Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Stokerin ruuvin välitys  (Luettu 23075 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Stokerin ruuvin välitys
Mutta saahan tamulla pyörinnän niin hitaaksi,että se moottori pyörii koko työkäynnin ajan.

mikä on moottorin kestoikä ja hinta täs vaihees?

Moottori tarvitsee vähän ylimitoittaa jotta vääntö riittää pienilläkin kierroksilla.
Sinänsä tamu ei vaikuta moottorin kestoikään, edellyttäen että moottorin jäähdytyksesä huolehditaan. Sen oma jäähdytyspuhallin ei oikein toimi jos ajetaan kovin hitaasti.
Enemmän suuri määrä lyhyitä käyntijaksoja (käynnistys/pysäytys) rasittaa.
Aivan ryömintäkierroksille ei kannattane mennä.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7093
Vs: Stokerin ruuvin välitys
tuos mietiin että aika turha tuo taajuusmuuttaja täs kokoluokas.. joku ajastussysteemi pitäs kumminki olla ja joset työaikana kokoaikaa pyörivää tee..


Tamu on ihan hyvä vaikka vaan kontaktorin korvikkeena, siis vaikka ajaisi perinteisesti pulsseilla sitä ruuvia. Se ei kulu mekaanisesti, ja siihen voi laittaa hidastus- ja kiihdytysrampit, vaikka puoli sekuntia mikä säästää voimansiirtoa. Hyvä on kanssa kun sen näytöltä voi kattoa kuinka paljon moottori haukkaa virtaa, mikä kielii tukokset ja laakeriviat.

Mika

  Taajuusmuuttajissa on myös  jumisuoja joka pysäyttää moottorin ennenkuin ruuvi menee rikki,  on ajastimet,
  jos niitä voi käyttää ei tarvita erillisiä aikareleitä.

   Vaikka onkin taajuusmuuttaja, suojalaitteena tarvitaan  ylikuumenemissuojan ohjaama ns. pääkontaktori, joka katkaisee taajuusmuuttajan
   ja ohjauslaitteiden sähkön jos jotain yllättävää tapahtuu.
   
   Ja vielä takapaloa varten termostaatti syöttöputken päälle pyörittämään syöttöruuvia 10 sekuntia
   kun syöttöputki kuumenee liikaa, tai antaa  hälytyksen.

ev.
   
 


nojuu tuo syöttö takapalon aikana on laitettu tohon maatilallekki, samoon pakkosyöttö sytytystä varte.


mitäs tämä lysti maksaa taajuusmuuttajalla? etenki jos korvataan perus kontaktorilokiikkaohjattu hälytyksin varusteltu?


sitte valaaskaa tyhmää, pelaako lämpösuojat samaan tapaan kuin kontaktorilla kytkies? meinaan jos on kiihdytys ja iskuaika muutenki lyhyt, mitkä väännöt jumitilantees ehtii kohristua vaihteistoon, välitykseen§ ja ruuviin ennen suojan laukaasua?
Nois tamuis mitä mulla on,on säädettävät nuo laukeamis asetukset.
Ja esim viljaruuvis toimii ihan hienosti,ennenkuin remmit sulaa.

mutta se viljaruuvi ei käy muutaman sekunnin sykliis.. ja se remmi on kuitenki se ensin periksi antava eikä riko mitään luistaessaan muuta ittensä, täs taas jos on vaihteiston peräs ketjuvälitys niin mikä antaa periksi?

juuri tuota syklin lyhyyttä aattelin että onko kuitenkaan paras vaihtoehto toimiakseen, kun ei ittellä oo kokemusta nuosta tamuusta piremmän päälle niin siks kyseenalaastan..

ehkä suurin hyöty tulis jos työkäynnillä välitykset olis niin pienet että ruuvi pyöris koko työkäynnin ajan.. vaihteiston ja välityksen hinta pomppaa täs vaihees luulisin.. ja hitaalla välityksellä sitte tyhjästä tavaran saaminen palopäähän sytyttäes, piisaako tamun säätö, tuskin palio auttaa vaikkeihän sitä useen tarvi..
Mutta saahan tamulla pyörinnän niin hitaaksi,että se moottori pyörii koko työkäynnin ajan.

mikä on moottorin kestoikä ja hinta täs vaihees?

