Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Kamikatze - 30.10.11 - klo:14:52
-
Joskus ollaan monta mieltä näistä tarvikeosista niin ajattelin kysyä kumpi mahtaa sitten olla mielekkäämpi vanhassa koneessa ,alkuperäinen vai tarvikesarja esim. nyt tuohon vallun moottorin kunnostukseen.
-
onko suurikin hinnan ero? ainakin vallun suodattimet on hinnoiteltu yleensä niin, että saa vähän maksaa tarvikelisää, eli alkuperäiset tahtoo olla halvempia, mutta kaikkeahan saa ostaa :o
-
Eräs tuttuni pisti Sampo-puimurin Valmet-moottoriin tarvikesuodatimen, koskapa sen sattui saamaan kylän varaosaliikkeestä, ei tarvinnut lähteä alkuperäistä hakemaan kymmenien kilometrien päästä. No suodatinpa vuoti ja niin kun ei kuski öljynpainevaloa seurannut tai se sitten ei muuten pelannut, niin vähitellen öljy vajeni alle minimimäärän ja kone leikkasi kiinni. No onneksi löysi romuttamosta koneen, mutta tuli sillekin hintaa nykyrahassa muistaakseni kaksi ja puoli tonnia. Että ei ne aina ihan alkuperäistä vastaa.
-
Eräs tuttuni pisti Sampo-puimurin Valmet-moottoriin tarvikesuodatimen, koskapa sen sattui saamaan kylän varaosaliikkeestä, ei tarvinnut lähteä alkuperäistä hakemaan kymmenien kilometrien päästä. No suodatinpa vuoti ja niin kun ei kuski öljynpainevaloa seurannut tai se sitten ei muuten pelannut, niin vähitellen öljy vajeni alle minimimäärän ja kone leikkasi kiinni. No onneksi löysi romuttamosta koneen, mutta tuli sillekin hintaa nykyrahassa muistaakseni kaksi ja puoli tonnia. Että ei ne aina ihan alkuperäistä vastaa.
Moottoriöljyjen vaihto iski päälle kesken puintien kuin kakkahätä kun ei sinne kymmenien kilometrien päähän kyennyt lähtemään hakemaan sitä "parempaa" suodatinta?
-
Moottoriöljyjen vaihto iski päälle kesken puintien kuin kakkahätä kun ei sinne kymmenien kilometrien päähän kyennyt lähtemään hakemaan sitä "parempaa" suodatinta?
[/quote]
Paljonkin vaan oli puitavaa, kun kesken kaudenkin piti vaihtaa öljyt 8)
-
ja sampohan niitä suotimia turussa tekeekin! eikös noissa ole joku takuu kuiteskii kun on kerran liikkeessä myytävänä, toista sitten mannenmarketista haettuna! ei sitten ollutkaan oikea suodatinmalli ? kun kerran vuoti, mullakin silloin aikoinaan 604;n suodatin kusi vaikka olikin alkuperäinen suolahessa tinattu! noooo, sitä tuli seurattua muutenkin, joten takuuseen öölit ja suotin! ;D
-
Ostasin vaikka merkkiosia jos osia vain saisi kaikkiin.
Esimerkkinä Fiskars agromat aurat, Farendlose lieriöniittokone, Valmet 500 traktori jne...
Kun ei saa edes tarvikettakaan joka kävisi... :o
-
ainaki itelle tullu opetusta että ei välttämättä kannata tarvikeosilla kasailla moottoria. Ostettu pyöräkone ja edellinen omistaja teki konerempan tarvikeputkilla ja männillä. siitä pari vuotta ja kone jo mulla ni kone auki taas ja putkissa mittaheittoja. ja osien myyjä pesi kyllä kätensä asiasta kun sanoin osien olevan jo 2 vuotta ollu kiinni. toki joskus tullu jotai tarvikesuodattimia jostai kannettua yksittäisiä mut eipä juuri muuta.
-
Alkuperäisosia tulee ostettua,kusetusta tai ei mutta sama se on mitä joku osa maksaa,kun sellaisen vain saa.
