Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: razer - 02.03.16 - klo:21:18
-
Tuli tossa hommatua otsikon mukainen kone vuoden vaihteessa. Koneen vuosmalli on 2007, ajettu pikkusen yli 9500 tuntia. Tossa umpihankeen lingon kanssa pienellä vaihteella vedättäessä löi tauluun vikakoodin L 449 (nelivedon levykytkin saattaa luistaa. Neliveto kytkeytyy pois päältä. Ajoa voi jatkaa). Neliveto ei kuitenkaan kytkeytynyt pois päältä ennen kuin sen napista kytki pois. Parin tunnin päästä vedätin samalla tavalla umpihankeen lukot päällä eikä silloin tullut vikakoodia.
Onkohan jossain anturia mikä kannattaisi katsoa ensin vai onko varauduttuva jo isompaankin remonttiin ja soitettava huoltoon?
-
Olisko vaan kylmänä vähän luistanut
-
Lunta anturissa
-
Puuttuuko kardaanin pohjapanssari? Vaihteiston puolella anturin johdot
Voi olla irti tai ottaa huonosti kontaktia
-
Nelivedon laakeroinnin pettämisen alakuaki vois olla.. toki useimmiten nopeusnäytöstä alakaa renaaminen.. mutta kantsii olla aijoos asialla ja varmistua mutta voihan yksittäisen häiriön teherä mikä vain kosketus ja kosteus häiriö.
-
Lunta antureiden lähellä, joka sitten kardaanin lämmetessä suli ja aiheutti kontaktihäiriön. Lumi suli ja vesi haihtui pois, joten parin tunnin päästä ei ongelmaa enää ollut. Nämä nykyvehkeet vaan ovat niin kosteusherkkiä Ei nykytraktoria tarvitse kuin pestä painepesurilla, niin tulee väliaikasia toimintahäriöitä ja vikakoodeja. :(
-
Jos sattuisi olemaan niin että nelivedon ulosoton laakerit olisivat pettämään päin niin pääsee vielä pienellä, jos menevät kunnolla niin voipi olla vähän enemmänkin laitettavaa, yhden paljon paljon ajetun erittäin railakkaan tehoisen Valtran olen nähnyt jossa oli jo siivu kulunut pois vaihteistonkin etuseinästä kun oli palikat päässeet vähän turhan paljon pois linjasta kun ei ollut aikanaan laitettu, oli ajettu vaan.
-
Lunta antureiden lähellä, joka sitten kardaanin lämmetessä suli ja aiheutti kontaktihäiriön. Lumi suli ja vesi haihtui pois, joten parin tunnin päästä ei ongelmaa enää ollut. Nämä nykyvehkeet vaan ovat niin kosteusherkkiä Ei nykytraktoria tarvitse kuin pestä painepesurilla, niin tulee väliaikasia toimintahäriöitä ja vikakoodeja. :(
Ei oo kyllä tullut.. Kannattaa varmaan johdot ja liittimet tarkistaa jos moisia häiriöitä antaa..
-
Lunta antureiden lähellä, joka sitten kardaanin lämmetessä suli ja aiheutti kontaktihäiriön. Lumi suli ja vesi haihtui pois, joten parin tunnin päästä ei ongelmaa enää ollut. Nämä nykyvehkeet vaan ovat niin kosteusherkkiä Ei nykytraktoria tarvitse kuin pestä painepesurilla, niin tulee väliaikasia toimintahäriöitä ja vikakoodeja. :(
Ei oo kyllä tullut.. Kannattaa varmaan johdot ja liittimet tarkistaa jos moisia häiriöitä antaa..
Tähän saisi kyllä tulla muutos, liittimien ja johtojen pitäsi ehdottomasti olla paremmat ja peremmin suojassa. Todella turhia vikoja kosteuden yms. takia.
