Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Umpituubeista  (Luettu 5169 kertaa)

Maitotyttö-89

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Umpituubeista
Laitoin lauantai aamuna Vonapen - merkkiset umpituubit lihavalle ay:lle, joka nyt näyttää uhkaavasti taas kasvattavan utaretta...  ::) Mitä on tehtävissä, mikäli utare vaan paisuu paisumistaan, lypsääkö vaan kylmän viileästi vai ollako lypsämättä? Meillä on parsinavetta ja vaikuttaa vähän siltä, että tämä kyseinen umpeen jätettävä lehmä rohmuaa jatkuvasti naapurin eväitä ja tuosta syystä myös tuo umpeenlaitto taisi mennä hankalaksi. Tähän mennessä umpituubien laiton jälkeen yksikään lehmä ei ole alkanut kasvattamaan utaretta, päinvastoin. Siksi ajattelin kysäistä teiltä omia näkemyksiä asiasta... :-[

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Umpituubeista
Lypsä vaan, jos haluat, ettei se menekään umpeen.

Maidonmuodostus vähenee ja lakkaa, kun sitä ei lypsetä. Vuotelee varmaan jonkin aikaa ja on levoton. Itse lypsän jonkin aikaa ennen umpeenlaittoa lehmää vain kerran päivässä, jolloin utare hiukan jo tottuu, mitä tulossa on.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9817
Vs: Umpituubeista
Lypsä vaan, jos haluat, ettei se menekään umpeen.

Maidonmuodostus vähenee ja lakkaa, kun sitä ei lypsetä. Vuotelee varmaan jonkin aikaa ja on levoton. Itse lypsän jonkin aikaa ennen umpeenlaittoa lehmää vain kerran päivässä, jolloin utare hiukan jo tottuu, mitä tulossa on.

Kyllä mä ainakin olen joskus joutunut lypsämään lehmää tuubien laittamisen jälkeen. Mutta en ennen kuin on alkanut vuotaan .... vähintään viikon yrittänyt antaa olla rauhassa ja antaa aineen imeytyä ja sitten vielä tyhjäksi.... Toivoa vaan että ei vuotaisi sen jälkeen , mutta tuskin tuota kannattaa ruveta tiheään lypsään ennen poikimista. El. ainakin kerran sanoi että jos tuubit saavat olla viikonkin niin aine on imeytynyt kudoksiin.  Lypsä vaan tyhjäksi sitten kerran vielä , ei haittaa mitään  ::)

Maitotyttö-89

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Vs: Umpituubeista
Kiitos vastauksista  :P

apila

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 115
Vs: Umpituubeista
Minä olen siirtänyt nuo rohmuavat umpeutettavat aina parsirivin päähän, ja pahimmille olen laittanut päihdet päähän ja naru senverran tiukalle että ei yllä naapurin eväisiin käsiksi.

JoHaRa

  • Vieras
Vs: Umpituubeista
Sehän umpimönjä tulee ulos jos sinä sen nyt lypsät..

Toisaalta. Oletko varma että siinä tuubissa oli umpihoitoa. Olen kuullut, että silikoonin ruiskuttaminen tissilöihin saisi ne kasvamaan  :o :o :o

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8392
Vs: Umpituubeista
Meillä parsinavetta-aikaan siirrettiin umpilehmät parsirivin päähän. Helpotti lypsytyötäkin, kun ei tarvinnut kokonavettaa kiertää lypsyvehkeiden kanssa. Kesällä umpilehmät oli silloinkin hieholaitumella.
Meillä ei ole ollut ikin ongelmia saada lehmiä umpeen.
Mystinen kesälaatumies

SKF

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2539
Vs: Umpituubeista
  vaikka viikon verran kerta päivässä ja sitten katsoo kuinka  kertyy maitoa ja lypsää vielä ja laittaa umpituubit.
[/quote]

Ihan tosisas meinnaat? 1-3-7 veikkaasin tehokkaammaks! Siis 1 lypsy välia, sitte 3.....jne.
3-4 lypsykertaa on tarviinnu sitkiämmäkkää!

Herra Heinamaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4632
Vs: Umpituubeista
  vaikka viikon verran kerta päivässä ja sitten katsoo kuinka  kertyy maitoa ja lypsää vielä ja laittaa umpituubit.

