Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Lautashärdelleistä vielä......  (Luettu 8860 kertaa)

KoKSu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1
Lautashärdelleistä vielä......
Niin näistähän on paljon puhuttu ja tulaan puhumaan... no asiaan eli kysyn mielipiteitä Areksen xl muokkarista korvaamaan kynnön kasvipeitteisyysalalta vai pitääkö harkita xxl:ää tai toista merkkiä? Hinausvarustus lie lähes pakollinen?

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Lautashärdelleistä vielä......
Niin näistähän on paljon puhuttu ja tulaan puhumaan... no asiaan eli kysyn mielipiteitä Areksen xl muokkarista korvaamaan kynnön kasvipeitteisyysalalta vai pitääkö harkita xxl:ää tai toista merkkiä? Hinausvarustus lie lähes pakollinen?

Mitä rajumpi laitos sitä parempi.

Kevyeen Arekseen varmasti pettyy. Raapii vain pintaa niinkuin Carrier.
Kui mää ain olen paras?

SomeBody77

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4301
  • Ensin rahahommat, sitten omille pelloille
Vs: Lautashärdelleistä vielä......
Minä en ymmärrä tuota painoon perustuvaa moittimista... Voisiko joku perustella kokemattomalle ostoaikeissa olevalle! Miksi muuten Amatzone pomppii 13-16km/h vauhdissa? Tasaantuu vasta lähempänä 20km/h. Näin on moni onnellinen Amatzonen omistaja minulle sanonut...
Ensin rahahommat, sitten omille pelloille

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Lautashärdelleistä vielä......
Minä en ymmärrä tuota painoon perustuvaa moittimista... Voisiko joku perustella kokemattomalle ostoaikeissa olevalle!

***Kevyesti tehty = heikko

Saumat ratkee käytössä. Laakeroinnit pieniä, halkaisijaltaan pienet lautaset niin laakerit laahaa maata ja pian
lautaset klemppuu.
Kui mää ain olen paras?

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Lautashärdelleistä vielä......
Minä en ymmärrä tuota painoon perustuvaa moittimista... Voisiko joku perustella kokemattomalle ostoaikeissa olevalle!

***Kevyesti tehty = heikko

Saumat ratkee käytössä. Laakeroinnit pieniä, halkaisijaltaan pienet lautaset niin laakerit laahaa maata ja pian
lautaset klemppuu.
---tähän Timpan kommenttiin lisäsin vielä sen,että jos on vähän kovempia maita niin kevyet muokkarit alkaa kulkemaan lautasten varassa,työsyvyys madaltuu ja takavaruste alkaa tulla ilmassa seurauksena epätasainen muokkaus.
---tää homma mennee niin,että ensin ostellaan halpa muokkain ja sitten kantapääkokemuksen kautta hyvä.

Juha H

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Areksesta

En oikein ymmärrä minäkään painoon perustuvaa moittimista. Ainoastaan jos haluaa päästä syysmuokkauksissa lähes kyntösyvyyteen niin silloin tarvitaan luonnollisesti suuret lautaset ja tonneja päälle. Ihmettelen vain että miksi tarvitsee? Kyntö on siinä tapauksessa edelleenkin (polttoaine)taloudellinen vaihtoehto.
Itse pärjäilen Areksen 3 metrisellä L muokkaajalla. Syksyllä riittää kohtuu syvyys ja kevätmuokkauksissa liiallinen paino on pelkästään haitaksi. Maat pääasiassa hiesusavia.
Koneen hinta-laatu suhde mielestäni hyvä

Hinausvarustus on kyllä ehdoton kaikilla lautasmuokkareilla.

Teroman

Vs: Lautashärdelleistä vielä......
Kynnön kanssa huomioitava kuluihin myös se mitä tarvii tehdä ennen kylvöä kyntämisen jälkeen,,,,,,

Britit aikas lailla vannoo kertaveto muokkauksen nimeen ; Tällä systeemillä sekoitetaan olkea syvempiin kerroksiin kuin kyntäen ( Kynnössä tahtoo olkimatto vain kääntyä keskikerroksen väliin ) ja tasaisesti,,,,



Rounduppia kolme kertaa vuodessa johtuen talven leutoudesta

Esim  Simba SL , ST  ja Solo ,, joskus jopa vielä kultivaattori perässä,,,

Muuten Öljykasviopas tilattavissa suoraan Simban sivuilta ilmaiseksi.

http://www.Simba.co.uk   Ja eikun tilaamaan,,,,,,,,,,

Kannattaa lueskella pienellä mainonnan suodattimella.

Asiaa paljon juuri em olki- asiasta ja öljykasvien kysynnän lisääntymisestä energia ym. käyttöön.

Viimeksi muokattu: 02.12.07 - klo:19:57 kirjoittanut Teroman

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: Lautashärdelleistä vielä......
Hinausvarustus huono jos paino menee 2 pallorenkaalle. Levikepyörillä oleva traktori talloo melkeinpä vähemmän. Pakkerin varassa toimiva hinaus paras.
5000€ hinnan korotuksella saa komiat takarenkaat.


