Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: rmv991 - 15.09.11 - klo:11:17
-
Eturenkaat (Michelin XM 108 480/65 R 28) alkavat olla vaihtokunnossa ja uudet pitäisi ostaa.
Näiden rengaiden talvipito on ollut erittäin huono (todella liukas rengas) ja nyt pitäisi löytää sellaiset gummit jotka pitäisivät talvellakin...eli kokemuksia kaivataan, mitkä renkaat kannattaisi ostaa..
-
Lue nyt ensin vanhat:
http://keskustelukanava.agronet.fi/agronet/index.php?topic=6033.msg75951#msg75951
-
Keskustelu on 2008 vuodelta eli muovien/kumien (ja renkaiden mallit) koostumukset ovat todennäköiseti muuttuneet...onko kokemuksia esim. viime vuonna ostetuista renkaista/talvipidosta?
-
Keskustelu on 2008 vuodelta eli muovien/kumien (ja renkaiden mallit) koostumukset ovat todennäköiseti muuttuneet...onko kokemuksia esim. viime vuonna ostetuista renkaista/talvipidosta?
XM108:n korvaava, onkos se agribib vai mikä, euromaster arveli kehityksen talvipidon osalta vaatimattomaksi...
-
Michelinin Multibibit oli koeajo koneessa viime syksynä, ensilumet tuli juuri silloin. Oli aivan järkyttävät ajaa, koko ajan nelipyöräluisussa ;D Mutta nuissa omissa on nuo Mitasin RD-03:set, ei voi vielä huonoa sanaa sanoa, todella hyvä talvipito halvaksi renkaaksi :P
-
nokia tri2 taitaa olla omassa luokassa verrattuna perinteisiin pyöriin. Halpuudesta ei kannata puhua samassa lauseessa.
-
Pirelli/trelleborg on varmaankin näistä normaali kuvoisista renkaista paras talvipidoltaan. Keväällä laitoin trelleborg tm 700 eturenkaiksi, mutta talvikokemusta ei ole vielä ollenkaan.
-
Meillä on Deeressä Michelinit. Vanhat :P Noista jauhettua purua voisi käyttää esim. suksien liukuvoiteena :P
-
Micheliinit ja Taurukset pitäisi kieltää lailla Suomessa. Ihan järkyttävät ajettavat talvella. Mulla on Fergussa treleborgit ja Valtrassa taurukset, niin ei puhettakaan että valtralla talvella aurais teitä mielellään tai pitää aurata keskeltä tietä.
-
Keskustelu on 2008 vuodelta eli muovien/kumien (ja renkaiden mallit) koostumukset ovat todennäköiseti muuttuneet...onko kokemuksia esim. viime vuonna ostetuista renkaista/talvipidosta?
Useimmiten vielä huonompaan suuntaan, kun tehdas on keksinyt tavan millä saa halvempaa raaka-ainetta tinkimättä ulosmyyntihinnasta.
-
Keskustelu on 2008 vuodelta eli muovien/kumien (ja renkaiden mallit) koostumukset ovat todennäköiseti muuttuneet...onko kokemuksia esim. viime vuonna ostetuista renkaista/talvipidosta?
Useimmiten vielä huonompaan suuntaan, kun tehdas on keksinyt tavan millä saa halvempaa raaka-ainetta tinkimättä ulosmyyntihinnasta.
Tod.näk ovat löytäneet myös kaupallisesti optimaalisen kulutuskestävyyden :P
Vanhat kumilaadut lienivät ympäristölle pahoja. Vissiin me kaikki muistamme kuvat Romanian kumitehtaista. Olikohan joskus 90-luvun alussa kun se kohu oli. Kaikki maisemat pikimustia, silmänkantamattomiin :P
-
Micheliinit ja Taurukset pitäisi kieltää lailla Suomessa. Ihan järkyttävät ajettavat talvella. Mulla on Fergussa treleborgit ja Valtrassa taurukset, niin ei puhettakaan että valtralla talvella aurais teitä mielellään tai pitää aurata keskeltä tietä.
Niin no, mä laitan ketjut alle kun talvi alkaa ja otan ne pois kun talvi loppuu.
Ei paljoa haittaa misukoitten kovuus.
