Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe sähköonkelma  (Luettu 5738 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65734
sähköonkelma
osaakohan kukaan arvata missä mahtaa olla vika;   fiatin ajovalot herkesi toimimasta ja kun otin kojelaudan auki niin siellä oli abikot sulaneet ja johtolenkki myös kuoreltaan kärynnyt valokatkaisimen liittimistä.     tuo katkaisija on vaihdettu palaneen tilalle muistaaksein joku vuosi sitten.    valot tuossa on aina päällä koska liikun tietä myöten melkein jatkuvasti ja kun siinä on se valomuisti.                tuo on mielestäni outoa kun kuitenkin on 10 ampeerin sulake tuota varten.   valoina on ollut viimeinen 15 vuotta ne hehkukannalla olevat halokeenit.     mikä olisi tehtävä että tuo ei toistuisi enää?     ite en ymmärrä noista mutta tuo on korjattu virmassa viimeeks huollon yhteydessä, joten.....                  tuolla fiuden sähköissä on muitakin liittimiä joiden muovikuori on sulahtanut, se kait tuon merkin ominaisuus mutta millä sen voisi estää?

Dr.Who

  • Vieras
Vs: sähköonkelma
Kyllä siellä on pääsääntöisesti liikaa kuormaa johtojen takana.
Onko niin että myös työvaloja on saman katkaisimen/johdotukseen yhdistettynä.Tai ajovalot on liian tehokkaat.
Vastaat tietenkin että ei ,mutta kyllä alkuperäinen johdotus kestää sille tarkoitetut kuormitukset.
Kato vaan ettei ala enempi kärvähtelemään,saattaahan siellä olla ihan mitä muutakin hyvään.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: sähköonkelma
Urakka alkaa sulakerasian vaihdolla. Seuraavaks maadotukset kuntoon ja kaikki liitokset putsaukseen. Jos intoa löytyy niin uusi syöttövirta akulta rasialle ja sulake väliin. Ja, päävirtakytkin,ehdottomasti.


MagnetiMarelli ja et saa palovakuutusta.... ;D
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

BACKSPACE

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28355
  • für immer
Vs: sähköonkelma
Tai sit aja se Fiiu pimeään heinälatoon, laita valot Fiiuun päälle ja katso mistä hitsaa  ;D
On olemassa 10 ihmistyyppiä. Ne jotka ymmärtävät binääriluvut ja ne jotka eivät ymmärrä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65734
Vs: sähköonkelma
ei muuta kuormaa ole kuin nuo ajovalot tuolla sulakeella ja sitten takana pienet ledivalot jotka ollu mukana nyt kopin yläreunassa kolmatta vuotta.   työvaloille on omat sulakkeet ja ne laittettu jo muutama vuosi sitten ja viime kesänä vaihdettu halot ledeihin että net kestää kyllä..   tuo kuorma vaan hieman mietityttää kun ei tosiaan muuta noille...ja kärrin valotkin on ledejä...                   tuossa oli jo mulle tullessa vikaa valoissa, ja silloinkin levitti katkaisijan, sen takia nyt aina valot päällä...   kun ei saanut valoja tarvittaessa...
              kaikissa miun koneissa on päävirtakytkimet ollu jo vuosiakymmeniä.
 mistä muuten vois ottaa herätteen päivävaloille?   käykö laturin herätteestä?   kun olis lyhyt matka siihen ja parkin niiiin kaukana.                       sillä selviis nyt kevään työt valoilla.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: sähköonkelma
Just jos edellisen jäljiltä on ollut valohäikkää,siellä on joku poropeukalo viritelllyt jotain.

welger

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 643
Vs: sähköonkelma
Kyllä tuo liittimien sulaminen oli/on fiateissa ominaisuus, en tiedä mistä johtuu mut johdot on ainakin tosi ohuvia.

Köntys

  • Vieras
Vs: sähköonkelma

Laita ne ajovalot toimimaan releen kautta, ellei ole.

Ala-Pertti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10735
Vs: sähköonkelma
ohjaako kyseisen vehkeen valokatkaisija releitä, vai meneekö virta suoraan lampuille.

jos tuo jälkimmäinen, niin niihin on rakennettu valolinjoja uusiksi viemällä releet sinne ajovalojen liki, otettu akulta virta suoraan releille omalla sulakkeella ja kytketty nuo alkuperäiset valojohdot ohjaamaan releitä, jolloin kuormitus katkaisijalla pienenee.
samoin, jos työvalojen syöttö tapahtuu valokatkaisijan kautta, pitäisi niillekin asentaa releet.

jokuhan siellä nyt kuluttaa enemmän virtaa, kuin tuo valokatkaisija läpäisee, tai sitten on huonot liittimet siinä katkaisijan yhteydessä.
Hirveetä, jos on puoletkaan totta...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4409
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: sähköonkelma
Kyllä tuo liittimien sulaminen oli/on fiateissa ominaisuus, en tiedä mistä johtuu mut johdot on ainakin tosi ohuvia.

Viiatista en tiedä, mutta riittävän surkea kontakti hapettuneessa abikossa tms liittimessä jaksaa kuumentaa osia liikaa ihan normaalilla kuormallakin.
Jos normaali kuorma on 12 V 10 A ja tuosta jää liittimeen 6 V ja virta putoaa tietysti piirissä 5 ampeeriin niin se lämpöteho liittimeen on 30 W. Kyllä se sulattaa hennommat rakennelmat. Jos normaali kuorma on 15 A niin liitin lämpenee 45 W teholla. Kyllä sieltä silloin savu nousee ja muovit sulaa.

