Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Angus vai Hereford?  (Luettu 15821 kertaa)

lehmipoika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Angus vai Hereford?
Kumpi olisi parempi rotu, Ab vai Hf. Aika saman tyyppisiä rotuja, mutta joitakin eroja varmasti löytyy. Kertokaa omia kokemuksia, mielipiteitä, faktoja ja sellaista. Puhukaa minut ympäri ja vakuuttakaa minut lajista!  ;) Toki muistakin roduista saa kertoa tietoa, mutta nuo Ab ja Hf ovat minulle ne 1. vaihtoehdot.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Angus vai Hereford?
Kumpi olisi parempi rotu, Ab vai Hf. Aika saman tyyppisiä rotuja, mutta joitakin eroja varmasti löytyy. Kertokaa omia kokemuksia, mielipiteitä, faktoja ja sellaista. Puhukaa minut ympäri ja vakuuttakaa minut lajista!  ;) Toki muistakin roduista saa kertoa tietoa, mutta nuo Ab ja Hf ovat minulle ne 1. vaihtoehdot.
Itse tykönäni olen valinnut anguksen seuraavien syiden ja mielikuvien takia:
-angus pitää vasikastaan tiiviisti huolta
-on kauniin värinen
-on kesy
-poikii pienin ongelmin
-syö vähän
-ei nirso ruuan suhteen
-pienikokoinen
 Valinnastani huolimatta minulla on kuitenkin edullisen tarjonnan takia muutama charolainenkin joita pidän roduista huonoimpana, parikymmentä simmentalia ja toistakymmentä limpparia. Niin ja vajaa kymmenen herefordia. Kasvatuksessa lisäksi jokuja ternityttöjä. Joo ja koirani on rottweiler. Tässäpä tämä rotukommenttini. :P

mike

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1809
Vs: Angus vai Hereford?
Jos väristä ei tykkää eikös sen voi maalata?

Mikäs auton valmistaja tuollaisia malleja valmistaa?

Nyt en ymmärrä. ???
"ei mikkään mee saatana kohtuuella,se oli sen edellisen Teen kanssa sama homma.Viinaa pittää juua!"

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Angus vai Hereford?
Jos laikkuja niin ne saattaa näkyä läpi.

lehmipoika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: Angus vai Hereford?
Kumpi olisi parempi rotu, Ab vai Hf. Aika saman tyyppisiä rotuja, mutta joitakin eroja varmasti löytyy. Kertokaa omia kokemuksia, mielipiteitä, faktoja ja sellaista. Puhukaa minut ympäri ja vakuuttakaa minut lajista!  ;) Toki muistakin roduista saa kertoa tietoa, mutta nuo Ab ja Hf ovat minulle ne 1. vaihtoehdot.
Itse tykönäni olen valinnut anguksen seuraavien syiden ja mielikuvien takia:
-angus pitää vasikastaan tiiviisti huolta
-on kauniin värinen
-on kesy
-poikii pienin ongelmin
-syö vähän
-ei nirso ruuan suhteen
-pienikokoinen
 Valinnastani huolimatta minulla on kuitenkin edullisen tarjonnan takia muutama charolainenkin joita pidän roduista huonoimpana, parikymmentä simmentalia ja toistakymmentä limpparia. Niin ja vajaa kymmenen herefordia. Kasvatuksessa lisäksi jokuja ternityttöjä. Joo ja koirani on rottweiler. Tässäpä tämä rotukommenttini. :P


Joo, mites onko ne vaikeempia käsitellä. Jonkun kuuleman mukaan ne on villimpiä kun Herefordit. Ootko ite huomannu? Hf:thän on rauhallisia ja Angukset "iloluontosia"!

MRP

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 219
Vs: Angus vai Hereford?
"Paras emorotu" viestiketjussa oli myös monipuolisesti eri roduista.
Katso: http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=3153.0

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Angus vai Hereford?
Kumpi olisi parempi rotu, Ab vai Hf. Aika saman tyyppisiä rotuja, mutta joitakin eroja varmasti löytyy. Kertokaa omia kokemuksia, mielipiteitä, faktoja ja sellaista. Puhukaa minut ympäri ja vakuuttakaa minut lajista!  ;) Toki muistakin roduista saa kertoa tietoa, mutta nuo Ab ja Hf ovat minulle ne 1. vaihtoehdot.
Itse tykönäni olen valinnut anguksen seuraavien syiden ja mielikuvien takia:
-angus pitää vasikastaan tiiviisti huolta
-on kauniin värinen
-on kesy
-poikii pienin ongelmin
-syö vähän
-ei nirso ruuan suhteen
-pienikokoinen
 Valinnastani huolimatta minulla on kuitenkin edullisen tarjonnan takia muutama charolainenkin joita pidän roduista huonoimpana, parikymmentä simmentalia ja toistakymmentä limpparia. Niin ja vajaa kymmenen herefordia. Kasvatuksessa lisäksi jokuja ternityttöjä. Joo ja koirani on rottweiler. Tässäpä tämä rotukommenttini. :P


