Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Jousitettu etuakseli  (Luettu 28906 kertaa)

roadman

  • Vieras
Vs: Jousitettu etuakseli
Lyhyen akselivälin koneet, kaikki mahdolliset jositukset mitä ikinä saa.
Isommat pitkän akselivälin koneet niin ehdottomat ohjaamojousitus jos kuormaaja niin soft drive, jos rahat ei riitä etuakselin jousitukseen.
Omassa koneessa ei etuakselin jousitusta, eikä ole vielä niin paljoa vituttanut että sen takia vaihtoon laittaisin. sas isoja 8000 nh,ta case mangumia halvalla mutta niissä ei ole ohjaamonjousitusta joten ei paljoa iske.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12235
  • Virolaista kiitos!
Vs: Jousitettu etuakseli
Onko jousituspaketti muuten huoltovapaa? Ettei ole yksi vikakohde lisää. Entä miten maavaran ja kääntyvyyden kanssa? Jotenkin silmää särkee tuollainen leveä motti siinä akselin ympärillä. Tässä tulee käytettyjä Valtroja käytyä läpi ja valitettavan usein mukana näyttää olevan jousitukset. On ennakkoluuloja, myönnän.
Enpä usko että viljatilan traktorissa johon tulee keskimäärin 100H/v kovin suuria huolia on minkään kanssa. Kunhan vaan muistaa välillä ajaa sillä, ettei renkaat menetä muotoaan ;D
Silläpä juuri ei viitisisi ottaa mitään turhaa mukaan. Se on eriasia kun koneilla tehdään töitä. Silloin pitää olla kaikki pelit ja rensselit viimesen päälle.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26177
  • vastustan
Vs: Jousitettu etuakseli
Kuka nykypäivänä ees harkitsee raktoria ilman koppi ja etuakselijousitusta??? Sielä kuitenki istutaan ja ajetaan pitkiä päiviä joten itse ainakin kyllä arvostan sitä että minkälaista kyytiä kone antaa...

 Ei niitä kaikkiin A-Valluihin tms. saa, edes lisävarusteena. Kyllähän se etujousitus varsinkin maksaa aika paljon lisähintaa. Hytinjousitus sen sijaan kustantaa yleensä alle 2000 euroa, joten sen jättämistä pois ihmettelen. Lisävarusteista saa sitäpaitsi helposti puolet pois hinnasta, kun tinkimään alkaa. 8)
hyttijousitusten alkuaikoina ainakin korkeus rajoitti jonkin verran jos oli vanhoja ovia kuljettevina, nyt raktorit jo niin maharottomia että osataan tehä ovenreikäki niin että piisaa tulevaisuudessaki.
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: Jousitettu etuakseli
Pellolla ja maastossa jousitus pitää kytkeä jäykäksi muuten etupää kuluu nopeasti väljäksi .
Muutenkin sitä pitää rasvata usein jos meinaa ilman remonttia selvitä (keskusvoitelu olisi ratkaisu).
Raskaissa kuormaustöissä jousitus pois.Kun katselet käytettyä muista tutkia etupään tykkyys.
Jousitus on alkujaan tarkoitettu maantie ajoon.

 Tosi nopeasti kuluukin juu... Jontikan etujousituksessa ei edes oikein ole nippoja kuin 2 kpl ja muissakaan ei juuri enempää.   Sun kannattaa Sassi hitsata omastasi etuakselin keinu kiinni, ettei vaan sekin  kulu!   :P :P

Sassi tais puhua valteemista :P

Jontikassa etukuormaaja keulalla kokoajan, tunteja takana vajaa 9000 ja ensimmäisiä joihin sai etujousituksen (-98). Yks panhard-tanko vaihdettu noin 3000 tuntia ajettuna, TAKUUSEEN, kun oli alunperin liian hentoinen.

Emmää kyllä osaa tuota väljäksi sanoa, samanlainen tuo on kuin vuotta uudemman, ilman kuormaajaa ja vähemmän ajetun (5500h)Valtran etuakseli. Jompikumpi on huono (?), mielestäni kumpikin kestänyt ihan hyvin....

