Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - ferrer

280l/min pumppu taitaa olla mulla, mikäli muistan oikeen, ja jouset on kulutustavaraa. Heikkoja ovat, pienemmässä ja isommassa mallissa vahvemmat jouset. Alle 10 000ha ajettu ja tänä keväänä huomannut outoa tärinää vai onko lie luulotautia...

Samoin painemittari näyttää todella alhaisia lukemia mutta litroja menee mittarin mukaan oikea määrä hehtaarille. Tehnyt tätä päivän eka ruutallisella jonkun kerran, virtausmittarin jumittamisen olettaisi toimivan toisinpäin? Painemittarissa jotain häikkää? Kuuluisia vikoja joita ei varmasti saa päälle jos huoltoukko tulisi käymään...

Suuttimet kuluneet, tai vuotaa jostain, tripletti huonosti tms. Mittari vai paineanturi?

Tehnyt tuota jonkun kerran, päisteessä lähtiessä paineet putoaa mittarin mukaan 1.5bar tms. lukemiin ja litroja menee mittarin mukaan oikea määrä. Silmämääräisesti menee vähän? Eli virtausmittari heittää, mutta miksi noin. Ellei mittarin hyrrä pyöri normaalisti, pitäisi automaatin nostaa painetta että litroja menee riittävästi. Käsiajolla nostanut painetta reippaasti että menee silmämääräisesti oikeaa määrää, niin yhtäkkiä painemittari ja litramittari onkin näyttääkin ihan loogisia lukuja.

Mulla jättää joskus satunnaisesti bypass-venttiilin auki, silloin on vaikeuksia nostaa painetta tarpeeksi. Todennäköisesti mikrokytkinvika niinkuin yleensä noissa vanhemmissa Aragin venttiileissä on. Onko paluuputkessa virtausmittari, silloin automatiikan pitäisi ainakin yrittää nostaa painetta?
Tätä selvästikin turha jatkaa mutta

Pieni vinkki absoluuttisesta paikkatiedosta: jos kiven ja traktorin absoluuttinen paikka tiedetään niin tiedetään myös niiden suhteellinen sijainti toisiinsa nähden.
joo on turha jatkaa... sateliiteista saatava absoluuttinen paikkatieto kertoo kyllä traktorin paikan tarkasti, mutta ei estä sitä törmäämästä kiveen ellei sen kiven paikkaa siihen järjestelmään syötetä jotenkin muuten. Hyöty on siis marginaalinen niin kauan, kuin siellä pitää ajotaitoisen kuskin istua mukana. Googlen autoihin tulee ilmeisesti laserkeilain, joka muodostaa 3D-kuvan ympäristöstä... ei siis tarvita näitä keppejä :) Volvon rekoista ensimmäistä ajaa ammattikuljettaja, loput tulee jonossa perässä ilman ihmiskuskia. Tämä on toivottavasti suuntaus ja kaupallisesti kilpailukykyiset systeemit tulee tuon teknologian kautta, sateliitit säilyy ehdottomasti mukana, tavoitteena on täysin automatisoidut työvaiheet.

Jo -70 luvulla ammuttiin olkapäältä ohjuksia, joilla ei ollut mitään tietoa lentokoneen sijainnista, ei omasta sijainnista, ei maalin nopeudesta tai lentosuunnasta, silti ohjus oikaisi suorinta reittiä törmäyspisteeseen, eikä kone pystynyt sitä väistämään.... jos sama olisi toteutettu lisättynä paikkatiedoilla, tuskin olisi mahtunut junavaunuun :)

Jos ja kun absoluuttinen paikkatieto on mahdollista saada, sitä kyllä kannattaa käyttää. Se, että vaikkapa Trimble tahtoo tuollaisesta järjestelmästä 20 k€, ei kerro teknologian kalleudesta vaan noiden isojen toimijoiden bisnesmallista. Hinnoittelu tulee kyllä ennen pitkää muuttumaan. Jos taas täysin autonomista ajamista ajatellaan, lidarit sun muut varmistukset tarvitaan joka tapauksessa peltokäytössäkin, mutta pelkästään niillä ei tee mitään.

Mutta tosiaan, jos uskoo että ilman satelliitteja homma olisi edullisemmin ja järkevämmin toteutettavissa, siitä vaan kehittämään. Ei ole varmaan tungosta siinä bisneksessä.
Tuolta http://agopengps.gh-ortner.com/doku.php löytyy tarkempaa tietoa ja pari kuvaa referenssilaitteistosta. Aika suoraviivainen rakentaa jos tyytyy noihin perusosiin. Jos haluaa parempaa laatua saa kyllä varautua soveltamaan niin raudan kuin softankin osalta. Kaikkineen osiin saa varmaan tonnin tuhlattua. Lisäksi tarvitsee Windows-tabletin, läppärikin käy mutta on aika hankala hytissä.

