Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Multaus kuminalle  (Luettu 5896 kertaa)

maurij

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 86
Multaus kuminalle
Onko kukaan mullannut lietettä kuminapeltoon? Kyseessä on kevyt kiekkomultain (urakoitsijalla, Joskin) ja kolmannen vuoden kumina, hiekansekainen kevyt multamaa.
Lähinnä huolettaa halkeavat juuristot, mutta menispähän ainakin talteen.
Pelto on Pohjois-pohjanmaalla, asiaa sinne voisi olla ensi viikon puolessa välissä.

Jätkä

  • Vieras
Vs: Multaus kuminalle
Tuskin kovin paljoa tuosta pahakseen laittaa sillä syksyisestä lapiorulla äkeellä ajostakaan ei kovin pahasti ottanut itseensä joten jouduin roundupit laittamaan päälle.

Timppa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 13531
Vs: Multaus kuminalle
Kuminalle kestää varmaan käyttöä tavallista nallea paremmin.
Kui mää ain olen paras?

kujala

  • Vieras
Vs: Multaus kuminalle
Voi vattu tuota Timppaa. Joka ketju pitää pilata... :-X

Mulla on kai RR-kuminaa. Oli niin saunakukkaista keväällä, että kylvin suoraan ohrat päälle ja ruiskutin Roundupin.
Nyt ohra pikkuhiljaa itää, saunio kärvistelee vaaleana mutta kuminarivit senkun vahvistuvat. Uutta vielä nousee koko ajan lisää.

Odotan lievästi mielenkiinnolla mitä tuosta tulee ja ehtiikö näyttää tapansa ennen viimeistä kylvöpäivää.

Ruiskutanko Ariane S:n vai Agilin?
Kun olisin älynnyt kylvää kevätrukiin ohran sijasta. Sadon voisi myydä valmiiksi maustettuna näkkileipätehtaalle.

Jätkä

  • Vieras
Vs: Multaus kuminalle
Voi vattu tuota Timppaa. Joka ketju pitää pilata... :-X

Mulla on kai RR-kuminaa. Oli niin saunakukkaista keväällä, että kylvin suoraan ohrat päälle ja ruiskutin Roundupin.
Nyt ohra pikkuhiljaa itää, saunio kärvistelee vaaleana mutta kuminarivit senkun vahvistuvat. Uutta vielä nousee koko ajan lisää.

Odotan lievästi mielenkiinnolla mitä tuosta tulee ja ehtiikö näyttää tapansa ennen viimeistä kylvöpäivää.

Ruiskutanko Ariane S:n vai Agilin?
Kun olisin älynnyt kylvää kevätrukiin ohran sijasta. Sadon voisi myydä valmiiksi maustettuna näkkileipätehtaalle.

Ariane S llä ainakin saa kuminasta ohdakkeen pois jos käyttää kyllin pientä annostusta mutta  silloin on vaarana kuminan kuoleminen ja/tai EU-tarkastajat. Mutta ehtiihän se kumina varista pois ennen viljan joutumista.

KAri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 566
Vs: Multaus kuminalle

Ruiskutanko Ariane S:n vai Agilin?
Kun olisin älynnyt kylvää kevätrukiin ohran sijasta. Sadon voisi myydä valmiiksi maustettuna näkkileipätehtaalle.

Ruiskuta varmuuden vuoksi molemmat  ;D

Ei vaan, eiköhään se kumina ota viljan rikkaruiskutuksista itseensä sen verran, että jättää ainakin kukkimatta + sadon tekemättä. Itse Olen Ariane S:ää ruiskuttanut kuminapeltoon ohdakkeelle ja kuminasta kyllä jäi siemenet tulematta (ihan tietoinen juttu).
Roundupista - sulla taisi olla annostus keväästä liian pieni kuminalle kun ei kyykännyt. Itse mielenkiinnolla seuraan yhtä viljelijää, joka viime syksynä lopetti kuminansa suoraan kyntämällä - ilman mitään kemiallista (lue glofosaatti) käsittelyä.

kujala

  • Vieras
Vs: Multaus kuminalle
Juu mutta jos kumina kestikin roundupin ja saunakukka ei?
Ennemmin kuminasadon ottaisin kuin ohran jos saa valita, mutta saunio määrää kumpaa voi yrittää.
Jos kukkaset kyykistyy, annan vaikka Agilia niskaan ja ohrat pois..

