Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Vasikan takajalan nivelet väärässä asennossa, suoristaminen?  (Luettu 6864 kertaa)

navettapiika

  • Vieras
Mun mielestä katkenneen jalan lastoittaminen eläimellä lähentelee rääkkäystä, tai sitten mä olen vaan laiska ja annan pulttia.
Väiteltiin tästä taannoin eläinlääkärin kanssa ja jos on kipu hoidettu, lastoitus todella hyvä, että vasikka pystyy liikkumaan.  Asia on  kunnossa, mutta jos vasikka kärsii on eläin lopetettava. Kärsimiseksi katsotaan, jos vasikka ei liiku, eikä syö. ::)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Mun mielestä katkenneen jalan lastoittaminen eläimellä lähentelee rääkkäystä, tai sitten mä olen vaan laiska ja annan pulttia.
Ei kyseessä ole nyt katkennut jalka vaan vinoon taipunut nivel..
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Dr.Who

  • Vieras
Mun mielestä katkenneen jalan lastoittaminen eläimellä lähentelee rääkkäystä, tai sitten mä olen vaan laiska ja annan pulttia.
Näinhän se on,turhaa kärsimystä.Samaa toivottelen sinullekin hoidoksi jos takajalka menee hiukan poikki,miksi siihen turhaan hoitopäiviä uhrataan yhteiskunnan varoilla.pulttia vaan ja puulaatikkoon.

ruusunpuna

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 358
  • Paikalla
Koukkujalat?Ell Terramyciä tai vastaavaa tetracykliiniä antibioottia,ei tiedetä minkä takia jalat oikeaa tuolla,mutta pitäisi auttaa kumminkin.

http://www.ivis.org/proceedings/aaep/2000/117.pdf?q=deform
Antti Heikkilä

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Koukkujalat?Ell Terramyciä tai vastaavaa tetracykliiniä antibioottia,ei tiedetä minkä takia jalat oikeaa tuolla,mutta pitäisi auttaa kumminkin.

http://www.ivis.org/proceedings/aaep/2000/117.pdf?q=deform

Joo!!!!

Hyvää matskua!!
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Näinhän se on,turhaa kärsimystä.Samaa toivottelen sinullekin hoidoksi jos takajalka menee hiukan poikki,miksi siihen turhaan hoitopäiviä uhrataan yhteiskunnan varoilla.pulttia vaan ja puulaatikkoon.
kiitos, palaute oli juuri odottamani kaltaista. Itse ajattelen asioista hieman eri tavalla, esimerkiksi jos tielle hyppää puskasta jänis ja lapsi, enkä pysty pysähtymään, niin kyllä mä kurvaan sen jäniksen suuntaan. Vasikkaa tietysti täytyy ja joskus jopa kannattaakin hoitaa, mutta lähes aina jonkin kokonaan katkenneen jalan hoito on turhaa, tuskin kestää isona sonnina ja joku poloinen sonnin kasvattaja saa tikittävän aikapommin, sama juttu kun joku kertoi eläinlääkärin käyneen useita kertoja jotain vasikkaa hoitamassa  :o Jotkut taipuneet nivelet tietty eri juttu.
Lähes aina pultti on armeliain sekä vasikalle, että isännän lompakolle  :(

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Se on toi tetrasykliini toimiva silloin kun jänteet ovat ikään kuin kutistuneet ja jalka ei sen takia oikene kunnolla. Mä jotenkin ymmärsin tuosta aloittajan jutusta, että takajalkoihin olisi tullut joku vaurio vetoavun takia.

Vaikea sanoa, millaista kipua lastoitetut vasikat tuntevat, kun nauta saaliseläimenä pyrkii sen kipunsa piilottamaan. Viime kesänä joutui tuota lastoitushommaa harjoittelemaan useampaankin vasikkaan. Huonoa tuuria vaan sattui kasautumaan. Unten mailla oleva vasikka on helpompi lastoittaa ja tuloskin on parempi. Kipulääke lisäksi. Tarvii tietysti tilata tohtori käymään.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Just eilen kattelin amerikkalaista ohjelmaa eläinpelastustouhuista ja siinä karhu oli katkaissut etujalkansa. Karhulle ei laitettu lastaa ja se kuskattiin johonkin luonnonpuistoon rehevään marjapuskaan. Tämä ei ollut oleellista vaan se mitä lääkäri sanoi.
Lääkärin mukaan villieläin lähes aina tuhoaa itsensä jonkin ulkoisen apuvälineen takia  :(