Juu, alle 15 Hertsin ku menee, moottorin oma puhallin ei enää riitä. 20 riittää nippanappa?
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Stokerin ruuvin välitys
noo sitte köyhälle se tärkein kysymys, mitä maksaa tähän lussan käyttöön soveltuvat ja tarvittavat hilppeet? alkas kiinnostahan ittiäki senverran..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Stokerin ruuvin välitys
noo sitte köyhälle se tärkein kysymys, mitä maksaa tähän lussan käyttöön soveltuvat ja tarvittavat hilppeet? alkas kiinnostahan ittiäki senverran..
Tamu tais maksaa jokuvuosisitte muistaakseni noin 600e,riittää 2kw moottorille.Kaikki muut sähköhilppeet mururahoja.
Mulla on ittellä valmiiksi siis tuo tamu ja vaihdemoottori.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Stokerin ruuvin välitys
noo sitte köyhälle se tärkein kysymys, mitä maksaa tähän lussan käyttöön soveltuvat ja tarvittavat hilppeet? alkas kiinnostahan ittiäki senverran..
Tamu tais maksaa jokuvuosisitte muistaakseni noin 600e,riittää 2kw moottorille.Kaikki muut sähköhilppeet mururahoja.
Mulla on ittellä valmiiksi siis tuo tamu ja vaihdemoottori.

jees.. mulla on tos pikkutokeris 2,5kw moottori mutta yläkanttiinhan se onki..

noh kerro kokemuksia sitte kun valamis ja parin vuoren päästä?
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: Stokerin ruuvin välitys
Sanoosin jotta liika suuri ruuvi tuolle palopäälle heti alakujansa.. tietysti jos liikkuvalla arinalla niin vois joinki mennä mutta jos kiintiä lyhyt sätkänmallinen ni ei pelaa..

Mulla ittellä on 40kw 80mm ruuvilla ja se pelaa ja vois 100mm pelata joinki..

Mutta.. voin kattua vertaalun vuoksi huomenna välitystä omasta ja maatilan 60kw
Ok.Mutta täsvaihees ruuvin kokoa ei ole vielä lyöty lukkoon.Eli 80 tai 100 olis paras tuolle palopäälle.
Mutta jos sen välityksen viittisit kattoo.

Renginkans on tuos rakenneltu lämpökonttia,ja nyt alkais oleen tuo vaihe käsillä että pitäis alkaa tuota ruuvia tekeen.Palopää tulee 40kw,kattila säätötulen 50kw.
Onko säätötulella 50kw kattila?  Muistaakseni on nelikymppinen ja sitten kuuskymppinen? Mulla on nelikymppinen kattila ja samankokoinen palopää. Siinä palopäässä on 125mm putki ja 110 mm ruuvi. Myös satasta ruuvia käytetään.

+200

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4637
  • Paalauksen iloa
Vs: Stokerin ruuvin välitys
Sanoosin jotta liika suuri ruuvi tuolle palopäälle heti alakujansa.. tietysti jos liikkuvalla arinalla niin vois joinki mennä mutta jos kiintiä lyhyt sätkänmallinen ni ei pelaa..

Mulla ittellä on 40kw 80mm ruuvilla ja se pelaa ja vois 100mm pelata joinki..

Mutta.. voin kattua vertaalun vuoksi huomenna välitystä omasta ja maatilan 60kw
Ok.Mutta täsvaihees ruuvin kokoa ei ole vielä lyöty lukkoon.Eli 80 tai 100 olis paras tuolle palopäälle.
Mutta jos sen välityksen viittisit kattoo.

Renginkans on tuos rakenneltu lämpökonttia,ja nyt alkais oleen tuo vaihe käsillä että pitäis alkaa tuota ruuvia tekeen.Palopää tulee 40kw,kattila säätötulen 50kw.
Onko säätötulella 50kw kattila?  Muistaakseni on nelikymppinen ja sitten kuuskymppinen? Mulla on nelikymppinen kattila ja samankokoinen palopää. Siinä palopäässä on 125mm putki ja 110 mm ruuvi. Myös satasta ruuvia käytetään.
Joo 50kw lukee kyljes.Mä olen tuon uutena ostanu jokuvuosi sitte kun vähä ruvennu pelottaan että tuo vm73 Jämä vois joskus hajota.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Stokerin ruuvin välitys
Sanoosin jotta liika suuri ruuvi tuolle palopäälle heti alakujansa.. tietysti jos liikkuvalla arinalla niin vois joinki mennä mutta jos kiintiä lyhyt sätkänmallinen ni ei pelaa..