-
Lunta antureiden lähellä, joka sitten kardaanin lämmetessä suli ja aiheutti kontaktihäiriön. Lumi suli ja vesi haihtui pois, joten parin tunnin päästä ei ongelmaa enää ollut. Nämä nykyvehkeet vaan ovat niin kosteusherkkiä Ei nykytraktoria tarvitse kuin pestä painepesurilla, niin tulee väliaikasia toimintahäriöitä ja vikakoodeja. :(
Ei oo kyllä tullut.. Kannattaa varmaan johdot ja liittimet tarkistaa jos moisia häiriöitä antaa..
Tähän saisi kyllä tulla muutos, liittimien ja johtojen pitäsi ehdottomasti olla paremmat ja peremmin suojassa. Todella turhia vikoja kosteuden yms. takia.
Nyky traktori vaatii lämpimän ja kuivan tallin se pakkaa monelta unohtua tai rahat on kaikki menneet siihen jätti traktoriin ja talli on jäänyt rakentamatta tai sitä ei pystytä lämmittämään kun ei kukaan jaksa rankoja kerätä eikä niistä tehdä haketta. ;)
-
Jos sattuisi olemaan niin että nelivedon ulosoton laakerit olisivat pettämään päin niin pääsee vielä pienellä, jos menevät kunnolla niin voipi olla vähän enemmänkin laitettavaa, yhden paljon paljon ajetun erittäin railakkaan tehoisen Valtran olen nähnyt jossa oli jo siivu kulunut pois vaihteistonkin etuseinästä kun oli palikat päässeet vähän turhan paljon pois linjasta kun ei ollut aikanaan laitettu, oli ajettu vaan.
Erikokoiset renkaat tekee ajastaan kanssa sen että saattaa nelivedon maljan lukitukset hajota ja koko paketti lähtee purkautumaan eteenpäin. Maljan vaihtoa varten joutuu sitten purkamaan hieman laatikkoakin. Ensioire on että anturi menee paskaksi ja nopeustiedon mukana mm. pikavaihteen pehmennykset häviää. 8350:ssä oli tuo anturi kenkussa paikassa tsekata, mutta sellainen muistikuva on jostain jäänyt, että sen paikka on ehkä muutettu noissa T sarjalaisissa.
-
Jos sattuisi olemaan niin että nelivedon ulosoton laakerit olisivat pettämään päin niin pääsee vielä pienellä, jos menevät kunnolla niin voipi olla vähän enemmänkin laitettavaa, yhden paljon paljon ajetun erittäin railakkaan tehoisen Valtran olen nähnyt jossa oli jo siivu kulunut pois vaihteistonkin etuseinästä kun oli palikat päässeet vähän turhan paljon pois linjasta kun ei ollut aikanaan laitettu, oli ajettu vaan.
Erikokoiset renkaat tekee ajastaan kanssa sen että saattaa nelivedon maljan lukitukset hajota ja koko paketti lähtee purkautumaan eteenpäin. Maljan vaihtoa varten joutuu sitten purkamaan hieman laatikkoakin. Ensioire on että anturi menee paskaksi ja nopeustiedon mukana mm. pikavaihteen pehmennykset häviää. 8350:ssä oli tuo anturi kenkussa paikassa tsekata, mutta sellainen muistikuva on jostain jäänyt, että sen paikka on ehkä muutettu noissa T sarjalaisissa.
Juurikin noin, muuttuu alemmas uudemmissa, mutta vanhemmissa nelivedon ulosoton yläsektorilla tämä anturi.
-
Toivottavasti on vain häiriötä anturissa. No kuhan tossa lähiaikoina lähtee viljoja kuskaamaan ni pitää alkaa kuulostella miten käyttäytyy.
-
Jos sattuisi olemaan niin että nelivedon ulosoton laakerit olisivat pettämään päin niin pääsee vielä pienellä, jos menevät kunnolla niin voipi olla vähän enemmänkin laitettavaa, yhden paljon paljon ajetun erittäin railakkaan tehoisen Valtran olen nähnyt jossa oli jo siivu kulunut pois vaihteistonkin etuseinästä kun oli palikat päässeet vähän turhan paljon pois linjasta kun ei ollut aikanaan laitettu, oli ajettu vaan.