Hyvät peltorenkaat eikä pintaa taida saada ajamalla kulumaan loppuun, hajoaa muuhun rapautumiseen ennen.
Sen verran kyllä joka syksy ekoilla lumilla liukastellaan että ei voi suositella jos ketjuja ei syystä tai toisesta halua käyttää.
-
Vanhat kumilaadut lienivät ympäristölle pahoja. Vissiin me kaikki muistamme kuvat Romanian kumitehtaista. Olikohan joskus 90-luvun alussa kun se kohu oli. Kaikki maisemat pikimustia, silmänkantamattomiin :P
Eikös ne työntekijätkin ollu mustia, ihan luonnostaan? :D
Itselläni ollut Conttinenttaaleita sekä Relleporeja. Kummatkin ihan hyviä, ei ole ketjuja kaivannut kertaakaan.
-
Tukat olivat mustia luonnostaan, mutta ihon- ja maisemanväri olivat kumipölyä :P
Vanhat kumilaadut lienivät ympäristölle pahoja. Vissiin me kaikki muistamme kuvat Romanian kumitehtaista. Olikohan joskus 90-luvun alussa kun se kohu oli. Kaikki maisemat pikimustia, silmänkantamattomiin :P
Eikös ne työntekijätkin ollu mustia, ihan luonnostaan? :D
Itselläni ollut Conttinenttaaleita sekä Relleporeja. Kummatkin ihan hyviä, ei ole ketjuja kaivannut kertaakaan.
-
Aika tuntematon juttu. Ei ole tullut talvella paljaalla ajeltua. ;D Tuossa valtion pikitiessäkin tyypillisesti sellainen viiden sentin polanne, jos ei ole vallan lumeton talvi. Paalikuorman kanssa teki joskus ketjuillakin tiukkaa pysähtyminen.
-
Contien talvipitoon oon ollu ihan tyytyväinen
-
michelin xeobib ihan hyvä mut noi muut misukat kyl hirveitä.
-
Michelin talvella kulkukelvoton, mutta continental ihan kohtuullinen.
-
OK! Todennäköisesti Continentalit hankitaan....
-
Keskustelu on 2008 vuodelta eli muovien/kumien (ja renkaiden mallit) koostumukset ovat todennäköiseti muuttuneet...onko kokemuksia esim. viime vuonna ostetuista renkaista/talvipidosta?
Miceliinillä on ollut vuosikymmenet sama ongelma. Tokkopa siihen on puututtu. On kuulemma Miceliinin lisäksi toinenkin luistinmerkki? Jos ostaa jokku itäblokki kummit niin saa hyvät renkaat. Mitähän nuo turkkilaiset on?
-
Moottorisahalla viillot hokkeihin. Yksi pitkippäin ja poikkipäin 4-5 osaan. Vähävaraisen versio tri renkaista. Tulee muuten yllättävän hyvät.
-
Alliance 70 sarjaa on ollu muutaman vuoden ja viimme talvi Variossa Pirellin jälkeen
oli positiivinen ylläri, pitoa löytyy :) Muuten ajo-ominaisuuksiltaan selkeästi
huonommat vrt Pirell/Trelle. Hinta reippaasti alle Trelle/Mich, samaa tasoa Mitas/Conti ::)
-
Pähkäilen vielä renkaiden kanssa...
Continentalin kierros on 500 eur kalliimpi ja Trelleborgin on 1300 eur kalliimpi kuin Mitaksen. Trelleborgin kierros on siis 800 eur kalliimpi kuin Continentalin.
Mitä mieltä olette, mikä olisi paras vaihtoehto talvipidon, kestävyyden + muiden ominaisuuksien kannalta?
Mahtaako Trelleborg olla niin paljon parempi kuin on kallimpi?
-
Trelle on paree ja noin pienellä hinnan erolla Conti on ylihintaanen :P
-
Mahtaako Trelleborg olla niin paljon parempi kuin on kallimpi?
On se hinnan verran parempi. Ja ainakin muutama vuosi sitten sai myös leveämmän renkaan samassa kaupassa. Trelleborg lähes 650mm leveä, conti noin 600mm ja kyseessä millisarjan 650 leveät renkaat.
-
Mahtaako Trelleborg olla niin paljon parempi kuin on kallimpi?
