Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: vms1 - 04.08.13 - klo:08:31
-
Eli kertokaa/ korjatkaa faktat. laakerin palat pitäis saada pois ja uusi paikalleen. Tiukat asennukset taitaa olla sekä akseliin että laakerikuppiin. Poispäin taidetaan näyttää lämpöä laakerin jämille jotta ne liukuu akselilla pois. Jos tämä ei riitä niin leikkauskaasut kehiin mutta sitten kun asentaa niin perinteisesti jos laakeria jäähdyttää niin paisuuko sisäreikä niin että se laakeri silloin myös liukuu akselilla vai miten. Toki voi riittää pelkkä voitelu ja sopivalla putkella naputtelu paikalle mutta miten teoriassa kannattaa pelata lämmön kanssa jos tarve.
-
sisäkoolille nätisti lämpöä, silleen että polttelee näppejä, yleensä liukuu paikoilleen lähes itsekseen. ulkokooli jäähdyttäen.
-
Kylmäspray on kätevä aine.
-
sisäkoolille nätisti lämpöä, silleen että polttelee näppejä, yleensä liukuu paikoilleen lähes itsekseen. ulkokooli jäähdyttäen.
Jos lämpöä käyttää, niin juuri näin. Jäähdyttäminen kutistaa kappaletta, jolloin sen ulkomitat pienenevät, myös siinä olevat reiät pienevät. Kuumentaminen päinvastoin: kaikki mitat suurenevat.
Asennuksessa en käyttäisi voiteluaineita. Kyllähän ne asentamista helpottavat, mutta myös sitä, että laakeri alkaa pyöriä väärästä paikasta. Laakerikiinikkeet ja -lukitteet toimivat myös hyvinä liukasteina asennusvaiheessa.
-
Kylmäspray on kätevä aine.
Tai jos on oma typpipönttö niin koko jäähdytettävän palikan voi pihdeillä dipata siellä ;)
-
Hiilidioksidisammutinta voi myös kokeilla akselin jäähdyttämisessä. Ja yksi huomio kun naputtelee laakeria paikalleen, että varoo rikkomasta suojauksia.
-
Kylmäspray on kätevä aine.
Tai jos on oma typpipönttö niin koko jäähdytettävän palikan voi pihdeillä dipata siellä ;)
typpipönttö on ja yllättävän monelta on tämä idea esitetty. Taitaisi karjanhoitaja lämmetä hieman jos ko kapinetta käyttäis hyväkseen eli jos ei kuitenkaan.
-
Se laakeri tarvitsis saada menemään jollain konstin suoraan, sehän taitaa se suurin käytännön ongelma olla.
No jos hoitaja lämpii, ei se sitte hyväksikäyttöö ole.
-
sisäkoolille nätisti lämpöä, silleen että polttelee näppejä, yleensä liukuu paikoilleen lähes itsekseen. ulkokooli jäähdyttäen.
Ehdottomasti uuteen laakeriin toholla kunnon lämpö, silla et vähän punottaa. Liikkumista voi tehostaa vielä kunnollisella putken pätkällä joka istuu ulkokehälle. Moskalla vaan kunnon laakeja. Kyllä lähtee!
-
Kylmäspray on kätevä aine.
Tai jos on oma typpipönttö niin koko jäähdytettävän palikan voi pihdeillä dipata siellä ;)
typpipönttö on ja yllättävän monelta on tämä idea esitetty. Taitaisi karjanhoitaja lämmetä hieman jos ko kapinetta käyttäis hyväkseen eli jos ei kuitenkaan.
Siis... sitä laakeria ei pudoteta sinne typpipönttöön vaan sitä typpeä otetaan sieltä pöntöstä ulos
-
Se laakeri tarvitsis saada menemään jollain konstin suoraan, sehän taitaa se suurin käytännön ongelma olla.
No jos hoitaja lämpii, ei se sitte hyväksikäyttöö ole.
Suoralla putken pätkällä menee, kunhan on sisä tai ulkokoolin kokoinen, tarpeen mukaan.
Typpipönttöä kun ei ole, pakastinkin kätevä. Esimerkiksi pinnapultit näppärä pakastaa ennen asennusta, samaa voi soveltaa ulkokoolilta kiinni olevaan laakeriin.