Paljon on tullut asiaa jousituksista, laidasta laitaan löytyy omista koneista eli ilman jousituksia ja sitten etuakselin, hyttin sekä penkin sivuttaisjousto yhdessä koneessa. Tuo sivuttaisjousto hinta/laatusuhteeltaan paras varuste!! Ja voi lisätä ilmapenkkeihin jälkeenpäinkin, eikun kaupoille mars mars.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1336
Vs: Jousitettu etuakseli
Hytin jousitus tulossa ilman muuta, kait se penkin
sivuttaisjousto täytyy kans rastittaa listaan.

mulla kai liian tasaset tiet, ei 6650 hitekillä ole etujousitusta
kaivannut  (lyhyen akselivälin kone),  eipä ole
kyllä kokemusta etujousituksella olevasta koneesta,
lyhyitä koeajoja lukuunottamatta,  hytin jousitus
vakuuttaa jo lyhyellä koeajolla.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Jousitettu etuakseli
Hytin jousitus tulossa ilman muuta, kait se penkin
sivuttaisjousto täytyy kans rastittaa listaan.

mulla kai liian tasaset tiet, ei 6650 hitekillä ole etujousitusta
kaivannut  (lyhyen akselivälin kone),  eipä ole
kyllä kokemusta etujousituksella olevasta koneesta,
lyhyitä koeajoja lukuunottamatta,  hytin jousitus
vakuuttaa jo lyhyellä koeajolla.

 You got a point!!  :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7096
Vs: Jousitettu etuakseli
Hytin jousitus tulossa ilman muuta, kait se penkin
sivuttaisjousto täytyy kans rastittaa listaan.

mulla kai liian tasaset tiet, ei 6650 hitekillä ole etujousitusta
kaivannut  (lyhyen akselivälin kone),  eipä ole
kyllä kokemusta etujousituksella olevasta koneesta,
lyhyitä koeajoja lukuunottamatta,  hytin jousitus
vakuuttaa jo lyhyellä koeajolla.

Mulla 6850 ilman kuormaajaa ja 6410 jontikassa kuormaaja keulalla, ei softia mutta jouset etuakselilla. Ero on kyllä kun yöllä ja päivällä, eli jatkamaan niitä koeajoja ettei jälkeenpäin harmita nuukuus :)
Tuohon jontikkaan aikoinaan raksittiin hyvät varusteet, eikä ne ole vieläkään harmittanut, varusteiden puutteessa kone olisi saattanut vaihtuakin. Nyt ei ole vaihtotarvetta tiedossa, säästynyt monta euroa kun on panostanut kerralla sopivasti ajomukavuuteen :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

SAS

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12800
  • Velehojen Veleho
Vs: Jousitettu etuakseli
Pellolla ja maastossa jousitus pitää kytkeä jäykäksi muuten etupää kuluu nopeasti väljäksi .
Muutenkin sitä pitää rasvata usein jos meinaa ilman remonttia selvitä (keskusvoitelu olisi ratkaisu).
Raskaissa kuormaustöissä jousitus pois.Kun katselet käytettyä muista tutkia etupään tykkyys.
Jousitus on alkujaan tarkoitettu maantie ajoon.

 Tosi nopeasti kuluukin juu... Jontikan etujousituksessa ei edes oikein ole nippoja kuin 2 kpl ja muissakaan ei juuri enempää.   Sun kannattaa Sassi hitsata omastasi etuakselin keinu kiinni, ettei vaan sekin  kulu!   :P :P

Sassi tais puhua valteemista :P Fentin jousitus ! ;D

Jontikassa etukuormaaja keulalla kokoajan, tunteja takana vajaa 9000 ja ensimmäisiä joihin sai etujousituksen (-98). Yks panhard-tanko vaihdettu noin 3000 tuntia ajettuna, TAKUUSEEN, kun oli alunperin liian hentoinen.

Emmää kyllä osaa tuota väljäksi sanoa, samanlainen tuo on kuin vuotta uudemman, ilman kuormaajaa ja vähemmän ajetun (5500h)Valtran etuakseli. Jompikumpi on huono (?), mielestäni kumpikin kestänyt ihan hyvin....