On se hinnan verran parempi. Ja ainakin muutama vuosi sitten sai myös leveämmän renkaan samassa kaupassa. Trelleborg lähes 650mm leveä, conti noin 600mm ja kyseessä millisarjan 650 leveät renkaat.
Itelle tuli justiin uudet Trelleborit, pelkällä traktorin painolla meinaa pompottaa. Kuinkahan matalia paineita noissa uskaltaa pitää, niin rauhoittuisi toi meno?
-
Misukat on kyllä aivan järkyttävät talvella. Muuten hyvä rengas, mutta talvipito jotakin naurettavan ja järkyttävän välimaastosta... 650/65 r38+540/65 r28 multibibit kysees.
Vanhas oli alunperin contit jotka oli ihan kelvolliset, mutta haverin seurauksena taakse siirtyi paripyörinä olleet kleberit. Nuo kleberit oli järkyttävät luistimet... Edes contit ja takana kleberit niin enemmän olis tarvinnu lasinpyyhkijää sivulasis kun tuulilasis ;D Luulin ettei kleberiä liukkaampaa rengasta voi olla ennenkuin tuli nuo misukat! Pakko lyödä nastat ens talveksi...
-
Venäjän kumi pitää talvella hyvin,mutta en tiedä mitä kokoja niillä on valikoimissa.Kääntöpuoli on se että täyttyy kuvio peltotöissä,varsinkin ojamaiden yms. levityksissä.
Kai ne kevytketjut olisi hyvät talveksi hankkia.Nuo vanhanajan ketjut on liika jykeviä näihin nykyhommiin,ei ole tullut enää pantua niitä kun pienimpään raktoriin.
-
Tulipahan rekisteröidyttyä tännekkin. ::)
Trellet on kyllä ehottomasti parhaat talvipidoltaan, kahdessa koneessa on ja ei ole valittamista. Contin ac sarja ihan hyvä kans, misukoista jäi xm108 sarjasta mieleen se mahdoton liukkaus, vaaralliset talvella. Kannattaa muuten tosiaan mittailla niitä leveyksiä ja rivan korkeutta, tosi paljon eroja. Trellessä ja ainakin bkt:ssä korkeet rivat, mutta esim firestone älyttömän matala ja liukas.
-
Mahtaako Trelleborg olla niin paljon parempi kuin on kallimpi?
On se hinnan verran parempi. Ja ainakin muutama vuosi sitten sai myös leveämmän renkaan samassa kaupassa. Trelleborg lähes 650mm leveä, conti noin 600mm ja kyseessä millisarjan 650 leveät renkaat.
SVT contit oli muuten 65,5cm leveät ja kyljessä luki 650 :D Ja eturenkaissa sama juttu että puoli senttiä leveämmät kuin kyljessä lukee... Muuten aikas huonot ja möykyttivät... Mutta pellolla hyvät ;)
-
minkäslaiset nuo good yearit on nykyään?
Ennen niitä näkyi varsinki foortteissa, mut nykyään niitä ei näy enää oikeen missään... yks puoli tuttu täs kehui et ne on parhaimmat mitä on ollu, tiedä sitte! Ja sillä oli uudenkarheat renkaat alla.
-
minkäslaiset nuo good yearit on nykyään?
Ennen niitä näkyi varsinki foortteissa, mut nykyään niitä ei näy enää oikeen missään... yks puoli tuttu täs kehui et ne on parhaimmat mitä on ollu, tiedä sitte! Ja sillä oli uudenkarheat renkaat alla.
Muutamissa traktoreissa meillä noita on, ennen melkeen kaikissa. Kaikissa huomannut että 3000 tunnin paikkeilla rupee halkeilemaan, muuten ei valittamista.
-
Continental sst:tkö ne oli kv:n testin paras normi rengas
-
Peurassa on -08 vuoden continental rattaat ajettu 3000h pintaa 50% jäljellä, mutta sisältä renkaat viiltoja täys. Eli runko loppuu
-
Peurassa on -08 vuoden continental rattaat ajettu 3000h pintaa 50% jäljellä, mutta sisältä renkaat viiltoja täys. Eli runko loppuu
Mun continentalit meni keväällä vaihtoon . Vajaa 7000h ajettiin , etupyörät melko sileät ,takapyörissä oli ehkä 30-40% pintaa . Koko rinki uusiksi kun toiseen takapyörään tuli kylkeen viilto ja ilmat pihalle .
