100 heppanen nelonen riittäsi mulle, mekkaanisella nostolaetteella ja hytraulisella suunnanvaehtajalla ja tietennii etukuormaaja, eikä mittä turhie härpäkkeitä
Onko ollut mekaanisia sitten Valmet 20 jälkeen
Mutta miksi edes mekaaninen hallinta? Kulumisen myötä tulee mekaaniseenkin omat murheensa.
En moittisi sähköisiä nostolaitteita, ergonomia on ihan jotain muuta kuin mekaanisissa. Useammasta sähköisestä on kokemuksia eikä suurempia murheita ole ollut. Lokasuojien napit ovat kronanneet sekä yksi asentotunnistin - sekään ei ollut tunnistimen vika vaan mekaaninen vika joka päästi yhdysakselin liikkumaan päittäin niin että anturi mittaili mitä sattui kun viistolevyn etäisyys vaihteli akselin siirtymisen mukaan. Yksi säätöpotikka vanhimmasta koneesta (vm -87) on vähän hapettunut ja 'kohisee', pitäisi joskus vaivautua vaihtamaan kun viitsisi... noissa hommissa melkein riittää kun keinukytkimestä komentelee, tarkalle koko ajan nupista muuteltavalle asennonsäädölle on tuossa koneessa enää vähemmän käyttöä.
Pääsääntöisesti tuon sähköisen nostolaitteen säätö on keinukytkimen painamista. Harvoin tuloo ruuvia pyöriteltyä. Valtran mokelo ei ainakaan mun käteen kovin hyvin istu. Tai tuotakin on oppinut nyt pökkimään peukalolla ,kun on opetellut massikan hiiri rullaa käyttämään. Sanoisin että sähköinen jossa säätö vivulla olis ehkä paras. Taitaa Jonnikas olla vipu ?
Jontikassa on joo etäisesti perinteistä säätökaarta muistuttava sähkövipu.
On kyllä mun mielestä tosi hyvä käyttää, looginen ja selkeä.