Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Valmet455 - 12.12.07 - klo:20:40
-
:-\Tierustelisin että mitenkä suuri lietevaunu liikkuu 100 heppasella vallulla?Liikkuuko 12,5 mottinen LIVAKKA?Olisko jollain kokemusta?
-
Liikkuu jos ei ole pehmoista.
-
12m3 palmu tuli kohtu hyvin 100heppasen vallun perässä. Pellolla hyvin tiellä 50 km/h :sta voi joutua tinkiin
-
Kyllä liikkuu, jos on kunnon rengastus. 650/65x26,5 renkailla liikkui 12,5 motin Livakka kevyemmin kuin 10 mottinen venäläisillä pallorenkailla. Niin tiellä kuin pellollakin.
-
650/65x26,5 NOKIAN ELS renkailla?
-
***** Sanoovat, notta tehoa pitäisi olla 10 heppaa/motti ja ehkä enemmänkin tiukkaa paikkaa varten. Tottahan tasaasella kulkee pienemmälläkin, mutta kun alkaa tihkaista, silloin tarvitaan lisäpotkua.
-
Ei pitäis tarvita 10hv/1m3 niin paljo jos tarvii niin sit on varmasti kyseessä esim: niin märkä maa et ei pääse,sitte pitää ymmärtää olla pois pellolta...
-
Riippuu paljon kärryn ja traktorin rengastuksesta.. Tehoa tarvitaan tienpäällä risteyksistä kiihdyttäessä ja ylämäissä.. noista jos tinkii niin sillon kulkee.. 15 kuution vaunu ei kulkenu 115 hv massikalla tasasellakaan ku n. 30 km/h ;D
-
650/65x26,5 NOKIAN ELS renkailla?
Jep! Nykyisessä sitten 800/50x34. :D
-
Kyllä menee jos ei ylämäkiin tarvitse ajella.
80 heppaa riittää kohtuu hyvin 11 kuution vaunulle.
-
Jos on mäkiä ja risteyksiä ni on mukava kun on potkua. Aika kypsää oli ajaa 955 natikalla 8,6 motin vaunulla kun piti vaihtaa 23 kertaa 2,5 km matkalla. Renkaina on telissä 20*20.
-
Oma hiukan isompi vaunu liikkuu 6410 Jontikalla jota ruuvattu,vakionakin liikkui. Eriasia on sitten multapellon kynnökselle levittäminen,levitysmäärän määrittää traktorin teho,ei paperilla oleva määrä ;D Vaikka rengastus kunnossa,multapelloilla ahdistaa aina reilumman möykyn kiskominen.
Jollain palmulla tms. hitaasti ruikkivalla kärryllä riittää pienempikin kone kun ajonopeus pellolla hidas,pienempikin jaksaa kiskoa vaunua riittävää vauhtia.
Tielläkin riittää kunhan rengastus sopiva kuten maalaispoika sanoi,omaa reilun 12 kuution vaunua ei kannata kiskoa viittäkymppiä edes 200heppaisella traktorilla kun renkaat hörppää kaiken tehon. Parempi höllätä reilusti ja säästää löpöä,neljäänkymppiin riittää reilu sataheppaa. MOT.
-
Mut mitä tuosta on muutamilta isänniltä kuullu niin kyllä sen pitäis liikkua 100 hepan koneel kohtuullisesti. ;D
-
Aikanaan vedettiin 10m3 vaunua multurin kans 505 valmetilla. Siirtoajossa tuli tehonpuute pahiten esille.
Mut vaunun rengastukseenkin pätee sit se vanha totuus, eli niin korkeet ku saat ja niin leveet ku lompsa kestää
-Mf-
-
Kyllä liikkuu, jos on kunnon rengastus. 650/65x26,5 renkailla liikkui 12,5 motin Livakka kevyemmin kuin 10 mottinen venäläisillä pallorenkailla. Niin tiellä kuin pellollakin.