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Näinhän se on,turhaa kärsimystä.Samaa toivottelen sinullekin hoidoksi jos takajalka menee hiukan poikki,miksi siihen turhaan hoitopäiviä uhrataan yhteiskunnan varoilla.pulttia vaan ja puulaatikkoon.
kiitos, palaute oli juuri odottamani kaltaista. Itse ajattelen asioista hieman eri tavalla, esimerkiksi jos tielle hyppää puskasta jänis ja lapsi, enkä pysty pysähtymään, niin kyllä mä kurvaan sen jäniksen suuntaan. Vasikkaa tietysti täytyy ja joskus jopa kannattaakin hoitaa, mutta lähes aina jonkin kokonaan katkenneen jalan hoito on turhaa, tuskin kestää isona sonnina ja joku poloinen sonnin kasvattaja saa tikittävän aikapommin, sama juttu kun joku kertoi eläinlääkärin käyneen useita kertoja jotain vasikkaa hoitamassa  :o Jotkut taipuneet nivelet tietty eri juttu.
Lähes aina pultti on armeliain sekä vasikalle, että isännän lompakolle  :(

Tänään juttelin tutun loppukasvattajan kanssa noista "lastajaloista", että mitenkä ne on yleensä loppukasvatuksessa menneet. Laitan kaverille lappuun merkinnän, jos jotain vastaavaa on vasikalle tehty niin osaa sitten seurata ja ajoissa laittaa teuraaksi. Tää kaveri oli itsekin lastoittanut vasikan jalan ja oli vielä jäänyt hiukan vinoon, mutta loppuun asti oli kestänyt. Eli pienellä otoskoolla ei ole saatu tieteellistä näyttöä, etteikö lastoitettu jalka kestäisi. Mutta tämän johtopäätöksen voi sen takia jättää omaan arvoonsa.  ;)

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Näinhän se on,turhaa kärsimystä.Samaa toivottelen sinullekin hoidoksi jos takajalka menee hiukan poikki,miksi siihen turhaan hoitopäiviä uhrataan yhteiskunnan varoilla.pulttia vaan ja puulaatikkoon.
kiitos, palaute oli juuri odottamani kaltaista. Itse ajattelen asioista hieman eri tavalla, esimerkiksi jos tielle hyppää puskasta jänis ja lapsi, enkä pysty pysähtymään, niin kyllä mä kurvaan sen jäniksen suuntaan. Vasikkaa tietysti täytyy ja joskus jopa kannattaakin hoitaa, mutta lähes aina jonkin kokonaan katkenneen jalan hoito on turhaa, tuskin kestää isona sonnina ja joku poloinen sonnin kasvattaja saa tikittävän aikapommin, sama juttu kun joku kertoi eläinlääkärin käyneen useita kertoja jotain vasikkaa hoitamassa  :o Jotkut taipuneet nivelet tietty eri juttu.
Lähes aina pultti on armeliain sekä vasikalle, että isännän lompakolle  :(

Tänään juttelin tutun loppukasvattajan kanssa noista "lastajaloista", että mitenkä ne on yleensä loppukasvatuksessa menneet. Laitan kaverille lappuun merkinnän, jos jotain vastaavaa on vasikalle tehty niin osaa sitten seurata ja ajoissa laittaa teuraaksi. Tää kaveri oli itsekin lastoittanut vasikan jalan ja oli vielä jäänyt hiukan vinoon, mutta loppuun asti oli kestänyt. Eli pienellä otoskoolla ei ole saatu tieteellistä näyttöä, etteikö lastoitettu jalka kestäisi. Mutta tämän johtopäätöksen voi sen takia jättää omaan arvoonsa.  ;)

Kiinnostavaa on myös se, että hylätäänkö jalka teurastuksessa vai kelpaako puujalka siinä missä tavallinenkin  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Dr.Who

