Saatan toistaa itseäni, mut kerrompa tuon etuakselin öljyjutun taas kerran.
-95 6300 valsussa, jota käytin aikoinaan varsin uutterasti etukuormaintöissä, oli navoissa muutaman vaihtovälin verran teboilin hypoidiöljyt. Kitkalukko kun oli, niin ei vaadi LS öljyä, vaan edullisempi laatu sopii. Käytin vaihtovälinä 500 tuntia kuten ohjekirja sanoo. Tuolla vaihtovälillä oli kirkas öljy muuttunut navoissa harmaaksi litkuksi joka kehitti napaan sellaisen paineen, että öljynvaihdossa tulppa sai lisäkyytiä... Akselikotelossa ei öljy muuttanut väriään, mutta kitkalukko alkoi ääntelemään öljynvaihtovälin lähestyessä. Painetta syntyi myös akselikotelossa jossa ei ollut huohotintulppaa. (etsittiin kyllä)
No kaverin suosituksesta vaihdoin öljyn valtran käyttämään shellin öljyyn ja kas kummaa seuraavassa öljynvaihdossa tuli navoista ja akselista kirkasta öljyä, kuin olisi edellispäivänä vaihdettu. Tarvinneeko edes sanoa että kitkalukkokin toimi moitteettomasti.
Nykyisellä koneella jossa on etuakselilla kytkettävä lukko, olen pitänyt öljynvaihtovälinä valtran ls öljyillä 800 tuntia ja hyvin ne säilyttävät ominaisuutensa vaihtovälin loppuun asti.
Sehän se välillä tympäisee kun Tebolin litkuja tuntuis saavan tyyliin joka maitokaupasta, mutta olen niihin pari kertaa eri yhteyksissä saanut pettyä senverran että niitä nykyisin tietoisesti välttelen. Tai no löpö on farmisäilössä Teboilin ainetta, nyt kun sen kirjoitin, niin satandyne varmaan leikkaa kiinni