Joo, mites onko ne vaikeempia käsitellä. Jonkun kuuleman mukaan ne on villimpiä kun Herefordit. Ootko ite huomannu? Hf:thän on rauhallisia ja Angukset "iloluontosia"!
Muutamat hf:t tosi uteliaita mutta mitään jakoa en oman kokemuksen perusteella voi tehdä rauhallisuuteen. Ehkä epäluuloisen eläimen kyseessä ollessa anguksen luottamus on huomattavasti lujemmassa, on joku aika säikky tapaus. :P

lehmipoika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: Angus vai Hereford?
"Paras emorotu" viestiketjussa oli myös monipuolisesti eri roduista.
Katso: http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=3153.0

Oon tainnu lukee ton joskus, nyt erityisesti noista 2 rodusta.   ;D

Komissaari

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 606
  • Tuulivoimalla huomiseen
CHn
Kertokaapa muutes joku joka olisi rikastunut emoja pitämällä? Edes hiukan vaurastunut, sampoa ei lasketa.
Akana

emo-heikki

  • Vieras
Vs: Angus vai Hereford?
Kumpi olisi parempi rotu, Ab vai Hf. Aika saman tyyppisiä rotuja, mutta joitakin eroja varmasti löytyy. Kertokaa omia kokemuksia, mielipiteitä, faktoja ja sellaista. Puhukaa minut ympäri ja vakuuttakaa minut lajista!  ;) Toki muistakin roduista saa kertoa tietoa, mutta nuo Ab ja Hf ovat minulle ne 1. vaihtoehdot.

Valitsit aiheen, josta jokaisella kasvattajalla on takuulla ihan eri mielipide ja vielä perusteltu sellainen ...

Mielestäni Ab ja Hf ei paljoakaan poikkea toisistaan, ne on molemmat varsin vaatimattomilla laitumilla pärjääviä, pienehköjä rotuja, tähän voisi vielä lisätä Hc:n eli Highland Cattle.
Viimeinen on ehkä pienin ja vaatimattomin, pärjää myös hyvin ankarissa oloissa ympäri vuoden.

Oikeastaan erot on niin pieniä, että omat mieltymykset ja tilan muut ominaisuudet ratkaisee enempi, pohjoisessa tuet jonkinverran kompensoi suurempia tuotantokustannuksia, joten valintani olisi Hc.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: CHn
Kertokaapa muutes joku joka olisi rikastunut emoja pitämällä? Edes hiukan vaurastunut, sampoa ei lasketa.
Ei kukaan rikastu sinänsä emoja pitämällä. Tuet on jotakin ja pellolle saa myös tukia enemmän kun on kotieläintila. Teoriassa emokarja ei kuluta ostorehuja ja eläinostotkin ovat vähäisiä joten pienistäkin teurastileistä ja välityshinnoista jää jotakin. Lisäksi jää aikaa harrastuksille kun askareet vaatii päivittäin vähimmillään varttitunnin. :P

lehmipoika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: Angus vai Hereford?
Tiedän kyllä hyvin paljon näistä roduista ja muistakin sen verran, että olen sulkenut ne pois. Nyt haluan kuulla omia kokemuksia Ab:sta ja Hf:stä. Luonne lähinnä kiinnostaa ajatellen käsiteltävyyttä esim. vasikoiden punnitus, kumpi ärhäkämpi emo puolustamaan vasikkaa (ärhäkkyys ja rauhallisuus, kummassakin omat hyvät ja huonot puolet), aikuisten eläinten käsittely, vieroitus. Tälläisiä pieniä elämää helpottavia tai vaikeennuttavia asioita. Nyt jokaisen omia kokemuksia.

Leinoranta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27
Vs: Angus vai Hereford?
Mulla on Ab ja Hf elukat emoina ja Ch;t sonneina. Ab:ssa on muutama emo sellainen että poikimisen jälkeen pyrkii tulemaan päälle, kun menet korvamerkkiä laittamaan. Hereissä ei yhtään. Herejä noin parikymmentä ja Ab;tä nelisenkymmentä. Mutta suurin osa Ab;stäkin aivan rauhallisia, nuo pari luonnevikaisinta kun pyytää siirtymään teurasautoon, niin turvallisuusriski minimoituu. Kumpikin rotu emoina miun maun mukkaan, pärjäävät laidunrehulla ja kivennäisillä. Heret oon hommannu luonnonnupoina.

lehmipoika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: Angus vai Hereford?
Mulla on Ab ja Hf elukat emoina ja Ch;t sonneina. Ab:ssa on muutama emo sellainen että poikimisen jälkeen pyrkii tulemaan päälle, kun menet korvamerkkiä laittamaan. Hereissä ei yhtään. Herejä noin parikymmentä ja Ab;tä nelisenkymmentä. Mutta suurin osa Ab;stäkin aivan rauhallisia, nuo pari luonnevikaisinta kun pyytää siirtymään teurasautoon, niin turvallisuusriski minimoituu. Kumpikin rotu emoina miun maun mukkaan, pärjäävät laidunrehulla ja kivennäisillä. Heret oon hommannu luonnonnupoina.
Joo, kiitti. Entäs miten onnistuu tuo Ch sonni, eikö poikimiset oo vaikeita kun pieni lehmä ja iso sonni?

lehmipoika

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: Angus vai Hereford?
Sitten tuli sellainen asia mieleen että onko kellään kokemuksia emoina Ab ja Hf risteytyksistä. Jos on niin minkälaisia emoja? Ja jos haluaa pitää jatkuvasti risteytettyjä emoja niin millä tavalla onnistuu?