Joo. Näitäkin on.
-
Jos sattuisi olemaan niin että nelivedon ulosoton laakerit olisivat pettämään päin niin pääsee vielä pienellä, jos menevät kunnolla niin voipi olla vähän enemmänkin laitettavaa, yhden paljon paljon ajetun erittäin railakkaan tehoisen Valtran olen nähnyt jossa oli jo siivu kulunut pois vaihteistonkin etuseinästä kun oli palikat päässeet vähän turhan paljon pois linjasta kun ei ollut aikanaan laitettu, oli ajettu vaan.
Joo. Näitäkin on.
Joo tiedän yhden oli ajettu 8000 sarjalaisella kunnioitettavat 19 000 tuntia niin sitten meni tuo . :o
-
Lunta antureiden lähellä, joka sitten kardaanin lämmetessä suli ja aiheutti kontaktihäiriön. Lumi suli ja vesi haihtui pois, joten parin tunnin päästä ei ongelmaa enää ollut. Nämä nykyvehkeet vaan ovat niin kosteusherkkiä Ei nykytraktoria tarvitse kuin pestä painepesurilla, niin tulee väliaikasia toimintahäriöitä ja vikakoodeja. :(
Ei oo kyllä tullut.. Kannattaa varmaan johdot ja liittimet tarkistaa jos moisia häiriöitä antaa..
Tähän saisi kyllä tulla muutos, liittimien ja johtojen pitäsi ehdottomasti olla paremmat ja peremmin suojassa. Todella turhia vikoja kosteuden yms. takia.
Nyky traktori vaatii lämpimän ja kuivan tallin se pakkaa monelta unohtua tai rahat on kaikki menneet siihen jätti traktoriin ja talli on jäänyt rakentamatta tai sitä ei pystytä lämmittämään kun ei kukaan jaksa rankoja kerätä eikä niistä tehdä haketta. ;)
Ei oo juuri lämpimässä pidetty. Kylmät tallit on riittäneet ja usein sentään pestäänkin..
-
Maaseutu lehdessä oli juttua kuinka saksalaisia moottoreita yritetään (deutsi) pajottaa Tammerd.
kun on synnynäinen tyyppivika niissä. On se tuo saksalainen laatu todella hyvää. :o ;D
-
Aijaa valametintauti ookkaan tuttu noin paljon asioista tietävälle ku Sassi? Vihjeenä sylkkäputkiin liittyy ja koneistusta vaatii?
Vai ootko niitä parempia asiakkaita joille tehas korvaa kaiken maalimantappiin asti?
-
Siehän olet kuin Veeti, muistelet 30 vuoden takaisia assieta... ;D
-
Ai sattana. Onko siitä niin kauan? :P
-
Maaseutu lehdessä oli juttua kuinka saksalaisia moottoreita yritetään (deutsi) pajottaa Tammerd.
kun on synnynäinen tyyppivika niissä. On se tuo saksalainen laatu todella hyvää. :o ;D
Tuo oli vissiin jossain volvo/deutz yhteistyömoottoreissa kun en oo kyllä ennen kuullut moisesta vaivasta. No on noit moottoreitakin muutama tehty enemmän kuin kotimaisia niin mahtuu joku paskakin joukkoon.
-
Maaseutu lehdessä oli juttua kuinka saksalaisia moottoreita yritetään (deutsi) pajottaa Tammerd.
kun on synnynäinen tyyppivika niissä. On se tuo saksalainen laatu todella hyvää. :o ;D
Tuo oli vissiin jossain volvo/deutz yhteistyömoottoreissa kun en oo kyllä ennen kuullut moisesta vaivasta. No on noit moottoreitakin muutama tehty enemmän kuin kotimaisia niin mahtuu joku paskakin joukkoon.
Ne on järestään paskoja tuo malli.