Samalaisia kokemuksia, 8 m3 imupainevaunu 22/70-20 on paljon raskaampi vetää kuin 12m3 700/55-26,5 Elsseillä, sekä tiellä että pellolla
-
10m3 Lame imupainevaunu 8130:n tai 5465:n peräs. Jos olosuhteet epäilyttävät tai talvista siirtoa paikasta toiseen mieluiten 8130 167hv veturina. Muutenkin matkalla pöntöltä pellolle mukava, kun jaksaa liikkua. Pehmeälläkään ei oikein painu kuin rivan verran. No nyt syksyllä oli ihmeellinen lohko, johon istahdin muutamankin kerran ja koko lulla painu/kaivoi kovaan kuivaan saveen asti. Kaikkia hevosia tuntui tarvittavan, ettei tarvinnu paikkaansa tyhjätä. 8) Maalajina pehmeän ruokamullan alla tais olla se kuuluisa outosavi. Oliko pakko vetää kusta kynnökselle? Oli.
-
kyllä se vähän leikkimistä on alitehosilla koneilla joskus aikoinaan yritettiin vetää 10 kuutioista vaunua 590 fergulla sängellä meni mutta kynnöksellä hyyty ni kyllä se 10hv/kuutio on aika passeli muistisääntö muistakaa et vuodet ei oo samanlaisia
-
niin kyllä varmaan kulkee, ainakin jos ei ole mäkiä. mut myös riippuu minkä painoinen on vetokone. naapuri vetää 865 valmetilla tempon 11m3 imupainevaunua... näkee jälistä vaan että isommissa ylämäissä alkaa pito loppumaan.
Nyt kesällä vedin 14 m3 mattia (renkaat 750/60-30,5 Alliance) sekä mf 4270 (110 hp) että mf 6290 (135hv).
Kyllähän se kulki kohtuullisesti tolla pienemmälläkin. mäissä joutuu vaan tosissaan kepittään. ja sit jos vähänkään meni kovempaa risteyksiin niin tuntu että vaunu työntää perän luisuun. 4270:llä ajoin vain nurmensängille niin en tiedä miten ois kulkenu upottavammassa maastossa.
-
niin kyllä varmaan kulkee, ainakin jos ei ole mäkiä. mut myös riippuu minkä painoinen on vetokone. naapuri vetää 665 valmetilla tempon 11m3 imupainevaunua... näkee jälistä vaan että isommissa ylämäissä alkaa pito loppumaan.
Nyt kesällä vedin 14 m3 mattia (renkaat 750/60-30,5 Alliance) sekä mf 4270 (110 hp) että mf 6290 (135hv).
Kyllähän se kulki kohtuullisesti tolla pienemmälläkin. mäissä joutuu vaan tosissaan kepittään. ja sit jos vähänkään meni kovempaa risteyksiin niin tuntu että vaunu työntää perän luisuun. 4270:llä ajoin vain nurmensängille niin en tiedä miten ois kulkenu upottavammassa maastossa.
Oon itte huomannu saman, että pikkukuutosella pysähtyminen kuorma päällä ottaa piremmän matkan eikä pelkkiä jarruja viitti niin rääkätä.
-
Ainaki mitä oli itte kattoos tuola yhellä isännällä niin 6550 valtra veti äestyksen päällä ongelmitta 650/65x26,5 nokian elsseillä,
:)
-
Vieekö letkulevittimen keran?
-
Oon itte huomannu saman, että pikkukuutosella pysähtyminen kuorma päällä ottaa piremmän matkan eikä pelkkiä jarruja viitti niin rääkätä.