-
No yxipä kaveri haki deutsiin suodatinta, ei ollut hyllyssä juuri siihen malliin, mutta huoltokorjaamoyrittäjä hokasi, että samaa konetta on myös pikkuventissä. No, siitäpä suodin koneeseen ja töihin....... sittempä alkoi maalit palaa moottorin kyljestä. Nokka-akselin laakerit suli ja poltti kylestä maalit. Ei ollutkaan ihan sama suodin, sopi kyllä paikkaansa, vaan eipä ollut tiivistykset? oikeilla kohdin, ja voitelu oli vajavainen, olisko muuten ollut ohivirtausventtiili se juju...?
Toinen: JF silppuriin en enää laita mitään tarviketeriä, ne eivät ole karaistuja, jolloin kiven osuessa taipuvat ja sitten onkin enemmän romua kärryssä, kun koko rumpu tulee perattua kerralla. Alkuperäinen on niin kovaa, että pala lohkeaa ja vahingot on siinä.
Tapauskohtaisesti tervikeosia voi käyttää, mutta ei säännönmukaisesti.
-
ja sampohan niitä suotimia turussa tekeekin! eikös noissa ole joku takuu kuiteskii kun on kerran liikkeessä myytävänä, toista sitten mannenmarketista haettuna! ei sitten ollutkaan oikea suodatinmalli ? kun kerran vuoti, mullakin silloin aikoinaan 604;n suodatin kusi vaikka olikin alkuperäinen suolahessa tinattu! noooo, sitä tuli seurattua muutenkin, joten takuuseen öölit ja suotin! ;D
Eipä ne tinaa niitä Suolahdessa sen enempää, kuin Linnavuoressakaan, mutta käyttävät jonkun merkin suodatinta minkä mukaan suodattimen jalkakin on tehty, saattaa tuo yhteensopivuus olla parempi ja sitten, kun siinä on se oma logo, voi kysellä noitten öljyjen ja suodattimien perään ja nehän on pientä, jos ei heti huomaa vuotoa, voi olla isommastakin kyse :'(
-
Toinen: JF silppuriin en enää laita mitään tarviketeriä, ne eivät ole karaistuja, jolloin kiven osuessa taipuvat ja sitten onkin enemmän romua kärryssä, kun koko rumpu tulee perattua kerralla. Alkuperäinen on niin kovaa, että pala lohkeaa ja vahingot on siinä.
Vahingot siinä vai? Pehmiääkö se terän kappale siellä aumassa/siilossa/tornissa sulavaan muotoon ettei siitä ole haittaa nautaeläimelle...
-
>Ostettu pyöräkone ja edellinen omistaja teki konerempan tarvikeputkilla ja männillä. siitä pari vuotta ja kone jo mulla ni kone auki taas ja putkissa mittaheittoja
kyllähän se on kanssa sillä lailla,että moni koneremontti mokataan
osien puhtaudesta tinkien ,"väkisin" asentamalla ja sillä että laimin lyödään kaikki mahdolliset sisäänajoon liittyvät jutut(eihän vanha kone sisäänajoja tartte).Öljytkin pitäisi samantein vaihtaa kun on kerran lämpimäksi käytetty.Myöskin jäähdytyspuoli pitää olla kunnossa.Tukossa oleva syyläri tekee selvää meLko varmasti.
-
Toinen: JF silppuriin en enää laita mitään tarviketeriä, ne eivät ole karaistuja, jolloin kiven osuessa taipuvat ja sitten onkin enemmän romua kärryssä, kun koko rumpu tulee perattua kerralla. Alkuperäinen on niin kovaa, että pala lohkeaa ja vahingot on siinä.
Vahingot siinä vai? Pehmiääkö se terän kappale siellä aumassa/siilossa/tornissa sulavaan muotoon ettei siitä ole haittaa nautaeläimelle...
Yleensä on senverran iso kimpale, että saa siivota palaset ruokintapöydältä, toisin, kuin pehmeästä irronneet lastut....
-
Riippuu tietysti minkälaisesta osasta on kyse ja mihin se tulee. Pari vuotta sitten hommasin JD6610 uuden startin. JD:n oma startti 800e, siinä boschin sarjanumero. Noh, boschin startti autosähkön erikoisliikkeestä 400e.
