Itellä on kokemusta catin katolla 120W ledipanelista, 48W ledityövaloista ja kiinan xenoneista. Ja voin sanoo että toi 120w ledipaneli tuottaa erittäin hyvän valon, lisäks tilasin vielä kaveriks oledonen 60W ledityövalon http://www.tyovalot.fi/product/411/ammattilaadun-60w-5400-lm-led-tyovalo-talvitarjous. En oo kerenny vielä koittaan miten hyvin näyttää, mutta laatu vaikuttaa hyvältä ja voittihan se KVn testinkin. Tässä on enemmän lumeneja kun saman sivuston 70W valossa. Yleensä laadun näkee siitä miten paljon on lumeneita/watti.
Noita 48W valoja http://www.tyovalot.fi/product/386/48w-led-tyovalo-levealla-keilalla löytyy valtran katolta ja kaivinkoneesta myös ja mun mielestä todellahyviä hinta/laatu suhteeltaan. Eikä oo muuten ykskään ledityövalo aiheuttanu mitään radiohäiriöö traktorissa eikä kaivurissa. Toisin kun noi kiinan xenonit mitkä pistää novankin rätiseen kunnolla.
Myös kiinan ledityövalot alkaa oleen nykyään ihan kohtuullisia. Mutta jos valotehoa oikeesti haluaa niin ostaisin vähintään noita 48W valoja. En näe mitään järkee ostaa hellan tai nordicin valoja mitkä maksaa 3-5 kertaa enemmän kun noi ylläolevat. Paitti jos haluaa tukea kotimaista työtä, mikä ei ikinä oo huono. Ehkä myös valon värilämpö on joillekkin asia mikä ratkasee, nordicissa ja hellassa yleensä ~4300K kun noissa muissa on ~6000K. Itselle sopii tuo jälkimmäinen.
Summa summarum; Ite en osta enään mitään muita valoja kun ledi valoja. Xenonit alkaa oleen elinkaarensa päässä.
Xenonit eivät vielä ole elinkaarensa päässä. Jospa vaan LEDien kehityksessä päästäisiin siihen, että hyötysuhde nousisi. Mitä enemmän tehoa/led, niin sitä suurempi lämpöhukka. Senonista saa lumenia irti toistaiseksi enemmän.
Valojen sijoittelu on määrää tärkeämpää. Eli sinne valoa, minne sitä tarvitsee. Eli kaikki epäsuora valo VÄÄRÄSSÄ paikassa on turhaa. Monesti jopa haitallista. Kaivurissa hytin päälle saa useamman tuikun, mutta jossain vaiheessa puomi sekä etumaasto alkaa häikäistä. Esim mätästyksessä syksysateessa näkee hytin eteen ja viereen, mutta kauhaa tai muuta vispilää ei kaukana näe.
Valojen pitäisi näyttää tehokkaimmin työkohteeseen ja myös työkaluun. Ympäröivän maaston voi valaista kevyesti niin, että muutama tehokkaasti hajoittava työvalo kattaa etualan. Kauemmaksi voi tarvittaessa suunnata pistemäisempää valoa.
Ajokoneessa, jos hytin takana paistaa muutama senoni letkuliittimiin, niin se on tarpeeksi häikäisemään. Valon pitää osoittaa kouraan, eli olla lähellä kouraa. Sen suojaaminen onnistuu, kun käyttää pieniä tehokkaita ledejä. Puomin valaistus onnistuu helposti. Kuormatilan sisätilan valaistus ja "peruutus"valot ovat tärkeitä. Etusermin sulattaminen lumesta on turhaa hommaa. Sitä voi punaisella valolla valaista, jos haluaa hifistellä.
Eli epäsuoran valon PITÄÄ tulla sieltä, missä sitä tarvitaan. Ei sieltä missä siitä on haitaksi. Jos koneen päälle saisi auringon möllöttämään, niin ei olis niin paljon suunnittelemista.
Valaistus on taidetta ja tiedettä yhdistettynä. Oikea valaisintyyppi oikeaan paikkaan.