Paljon on tullut asiaa jousituksista, laidasta laitaan löytyy omista koneista eli ilman jousituksia ja sitten etuakselin, hyttin sekä penkin sivuttaisjousto yhdessä koneessa. Tuo sivuttaisjousto hinta/laatusuhteeltaan paras varuste!! Ja voi lisätä ilmapenkkeihin jälkeenpäinkin, eikun kaupoille mars mars.
Mystinen Logger,arkinen aivan,Talouden ja politiikan arvostettu tutkija.Ilmastotutkimuksen huippu luotettava kriitikko.Sääennustamisen moninkertainen Suomen Mestari.
Pikkutilallinen yrittää omillaan,suuri tilallinen tarvitsee yrittämiseen EU:n tukea !

koivumaki

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3674
  • Valtra CNH TopliftStaja Kaweco
Vs: Jousitettu etuakseli
Pellolla jousitus pois...mitä järkeä?Ilm.rovo...
NH:ssa (TSA) jousitus menee päälle 9km/h kohdalla joka tapauksessa.
N141 Vallussa saa pois,mutta josnu vaikka vetää kylvintä niin etujousitus tasaa menoa pellolla...ei sitä pois kannata kytkeä.

Fuller

  • Vieras
Vs: Jousitettu etuakseli
Jousitetusetuakselista tuli elintasovaruste,kun sen keksi uudelleen joku itä-blokkien insinöörien jälkeen. Lopputulos on sama kuin aikoinaan,jousitettu etuakseli on hyvä varuste tattorissa :D

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Jousitettu etuakseli
Jousitetusetuakselista tuli elintasovaruste,kun sen keksi uudelleen joku itä-blokkien insinöörien jälkeen. Lopputulos on sama kuin aikoinaan,jousitettu etuakseli on hyvä varuste tattorissa :D
Joo saksalaisiltakin se vähän niinkuin unohtu välillä  :P  http://www.jassuweb.net/fi/wanhat_traktorit/img_4226.jpg  http://s2.e-monsite.com/2010/05/23/02/resize_550_550//45-MAN-4R3-tractor.jpg

Astral

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1163
Vs: Jousitettu etuakseli
Onhan se vähä niinki et en tiiä raaskiiko tota ilmastointii ottaa ku niit aurinkoisii päivii on kyllä aika vähä. Tai työvaloja, tekee vaan sillon ku ei oo pimeetä..

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Jousitettu etuakseli
 Kannattaa siis ostaa Fendt, niin ei tarvitse moisia pähkäillä. Kaikki tulee vakiona! Ei kulu turhaan ylimääräistä varusteisiin.  ;) ;)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8398
Vs: Jousitettu etuakseli
Pellolla jousitus pois...mitä järkeä?Ilm.rovo...
NH:ssa (TSA) jousitus menee päälle 9km/h kohdalla joka tapauksessa.
N141 Vallussa saa pois,mutta josnu vaikka vetää kylvintä niin etujousitus tasaa menoa pellolla...ei sitä pois kannata kytkeä.
Jep. Kynnöstä äestäessä luiisto kasvaa kun kokeilee napsauttaa etujousituksen pois päältä.
Mystinen kesälaatumies

jps

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 807
Vs: Jousitettu etuakseli
Pellolla ja maastossa jousitus pitää kytkeä jäykäksi muuten etupää kuluu nopeasti väljäksi .
Muutenkin sitä pitää rasvata usein jos meinaa ilman remonttia selvitä (keskusvoitelu olisi ratkaisu).
Raskaissa kuormaustöissä jousitus pois.Kun katselet käytettyä muista tutkia etupään tykkyys.
Jousitus on alkujaan tarkoitettu maantie ajoon.

No siinä se on viikon viisaus... Minkä h...tin takia pitää ensin hankkia kallis jousitus ja sitten pitää sitä pois päältä? Et varmaan raaski kuormaajaakaan käyttää, tapithan kuluu ilman keskusrasvaria.
Entäs sitten auton jousitus, jumakauta siellä ei ole edes rasvanippoja ja kylätiet täynnä nimismiehenkiharaa, meni patikkahommiksi. :)