JD6610 kun on hemmetin huono lähtemään kylmänä käyntiin ja se on kiukuttanu miua aina. Nyt 2 vuoden jälkee solenoidi vissii menny ja startti hitsaa välillä kiinni. Kysyin sit et eikö ois joku tarvikevalmistaja joka tekis sopivaa starttia joka ois tehokkaampi ja vaikka alennusvaihteella. Ja Kas! Sellanen löyty. 490e. Alkuperäinen startti on 3kw tää uus on 4.2kw ja sillä alennusvaihteella. Kyllä muute nyt lähtee pikkasen verran paremmin käyntiin.
-
Tuo tarvika/alkuperäinen kysymys on tosiaankin merkkikohtainen, itellä kokemus noista case/natikka osista houkutus on todella suuri käydä tarvikeliikkeessä, toisin kuin vallun kanssa. Siinä vaan on ilmeisesti yritys pitää se asiakas oman katon alla. Myös sampoon haen suodattimet ainakin moottoriin valtralta, kun ovat sielä etuisampia verrattuna arkimarkettiin ja kumminkin varmasti alkuperäisiä :o
Ompa kerran käynyt niinkin, että 705sesta meni startti, kysyivät valtralla, haluanko alkuperäisen vain puolta halvemman Brassivaltran startin joka kestää ja sillä kertaa tehtiin niin, eikä siitä enää startti mennytkään.
-
Tuo tarvika/alkuperäinen kysymys on tosiaankin merkkikohtainen, itellä kokemus noista case/natikka osista houkutus on todella suuri käydä tarvikeliikkeessä, toisin kuin vallun kanssa.
Vanhempien Saksan natikoitten suodattimet on alkuperäisenä kyllä niin edullisia ettei tarvikkeita viitsi ajatella, esim. 845:sen moottorin öljynsuodatin alle 6 euroa alv0%. Muuten osien hinnoittelu kieltämättä on vähemmän alkuperäistä suosiva..
-
uudempiin ja enemmän käytössä oleviin alkup. ja noihin vanhoihin voi sitten vähän tinkiäkin siitä laadusta. paras katsoa aina osa kerrallaan.
-
Oliski sama hinta, mutta mulla vaihteli alkuperäinen cx:n moottoriöljynsuodatin välillä 12-30 erkkiä merkkiliikkees ;D kai niillä oli kassakone joka tarkkaili tilin saldoa ja veloitti tarpeen mukaan :o
-
Tarvikkeina olen ostanut takalaseja, polttimoja, akun, kaasujousia, työvaloja, vilkun kuoria, peilejä, pikaliittimiä, auran kärkiä ja vantaita...
Kyllä tuommosia kylmiä osia uskaltaa ostaa tarvikkeina. Takalasissa taisi olla hinnaneroa peuralogolla ja PartsCountrynä noin 100 euroa ja kalliimman lasin ei luvattu kestävän kiveä alkuperäistä paremmin.
Osat, joita en osaa itse vaihtaa, niin ne saa olla kalliimpiakin kunhan tulevat oikein paikalleen.
-
Helppo homma. Jos panee miettimään ostaako alkuperäsen vai tarvikkeen=
osta alkuperänen. Esim tarvikelaturin voi ostaa varalle jos alkuperänen on
pajalla korjattavana. Ois aika kova juttu, jos on useampi kone, niin olis
samaa merkkiä. Kuitenkin omassa hyllyssä on oltava kulutus/huolto-osia
aikas paljon. Mieluummin enempi kun vähempi. ;)
-
Helppo homma. Jos panee miettimään ostaako alkuperäsen vai tarvikkeen=
osta alkuperänen. Esim tarvikelaturin voi ostaa varalle jos alkuperänen on
pajalla korjattavana. Ois aika kova juttu, jos on useampi kone, niin olis
samaa merkkiä. Kuitenkin omassa hyllyssä on oltava kulutus/huolto-osia
aikas paljon. Mieluummin enempi kun vähempi. ;)
Tuota olen ajatellut ja painoi nytkin traktorikauppaa tehdessä aika paljon vaakakupissa, eikä hyöty ole ainoastaan korvaavissa osissa, ovat sitten muutenkin samanlaisia, öljyt yms. ne kun tahtoo joka merkillä olevan omaa suosistusta :-\
-
Riippuu tietysti minkälaisesta osasta on kyse ja mihin se tulee. Pari vuotta sitten hommasin JD6610 uuden startin. JD:n oma startti 800e, siinä boschin sarjanumero. Noh, boschin startti autosähkön erikoisliikkeestä 400e.
