Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: karvankasvattaja - 30.01.16 - klo:19:11
-
Kierroslukumittarin neula heiluu ok ilman valoja ja ajovaloilla..lataus 14,5V..etutyövalot pudottaa neulan alas, hirmu kaasuttelulla se lähtee mukaan,13,6V. Takatyövalot päälle niin neula jää 500rpm eikä nouse, akulta mitattuna 12,5V
Akku vaihdettu syksyllä, laturi tänään..remmi on vielä vaihtamatta..missään vaiheessa se ei ole ollu löysällä..mutta, mutta onko muita yleisiä vikapaikkoja vielä vai onkohan kaikki kiinni siitä remmistä..
-
Laturin kaapelit? Minkäs mallinen liitin? Päävirtakytkin ynnä muut akun kaapelit? Luistaako remmi, siltähän toi eniten vaikuttais.
-
mutta onko laturi kunnollinen? ettei vaan se laakeri väärin paikallaan. ite aikoinani jouduin vaihtamaan fiuden laturin uuteen takuuseen kun ei ollukkaan tehaskunnostettu kunnossa. noitahan mahtuu..
-
Maajohto akulta runkoon.
-
laturi on ihan uusi, ainoa ero vanhaan on hihnapyörän halkaisija , vanha 80mm-> uusi 95mm....laturin hinnalla olis saanu ämpärillisen hihnoja, jos se nyt on siitä hihnasta, mutta ei se ihan tärviölle menny se reissu kun löysin viinakaupasta viskipullon mukaan..
-
laturi on ihan uusi, ainoa ero vanhaan on hihnapyörän halkaisija , vanha 80mm-> uusi 95mm....laturin hinnalla olis saanu ämpärillisen hihnoja, jos se nyt on siitä hihnasta, mutta ei se ihan tärviölle menny se reissu kun löysin viinakaupasta viskipullon mukaan..
Hihnapyörän vaihtoon! Laturi pyörii liian hitaasti, ei lataa tarpeeksi kun kuormittaa.
-
laturi on ihan uusi, ainoa ero vanhaan on hihnapyörän halkaisija , vanha 80mm-> uusi 95mm....laturin hinnalla olis saanu ämpärillisen hihnoja, jos se nyt on siitä hihnasta, mutta ei se ihan tärviölle menny se reissu kun löysin viinakaupasta viskipullon mukaan..
Hihnapyörän vaihtoon! Laturi pyörii liian hitaasti, ei lataa tarpeeksi kun kuormittaa.
Ero on merkittävä !
-
laturi on ihan uusi, ainoa ero vanhaan on hihnapyörän halkaisija , vanha 80mm-> uusi 95mm....laturin hinnalla olis saanu ämpärillisen hihnoja, jos se nyt on siitä hihnasta, mutta ei se ihan tärviölle menny se reissu kun löysin viinakaupasta viskipullon mukaan..
Hihnapyörän vaihtoon! Laturi pyörii liian hitaasti, ei lataa tarpeeksi kun kuormittaa.
Ero on merkittävä !
Ja paskat! Minkä merkkinen laturi?
-
Laturin liittimessä tai niissä piuhoissa on vika. Veikkaisin? :-X
-
laturi on ihan uusi, ainoa ero vanhaan on hihnapyörän halkaisija , vanha 80mm-> uusi 95mm....laturin hinnalla olis saanu ämpärillisen hihnoja, jos se nyt on siitä hihnasta, mutta ei se ihan tärviölle menny se reissu kun löysin viinakaupasta viskipullon mukaan..
Hihnapyörän vaihtoon! Laturi pyörii liian hitaasti, ei lataa tarpeeksi kun kuormittaa.
No se hihna lienee se varsinainen vika. Mutta se hihnapyörä pitää vaihtaa siksikin että kiekkamittari valehtelee muuten joka tapauksessa.
Mika
-
Joo hihna luistaa kuormalla siksi kiekkamittari käyttäytyy noin.