  • Vieras
Näinhän se on,turhaa kärsimystä.Samaa toivottelen sinullekin hoidoksi jos takajalka menee hiukan poikki,miksi siihen turhaan hoitopäiviä uhrataan yhteiskunnan varoilla.pulttia vaan ja puulaatikkoon.
kiitos, palaute oli juuri odottamani kaltaista. Itse ajattelen asioista hieman eri tavalla, esimerkiksi jos tielle hyppää puskasta jänis ja lapsi, enkä pysty pysähtymään, niin kyllä mä kurvaan sen jäniksen suuntaan. Vasikkaa tietysti täytyy ja joskus jopa kannattaakin hoitaa, mutta lähes aina jonkin kokonaan katkenneen jalan hoito on turhaa, tuskin kestää isona sonnina ja joku poloinen sonnin kasvattaja saa tikittävän aikapommin, sama juttu kun joku kertoi eläinlääkärin käyneen useita kertoja jotain vasikkaa hoitamassa  :o Jotkut taipuneet nivelet tietty eri juttu.
Lähes aina pultti on armeliain sekä vasikalle, että isännän lompakolle  :(
Mistä saatanasta sää keksit että nyt oli kysymys katkenneesta jalasta.Alkukysymys oli vuohisen oikaiseminen lastalla tai vastaavalla.Lue ensin ja ala sitten kirjoittelemaan omista luontoelokuvakokemuksistasi.

wolfheartscry

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2216
Muistinkin sen, mitä tilannetta koitin hakea omasta karjasta. Toissa syksynä syntyi vasikka takaperin ja oli melko tiukassa, joten jouduttiin vetämään kahden ihmisen voimin. Vasikan takajaloista meni kinnernivelistä ilmeisesti jokin hiukan epäkuntoon, kun vasikan noustessa seisomaan takajalat plopsahteli kintereestä "yli" eli jalka meni suoraksi. Eläinlääkärikään ei osannut oikein sanoa, mitä tehdä, mutta jalat korjaantu ajan kanssa ja hieho on vielä karjassa ja tarkoitus astuttaa nyt kevätpoikivaksi.

Eli ei ollut mitään tekemistä lastoitusten tai vuohisten kanssa. Sama pää kesät talvet, niin teke tuo miesmuisti hieman kepposia. Pitäis vaan kirjailla tarkempaan ylös noita juttuja. Vai pitäisiköhän ehdottaa eviralle jokin sanktioitava "miesmuistikirjausvelvoite".   :P

mah

  • Vieras
Muistinkin sen, mitä tilannetta koitin hakea omasta karjasta. Toissa syksynä syntyi vasikka takaperin ja oli melko tiukassa, joten jouduttiin vetämään kahden ihmisen voimin. Vasikan takajaloista meni kinnernivelistä ilmeisesti jokin hiukan epäkuntoon, kun vasikan noustessa seisomaan takajalat plopsahteli kintereestä "yli" eli jalka meni suoraksi. Eläinlääkärikään ei osannut oikein sanoa, mitä tehdä, mutta jalat korjaantu ajan kanssa ja hieho on vielä karjassa ja tarkoitus astuttaa nyt kevätpoikivaksi.

Eli ei ollut mitään tekemistä lastoitusten tai vuohisten kanssa. Sama pää kesät talvet, niin teke tuo miesmuisti hieman kepposia. Pitäis vaan kirjailla tarkempaan ylös noita juttuja. Vai pitäisiköhän ehdottaa eviralle jokin sanktioitava "miesmuistikirjausvelvoite".   :P

Melko varmasti on tapahtunut rike, jos tuo asia on todellakin ollut vain miesmuistiin kirjattuna. Pitäisi löytyä nasevasta, siemennyskortista, navettapäivyristä, erilaisista mapeista kolmena kappaleena (joiden tarkoitusta en muista), facebookista sekä Paavo Väyrysen muistelmista tuo tieto. :-X

Xiranda

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 131
  Mulla oli tuollainen. Ell neuvoi laittanaan sen riippumaan silleen että jalat just ja just ottavat maahan, tehtiin kangassäkistä sellanen riippumatto mahan alle ja roikkumaan, oikenivat kyllä ajan myötä..

Tämä ei meidän emojen pihattohallissa oikein toimi  ::)

Muistinkin sen, mitä tilannetta koitin hakea omasta karjasta. Toissa syksynä syntyi vasikka takaperin ja oli melko tiukassa, joten jouduttiin vetämään kahden ihmisen voimin. Vasikan takajaloista meni kinnernivelistä ilmeisesti jokin hiukan epäkuntoon, kun vasikan noustessa seisomaan takajalat plopsahteli kintereestä "yli" eli jalka meni suoraksi. Eläinlääkärikään ei osannut oikein sanoa, mitä tehdä, mutta jalat korjaantu ajan kanssa ja hieho on vielä karjassa ja tarkoitus astuttaa nyt kevätpoikivaksi.