JD6610 kun on hemmetin huono lähtemään kylmänä käyntiin ja se on kiukuttanu miua aina. Nyt 2 vuoden jälkee solenoidi vissii menny ja startti hitsaa välillä kiinni. Kysyin sit et eikö ois joku tarvikevalmistaja joka tekis sopivaa starttia joka ois tehokkaampi ja vaikka alennusvaihteella. Ja Kas! Sellanen löyty. 490e. Alkuperäinen startti on 3kw tää uus on 4.2kw ja sillä alennusvaihteella. Kyllä muute nyt lähtee pikkasen verran paremmin käyntiin.
Samoilla linjoilla ollaan.
Jd:n oma laturi olisi maksanut yli 250 ainakin.Sama laturi on Volvon henkipiilissä,maksoi tarvike 100.
Hyvän tarvikeliikkeen suodattimet ja muut kulutusosat uskaltaa laittaa ihan hyvin,mutta kannattaa kysyä alkuperäisen hinta aina ennen,ettei maksa liikaa.
Olen laittanut IKH:n moottorinkorjaussarjan ja vesipumpun Natikkaan,samoin toiseen IH:n pistin niitten kytkimen,vesipumpun ja startin.
Monta vuotta on jo kestäneet
Auroissa,ym.muokkauskoneissa tarvikkeet ei kestä yhtä kauan kuin originaalit.Ainakaan Kvernessä.
Vaihdelaatikoihin,ym. en tarvikeosia suosittele,eikä niihin taida niin saadakaan.Mutta esim.laakereita saa ja aika rohkea saa olla jos laittaa.
-
Mun ainakin tuloo laitettua tarvikkeita työkoneihin melko paljon. Johtuu lähinnä siitä, että IHK:n tavarooden myymälä 10km päässä ja siellä yleensä tavarat hyllyssä. Alkuperäisten hommaaminen työläämpää, varmistelua ja haku 60km päästä, tai tilausta ja odottelua :o Niin ja kyllä siellä IHK:n myymälässä on myös alkuperäisin värein esim suodattimia. Pellon spiraalin originaali laakeri kesti vähemmän aikaa kuin kiinalainen tarvike 8) Jos remontti on sellainen minkä itte pystyy tekemään ( siis ei kummoonen) laitan kyllä tarvikkeen. Mutta jos remontti tehdään muualla kannattaa laittaa alkuperäinen ::)
-
Aatellaas toisella tapaa.
Jos se kone on johon osaa tarvii, on valmistettu 15-25 vuotta sitten, kuinka paljon on jossakin suodattimessa esimerkiksi laatu parantunut tarvikepuolella.
Tarvike puolellakin laatuongelmat karsineet paskoja pois. Aikanaan piti olla paljon kriittisempi tarvikeosaa kohtaan mutta aika hyviä nykyään ovat.
Uudempiin ja takuukoneisiin toki alkuperäistä.
-
Hataran muistikuvan mukaan yks ilmavaivojen Hawkikin putos kun alkoivat suomessa tekemään itte öljynsuodatinta kun alkuperäinen maksoi tuhansia.
-
>putos kun alkoivat suomessa tekemään itte
Ei se jonteere putoa kuin ojaan korkeintaan.
Tehofiltterit siinä määrin paskoja,että saa jäädä hyllyyn.
Meni korollasta laakerit,kun valui putsari kuiviin aina kuin sammutti.
Tojota kaupasta suodatin,niin alkoi pitämään,
-
Hataran muistikuvan mukaan yks ilmavaivojen Hawkikin putos kun alkoivat suomessa tekemään itte öljynsuodatinta kun alkuperäinen maksoi tuhansia.
Se oli asennettu väärinpäin se suodatin.
-
Hataran muistikuvan mukaan yks ilmavaivojen Hawkikin putos kun alkoivat suomessa tekemään itte öljynsuodatinta kun alkuperäinen maksoi tuhansia.
Se oli asennettu väärinpäin se suodatin.
Alkuperäissuodattimella ei olis ollu mahdollista. Lopputulema tais olla miinusmerkkinen.
-
Tehofiltterit siinä määrin paskoja,että saa jäädä hyllyyn.
Juuri näin. Ennemmin niksipirkasta sukkahousut. ;)