Mulla ittellä on 40kw 80mm ruuvilla ja se pelaa ja vois 100mm pelata joinki..

Mutta.. voin kattua vertaalun vuoksi huomenna välitystä omasta ja maatilan 60kw
Ok.Mutta täsvaihees ruuvin kokoa ei ole vielä lyöty lukkoon.Eli 80 tai 100 olis paras tuolle palopäälle.
Mutta jos sen välityksen viittisit kattoo.

Renginkans on tuos rakenneltu lämpökonttia,ja nyt alkais oleen tuo vaihe käsillä että pitäis alkaa tuota ruuvia tekeen.Palopää tulee 40kw,kattila säätötulen 50kw.
Onko säätötulella 50kw kattila?  Muistaakseni on nelikymppinen ja sitten kuuskymppinen? Mulla on nelikymppinen kattila ja samankokoinen palopää. Siinä palopäässä on 125mm putki ja 110 mm ruuvi. Myös satasta ruuvia käytetään.
Joo 50kw lukee kyljes.Mä olen tuon uutena ostanu jokuvuosi sitte kun vähä ruvennu pelottaan että tuo vm73 Jämä vois joskus hajota.

niinno eikö ne oo tulimaksia sätkän kattilat? ovat nostaneet vain 30->40 ja 50->60
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

Peltola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1410
Vs: Stokerin ruuvin välitys
Tuossa Heizomaatissa palaminen perustuu logiikkaan lambdalla. Logiikka nostaa ja laskee tehoja hitaasti suuntaan ja toiseen. Palaminen on puhdasta joka tilanteessa, paitsi hetken roskia heitellessä. Ja kun pannulla ei tarvii käydä ei roskiakaan paljon polteta.
Ja sitten, ruuvit ja moottorit ovat lapsellisen pieniä. Moottoreissa on lämppärit sisällä eikä muuta suojaa tarvita. Mitoitusvirheitä ja katastrofeja ei tule kun on mitoitettu niin pieniksi että suurimmalla teholla käy melkein koko ajan. Liian isoilla vehkeillä on vaikea saada oikeita säätöjä varsinkaan pienellä kulutuksella. Ajattelutyyleissä on mielestäni eroa.
Gilles on hieman jämerämpi, mutta ajatus sama eli taannoin kopioitu.
Ja palopäätä ei ole vaan uuni ja liikkuva arina jossa palaa. Ruuvin ja palokuumuuden rajakohta ei ole ongelma kuten kotimaisissa palopäissä. Eli miten saa paloilman siten ettei ruuvin pää sula.

Rampe

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 514
Vs: Stokerin ruuvin välitys
Tuossa yksi kotimaan paja käyttää hydraulimoottoria ruuvin pyörityksessä. Olikohan Parviaisen konepaja tms. Muutenkin hieman eri systeemi palopäässäkin. Siellä oli joku kampa mitä vasten työntää haketta ja rajakytkin ohjaa.

Paria jousipurkain palotalkkaria aikonaan hoitanut työn ohessa. Mielestäni ihan suht ok laitteet. Itsellä on vain tuo karvalakkimallin klapistokeri, eli kespes kattila :-)

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Stokerin ruuvin välitys
noo sitte köyhälle se tärkein kysymys, mitä maksaa tähän lussan käyttöön soveltuvat ja tarvittavat hilppeet? alkas kiinnostahan ittiäki senverran..
Tamu tais maksaa jokuvuosisitte muistaakseni noin 600e,riittää 2kw moottorille.Kaikki muut sähköhilppeet mururahoja.
Mulla on ittellä valmiiksi siis tuo tamu ja vaihdemoottori.