Onko muuten minkä kokoinen laturi? jos 70A niin pitäisi olla jo kaksi hihnaa jotta ei hihna syö hihnapyörää siitä laturilta
yllättävänkin lyhyessä ajassa, tullut meinaan useampi vaihdettua.
-
laturi on ihan uusi, ainoa ero vanhaan on hihnapyörän halkaisija , vanha 80mm-> uusi 95mm....laturin hinnalla olis saanu ämpärillisen hihnoja, jos se nyt on siitä hihnasta, mutta ei se ihan tärviölle menny se reissu kun löysin viinakaupasta viskipullon mukaan..
Jos on joku IKH- tai muu halpa tarvikelaturi, ne on vain näköiskappaleita, niillä saa vain lisää harmia, niissä ei toimi kiekkamittarit, eikä muukaan.
Nimim. kokemusta on >:(
-
laturi on ihan uusi, ainoa ero vanhaan on hihnapyörän halkaisija , vanha 80mm-> uusi 95mm....laturin hinnalla olis saanu ämpärillisen hihnoja, jos se nyt on siitä hihnasta, mutta ei se ihan tärviölle menny se reissu kun löysin viinakaupasta viskipullon mukaan..
Jos on joku IKH- tai muu halpa tarvikelaturi, ne on vain näköiskappaleita, niillä saa vain lisää harmia, niissä ei toimi kiekkamittarit, eikä muukaan.
Nimim. kokemusta on >:(
Halvat oudonmerkkiset hihnat myös vain näköistuotteita. Myöskin nimimerkillä Kokemusta on.
-
Edellinen laturi oli Iskra, tämä uusi on Letrika ja se tuli Agco:n laatikossa..niin kumman hihnapyörä on oikeen kokonen. Molemmat on 65A ja yhdellä hihnalla tämä mun kone.
Maanantaina hihnan vaihto ja hihnapyörien puhdistus..pitää tehdä pakolliset hommat näkösän aikaan
-
joop. periaatteessa hihna silloin luistaa, jos kierrokset romahtaa kuormittaessa. hihna saa olla näennäisesti kireälläkin, mutta jos se pohjaa, niin eihän se pidä. melkeinpä vaihtaisin pylpyrän siitä entisestä laturista.
-
eikös normaalissa moottorissa kuule kuinka hihna käyttäytyy kun kierroksia lisää? ainakin itellä fiudessa kuulee jos hihna luistaa tai hankaa pohjaan... mutta siinä moottori käykin sivistyneesti nätisti, ronkuttamatta! ;)
-
Kone käymään-> kaikki valot päälle-> sit sinne laturin viereen ja repäisee johdon irti niin kuulee kyl jos kuormitus vaikutti hihnan luistoon.
Tosin tää on arvaus, kun meillä ei ole misään koneissa tuollaisia ongelmia ;D
-
Edellinen laturi oli Iskra, tämä uusi on Letrika ja se tuli Agco:n laatikossa..niin kumman hihnapyörä on oikeen kokonen. Molemmat on 65A ja yhdellä hihnalla tämä mun kone.
Maanantaina hihnan vaihto ja hihnapyörien puhdistus..pitää tehdä pakolliset hommat näkösän aikaan
Varmaan siinä vanhassa on oikean kokoinen hihnapyörä jos se sillä toimi oikein. ;D
Saattaa olla että mootorissa on jossain vaiheessa muidenkin hihnapyörien kokoja muutettu sen takia että on saatu toisaen kokoset hihnapyörät halvemmalla moottoriin.
-
Varmaan siinä vanhassa on oikean kokoinen hihnapyörä jos se sillä toimi oikein. ;D
Saattaa olla että mootorissa on jossain vaiheessa muidenkin hihnapyörien kokoja muutettu sen takia että on saatu toisaen kokoset hihnapyörät halvemmalla moottoriin.
Samaa mieltä. Eiköhän alkuperäinen ole se oikean kokoinen. Suuremmalla hihnapyörällä hihna kait pitää paremmin kun se pidemmältä matkalla kiinni pyörässä eikä hihnan tarvitse taipua ihan niin jyrkälle mutkalle. Sekin on voinut olla syynä.
