Entäs jos tie tehdään nevalle? Kyseesä olisi tien kunnostus, johon on vuosikymmenien ajan ajettu milloin minkäkimoista kiviä ja soraa, ja tie on taasvaihteeksi pudonnut melkolailla syvälle. Ojien perkaaminen on myös tarpeen, mutta mitä ja missä järjestyksessä kannattaisi siihen vanhan tienrungon päälle ajaa tavaraa? Ajattelin ite niin että pohjalle matto seulajätettä, eli pyöreää kiveä, ja päälle suunnittelin sellaasta ruosteista monijakeista hiekkaa missä on pohjamaata seassa. Onkuin asfalttia kun sen levittää. Mielipiteitä ja hyviä ehdotuksia?
Mitäs sillä nevalla tarkoitat? Täälläpäin neva tarkoittaa sitä että 8m metrisen riun saa polkea pystyyn.
Noille soille ja nevoille tien tekeminen on kinkkinen juttu mitä raskaampaa tavaraa ajat niin sen enemmän tahtoo tie painua. Kantava tavara aiheuttaa myöskin painetta painumiselle, jos kuivatus onnistuu niin kantavaa
maa-ainesta tiepohjalle ja ravit kaivetaan KAUAS tienlaidasta ja ravi ojasta tulevalla aineksella tuetaan tien sivut elikkäs tehdään vastapainetta ettei tien rungon alla oleva pehmeä aines pullahda raviojaan. "Näin yritetään estää niin sanottu tien painuminen"
Ihan oikeille nevoille on tehty seuraavaa. puupeti on ladottu vesi rajan alapuolelle jonka päälle on ajettu kohtuullinen määrä maata.
UPM pojat ajaa tälläistä tietä myöten tukirekoilla. Sinne on työnnetty 10m riuku 13T kaivinkoneella puomit niin alas kuin vain saa. Auta armias jos se puupeti pettää, sinne moslkahtaa eikä pois ongita.
Ai niin eikä mitään mutkia noille paikoin tiehen.Rummutkin laitetaan puupedin yläpuolelle.
Nyt vois saada soneralta vanhoja puhelin pylväitä tuohon tarkoitukseen.
Muutoin rospuutto aikaan pehmeisiin ja routiviin paikkoihin. Suodatin kankaan päälle kantavaa kerrosta 200-300 mm. Kivikarhu kivi on hyvää tavaraa sellaisenaan. Päälle 0-32 kalliomurske. Ravit kaivetaan samoin kuin edellä riittävän kauas, tien laidat tuetaan ravista tulevalla maa-aineksella.
Kivi tavarasta sen verta että kulmikkaalla kiviaineksella on parempi kanto kyky kuin pyöreäksi hioutuneella. eli mursketta aina kantaviin kerroksiin.