täällä on osa niin rajua metsänomistajaa että ei ymmärrä tällaista näkemystä. Puhellaan tuhansien mottien hakkuista niin kuin se olisi jokapäiväistä. Totuus on vaan aivan muuta monellakin. Puolet ei pääse harvennuksilla edes 500 mottiin ja tosi harva tuhanteen. Jos tehtaita on lähellä niin toki lajittelu kannattaisi olla sellaisessa niin lähipuut tuotaisi sinne ja sitten rahdattaisi loput muille käyttöpaikoille. Mutta tää on niitä asioita mitä ei ymmärrä jos ei halua ymmärtää. Lisäksi ajatukset valkenisi vasta jos logistiikan hallitsija olisi vasta se viimeisen pennin saaja eli hänen toiminnan talous vaikuttaisi omaan tuloonsa.
Eivät tuhansien mottien hakkuut ole minulle jokapäiväisiä. Rajanaapurillani Tornatorilla on.
Toisaalta en nyt muista että olisin alle 1000 motin pystykauppaa tehnyt. Hankintakaupat / tuulenkaatojen keräily ovat sitten erikseen.
Tarkoitatko että sellutehtaalle pitäisi ajaa myös tukit jotka sitten lajiteltaisiin sahoille? Tai sahoille ajettaisiin kuitupuutkin? Tai klapikauppias tekisi kaikki puulajit samaan kasaan ja lajittelisi ne myöhemmin? Tutustuppa jonkun sellutehtaan logistiikkaan että monenko minuutin välein sinne tulee puutavara-auto ja tarvitaanko sinne enää lisää liikennettä / lajittelukenttiä ?
Ja olet oikeassa. En halua ymmärtää ajatuskulkuasi koska en näe siinä järkeä. Kun nyt jonkinlaisessa markkinataloudessa elämme niin kyllä markkinat hoitavat nuo lajitteluasiat haluamallasi tavalla jos se on kannattavaa. Sitä odotellessa.