Jos minä oikein laskukaavoja muistelin, niin 95 mm hihnapyörän kehä on lähes 20% pidempi kuin 80 mm pyörän. Jos laturin kierronnopeus (ja kierroslukumittarin näyttämä) putoaa myös tuon verran, niin kyllä sillä aika paljon merkitystä on. Kun täällä on vissiin minua paljon paremmin hihna/ketjuvetoisten nopeuksien ja kierronopeuksien laskentaa hallitsevia, niin onko tuo edes sinnepäin... ::) Jospa vaikka oppisi täältä jotain hyödyllistä.
-
Varmaan siinä vanhassa on oikean kokoinen hihnapyörä jos se sillä toimi oikein. ;D
Saattaa olla että mootorissa on jossain vaiheessa muidenkin hihnapyörien kokoja muutettu sen takia että on saatu toisaen kokoset hihnapyörät halvemmalla moottoriin.
Samaa mieltä. Eiköhän alkuperäinen ole se oikean kokoinen. Suuremmalla hihnapyörällä hihna kait pitää paremmin kun se pidemmältä matkalla kiinni pyörässä eikä hihnan tarvitse taipua ihan niin jyrkälle mutkalle. Sekin on voinut olla syynä.
Jos minä oikein laskukaavoja muistelin, niin 95 mm hihnapyörän kehä on lähes 20% pidempi kuin 80 mm pyörän. Jos laturin kierronnopeus (ja kierroslukumittarin näyttämä) putoaa myös tuon verran, niin kyllä sillä aika paljon merkitystä on. Kun täällä on vissiin minua paljon paremmin hihna/ketjuvetoisten nopeuksien ja kierronopeuksien laskentaa hallitsevia, niin onko tuo edes sinnepäin... ::) Jospa vaikka oppisi täältä jotain hyödyllistä.
Periaateessa tuo voi olla myös syy että saadaan pitoa hihnalle enemmän kun suurennetsaan hihnapyörää. Silloin vetävää pyörää pitää myös suurentaa. Eli sielläkin tulee se sama hyöty.
-
Varmaan siinä vanhassa on oikean kokoinen hihnapyörä jos se sillä toimi oikein. ;D
Saattaa olla että mootorissa on jossain vaiheessa muidenkin hihnapyörien kokoja muutettu sen takia että on saatu toisaen kokoset hihnapyörät halvemmalla moottoriin.
Samaa mieltä. Eiköhän alkuperäinen ole se oikean kokoinen. Suuremmalla hihnapyörällä hihna kait pitää paremmin kun se pidemmältä matkalla kiinni pyörässä eikä hihnan tarvitse taipua ihan niin jyrkälle mutkalle. Sekin on voinut olla syynä.
Jos minä oikein laskukaavoja muistelin, niin 95 mm hihnapyörän kehä on lähes 20% pidempi kuin 80 mm pyörän. Jos laturin kierronnopeus (ja kierroslukumittarin näyttämä) putoaa myös tuon verran, niin kyllä sillä aika paljon merkitystä on. Kun täällä on vissiin minua paljon paremmin hihna/ketjuvetoisten nopeuksien ja kierronopeuksien laskentaa hallitsevia, niin onko tuo edes sinnepäin... ::) Jospa vaikka oppisi täältä jotain hyödyllistä.
Oliskohan varvikellossa mahdollisesti säätö, muuta merkitystähän sillä ei oikein ole? Meinaan jos se on ns. orginelli osa ::)
-
Varmaan siinä vanhassa on oikean kokoinen hihnapyörä jos se sillä toimi oikein. ;D
Saattaa olla että mootorissa on jossain vaiheessa muidenkin hihnapyörien kokoja muutettu sen takia että on saatu toisaen kokoset hihnapyörät halvemmalla moottoriin.