Mä laitoin Ala-Talkkarin ohjauskeskukseen kontaktorin tilalle Omronin tamun joskus 6 vuotta sitten, ja hyvin on pelittänyt. Kontaktori kesti aina reilun vuoden. Mitään voimansiirto-ongelmiakaan ei ole ollut, eli ei se pehmeästi kiihdyttävä ja hidastava syöttöpulssi ainakaan haittaa tee. Käsittääkseni tamu oikein ohjelmoituna pyrkii pysymään kartalla moottorin lämpötilasta kuormituksen perusteella, ja sammuttaa ja ilmoittaa häiriön ennen kuin moottori kärähtää, paremmin kuin lämpörele. Hintaa tamulla oli joku 400€

Mika

Viimeksi muokattu: 06.12.16 - klo:22:47 kirjoittanut mikasep

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Stokerin ruuvin välitys
noo sitte köyhälle se tärkein kysymys, mitä maksaa tähän lussan käyttöön soveltuvat ja tarvittavat hilppeet? alkas kiinnostahan ittiäki senverran..
Tamu tais maksaa jokuvuosisitte muistaakseni noin 600e,riittää 2kw moottorille.Kaikki muut sähköhilppeet mururahoja.
Mulla on ittellä valmiiksi siis tuo tamu ja vaihdemoottori.

Mä laitoin Ala-Talkkarin ohjauskeskukseen kontaktorin tilalle Omronin tamun joskus 6 vuotta sitten, ja hyvin on pelittänyt. Kontaktori kesti aina reilun vuoden. Mitään voimansiirto-ongelmiakaan ei ole ollut, eli ei se pehmeästi kiihdyttävä ja hidastava syöttöpulssi ainakaan haittaa tee. Käsittääkseni tamu oikein ohjelmoituna pyrkii pysymään kartalla moottorin lämpötilasta kuormituksen perusteella, ja sammuttaa ja ilmoittaa häiriön ennen kuin moottori kärähtää, paremmin kuin lämpörele. Hintaa tamulla oli joku 400€

Mika


kokonaashintaa ohjaukselle haluaasin, eli mitä tartten nykyysen systeemin korvaajaksi jos kaikki tulis uutta? nyt siis lokiikkaohjattu, lämpötila takatuli lämpösuoja ylilämpö hälyytykset, tuhkanpoisto, pakkokäyttö tuhkanpoistolle, pakkokäyttö syötölle, perus syöttöasetukset, takatulen aikaanen syöttö jaa en ny muista muuta..

ja jos tähän ottaas sen tamun niin mitä olis kokonaaskustannus valmiista keskuksesta?
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4397
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Stokerin ruuvin välitys
Käsittääkseni tamu oikein ohjelmoituna pyrkii pysymään kartalla moottorin lämpötilasta kuormituksen perusteella, ja sammuttaa ja ilmoittaa häiriön ennen kuin moottori kärähtää, paremmin kuin lämpörele. Hintaa tamulla oli joku 400€

Mika

Paremmat tamut tosiaan 'pitävät kirjaa' moottoriin kohdistuneesta termisestä rasituksesta (=syntyneestä lämmöstä historian virtatietojen perusteella) ja osaavat tarvittaessa rajoittaa riemua. Sitä ne eivät ainakaan suoraan paketista ymmärrä että onko se moottori +40 C lämpimässä tilassa vaiko -25 C viimassa. Hienoissa systeemeissä siellä moottorin käämityksen joukossa on sitten lämpöanturi jota tarkkaillaan.

Jotain varmaan kertoisi moottorin ulkopuolellekin kiinnitetty anturi... mutta en usko että tuo ruuvin pyöritys tuottaisi lämpöongelmia. Ellei nyt mennä linjalle että junnataan koko vuorokausi kierros per 10 s. Mieluummin pehmeä jaksottainen käynti, vaikka 20% maksimikierroksista.

