Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.
Sivuja: [1]

Viestit - routa

vedetään samalla välistä myös kaupparyhmälle parempi kate,................... tärkeintä on maksimi voitontavoittelu.



Ja mikähän tavoite K-ryhmällä on ????

Normaalia tavarantoimittajien kilpailluttamista.


Maallikolle ei ehkä täysin avaudu ketjuohjaus. Yksityinen yrittäjä kauppias, maanviljelijä voi itsenäisesti päättää mistä tuotteensa ostaa. Viime kädessä yksityinen kauppias päättää valikoimastaan. Kyläkauppias siis myy Valion maitoa noin 10 % pienemmällä katteella ja Osuusliike Arlan maitoa noin 10 % paremmalla katteella. Asiakkaan hinta on sama. Toimeentulolla ja maksimi voitontavoittelulla on vissi ero. Toimeentulolla eletään, maksimivoitolla rakennellaan esim. uusia kauppakeskuksia tulorahoituksella. Siis osuusliikellä keskusliike päättää mitä hyllyssä pidetään, tästä syntyy kilpailuetu markkinoilla. Yksityinen kauppiasyrittäjä taasen ajattelee myös muita tekijöitä, kuten esim. sitä, että on maanviljelijäperheestä
S-ryhmän vahvan ketjuohjauksen takia se pärjää niin hyvin markkinoilla, ostetaan muutama sentti litralta halvemmalla maitoa sisään, pudotetaan kuluttajahintaa, mutta vedetään samalla välistä myös kaupparyhmälle parempi kate, joka muuten Hok-Elannon tapauksessa puhutaan miljoonista euroista. Muuten meidän kyläkauppa myy sitä Valion maitoa samaan hintaan kuin Hok-Elanto. Yksityisyrittäjä suosii kotimaista maitoa ja yrittäjyyttä ja tinkii samalla omasta tuotostaan. Näitä arvoja ei enää nykyisellä osuuskaupalla ole, vaan tärkeintä on maksimi voitontavoittelu.
Kilpailuvirasto ei määrittele senttimääräisiä rajoja maidon hintaan, vaan yleislinjan. S ja K ja muutkaan kaupan ryhmät eivät myöskään tietääkseni kilpailuviraston määräysten mukaan voi ostaa maitoa kaupparyhmänä, vaan ketjuttain. Pienemmät ketjut (jotka kuitenkin ostavat maitoa enemmän kuin Lidl), kuten Sale maksavat maidosta enemmän kuin suuret esim. S-market, Prisma, Citymarket. Hintaero suurten ja pienempien kaupan ketjujen välillä on huomattava, valio lypsää pienemmiltä ketjuilta enemmän ja antaa suuremmille halvemmalla, kuin kilpailuviraston yleislinja edellyttäisi, pienemmiltä kaupoilta valio tietääkseni ottaa jopa pientoimituslisiä. Kohtuullinen volyymin mukainen hintaero on tietysti ymmärrettävä, mutta kun puhutaan 10-20 senttiä litralta, ei sitä voi perustella millään kustannustekijällä. Olisi tietysti hyvä, että maaseudun asukkaat voisivat ostaa maalla tuotettua maitoa maaseudun kaupasta, ettei tätä maaseudun tuotetta tarvitsisi hakea myös kaupungeista (kellä ei ole omasta takaa).

Ongelmana on, vaikka valio lopetti maakuntien meijerit ja keskitti jalostuksen ja sen työpaikat kaupunkeihin, niin tämä tehostus ei näy tuottajahinnassa. Kun maidon tukkuhintoja on saatu korotettua on siitä vain ykkössentit siirtyneet maidontuottajalle, joka kuitenkin sen suurimman työn tekee. Suurten kauppaketjujen hintaa olisi saatava nostettua myöskin ylemmäs (kilpailuviraston linjausten puitteissa), ja tuottajahintaa nostettua lisää sellaiset viisi senttiä litra, mikä kattaisi kustannusten nousun.
Näytti tuo Pirkka-maito maksavan kaupassa 0,89, ei mikään polkumyyntituote, keskitasoa oleva kaupan hinta. Ihmettelen, ovat varmaan Keskolta pyytäneet Valiolta  tarjousta oman merkin purkittamisesta mutta valio ei ilmeisesti lotkauta korviaan moiselle. Valio purkittaa Lidl:lle maitoa omalla merkillään, jota Lild myy polkuhintaan 0,67 tai sitä luokkaa, milläköhän hinnalla Valio myy sitä Lidl:lle?. Valio nosti maidon hintaa vuoden alusta kymmenkunta senttiä, tuottajahinta nousi pari senttiä - jäikö erotus valion herrojen palkkoihin. Huoltovarmuuden kannalta näen parempana, että maitoa purkitetaan myös muualla kuin kolmessa valtavassa Valion maitomeijerissä.
Sivuja: [1]