-
Maaseutu lehdessä oli juttua kuinka saksalaisia moottoreita yritetään (deutsi) pajottaa Tammerd.
kun on synnynäinen tyyppivika niissä. On se tuo saksalainen laatu todella hyvää. :o ;D
Tuo oli vissiin jossain volvo/deutz yhteistyömoottoreissa kun en oo kyllä ennen kuullut moisesta vaivasta. No on noit moottoreitakin muutama tehty enemmän kuin kotimaisia niin mahtuu joku paskakin joukkoon.
Ne on järestään paskoja tuo malli.
Traktoreissa tuota moottoria vissiin ole.. Volvon maansiirtokoneiden kanssa ei oo tullut oltua missään tekemisissä.
-
Hommahan menee niinpäin että Volvo ei tee enää ollenkaan pienempien kuorma-autojenkaan moottoreita, jakelu-Volvot liikkuvat nykyään Deutzin voimin, taitaa olla 9-litrainen pienin Volvon tekemä moottori, kaivurien kuutoskoneet myös samoja Deutzeja vastaavissa kokoluokissa. Kyllä nämä Deutz-Volvot on hyviä koneita, toisin oli ennen kun pikku-Volvot oli Perkinsejä niin sitä öljynkulutusta ja murhetta piisasi mutta onneksi Cat-Perkins yhteistyö lopetti Volvon sotkut Perkinsien kanssa. Pikkukaivureissa ja muissa kevyemmissä vehkeissä Volvolla käytössä Yanmar moottoreita omissa väreissä nyt tuon Perkins-kuvion loputtua.
-
Hommahan menee niinpäin että Volvo ei tee enää ollenkaan pienempien kuorma-autojenkaan moottoreita, jakelu-Volvot liikkuvat nykyään Deutzin voimin, taitaa olla 9-litrainen pienin Volvon tekemä moottori, kaivurien kuutoskoneet myös samoja Deutzeja vastaavissa kokoluokissa. Kyllä nämä Deutz-Volvot on hyviä koneita, toisin oli ennen kun pikku-Volvot oli Perkinsejä niin sitä öljynkulutusta ja murhetta piisasi mutta onneksi Cat-Perkins yhteistyö lopetti Volvon sotkut Perkinsien kanssa. Pikkukaivureissa ja muissa kevyemmissä vehkeissä Volvolla käytössä Yanmar moottoreita omissa väreissä nyt tuon Perkins-kuvion loputtua.
Mut moottorimalli oli eri volvossa käytetyissä koneissa.
-
Uutta vikaa pukkaa tauluun. Tietääköhän täällä kukaan mihin vikakoodi L239 viittaa. Ohjekirjasta ei löytyny tietoa eikä näin illasta enää saa huoltomiestäkään kiinni.
-
L239
MOOTTORIN OHJAUSYKSIKKÖ,
TOIMINNOT: Varaajan paine
Moottorin ohjausyksikön
valvontajärjestelmä on havainnut vuodon
ruiskutusjärjestelmän
korkeapainepuolella moottorin
ylikierroksilla. Vikaa valvotaan
ylikierrosten aikana, kun polttoainetta
ei ruiskuteta.
HUOM. Erittäin korkean
ruiskutuspaineen (maks. 1400 bar)
vuoksi loukkaantumisriski on suuri
moottorin ollessa käynnissä, jos
korkeapaineen puolella on vuoto.
Seuraus
Maksimikierrokset 1500.
Maksimiruiskutusmäärä on alennettu
50 %:iin nimellistehosta.
HUOM. Varaajan paineesta riippuvat
moottorin toiminnot eivät ole aktiivisia.
HUOM. Erittäin korkean
ruiskutuspaineen (maks. 1400 bar)
vuoksi loukkaantumisriski on suuri
moottorin ollessa käynnissä, jos
korkeapaineen puolella on vuoto.
Ratkaisu
1. Sammuta moottori. Tarkasta moottorin korkeapaineputket
esim. mahdollisten vuotojen varalta.