Alkuperäiselle kysyjälle: luulisin kuminan kestävän multauksen. Olen joskus tehnyt raskaan rikkaäestyksenkin eikä kumina ollut milläänsäkään.
Ei tosin rikkaongelmakaan sillä poistunut.  >:(

Juha H

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Vs: Multaus kuminalle
Mielenkiintoinen tilanne kujalalla. Veikkaan että se kumina voi vaikka yllättää, olen kuullut ennenkin, että se sietää yllättävän hyvin Rounduppia. Kuinka paljon sitä muuten laitoit? Yksi huomion arvoinen näkökohta on, että mitäs jos kumina otti sen verran itteensä roundup ruiskutuksesta, että ei suostu kukkimaan. Tuleeko ongelmia tukien kanssa?

KAri

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 566
Vs: Multaus kuminalle
Mielenkiintoinen tilanne kujalalla. Veikkaan että se kumina voi vaikka yllättää, olen kuullut ennenkin, että se sietää yllättävän hyvin Rounduppia. Kuinka paljon sitä muuten laitoit? Yksi huomion arvoinen näkökohta on, että mitäs jos kumina otti sen verran itteensä roundup ruiskutuksesta, että ei suostu kukkimaan. Tuleeko ongelmia tukien kanssa?

Itse kerran kokeilin ruiskuttaa kuminaa pienellä Roundup-annoksella ja lopputuloksena oli juuri tuo kukkimattomuus. Toki riippuu, milloin ruiskutuksen tekee.

Juha H

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Vs: Multaus kuminalle
Eli jos ruiskuttaa syksyllä pienellä määrällä rounduppia, haittaako se seuraavan vuoden kukintaa?

maurij

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 86
Vs: Multaus kuminalle
Paskan ruutaamisesta oli kysymys eikä myrkyn  ;D. Niissä on eroa, toinen levitetään yöllä ja toinen päivällä, useimmiten.

Lietteen ajan kuitenkin pintaan. Ens vuonna ehkä multaus.

kujala

  • Vieras
Vs: Multaus kuminalle
Multaus voi herättää melkoisen rikkasiemenpankin ja satovuonna konstit on vähissä. Tää tuli mieleen eilen kun katselin kuminamaata.

Ei tullut rojaltteja maksettavaksi Monsantolle. Kumina lakastuu pikkuhiljaa. Ohra on oraalla.

Ruiskutusikkunasta (ennen sanottiin haueksi) näkee että tehoero on selvä.

Komissaari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 606
  • Tuulivoimalla huomiseen
Vs: Multaus kuminalle
Paras mullata kuminalla lanta tarpeeksi syvään. 10-15 cm ja kolmesti ristiin ajaen. Lemken rubin taikka vastaava, ajonopeus 12-16 km/h.   Eikun hanaa ;)   Käsittely toistetaan tarpeentullen 2 vk välein, lantaa on hyvä lisätä joka kerralla.

Kyllä se multaus onnistuu kun muistat toistaa käsittelyn 5-6 kertaa kesässä.
Akana

maurij

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 86
Vs: Multaus kuminalle
Komissaarin terävä kynä tökkäsi kyllä nyt, kysehän oli edelleenkin paskan multaamisesta eikä puhumisesta  ;D.

Jatketaan keskustelua asiasta ensi vuonna, aion mullata kokeeksi.

nestori2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2079
Vs: Multaus kuminalle
Kyllä ainakin minua arveluttaa tuossa multauksessa se, että kumina on aika tarkasti mikrobien suhteen analysoitava elintarvike ja paskassa nuo viihtyvät erityisen hyvin. Että en satovuosina kyllä lietepaskaa kuminamaahan pistäsi.
Rondupista on sen verran kokemusta kuminan kohdalla, että ilta- ja aamuruiskutusella selvä. Itse kerran lohkon ruiskutin niin että puolet lohkosta illalla ja puolet aamupäivällä. Iltaruiskutusen jälkeen kumina säilytti vihreän värinsä, mutta aamuruiskutuksen jälkeen kyllä ruskettui.