Ihan tosisas meinnaat? 1-3-7 veikkaasin tehokkaammaks! Siis 1 lypsy välia, sitte 3.....jne.
3-4 lypsykertaa on tarviinnu sitkiämmäkkää!
[/quote]

Kukin tavallaan. Ei liene oikeaa vastausta tähän.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9817
Vs: Umpituubeista
  vaikka viikon verran kerta päivässä ja sitten katsoo kuinka  kertyy maitoa ja lypsää vielä ja laittaa umpituubit.

Ihan tosisas meinnaat? 1-3-7 veikkaasin tehokkaammaks! Siis 1 lypsy välia, sitte 3.....jne.
3-4 lypsykertaa on tarviinnu sitkiämmäkkää!
Kerta päivässä siksi että maito on vielä meijeriin kelpaavaa(katsoppa ohjeita) tietysti sanot että sen voi juottaa vasikoille.ja ehdyttää kyllä sopivasti.
[/quote]


Itte lypsän ainakin viikon kerran päivässä . Sitten harvennan joka 3.4.5.6 lypsy (nämä tunkioon ) ja tuubit päälle. Mutta joskus on ollut pakko vielä lypsää kun on vuotanut allensa, ei mikään normijuttu siis vaan pakon edessä. Sillä sehän on tosiasia, että vuotava utare on altis tulehduksille vaikka olis kuinka tuubit käytössä ???

sjk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1784
Vs: Umpituubeista
Orbeseal on keksitty.Vähentää ummessa olevien vuotamista.Ei ole etes varoaikaa ja maksaa muistaakseni toista euroa tuubi...

Maitotyttö-89

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Vs: Umpituubeista
Oon normaalisti harventanu lypsykertoja ja lopulta muutaman viikon harvennuslypsyn jälkeen kun maitoa tulee enää noin pari kiloa, niin siihen olen sitten lypsämiset lopettanut ja useimmille laittanut umpituubit (yleensä laitan niille, joilla on ollut tulehduksia lypsykaudella tai ovat muuten vain solutelleet). Mutta nyt vaikuttaa vähän siltä, että se lihava lehmä, jolle viimeksi laitoin tuubit, on sittenkin ymmärtänyt tuon umpeenjäämisen jujun ja yllätys sinänsä, utare alkaa muistuttamaan päivä päivältä enemmän ja enemmän lyttyyn polettua rukkasta, hyvä asia kylläkin ;D

Maitotyttö-89

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Vs: Umpituubeista
Orbeseal on keksitty.Vähentää ummessa olevien vuotamista.Ei ole etes varoaikaa ja maksaa muistaakseni toista euroa tuubi...

Vaikuttaa tutustumisen arvoiselta tuotteelta  :P

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9817
Vs: Umpituubeista
Oon normaalisti harventanu lypsykertoja ja lopulta muutaman viikon harvennuslypsyn jälkeen kun maitoa tulee enää noin pari kiloa, niin siihen olen sitten lypsämiset lopettanut ja useimmille laittanut umpituubit (yleensä laitan niille, joilla on ollut tulehduksia lypsykaudella tai ovat muuten vain solutelleet). Mutta nyt vaikuttaa vähän siltä, että se lihava lehmä, jolle viimeksi laitoin tuubit, on sittenkin ymmärtänyt tuon umpeenjäämisen jujun ja yllätys sinänsä, utare alkaa muistuttamaan päivä päivältä enemmän ja enemmän lyttyyn polettua rukkasta, hyvä asia kylläkin ;D

No et ainakaan liian suuresta maidosta umpeuta.  ::)

Maitotyttö-89

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 53
Vs: Umpituubeista
Oon normaalisti harventanu lypsykertoja ja lopulta muutaman viikon harvennuslypsyn jälkeen kun maitoa tulee enää noin pari kiloa, niin siihen olen sitten lypsämiset lopettanut ja useimmille laittanut umpituubit (yleensä laitan niille, joilla on ollut tulehduksia lypsykaudella tai ovat muuten vain solutelleet). Mutta nyt vaikuttaa vähän siltä, että se lihava lehmä, jolle viimeksi laitoin tuubit, on sittenkin ymmärtänyt tuon umpeenjäämisen jujun ja yllätys sinänsä, utare alkaa muistuttamaan päivä päivältä enemmän ja enemmän lyttyyn polettua rukkasta, hyvä asia kylläkin ;D

No et ainakaan liian suuresta maidosta umpeuta.  ::)

Parempi pelata varman päälle ;D Näin nuorena ei vielä ehkä tajua ajatella asioita niinkuin kokeneemmat karjaihmiset.