Jos vaan kieli taittuu niin tuolta foorumilta http://www.thecombineforum.com/forums/31-technology/ löytyy kyllä ohjetta ja apua kaikkiin ongelmiin.

Mulla on ratinpyörittäjä nyt käytössä mutta varmaan muutan jossain vaiheessa hydrauliseksi jos homma muuten pelittää, ei ole kovin vaikeaa ja ohjeita ja sopivia komponentteja löytyy tuolta linkkaamaltani sivulta. Tietenkin tällaisia värkätessä on tärkeää muistaa että kaikki osat eivät ole kovin rajuun käyttöön tarkoitettuja, eikä mitään varsinaista testausta ole tehty. Eli asenteena että voi hajota tai kurvata ojaan koska tahansa, vain omaan käyttöön ja omalla vastuulla.

AgOpen wikissä olen käynyt mutta sieltä en löydä yhtään ainoata hydrauliikkakaaviota, vain muutaman kuvan ohjausventtiileistä. Sähköpuoli on siellä kunnossa mutta hain oppimateriaalia sille hydrauliikalle (mistä edes tunnistaa open/closed centre vaihtoehdot saatikka merkkikohtaiset letkutukset).

TheCombineForum hylki jo vuosia sitten sähköpostiosoitettani tai jostain muusta syystä ei hyväksynyt rekisteröintiäni. Pitää ehkä taas selvittää asiaa. Kirjautumattakin saa sisällöstä käsityksen, yhtään vanhan Valtran hydrauliikkaohjetta en kyllä löytänyt.  :)
No joo, ei tosiaan löydy hydrauliikkakaavioita, vain muutama pointteri soveltuviin venttiileihin ja sähkökytkentöihin. Keskusteluista saattaa löytyä tarkempaa tietoa. Olen myös jostain netin syövereistä joskus löytänyt ihan kaupallisten systeemien asennusohjeita kuvineen, niistäkin voisi saada osviittaa. Merkin ja mallin perusteella varmasti täälläkin joku tietäjä osaa sanoa minkä tyypin hydrauliikka koneessasi on.

Mulla on kyllä oma hatara käsitys miten tuon toteuttaisin, mutta en ryhdy neuvomaan kun en ole kummoinen hydrauliikkatuntija... Ehkä ensi talvena tulee harjoiteltua :).
Antennit on Tallysmanin TW3710, muistaakseni n. 65€/kpl. Sovittamiseen tarvii jonkin verran kaapeleita ja adaptereita, niitä saa Kiinasta halvalla. Tukiasema on kotona wifin kautta kiinni perusroutterissa, josta lähettää korjausdatan rtk2go.comiin. Traktorin päässä käytän tällä hetkellä puhelimen hotspottia datan siirtoon. Pula-ajan systeemi, mutta ihmeesti toimii.

Opastin/automaattiohjausrauta on itse sekalaisista hobbyosista rakennettu, pyörii Windows-tabletissa. Softana AgOpenGPS, joka on ilmainen ja avoin, kovasti kehittyvä ja nyt jo aivan pätevä softa. Jos vähääkään kiinnostaa, kannattaa käydä vilkaisemassa Combine Forumilla tai vaikka BrianTee'n Youtube-videoita.

Kuulostaa aika vakavalta harrastukselta. Kerrotko lisää automaattiohjausraudasta? Tehdastekoisiin tottuneena erilaiset ratinpyörittäjät ei oikein innosta mutta hydrauliikasta kun en mitään ymmärrä niin pitäisi löytää aloittelijatason rakenteluohjeita.

Tuolta http://agopengps.gh-ortner.com/doku.php löytyy tarkempaa tietoa ja pari kuvaa referenssilaitteistosta. Aika suoraviivainen rakentaa jos tyytyy noihin perusosiin. Jos haluaa parempaa laatua saa kyllä varautua soveltamaan niin raudan kuin softankin osalta. Kaikkineen osiin saa varmaan tonnin tuhlattua. Lisäksi tarvitsee Windows-tabletin, läppärikin käy mutta on aika hankala hytissä.

Jos vaan kieli taittuu niin tuolta foorumilta http://www.thecombineforum.com/forums/31-technology/ löytyy kyllä ohjetta ja apua kaikkiin ongelmiin.

Mulla on ratinpyörittäjä nyt käytössä mutta varmaan muutan jossain vaiheessa hydrauliseksi jos homma muuten pelittää, ei ole kovin vaikeaa ja ohjeita ja sopivia komponentteja löytyy tuolta linkkaamaltani sivulta. Tietenkin tällaisia värkätessä on tärkeää muistaa että kaikki osat eivät ole kovin rajuun käyttöön tarkoitettuja, eikä mitään varsinaista testausta ole tehty. Eli asenteena että voi hajota tai kurvata ojaan koska tahansa, vain omaan käyttöön ja omalla vastuulla.