Renkaat näytti sisältä ja ulkopuoleltakin ihan hyviltä , ei mitään viiltoja . Toki ei niillä koskaan ajettukaan metsässä eikä missään louhoksella . Painetta riittävästi niihin kummeihin niin ne rungotkin kestää . Tuolla ennemmin joku kyseli kuinka pienillä paineilla uskaltaa ajaa , että pomppiminen loppuisi , ei se paineen alentamisella lopu . Jos renkaat pompottaa , ne pitää sorvata pyöreäksi .
-
2,5 kiloa ruukattu pitää painetta. ;)
-
Nastat rosautettiin Conteihin viikonloppuna.NastaPete.Mielestäni ainoa konsti jolla ilman ketjuja pärjää meikäläisen ajoissa.
-
Tuolla ennemmin joku kyseli kuinka pienillä paineilla uskaltaa ajaa , että pomppiminen loppuisi , ei se paineen alentamisella lopu . Jos renkaat pompottaa , ne pitää sorvata pyöreäksi .
Minä kun olen luullut, että pieni paine lisäisi pomppimista tai herkkyyttä aloittaa pomppiminen. Paineen ollessa pieni rengas pääsee joustamaan enemmän ja rengas alkaa toimimaan jousena, jonka liikettä ei ole mitään vaimentamassa.
-
Tuolla ennemmin joku kyseli kuinka pienillä paineilla uskaltaa ajaa , että pomppiminen loppuisi , ei se paineen alentamisella lopu . Jos renkaat pompottaa , ne pitää sorvata pyöreäksi .
Minä kun olen luullut, että pieni paine lisäisi pomppimista tai herkkyyttä aloittaa pomppiminen. Paineen ollessa pieni rengas pääsee joustamaan enemmän ja rengas alkaa toimimaan jousena, jonka liikettä ei ole mitään vaimentamassa.
Luulisin, että vain kokeilemalla saa paineet oikein. Renkaat ja kone muodostavat jousi-massa-systeemin, jolla on tietty ominaistaajuus, jolla lähtee herkästi värähtelemään. Paine on helpoiten muutettava suure tässä yhtälössä. Mittari ja kompura vaan käyttöön.
-
Tuolla ennemmin joku kyseli kuinka pienillä paineilla uskaltaa ajaa , että pomppiminen loppuisi , ei se paineen alentamisella lopu . Jos renkaat pompottaa , ne pitää sorvata pyöreäksi .
Minä kun olen luullut, että pieni paine lisäisi pomppimista tai herkkyyttä aloittaa pomppiminen. Paineen ollessa pieni rengas pääsee joustamaan enemmän ja rengas alkaa toimimaan jousena, jonka liikettä ei ole mitään vaimentamassa.
Luulisin, että vain kokeilemalla saa paineet oikein. Renkaat ja kone muodostavat jousi-massa-systeemin, jolla on tietty ominaistaajuus, jolla lähtee herkästi värähtelemään. Paine on helpoiten muutettava suure tässä yhtälössä. Mittari ja kompura vaan käyttöön.
--justaankin näin.Meillä erään jousettoman ja vakaajattomalla kuormaajalla varustetun traktorin etupää vakautui vahingossa kun toinen rengas vuoti venttiilistä hiukan.Kun renkaissa oli eri paine etupää ei pomppinut lainkaan.
-
Itsellä vaihtui 50% trellet pakon sanelemina conteihin.
Täydestä laukasta patti kulutus pintaan ja poks.
Naapurilla onnes vastaava trelle ylimääräisenä kylläkin 35%.Sisäpinta ehjä.
N. 2kk pörpyyttelin ja vaihdatin contit alle.Kappas trellen sisukset viiltoja täynä.
Eli kohta olisi paukkunut....EN tosiaan maksanut 1300€ ylimääräistä trelleistä.
Keulassa mitakset,rupeavat olemaan sliksit,tilalle tulee contit.
Ps. kolmannet etuset lähdössä,tuntaja +5000h. Ja toiset takaset olleet alla n.300-400h.
Vetohommissa tiellä kuluu...
