
100m3/h on hyvä tahti vaikka sitten lohko vieressä.Millä lastaus ja kuinka kauan kestää????Noin laskennallisesti 4+4 min lastaus ja levitys ;)
Viis kesää ajettu strautmann ja yli 50 000 kutiota takana.  EI ongelmia. Ketjut lyhennetty 3 kertaa tuohon määrään. Pääasiassa Naudan sontaa kuivikkeena 70 % turve 30 % olki, lähinnä vain talvisin käytetty olkea! Myös kanan, broilerin sontaa, ja kalkkia ym ajettu. Ja 60 % koko levitysalasta on nurmea!!!


Maalipintaa saa tulla katsomaan! Olihan joskus 10 v sitten strautmanilla ongelmia maalin keston ym kanssa mutta eipä ole nyt. Että se siitä Mutu tuntumasta! Ja varmaan kaikki strautman omistajat vahvistaa sen.

Sitten vielä tuosta levityksestä, yleensä ne jotka ovat menneet ostamaan jonkun muun kun lautaslevittimen puolustelevat omaansa ja kehuvat omaansa. Onhan se jumalauta kaks eri levitystarkkuutta lautaslevittimen ja jonku pysty härdelli kelaisen kärryn välillä. Älkää nyt olko niin sokeita ja luottako johonkin testiin!!! Haloo!! Ja kaikki jotka ajaa lautaslevittimellä voivat vahvistaa asian ja ovat varmasti samaa mieltä.


Kyllä ne pystykelaisetkin ihan hyviä ja kestäviä on mutta älkää odottako oikesti että ne on jotain "täsmälevittimiä". Niin monen urakoitisjan reissut on jääny isännillä lyhyeen ku isännät on tajunneet että joillain kärryillä se sonta leviää oikeasti tarkasti ja hyvin! Ja voihan sillä nurmelle levittää jotain turvesontaa mutta on todella kaks eri asiaa millä kärryllä se levitetään. :) Varsinkin kanamiehet ovat jo tajunneet kysyä urakoitsijoilta että millainen kärry!!  ;) Ja älkää vaan sanoko että onhan niissäkin pystykelaisissakin lautaset!! Niillä kun ei ole käytön kanssa juuri mitään merkitystä!

Kaikki vihreän sävyn kärryt hyviä, tai onhan niilläkin sinkittyjä versioita.
Siis Strautmann, Bergman, Tebbe.


Ja saahan muihinkin Esim jeantil kunnon lautas / repijäkeloilla varustetun perä vaihtoehdon. Ja varmaan muihinkin! Toki en Ymmärrä näiden kärryjen myyjiä kun ne vaan suosittelee tuota pystykelaversiota. :-[

Ja moni varmaan ottaa nokkiinsa tästä kirjoituksesta mutta miettikääpä asiaa oikeasti ennenkuin alatte puolustella "fiksuja" kauppojanne!! ;D
--------------------------------------------------------------------------------------------------
Hyvät perustelut ja kokemukset.Ei syytä huoleen strautmann pärjää hyvin myös dlg:n testissä :)

http://www.tomaskjellman.fi/pdf/dlg-testi.pdf

Testin,näkemäni ja (vapolta mm.)kuulemani kokemukset vakuuttivat minut tekemään valintani.Niikuin testistä näkyy Samsun on pilannut aika paljon pystykelojen mainetta.Et voi kieltää etten olis miettinyt kauppojani ;).Joko ymmärrät miksi Jeantil ja Joskinin myyjät suosittelevat pystykeloja,ero strautmanniin on hyvin pieni ja tehon tarpeessa suuri. :o

Myös vapo oli testannut Jeanttilin /Joskinin ja todennut molemmat erinomaisesksi,joten laitoin kärryt samalle viivalle hinta ratkaiskoon.Joskin vei voiton.

*** Samat valintakriteerit ja samat vaunut, huhtikuulla tulee Jeantil. Mulla meni vaihdossa "laadukas" ryssäläinen, se varmaan pudotti Joskinin pelistä.

--------------------------------------------
Oletko sama kaveri jonka kanssa kierettiin koneagriassa rinkiä kärryltä toiselle  :-\
Apevaunu oheislaitteineen  maksaa ittensä takaisin noin  neljässä vuodessa. Rehustus vuonna 2007 maksoi 2400 euro enemmän kun vuonna 2006 ja vuonna 2007 tuotettiin 133 000 litraa enemmän vaikka rehujen hinnat nousi aika oleellisesti samaan aikaan. 
----------------------------------------------------------------
Aika hyvä parannus  kerrotko millä eväillä? ;)
Sivuja: 1 ... 6 7 [8] 9 10