Asia ei varmasti ole mustavalkoinen. Jos koneessa muuten tarvitaan hydrauliikkaa niin lienee luonnollista käyttää hydraulimoottoria siellä mihin se hyvin sopii.
Tuo paino ei sekään ole ehdottoman yksioikoinen juttu. Voimansiirron alkupäässä lienee pitkään vielä diesel.
Hydrauliikan tapauksessa lisäksi pumppu, öljysäiliö öljyineen, lauhdutin, suodattimet, venttilit ja putket/letkut ja h-moottori.
Sähkön tapauksessa generaattori, ohjauselektroniikka, kaapelit ja s-moottori.
Mekaanisen voimansiirron kohdalla taas tarvitaan akseleita, ketjuja, hihnoja, vaihteita ym.
Jonkin verran nuo hydrauliikan muut osat kompensoivat moottorien painoeroa. Aika monessa tapauksessa siellä pitää olla osia kaikista kolmesta voimansiirtotavasta :-(
Hydrauliikan rakenteen tiiviys ja tunnottomuus ympäristölle on etu, vaikkapa jossain Reinin pumpussa jossa hydrauliimoottorin voi yksinkertaisesti pulauttaa liemeen. Toisaalta öljyvuotojen mahdollisuus voi jossakin tapauksessa olla ympäristöriski.
Nopeakäyntisen puhaltimen pyörittäminen hydrauliikalla on taas vuorostaan aika väkinäistä puuhaa...