Jaa sä meinaat että koko muokkarin paino on niillä kahdella pallorenkaalla, eikä yhtään traktorilla? Mä en kyllä kovin montaa sellaista hinattavaa oo nähäny, jossa renkaat olisivat muokkaimen etuosassa..

Pakkerin varassa oleva hinaus on kyllä tosi kätevä, varsinkin jos pelto on vähänkään kostea. Sillä saa näppärästi tielle multakerroksen.

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: Lautashärdelleistä vielä......
Niin, eihän kosteelle pellolle kuuluISI mennä. Mutta eipä kummoista kosteutta vaadita, kun pakkeripyörästössä on multakerros, joka sitten leviää tielle. Kevytmuokkausopusta en ala lukemaan, kyseistä hommaa on tullut kokeiltua omiksi tarpeiksi ihan riittämiin.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Lautashärdelleistä vielä......
Lautasten koolla ei ole mielestäni merkitystä, muuta kun kulutuksen kannalta. Onhan ne isolautasisest vehkeet nähty jo 80luvulla.

--ainakin ruotsalainen vehje menee tukkoon jos pitäisi saada runsaan oljen kans vähän syvyyttä aikaseksi

Hinausvarustus huono jos paino menee 2 pallorenkaalle. Levikepyörillä oleva traktori talloo melkeinpä vähemmän. Pakkerin varassa toimiva hinaus paras.

--mikä järki tässä kommentissa on?Ainoa hinattava jota tiedän pellolla nosteltavan pyörien varaan on Lemken ja sitäkin vain peruutustilanteessa,pakkerin varassahan noita pellolla käytetään.Vai koskeeko huoli tienpohjia?

Miksi tarvitsee ostaa kallis simbanssi kun hyvän saa halvemmalla? Myyjän kannalta ymmärrän asian.

--Kun on kyse hinattavista laitteista,niin ei se hintaero niin merkittävä ole.Vuosien kuluessa ja hehtaarien kertyessä ratkaisee muukin kuin pelkkä halpa ostohinta.

jusa

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3
Vs: Lautashärdelleistä vielä......
Pomppimaan saat minkä tahansa lautasmuokkaimen kun ajaa liian märkänä maata liian syvään. Lautaset ei ehdi läpästä maa- ainesta. Catroksenkin saat pomppimaan tällä tavalla. Catros muuten hyvä peli, ajettu jo useempi vuosi, yht. n. 1000 ha:a. Tasanen hyvä jälki hiesusavilla ja multamailla.

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Lautashärdelleistä vielä......
Kaikki puolihinausvarustuksella olevat nostetaan pyörille, ellei hydr. syvyydensäätöä. Ongelma tulee jos ajaa edestakaisin eli U. Niin kuin monet tekee hinattavallakin.

--niin,mä unohdin tän puolihinausvarustellun nostolaitekonearsnaalin,sori vaan.Jotenkin oon luullu,että
niilläkin voi kääntyä pakkerin varassa.Meillä ainakin ajetaan edestakaisin lautasmuokkaria,joko niin,että nostetaan päisteissä jyrän varaan tai vain kevitetään hiukan.

Pakkohan niitä tienpohjiakin on silmällä pitää, ettei kaikki raha kulu niitten kunnossa pitoon. Sulla simbasta omakohtaisia kokemuksia tienkunnon kannalta? Eikös siinäkin takana kuljetuspyörät?? no vitsi vitsi...

---joskus on tehny mieli kokeilla ajaa pinta irti tolla X-Pressillä ja lanata sen jälkeen... ;D

Wejjo

  • Luomumaitoklubi
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2232
Vs: Lautashärdelleistä vielä......
Niin, eihän kosteelle pellolle kuuluISI mennä. Mutta eipä kummoista kosteutta vaadita, kun pakkeripyörästössä on multakerros, joka sitten leviää tielle. Kevytmuokkausopusta en ala lukemaan, kyseistä hommaa on tullut kokeiltua omiksi tarpeiksi ihan riittämiin.

Kannattaa olla aurat siltä varalta, että on märkä syksy....

Kloppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1019
Vs: Lautashärdelleistä vielä......
Kannattaa olla aurat siltä varalta, että on märkä syksy....

Niin no, mulla on kyllä fältit joka syksyä varten.  ;D Ja jotenkin tykkään enemmän esim Tumen Landrollerista kevytmuokkausvälineenä kuin lautashärpättimistä.

Henkka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 252
Vs: Lautashärdelleistä vielä......
Sitä enemmän painoo niin sitä syvemmälle se menee. Nythän uusimmassa koneviestissä on kokeiltava useampia isäntälinjan koneita suositussa 3-4m kokoluokassa+ sitten uus 5m multiva. Hintahaarukkaa 8t€-30t€ .

Hinattavahan se pitää olla ja vielä koukkuun kiinni.

Märät kelithän näille on myrkkyä.