Eli ei ollut mitään tekemistä lastoitusten tai vuohisten kanssa. Sama pää kesät talvet, niin teke tuo miesmuisti hieman kepposia. Pitäis vaan kirjailla tarkempaan ylös noita juttuja. Vai pitäisiköhän ehdottaa eviralle jokin sanktioitava "miesmuistikirjausvelvoite".   :P

Siis just tuollain sillä meidänkin vasikalla on nuo kinnernivelet! Vuohisnivelten kohdalle tosiaan laitettiin nuo lastat ensin kun näytti ne olevan se ongelma, mutta hyvin pian huomattiin, että kinnernivel ojentuu ihan yli kummallisesti! Ja se ehkä suurempi ongelma. On noussut nyt itse seisomaan ja kävelee hieman horjuvin askelin ja pääsääntöisesti sorkat nyt on oikein päin seistessä. Oli ehkä käynyt itsekin tissillä, koska kuono oli kostea. Annettiin kuitenkin pullosta, joi kyllä ja meni sitten itsekin tissille vielä heti perään. Seisoi eilen pääosin siten että vuohisnivelet oli oikein päin (toisesta jalasta otettiin pahvilasta pois kun tuntui että siitä on vaan ehkä enemmän haittaa kuin hyötyä ja toiseen jätettiin toissapäivänä laitettu putkenpätkä) mutta seistessä jättää jotenkin jalat liian taakse ja kinnernivel lenksahtaa eteen. Mutta ihana kuulla, että tuollaisestakin voi tulla ihan elävä elukka! Ei kyllä mitään tukea keksitty mikä pitäisi ne kinnernivelet ojennuksessa  :-[

Kipua ei tietenkään eläimelle soisi tulevan sen elinaikana. Kyllä vituttaa kaiken maailman koira- ja hevosharrastajat, jotka vaivaisi vanhoja elukoita pitää vielä hengissä vaikka näkee, että on vaikea liikkua tms. kun on se niin mamman mussukka ettei raski laittaa pois!  >:( Jos isäntä olisi halunnut vasikan lopettaa heti alkuunsa, olisin kyllä ymmärtänyt. Mutta nyt päätettiin kokeilla tuleeko jalat kuntoon. Totta kai vasikka säälittää kun on niin reppanan näkönen, mutta muuten virkeä ja ihan kuin ilohyppyjäkin olisi huterilla jaloillaan koittanut tehdä maitoa juotuaan  ::) Toivotaan parasta, mutta totta kai lopetus edessä jos näyttää ettei jalat ala oikenemaan asianmukaisiksi. Sonni on ja kenties itselle lihoiksi? Ettei tarvi kerätä sitä tonnin massaa niille jaloille.

Ja en tiedä onko jalkoihin tullut jotain vetäessä vai oliko jo valmiina. Alaviistoon toki oli suunta kuten pitääkin.

Paalinpyörittäjä

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6908
Näinhän se on,turhaa kärsimystä.Samaa toivottelen sinullekin hoidoksi jos takajalka menee hiukan poikki,miksi siihen turhaan hoitopäiviä uhrataan yhteiskunnan varoilla.pulttia vaan ja puulaatikkoon.
kiitos, palaute oli juuri odottamani kaltaista. Itse ajattelen asioista hieman eri tavalla, esimerkiksi jos tielle hyppää puskasta jänis ja lapsi, enkä pysty pysähtymään, niin kyllä mä kurvaan sen jäniksen suuntaan. Vasikkaa tietysti täytyy ja joskus jopa kannattaakin hoitaa, mutta lähes aina jonkin kokonaan katkenneen jalan hoito on turhaa, tuskin kestää isona sonnina ja joku poloinen sonnin kasvattaja saa tikittävän aikapommin, sama juttu kun joku kertoi eläinlääkärin käyneen useita kertoja jotain vasikkaa hoitamassa  :o Jotkut taipuneet nivelet tietty eri juttu.
Lähes aina pultti on armeliain sekä vasikalle, että isännän lompakolle  :(
Mistä saatanasta sää keksit että nyt oli kysymys katkenneesta jalasta.Alkukysymys oli vuohisen oikaiseminen lastalla tai vastaavalla.Lue ensin ja ala sitten kirjoittelemaan omista luontoelokuvakokemuksistasi.
No totanoin, en ehkä osaa lukea, sori  ;D

Juu täytyy vielä lisätä, että hiukan poikki ei kait ole kokonaan katkennut?

Viimeksi muokattu: 31.03.16 - klo:01:37 kirjoittanut Paalinpyörittäjä