-
Misukat on kyllä aivan järkyttävät talvella. Muuten hyvä rengas, mutta talvipito jotakin naurettavan ja järkyttävän välimaastosta... 650/65 r38+540/65 r28 multibibit kysees.
Vanhas oli alunperin contit jotka oli ihan kelvolliset, mutta haverin seurauksena taakse siirtyi paripyörinä olleet kleberit. Nuo kleberit oli järkyttävät luistimet... Edes contit ja takana kleberit niin enemmän olis tarvinnu lasinpyyhkijää sivulasis kun tuulilasis ;D Luulin ettei kleberiä liukkaampaa rengasta voi olla ennenkuin tuli nuo misukat! Pakko lyödä nastat ens talveksi...
Nyt meni hermo lopullisesti. 2,5m lumilingon kans ei pääse mihinkään... Veturi kuitenkin painaa lumikauhan kans reilu 8t. Kone on nyt rengasliikkeen hallis ja huomenna siinä on työkonenastoja 4kpl/takahokki ja 3kpl/etuhokki!
-
minkäslaiset nuo good yearit on nykyään?
Ennen niitä näkyi varsinki foortteissa, mut nykyään niitä ei näy enää oikeen missään... yks puoli tuttu täs kehui et ne on parhaimmat mitä on ollu, tiedä sitte! Ja sillä oli uudenkarheat renkaat alla.
Meillä ollut kahdessa Deutzissa takana GoodYearit 18.4r38 ja 20.8r38 molemmissa jo uutena soikeat ja vaihdettu Continentaaliin
-
http://shop.teamlaine.fi/index.php?main_page=product_info&products_id=62489&zenid=254482a7eda33e0bf70ff9dca1d66a93
Tollaset nastat on kolmatta vuotta käytössä eikä tarvi liukastella. Akkukoneella vain paikalleen ja keväällä pois.
-
Iteelä kaas miseliinit ykköskonees... Voi saatan, mikkä liukurit ei pitoa pehmoses lumes, kui ei kovallakaa:((
-
Laita firestonet.hinta laatu kohdillaan.
-
Laita firestonet.hinta laatu kohdillaan.
Kakkos konees on pirellit, on aivan eri maasta pito
-
Iteelä kaas miseliinit ykköskonees... Voi saatan, mikkä liukurit ei pitoa pehmoses lumes, kui ei kovallakaa:((
Aja huhtalaan ja lyö työkonenastat pyöriin. Kone muuttui totaalisesti. Nyt ei tartte ku tiputtaa linko maahan ja ajaa sinne minne nokka osoittaa. En olisi ittekkään uskonu kuinka järkyttävä ero voi tulla muutamalla metallinpalalla...
-
Itellä goodyear optirac ykköskonessa.Hengenvaaralliset, traktori liukuu pihalla jo kun säätiedotteessa luvataan lunta. Kakkoskoneess mitakset,paljon paremmat.Onko Kellään kokemuksia BKT:n renkaista?
-
Iteelä kaas miseliinit ykköskonees... Voi saatan, mikkä liukurit ei pitoa pehmoses lumes, kui ei kovallakaa:((
Aja huhtalaan ja lyö työkonenastat pyöriin. Kone muuttui totaalisesti. Nyt ei tartte ku tiputtaa linko maahan ja ajaa sinne minne nokka osoittaa. En olisi ittekkään uskonu kuinka järkyttävä ero voi tulla muutamalla metallinpalalla...
Vahvasti harkitsen jos ostais nastoja. Eikös niitä saa ittekki poralla kiinni? tai renkaat vaihtoon...
-
Iteelä kaas miseliinit ykköskonees... Voi saatan, mikkä liukurit ei pitoa pehmoses lumes, kui ei kovallakaa:((
Aja huhtalaan ja lyö työkonenastat pyöriin. Kone muuttui totaalisesti. Nyt ei tartte ku tiputtaa linko maahan ja ajaa sinne minne nokka osoittaa. En olisi ittekkään uskonu kuinka järkyttävä ero voi tulla muutamalla metallinpalalla...
Vahvasti harkitsen jos ostais nastoja. Eikös niitä saa ittekki poralla kiinni? tai renkaat vaihtoon...
Saa niitä porailtua, mutta ei oo kunnon ammuttavien nastojen veroinen.
-
Laita firestonet.hinta laatu kohdillaan.
