eikö nykysällit enää huolla tahi muuten piä noita kotteroita kunnossa? ei ennen vanhaan noitten kanssa tarvinna renata kun laitto jo sulilla hommat kuntoon ja notkat aineet niveliin! niitä jossain nurkassa koputeltiin joutoaikana ja sitten pelas kun tarvis taas.
volkkarissa pitää olla räikkäliina aina talvella mukana jotta vetää sillä kahvasta kahvaan niin pysyy ovet kiinni eikä oo vielä semmosta rasvaa että muuten toimis talavella.
Näin se taitaa olla. Mitään pakko-ohjausta ei mekanismeissa ole vaa juurikin se jousikäyttöinen klinkku mahdollistaa oven avauksen. Oven sisus vaan on rakennettu niin että juuri ne sisä- ja ulkokahvalta tulevat mekanismit jotka käyttävät lukkosalpaa, ovat kosteuden jäätymisen ansiosta täysin hyödyttömät. Kosteutta ovi imee ikkunan tiivisteestä ja ihan vaan kondenssina.
Aseöljyn ja propanolin seokset lienevät parhaat mutta varsinkin vaseliinit ehdoton ei-ei. Ns. vahvemmat lisäjouset eivät tuo ratkaisua asiaan. Meillä kertynyt lähes 800 000 km noihin malleihin. Vika on uudesta asti eikä vähene ajan kanssa kuin vähän.
Oven kiinnipitoliina on paras ratkaisu kun ovi tosiaan ei lukitu koska jousi ei sitä salpaa saa kiinni. Muuten auto on umpirautaa dieselinä. Kulkee pelkällä dieselöljyn hajulla eikä kuluta voiteluöljyä. Ainoita teknisiä ongelmia on olleet long-life huoltovälit , joihin luulin kuuluvan myös katsastukset, välikohtauksia poliisin kanssa seurasi
-SS-