Ei siitä logiikasta kannata luopua, osaa se ohjata taajuusmuuttajaakin. Vai millä ne erilaiset valvontatoimet  ja ohjaukset sitten tehtäisiin? Logiikka on kuitenkin fiksumpi ja joustavampi kuin laatikollinen erilaisia releitä. Tamun voi sitten antaa hoidella kierrossäädön itsenäisesti, tai vaihtoehtoisesti järkevämmät logiikat osaavat antaa halutun kierrosluvunkin sinne tamulle. Kierroslukutoivetta voisi muuttaa vaikka ulkolämpötilan tai toteutuneiden taukojen pituuden perusteella. Tai jotain. Menee hifistelyksi :-)

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Stokerin ruuvin välitys
noo sitte köyhälle se tärkein kysymys, mitä maksaa tähän lussan käyttöön soveltuvat ja tarvittavat hilppeet? alkas kiinnostahan ittiäki senverran..
Tamu tais maksaa jokuvuosisitte muistaakseni noin 600e,riittää 2kw moottorille.Kaikki muut sähköhilppeet mururahoja.
Mulla on ittellä valmiiksi siis tuo tamu ja vaihdemoottori.

Mä laitoin Ala-Talkkarin ohjauskeskukseen kontaktorin tilalle Omronin tamun joskus 6 vuotta sitten, ja hyvin on pelittänyt. Kontaktori kesti aina reilun vuoden. Mitään voimansiirto-ongelmiakaan ei ole ollut, eli ei se pehmeästi kiihdyttävä ja hidastava syöttöpulssi ainakaan haittaa tee. Käsittääkseni tamu oikein ohjelmoituna pyrkii pysymään kartalla moottorin lämpötilasta kuormituksen perusteella, ja sammuttaa ja ilmoittaa häiriön ennen kuin moottori kärähtää, paremmin kuin lämpörele. Hintaa tamulla oli joku 400€

Mika


kokonaashintaa ohjaukselle haluaasin, eli mitä tartten nykyysen systeemin korvaajaksi jos kaikki tulis uutta? nyt siis lokiikkaohjattu, lämpötila takatuli lämpösuoja ylilämpö hälyytykset, tuhkanpoisto, pakkokäyttö tuhkanpoistolle, pakkokäyttö syötölle, perus syöttöasetukset, takatulen aikaanen syöttö jaa en ny muista muuta..

ja jos tähän ottaas sen tamun niin mitä olis kokonaaskustannus valmiista keskuksesta?

Miksi haluat sinne kaikki uutta? Jos vanha keskus on ihan toimiva?

Mika

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Stokerin ruuvin välitys
noo sitte köyhälle se tärkein kysymys, mitä maksaa tähän lussan käyttöön soveltuvat ja tarvittavat hilppeet? alkas kiinnostahan ittiäki senverran..
Tamu tais maksaa jokuvuosisitte muistaakseni noin 600e,riittää 2kw moottorille.Kaikki muut sähköhilppeet mururahoja.
Mulla on ittellä valmiiksi siis tuo tamu ja vaihdemoottori.

Mä laitoin Ala-Talkkarin ohjauskeskukseen kontaktorin tilalle Omronin tamun joskus 6 vuotta sitten, ja hyvin on pelittänyt. Kontaktori kesti aina reilun vuoden. Mitään voimansiirto-ongelmiakaan ei ole ollut, eli ei se pehmeästi kiihdyttävä ja hidastava syöttöpulssi ainakaan haittaa tee. Käsittääkseni tamu oikein ohjelmoituna pyrkii pysymään kartalla moottorin lämpötilasta kuormituksen perusteella, ja sammuttaa ja ilmoittaa häiriön ennen kuin moottori kärähtää, paremmin kuin lämpörele. Hintaa tamulla oli joku 400€

Mika


kokonaashintaa ohjaukselle haluaasin, eli mitä tartten nykyysen systeemin korvaajaksi jos kaikki tulis uutta? nyt siis lokiikkaohjattu, lämpötila takatuli lämpösuoja ylilämpö hälyytykset, tuhkanpoisto, pakkokäyttö tuhkanpoistolle, pakkokäyttö syötölle, perus syöttöasetukset, takatulen aikaanen syöttö jaa en ny muista muuta..

ja jos tähän ottaas sen tamun niin mitä olis kokonaaskustannus valmiista keskuksesta?

Miksi haluat sinne kaikki uutta? Jos vanha keskus on ihan toimiva?

Mika

eiku mä haluan vertaalupohojan jos teen uuren kontin.. hintavertaalua suhtees käyttömäärään ja huoltotarpeeseen juunou..
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..