[/quote]
juu tietysti vaunussa on jarrut... muuten kyllä en tolla 4270 olis ajanu metriäkään on sen verran isot mäet ;)
ennen vedettiin 8m3 imupaine tempoa tolla 4270:llä ja pahimpiin mäkiin joutu käytännössä yhtä paljo kepittään kun nyt tolla matillakin. et hiukan on ryssän tekeleet raskaita vetää :D
-
Ite laitoin livakan 14 kuution vaunun nokian 650 elsseillä ja tuli uskomattoman kevyesti jd 6200 n perässä. Pienemmät jäljet jää peltoon ko livakka 6,5 kuutioisella 14/20 rattailla. Kerran sain jumiin keväällä savipeltoon,mutta oja oli vettä täys ja vesipinta likipitäen renkaiden tasalla. Jd lähti vain kohti kiinaa ja vaunun renkaat painui noin 10 cm 8)
-
Meillä on livakan 12,5 kuution vaunu noilla 700 renkailla. Ja kyllä se pehmeällä paremmin kulkee kun 8 kuution ryssäläinen, ero on kun yöllä ja päivällä.. :D Trektorista jää peltoon raiteet ennen kuin kärrystä.. :)
Ainut miinus on sitten se kun vaunusta tulee vähän tarpeettoman leveä, joutuu olemaan maantiellä hieman tarkempana.. :D
Vapaastihengittävällä 905 valmetilla kulkee tuo livakan kärry vielä ihan kohtuullisen hyvin.
-
Oon itte huomannu saman, että pikkukuutosella pysähtyminen kuorma päällä ottaa piremmän matkan eikä pelkkiä jarruja viitti niin rääkätä.
juu tietysti vaunussa on jarrut... muuten kyllä en tolla 4270 olis ajanu metriäkään on sen verran isot mäet ;)
ennen vedettiin 8m3 imupaine tempoa tolla 4270:llä ja pahimpiin mäkiin joutu käytännössä yhtä paljo kepittään kun nyt tolla matillakin. et hiukan on ryssän tekeleet raskaita vetää :D
[/quote]
Meidän kärrys ei oo jarruja. Kauemmas ajettaes mielellään isommalla. Kasitonnises on sen verta parempi kiihtyvyys täysmälli päällä ja paremmat jarrut, jos on pakko jarruttaa.
-
Max akselipaino on pellolla 3500 kiloa elikkä ei kovin suuri vaunu tarvitse olla kun se ylittyy nykymaataloudessa jossa ei peltoa surra elikkä pelloilla eletään kuin viimeistä päivää kaikki nämä perussäännöt on unohdettu Suuri on kaunista!
Joku tomppeli voi pian väittää että rengasta leventämällä voi tämäkin asia ratketa mutta se ei auta mitään jos paino on tuon 3,5 tonnia yli.
Amerikassa tutkittiin muutama vuosi sitten ,110 vuotta käydyn kansalaissodan aiheuttamia tykkilavettien raiteita peltoaukeilla ja vielä tänäkin päivänä raiteet ovat näkyvissä maan rakenteessa elikkä kun polet pellon siitä kärsivät sinun takia vielä seuraavatkin sukupolvet.
-
Max akselipaino on pellolla 3500 kiloa elikkä ei kovin suuri vaunu tarvitse olla kun se ylittyy nykymaataloudessa jossa ei peltoa surra elikkä pelloilla eletään kuin viimeistä päivää kaikki nämä perussäännöt on unohdettu Suuri on kaunista!
Joku tomppeli voi pian väittää että rengasta leventämällä voi tämäkin asia ratketa mutta se ei auta mitään jos paino on tuon 3,5 tonnia yli.
Amerikassa tutkittiin muutama vuosi sitten ,110 vuotta käydyn kansalaissodan aiheuttamia tykkilavettien raiteita peltoaukeilla ja vielä tänäkin päivänä raiteet ovat näkyvissä maan rakenteessa elikkä kun polet pellon siitä kärsivät sinun takia vielä seuraavatkin sukupolvet.
jaa onko sitä pudotettu. Muutaman vuoden ajan oon kuvitellu, että akselipainon kriittisenä rajana ois ollu 6 tonnia eli pyöräkohtaisesti 3tonnia. Ei kovin kummonen vehje tarvi olla, että 3500 kiloo per akseli ylittyy...
Hiukan epäilen, että tarkotat painoa yhtä pyörää kohti...