-
Se laakeri tarvitsis saada menemään jollain konstin suoraan, sehän taitaa se suurin käytännön ongelma olla.
No jos hoitaja lämpii, ei se sitte hyväksikäyttöö ole.
Suoralla putken pätkällä menee, kunhan on sisä tai ulkokoolin kokoinen, tarpeen mukaan.
Typpipönttöä kun ei ole, pakastinkin kätevä. Esimerkiksi pinnapultit näppärä pakastaa ennen asennusta, samaa voi soveltaa ulkokoolilta kiinni olevaan laakeriin.
Mää luulin et teinäläiset käyttää sahanpurua ja jäälohkareita.
-
itse irrotan ulko koolit monesti hitsaamalla palon keskelle uraa... ja naps irti lähtee nätisti... Tosin pitää osata hitsata ettei hitsaa koolia lopullisesti kohteeseen kiinni.... varsinkin pienet hiukka haasteellisimpia vesikahvalla ;D
-
Justiin vaihtelin perhosen mattoperään laakeria.
Niin siinä lämmön käytössähän perusteet on se että kylmä kutistaa ja lämpö laajentaa. Lämpölaajenemista. Sisäpuolisia osia siis kutistetaan ja/tai ulkopuolisia laajennetaan. Vaan kuinka laakerin sisäholkkiakaan kärsii asentaessa kuumentaa ettei heti viotu uusi murikka. Ehkä varovasti ainoastaan holkin sisäpuolelle liekkiä kohdentamalla. Kyllä ne pitäisi mennä paikalleen naputtelemalla. Joskus sisäholkki on kartiomainen, eli jos ei tiedä onko niin kannattaa kokeilla alkuun kummin päin lähtee helpommin menemään. Ja kyllä niihin osiin ja pultteihin myös voi laittaa voiteluainetta kiinnitettäessä. Harvemmin sen takia löystyy pultit, mutta liian usein niitä ei saa irti kun on laitettu kuivana ja liian tiukkaan.
Irrottaa taas voi lämmittämällä myös sisempää osaa eli vaikka akselia, koska se repii akselin ympärillä olevan holkin mukanaan isommaksi, jolloin pitäisi irrota ainakin jäähdyttyä. Lämmitettyihin osiinhan sujahtaa melko kätevästi myös kaiken maaliman irrotusliemet, kunhan ei heti haihdu.
Kiinnittäessä pitää varoa tosissaan niitä laakerin muita osia paitsi asennuskohdetta vasten jäävää holkkia, kumpi millonkin on kyseessä. Siihen tarvii aina jonkin sopivan putkenpätkän tms. Myös jollain tylpällä taltalla voi naputella koko ajan osaa kiertäen, ettei mene vinoon. Muuhun kohtaan iskettäessä särjetään vain uusi osa heti rikki tai melkein rikki. Niitä ei ole tarkotettu kestämään iskuja kylkiin eikä vääntelyä, vaan sitä pyörimistä. Vähintään menee reunasta tiiviste ja paska pääsee helpommin sisään lyhentämään käyttöikää.
-
Laakerin lämmityksessä ei pidä hätäillä. Sisäkoolia jos liian nopeaan lämmittää liian lämpimäksi saa laakerin pilalle, sisäkooli painautuu laajentuessaan viilempiä ulkokoolin paikallaan pitäviä vierintäelimiä eli kuulia tai rullia vasten ja painaa vierintäkehälle jäljet -> aika pian entinen laakeri. Lämmön pitäisi noin niinku teoriassa keritä johtua ulkokehällekin asti että sekin laajentuisi.
Eikä missään nimessä lähellekkään punahehkua jo pelkästään laakerin lämpökasittelyjen takia, sanotaanko et jos lämmittäs induktiolämmittimellä niin siinä vaiheessa kun kuivan laakerin tehdasrasvat lähtee vähän höyryämään niin se on passeli. Kaasulla jos lämmittää niin tosiaan joku sormia poltteleva on sopiva.