Samaa mieltä. Eiköhän alkuperäinen ole se oikean kokoinen. Suuremmalla hihnapyörällä hihna kait pitää paremmin kun se pidemmältä matkalla kiinni pyörässä eikä hihnan tarvitse taipua ihan niin jyrkälle mutkalle. Sekin on voinut olla syynä.
Jos minä oikein laskukaavoja muistelin, niin 95 mm hihnapyörän kehä on lähes 20% pidempi kuin 80 mm pyörän. Jos laturin kierronnopeus (ja kierroslukumittarin näyttämä) putoaa myös tuon verran, niin kyllä sillä aika paljon merkitystä on. Kun täällä on vissiin minua paljon paremmin hihna/ketjuvetoisten nopeuksien ja kierronopeuksien laskentaa hallitsevia, niin onko tuo edes sinnepäin... ::) Jospa vaikka oppisi täältä jotain hyödyllistä.
Oliskohan varvikellossa mahdollisesti säätö, muuta merkitystähän sillä ei oikein ole? Meinaan jos se on ns. orginelli osa ::)
Toinen lukee remmipyörän päästä kieroksia ja toinen säättää mittaria?
-
Kone käymään-> kaikki valot päälle-> sit sinne laturin viereen ja repäisee johdon irti niin kuulee kyl jos kuormitus vaikutti hihnan luistoon.
Tosin tää on arvaus, kun meillä ei ole misään koneissa tuollaisia ongelmia ;D
Tuolla johdon irroituksella lennossa ongelma saattaa ratketa. Nimittäin laturi voipi ottaa siitä niin kipeää että hajoaa. Säädin vetää herneen nenään.
Eli älkää nykikö laturin johtoja irti käydessä... myöskään päävirtakytkimen avaaminen käydessä ei ole fiksu idea. Siinä saattaa sitten hajota muutakin, mikäli kone on sen verran moderni että siinä on elektroniikkaa muuallakin kuin radiossa.
-
Kone käymään-> kaikki valot päälle-> sit sinne laturin viereen ja repäisee johdon irti niin kuulee kyl jos kuormitus vaikutti hihnan luistoon.
Tosin tää on arvaus, kun meillä ei ole misään koneissa tuollaisia ongelmia ;D
Tuolla johdon irroituksella lennossa ongelma saattaa ratketa. Nimittäin laturi voipi ottaa siitä niin kipeää että hajoaa. Säädin vetää herneen nenään.
Eli älkää nykikö laturin johtoja irti käydessä... myöskään päävirtakytkimen avaaminen käydessä ei ole fiksu idea. Siinä saattaa sitten hajota muutakin, mikäli kone on sen verran moderni että siinä on elektroniikkaa muuallakin kuin radiossa.
Siks tää olikin arvaus
-
hihnan kiristyksellähä se pitäs hoetuo, aenaski meikän valametissa on samallaeset oereet sillä kavonnu. Taekka sitte uus hihna
-
Mulla oli aikoinaan samaa ongelmaa Casessa. Vika tosin vaivasi vain sateella ja lumipyryssä / lingon edessä ollessa. Vika korjaantui traktoria vaihtamalla ;D
-
Edellinen laturi oli Iskra, tämä uusi on Letrika ja se tuli Agco:n laatikossa..niin kumman hihnapyörä on oikeen kokonen. Molemmat on 65A ja yhdellä hihnalla tämä mun kone.
Maanantaina hihnan vaihto ja hihnapyörien puhdistus..pitää tehdä pakolliset hommat näkösän aikaan
Eikö Iskra ja Letrika ole vähän niinkuin sama asia?
-
Itse mittasin Valmet 900 latausta kun merkkivalo paloi himmeänä. Kyseessä 65A laturi, 55A sieltä tuli ulos kun kaikki kuluttajat oli päällä, eli varaa jäi vielä. Merkkivalon himmeys ei siis haitannut. Mutta sinuna mittaisin jännitteen lisäksi paljonko sieltä tulee virtaa ulos amppeereina. Ja tosiaan kuluttajat päällä mitatessa.