Jos RTK kiinnostaa ja löytyy Pelle Pelottoman vikaa, alkuun pääsee kyllä halvallakin. Itse rakensin systeemin näistä https://docs.emlid.com/reach/. Koko setti vähän vakiota paremmilla antenneilla n. 600€. Toki tuo on pelkästään L1, mikä näkyy lähinnä hitautena käynnistyksen yhteydessä, tarkkuudessa ei varsinaisesti ole eroa.

Mulla kyse on kyllä enemmän harrastuksesta, jos elinkeino olisi oikeasti kiinni tuosta senttitarkkuudesta niin itsekin pitäytyisin varmasti kaupallisissa vehkeissä.

30 kilometrissä RTK-fixin saaminen aika mahdotonta pelkällä L1:llä. Varmaan kymmeneen kilometriin ihan toimiva laite avoimeen maastoon. u-bloxilla tukiasema/rover pari vähän päälle 300 Euroa mutta niilläkin kahden taajuuden vastaanotin vasta tulossa eikä hintatasosta tietoa. Kyllä näitä emlidejä ja muita kannattaisi suosia ammattikäytössäkin jos vaikka merkkituotteet joutuisivat vastaamaan hintakilpailuun.

Juu, mulla on melkeinpä kaikki lohkot 2 km säteellä joten omalla kohdalla toimiva ratkaisu. Kerran olen käyttänyt n. 10 km päässä, silloinkin toimi moitteetta mutta tosiaan pitkillä etäisyyksillä ongelmia varmasti tulee. Uskoisin että halvat L1/L2-RTK-kitit ovat parin vuoden päässä, tällä hetkellä tuota Reachia muuten vastaavat L1/L2-kitit ovat parin tonnin luokkaa, esim. Swiftin Piksi https://www.swiftnav.com/store?category=Piksi+Multi+Evaluation+Kit
Jos RTK kiinnostaa ja löytyy Pelle Pelottoman vikaa, alkuun pääsee kyllä halvallakin. Itse rakensin systeemin näistä https://docs.emlid.com/reach/. Koko setti vähän vakiota paremmilla antenneilla n. 600€. Toki tuo on pelkästään L1, mikä näkyy lähinnä hitautena käynnistyksen yhteydessä, tarkkuudessa ei varsinaisesti ole eroa.

Mulla kyse on kyllä enemmän harrastuksesta, jos elinkeino olisi oikeasti kiinni tuosta senttitarkkuudesta niin itsekin pitäytyisin varmasti kaupallisissa vehkeissä.
Mitkä antennit sulla on? Mikä opastin?

Antennit on Tallysmanin TW3710, muistaakseni n. 65€/kpl. Sovittamiseen tarvii jonkin verran kaapeleita ja adaptereita, niitä saa Kiinasta halvalla. Tukiasema on kotona wifin kautta kiinni perusroutterissa, josta lähettää korjausdatan rtk2go.comiin. Traktorin päässä käytän tällä hetkellä puhelimen hotspottia datan siirtoon. Pula-ajan systeemi, mutta ihmeesti toimii.

Opastin/automaattiohjausrauta on itse sekalaisista hobbyosista rakennettu, pyörii Windows-tabletissa. Softana AgOpenGPS, joka on ilmainen ja avoin, kovasti kehittyvä ja nyt jo aivan pätevä softa. Jos vähääkään kiinnostaa, kannattaa käydä vilkaisemassa Combine Forumilla tai vaikka BrianTee'n Youtube-videoita.
Jos RTK kiinnostaa ja löytyy Pelle Pelottoman vikaa, alkuun pääsee kyllä halvallakin. Itse rakensin systeemin näistä https://docs.emlid.com/reach/. Koko setti vähän vakiota paremmilla antenneilla n. 600€. Toki tuo on pelkästään L1, mikä näkyy lähinnä hitautena käynnistyksen yhteydessä, tarkkuudessa ei varsinaisesti ole eroa.

Mulla kyse on kyllä enemmän harrastuksesta, jos elinkeino olisi oikeasti kiinni tuosta senttitarkkuudesta niin itsekin pitäytyisin varmasti kaupallisissa vehkeissä.
No, samapa se mulle kun ei ole osaa eikä arpaa tähän. Lähinnä mä tota talkkaria ajattelin,  jos se nyt jossain bunkkerissa odottaa kyberhyökkäystä.

[/quote]

 ;D

Olisit ollu hiljaa niin yhteisö olis jo unohtanu... :)
[/quote]
Moro. talkkaria en tunne ja hakkeroida en osaa. Toimiiko toi linkki muilla samalla tavalla? Aika fataali bugi  josta toki jo laitoin palautetta paikkatietoikkunalle. Ironista kyllä, itse en saa noita linkkejä aukeamaan ollenkaan, päätyy koko Suomen karttaan.

Vesa V

Nyt se Vesa Viitaniemi on taas kirjautuneena.  :o

Yrittääkö se pirulainen hakkeroitua mun koneelle?  :'(
Sivuja: [1]