-
No laakerit saatiin pois jonkinverran väkivaltaa käyttäen. ´Sitten kun saan uudet niin mikä on mielipide. Kannattaako tuhlata kylmäsprei pulloon ja ruikkia akselia jonkinaikaa. Jos ei meinaan koske laakeriin ollenkaan niin se on kumminkin sen 25.-30 asteinen että sikäli pitäisi lämpötilaeron olla jonkimmoinen. Vai onko tämä sopiva putki ja leka vaan parempi vaihtoehto ja seuraan hieman tervaspreitä helpottamaan seuraavaa operaatiota.
-
No laakerit saatiin pois jonkinverran väkivaltaa käyttäen. ´Sitten kun saan uudet niin mikä on mielipide. Kannattaako tuhlata kylmäsprei pulloon ja ruikkia akselia jonkinaikaa. Jos ei meinaan koske laakeriin ollenkaan niin se on kumminkin sen 25.-30 asteinen että sikäli pitäisi lämpötilaeron olla jonkimmoinen. Vai onko tämä sopiva putki ja leka vaan parempi vaihtoehto ja seuraan hieman tervaspreitä helpottamaan seuraavaa operaatiota.
Osta vaan se kylmä pullo, omaa elämää tuo aine on helpottanut enemmän kuin esim. traktorien ylimääräiset sähkövermeet :D ;D
Eikä tuo spray ollut edes kallista, muistaakseni. Kaksi tukkupakkausta omassa hyllyssä :o
-
Jos on niin tiukka ettei mene niin kyllä sitä voi lamellilaikalla sen verran hioa törkyä ja ruostetta pinnasta pois että naputtelemalla menee sen suurempia vastustelematta. Ei se sillon vielä niin löysä ole että lähtis holkilla pyörimään.
-
Misteehän laakerista mahtaa olla kysymys, ku tuollanen poijjitus on. Kyllähän entisen suap rärettyä miten vuan ja akselin puhdistaa ruosteesta ja paskasta ja lyöp uuden kiinni. Ei kait se seen kummasempaa vaadi. Ja jos uusia laakereita aletaan punahehkuun lämmitellä jo asentaessa ni kannattaa olla jo laittamata...
-
Laakeria ei saa lyödä paikoilleen, tai ei saisi. Prässi paras. Älkää ny vaan millään kaasulla lämmittäkö laakeria :o Nällä keleillä aurinkoakin voi hyödyntää, uuni on tarkempi kun joku toho! Mitta käteen jos ei sovinnolla mene. Väkisin kun sen sinne mänttää ei pyöri kunnola tai muuta mukavaa.
-
Kaffinkeittimen levyllä joskus laakerikauppias neuvo lämmittään laakerin, se toimi hyvin
-
Kaffinkeittimen levyllä joskus laakerikauppias neuvo lämmittään laakerin, se toimi hyvin
VOidaan olla aika sopivilla asteilla. Indukstiovehkeesä näkyy olevan normiasetus 110, termostaatin maksimi 250 ja lämmityksen maksimi 400.
http://www.skf.com/group/products/maintenance-products/bearing-heaters/heaters-for-mounting/induction-heaters/small-induction-heater/index.html
Onhan noita vehkeitä kaikenlaisia:
http://www.skf.com/files/149882.pdf
Mutta pärjää ihan pajakonsteillakin. Itse käytän akselin "ylipuhdistamista" ja sopivia holkkeja, mielellään kovaa muovia laakeria vasten. Usein lämpö/kylmäkonstit otan käyttöön jos ei ole muuten mennyt. Kannattaa hakatessaan ajatella myös, onko samalla akselilla toisessa päässä laakeri, jonka pilaa lekomisella (tai Sampon tapauksessa pellit kupussa).
-
>lamellilaikalla
Ihan selkeä juttu ettei mitään lamellilaikkoja tarvita missään laakerihommissa.Paskat lähtee mitä tarvii teräsharjapyörällä ja jos jotain röpöä on niin mirkelikangasta voi tarjota.
Uuden laakerin lämmittäminen on semmoista puuhaa kanssa mitä en ymmärrä ollenkaan.Tuppaa noilla ammatti miehillä vähän lipsahtelemaan lämmöt usemmiten yläkanttiin..
-
Laageri on paras asentaa 2-4 asteen lämpötilassa
-
Laageri on paras asentaa 2-4 asteen lämpötilassa
Moni muukin asia on parasta tuossa lämpötilassa 8) 8)
-
Laageri on paras asentaa 2-4 asteen lämpötilassa
Moni muukin asia on parasta tuossa lämpötilassa 8) 8)
Anoppi ???