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52018
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: sähköonkelma
Kyllä tuo liittimien sulaminen oli/on fiateissa ominaisuus, en tiedä mistä johtuu mut johdot on ainakin tosi ohuvia.

Joku vuosi aikaa kyntelin pimeessä syysillassa ja polttelin tupakkia. Nakkasin vimpin ulos akkunasta ja ajelin kaikessa rauhassa. Sit alkokin haista sulanu muovi. Luulin körssin kekäleen varisseen lattialle joten otin taskulampun ja aloin tutkia lattiaa, ei ollu kekälettä. Kun valokeila osu sulakerasiaak ni selvis syy, kaks ekaa sulakepitimen rautaa oli tullu rasian kannesta ulos ja kärtsäs. Sulakket ei palanu vaan rasian kiinnikkeet suli. Kun sammutti valot ja traktorin ni lakkas käryäminen. Mitään järjellistä syytä ei ollu paitsi MagnetiMarelli.

Sit piti alottaa sähköjen reeraaminen.... :'(
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

JOUTOPOIKA

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 30
Vs: sähköonkelma
Omassa fiudessa laitoin releet valoille ja kojetaulun kytkimellä tapahtuu nyt vain releidenohjaus. Työvirta releille suoraan akusta ja sulake väliin. Työvaloille on relekannat valmiina ohjaamon katossa ja sinne laitoin myös syötön paksummalla johdolla suoraan akulta sulakkeen kautta. Siihen loppui käryämiset. Kyseinen Fiat 80-luvulta jossa hytin yläkulmien työvalot jälkiasenteisia.

mikasep

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: sähköonkelma
osaakohan kukaan arvata missä mahtaa olla vika;   fiatin ajovalot herkesi toimimasta ja kun otin kojelaudan auki niin siellä oli abikot sulaneet ja johtolenkki myös kuoreltaan kärynnyt valokatkaisimen liittimistä.     tuo katkaisija on vaihdettu palaneen tilalle muistaaksein joku vuosi sitten.    valot tuossa on aina päällä koska liikun tietä myöten melkein jatkuvasti ja kun siinä on se valomuisti.                tuo on mielestäni outoa kun kuitenkin on 10 ampeerin sulake tuota varten.   valoina on ollut viimeinen 15 vuotta ne hehkukannalla olevat halokeenit.     mikä olisi tehtävä että tuo ei toistuisi enää?     ite en ymmärrä noista mutta tuo on korjattu virmassa viimeeks huollon yhteydessä, joten.....                  tuolla fiuden sähköissä on muitakin liittimiä joiden muovikuori on sulahtanut, se kait tuon merkin ominaisuus mutta millä sen voisi estää?

Liian ohuet piuhat, veikkaan. Tuo viritys voisi vielä toimia savuamatta kun laittaisi releet väliin. Relesarjoja tuohon tarkoitukseen saa valmiinakin... Olikohan Biltemassa muinoin nimellä "valovahvistinsarja" :)

Mika

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4409
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: sähköonkelma
Kyllä tuo liittimien sulaminen oli/on fiateissa ominaisuus, en tiedä mistä johtuu mut johdot on ainakin tosi ohuvia.

Joku vuosi aikaa kyntelin pimeessä syysillassa ja polttelin tupakkia. Nakkasin vimpin ulos akkunasta ja ajelin kaikessa rauhassa. Sit alkokin haista sulanu muovi. Luulin körssin kekäleen varisseen lattialle joten otin taskulampun ja aloin tutkia lattiaa, ei ollu kekälettä. Kun valokeila osu sulakerasiaak ni selvis syy, kaks ekaa sulakepitimen rautaa oli tullu rasian kannesta ulos ja kärtsäs. Sulakket ei palanu vaan rasian kiinnikkeet suli. Kun sammutti valot ja traktorin ni lakkas käryäminen. Mitään järjellistä syytä ei ollu paitsi MagnetiMarelli.

Sit piti alottaa sähköjen reeraaminen.... :'(

Se on juuri se huono kontakti joka kuumenee kun siitä menee virtaa läpi. Se kuin sähkölämmitin, virta kulkee ja lämpöä syntyy. Valitettavasti vaan väärässä paikassa, lämpö syntyy siellä missä virtapiirissä on eniten vastustava kohta.
Ja sitten kun ne pinnat kerran kuumenevat, ne hapettuvat, löystyvät  ja 'palavat', jatkossa kontakti on entistä huonompi ja tuhon kierre on valmis . Lopulta ainoa mitä tapahtuu on se että ao. kohta kuumenee... jos sitäkään.

Sulakerasian tapauksessa ei oikein ole muuta kunnollista keinoa kuin vaihtaa koko rompe. Hätäkeinona voi yrittää hioa niitä pintoja kirkkaiksi ja varmistaa että jousivoima on tallella.

42

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8842
  • Israel, lähi idän ainoa demokratia
Vs: sähköonkelma
Nuhffman
110-90 Fiatagrin tuunaus osa 6 - sähköt reilaan ja ruosteenestomaalia kehiin
https://www.youtube.com/watch?v=35J8jUpbIMc

https://www.youtube.com/watch?v=5cufsYhEnmw

Ei liity fiudeen, mutta... ::)


***** paska windows saatana
https://www.youtube.com/watch?v=cK3prn6RGUw

Viimeksi muokattu: 03.05.15 - klo:22:24 kirjoittanut 42

   cría cuervos y te sacarán los ojos