Käsittääkseni tamu oikein ohjelmoituna pyrkii pysymään kartalla moottorin lämpötilasta kuormituksen perusteella, ja sammuttaa ja ilmoittaa häiriön ennen kuin moottori kärähtää, paremmin kuin lämpörele. Hintaa tamulla oli joku 400€
Mika
Paremmat tamut tosiaan 'pitävät kirjaa' moottoriin kohdistuneesta termisestä rasituksesta (=syntyneestä lämmöstä historian virtatietojen perusteella) ja osaavat tarvittaessa rajoittaa riemua. Sitä ne eivät ainakaan suoraan paketista ymmärrä että onko se moottori +40 C lämpimässä tilassa vaiko -25 C viimassa. Hienoissa systeemeissä siellä moottorin käämityksen joukossa on sitten lämpöanturi jota tarkkaillaan.
Jotain varmaan kertoisi moottorin ulkopuolellekin kiinnitetty anturi... mutta en usko että tuo ruuvin pyöritys tuottaisi lämpöongelmia. Ellei nyt mennä linjalle että junnataan koko vuorokausi kierros per 10 s. Mieluummin pehmeä jaksottainen käynti, vaikka 20% maksimikierroksista.
Ei siitä logiikasta kannata luopua, osaa se ohjata taajuusmuuttajaakin. Vai millä ne erilaiset valvontatoimet ja ohjaukset sitten tehtäisiin? Logiikka on kuitenkin fiksumpi ja joustavampi kuin laatikollinen erilaisia releitä. Tamun voi sitten antaa hoidella kierrossäädön itsenäisesti, tai vaihtoehtoisesti järkevämmät logiikat osaavat antaa halutun kierrosluvunkin sinne tamulle. Kierroslukutoivetta voisi muuttaa vaikka ulkolämpötilan tai toteutuneiden taukojen pituuden perusteella. Tai jotain. Menee hifistelyksi :-)