Kakkos konees on pirellit, on aivan eri maasta pito
Trellerporit talvella hyvät, sukua pirellille
-
Laita firestonet.hinta laatu kohdillaan.
Kakkos konees on pirellit, on aivan eri maasta pito
Trellerporit talvella hyvät, sukua pirellille
Ja esitteissä näyttäs trellen leveydet osuvan yksiin mallimerkinnän kanssa, osa leveämpiäkin...
-
8 vuotta vanhat triit takaan ja kaljut guudyearit ees ihme kyllä pakkas kelil pitää hyvin, mut tänä talven oo ollu kun nollakelin aurauksii nii mikä se nolla kelil pitää.
-
Jouduin nyt vaihdattamaan T160n eturenkaan uuteen.Aika selvä ero on pidossa alle 50n tasoon kulunut nastoitettu rengas pitää selvästi paremmin kuin ihan tuliterä.Sama merkki....
-
Jouduin nyt vaihdattamaan T160n eturenkaan uuteen.Aika selvä ero on pidossa alle 50n tasoon kulunut nastoitettu rengas pitää selvästi paremmin kuin ihan tuliterä.Sama merkki....
Taitaa olla aika tarkka toi valtran nelikko kun pari senttii on pöyris eroo nii mennee pitäväl kun kouluttamaton ajokoira et sutii kaikenaikaa..... ootko huoman samaa ilmiöö?
-
Mulla on nyt tuos uudes valtras contit, kyllä niillä nyt pärjää, mutta ei mitään hurraa huutoja kyllä kuulu, jotenkin casen contit/Gy:t piti paremmin. Mutta on sentään ihan eri maata noihin toisen valtran ristikudosfirestone/misukka luistimiin verrattuna, se kun saattaa uudella nuoskalumella lähteä pihas itekseen luistamaan myötämäkeen.
-
laittakaa yhteen koneeseen xeobibit niin kaikkien muiden koneiden renkaat muuttuu pitävämmäksi, jopa pahamaineinen xm108! Torstaina vedin muutama kymmenen kilometriä kaivuria noilla xeoilla, kaikki valtatietä pienemmät tiet piti ajaa alle 30km/h vaikka oli hyväkin tie. Nivalan eemelinmäessä päästiin sutien 18km/h loppunopeudella mäki ylös, ei voi olla liukkaampaa rengasta kuin xeo.
-
Jouduin nyt vaihdattamaan T160n eturenkaan uuteen.Aika selvä ero on pidossa alle 50n tasoon kulunut nastoitettu rengas pitää selvästi paremmin kuin ihan tuliterä.Sama merkki....
Taitaa olla aika tarkka toi valtran nelikko kun pari senttii on pöyris eroo nii mennee pitäväl kun kouluttamaton ajokoira et sutii kaikenaikaa..... ootko huoman samaa ilmiöö?
-ei menny nyt ihan jakeluun...
-tarkoitin kommentillani esim.suunnanvaihdon yhteydessä sutimista.Nastaton uusi rengas sutii yleensä.
-
Jouduin nyt vaihdattamaan T160n eturenkaan uuteen.Aika selvä ero on pidossa alle 50n tasoon kulunut nastoitettu rengas pitää selvästi paremmin kuin ihan tuliterä.Sama merkki....
Taitaa olla aika tarkka toi valtran nelikko kun pari senttii on pöyris eroo nii mennee pitäväl kun kouluttamaton ajokoira et sutii kaikenaikaa..... ootko huoman samaa ilmiöö?
-ei menny nyt ihan jakeluun...
-tarkoitin kommentillani esim.suunnanvaihdon yhteydessä sutimista.Nastaton uusi rengas sutii yleensä.
Sitä meinasin jos suhde ei oo oikee nii nii toiset pyörät pyöriin enemmän. kun toi millä itte ajelee nii ottaa nelikko aikakovast hanttii ja talvikelil sutien menee kaikenaikaa vaikka ero ei pitäs iso olla
-
Tähän mennes parhaat ollu noi trelle tm 800. Tos uusimmas on contit ja ne kans tuntuu aikas hyvältä. Meni renkaat vaihtoon ja halpuus houkutteli, niinpä ostin yhteen koneeseen firestonet ja niiden pito ei ole likellekkään trellen ja contin luokkaa.