2. Tarkasta suuttimet.
3. Tarkasta varaajan paineanturin johdotus,
liittimet ja liitinpinnat (mahdollinen hapettuminen).
4. Tarkasta anturin 5 voltin syöttöjännite.
5. Tarkasta varaajan paineanturin toiminta.
-
Oletko lasetellut kaasu ylhäällä ylikierroksilla alamäkeen? Ei aiheuta varmaan toimenpiteitä..
Sitten L449
Nelivedon monilevykytkimen
toiminnassa häiriö
Etuakselin nopeusanturin (B5C)
pyörimisnopeus on 18 % pienempi
kuin vaihteiston nopeusanturin (B6)
pyörimisnopeus yli kolmen sekunnin
ajan.
-
Suuret kiitokset tästä. Juu reilua 40 laskin alamäkeä kaasu ylhäällä tyhjä lavetti perässä. Enpä olis uskonu että se siitä tälläsen tempun tekee.
-
Kun nämä uudemmat common rail Valtrat ovat vielä vähän vieraita niin onko seuraava ominaisuus vai joku vika? Kun suunnanvaihtovivun laittaa käsijarrulta vapaalle kierrokset nousevat n.300-400 kierrosta ylemmäksi. Ja kun käsijarrun laittaa päälle kierrokset laskevat. Ei ole vielä tullut tällaista yhdessäkään koneessa vastaan.
-
Kun nämä uudemmat common rail Valtrat ovat vielä vähän vieraita niin onko seuraava ominaisuus vai joku vika? Kun suunnanvaihtovivun laittaa käsijarrulta vapaalle kierrokset nousevat n.300-400 kierrosta ylemmäksi. Ja kun käsijarrun laittaa päälle kierrokset laskevat. Ei ole vielä tullut tällaista yhdessäkään koneessa vastaan.
Ominaisuus lue ohjekirja!
-
Kun nämä uudemmat common rail Valtrat ovat vielä vähän vieraita niin onko seuraava ominaisuus vai joku vika? Kun suunnanvaihtovivun laittaa käsijarrulta vapaalle kierrokset nousevat n.300-400 kierrosta ylemmäksi. Ja kun käsijarrun laittaa päälle kierrokset laskevat. Ei ole vielä tullut tällaista yhdessäkään koneessa vastaan.
Ominaisuus lue ohjekirja!
Jaa pitää vissiin hommata sit lasit kun en ole sieltä huomannut. Pariin otteeseen on tullu läpi silmäiltyä mut pitää sit vissiin lukea tarkemmin.
-
Kun nämä uudemmat common rail Valtrat ovat vielä vähän vieraita niin onko seuraava ominaisuus vai joku vika? Kun suunnanvaihtovivun laittaa käsijarrulta vapaalle kierrokset nousevat n.300-400 kierrosta ylemmäksi. Ja kun käsijarrun laittaa päälle kierrokset laskevat. Ei ole vielä tullut tällaista yhdessäkään koneessa vastaan.
Ominaisuus lue ohjekirja!
Jaa pitää vissiin hommata sit lasit kun en ole sieltä huomannut. Pariin otteeseen on tullu läpi silmäiltyä mut pitää sit vissiin lukea tarkemmin.
Ohjekirjoihin ei kyllä kaikkea laiteta ,unohtuu. :(
-
N. 10 v ollu tuo ominaisuus vakiona
-
Juu uusin Valtra millä olen ennen tätä ajanu on vm 2001, joten vähän pudonnu kehityksen kyydistä pois.
Temppuilu jatkuu, nyt ei toimi yks sähkölohkoista kunnolla. Toimii pätkittäin molempiin suuntiin ihan kuin olis ajastus päällä. Ajastukset on kylläkin kytketty pois päältä. Jos ei mitään syytä löydä kotikonstein ni se on vietävä sit ammattilaisten syynättäväks.
-
Onko nämä niitä Danfossin sähkölohkoja, a'800e kipale ???