-
Laageri on paras asentaa 2-4 asteen lämpötilassa
Moni muukin asia on parasta tuossa lämpötilassa 8) 8)
Taitaa olla ainut hetki kun tykkään anopista kun sen ruumiinlämpötila on noissa lukemissa. Ompi leuat varmasti jäykkänä ei tuppaa kylään enää.
Oot sie kusilämpimän oluen ystäviä????? ku et tuota tajuu :o :o :o
Anoppi ???
Taitaa olla niitä ainuita hetkiä kun tosiaan tykkään anopista, kun sen ruumiinlämpötila on noissa lukemissa. Ompi leuat varmasti jäykkänä eikä tuppaa kylään enää.
Oot sie kusilämpimän oluen ystäviä????? ku et tuota tajuu :o :o :o
-
Laageri on paras asentaa 2-4 asteen lämpötilassa
Moni muukin asia on parasta tuossa lämpötilassa 8) 8)
Taitaa olla ainut hetki kun tykkään anopista kun sen ruumiinlämpötila on noissa lukemissa. Ompi leuat varmasti jäykkänä ei tuppaa kylään enää.
Oot sie kusilämpimän oluen ystäviä????? ku et tuota tajuu :o :o :o
Anoppi ???
Taitaa olla niitä ainuita hetkiä kun tosiaan tykkään anopista, kun sen ruumiinlämpötila on noissa lukemissa. Ompi leuat varmasti jäykkänä eikä tuppaa kylään enää.
Oot sie kusilämpimän oluen ystäviä????? ku et tuota tajuu :o :o :o
Mitä nyt olen tajuamatta ???
-
No, siinäpä sulle vähän miettimistä .
-
No, siinäpä sulle vähän miettimistä .
Ei kykene, koko yö meni meittiessä :'(
-
Jotain on pahasti pielessä jos liekillä uutta laakeria pitää lämmitellä.Sorvari on jättänyt akselin liian paksuksi tai akselissa on ruostetta tai muita pykämiä jotka voi hoitaa pois muuten.
-
Kaksi työkalua taitaa vielä puuttua tästä ketjusta:
paineilmataltta purkamisessa ja sähköpuhallin kasaamisessa.
Talttaan sopivan tylsä terä ja laakeri (saattaa) lähteä irti ihan ehjänä. Siis sellainen, joka ei ole rikki, mutta pitää irroittaa muita korjaustöitä varten. Kun säätää talttaan sopivan voimakkaan iskun, laakeri liukuu akselilla juoksuvauhtia ;)
Tehokas ja säädettävä sähköpuhallin on kohtuukokoisissa laakerissa suuri apu kokoamisvaiheessa. Huomattavasti helpompikäyttöisempi ja turvallisempi tulityökaluihin verrattuna.
Ja lopuksi vanha koneistajan ohje: Sovitteen pitää olla tiukka vain sillä puolella laakeria, joka pyörii. Pyörimättömän puolenhan tarvitsee pitää vain laakerin vierintäkitkan verran kiinni. Eli tiukka sovite sisäkooliin, jos akseli pyörii. Ulkokooliin, jos laakeroidaan vaikka ketjun kiristintä, jolloin akseli on paikallaan. Hyvä muistaa jos joutuu kovasti putsailemaan paikkoja tiukan irroitusoperaation jäljiltä.
Eikä se terva pahaa tee laakereiden kaasaamisessakaan. Ainakin tuoksuu paremmalta purkaessa ;D
-
>helpompikäyttöisempi ja turvallisempi tulityökaluihin verrattuna
Ei ainakaan pala hihat niin helposti.
:P
-
(http://kuvat2.huuto.net/4/90/ba0c28b994f6cef334a373fe77900-s.jpg)
Tommonen on pajalla laakerin lämmitystä varten.
-
(http://kuvat2.huuto.net/4/90/ba0c28b994f6cef334a373fe77900-s.jpg)
Tommonen on pajalla laakerin lämmitystä varten.
Ihan uskomattoman kiinnostava tieto 8)
-
Jotain on pahasti pielessä jos liekillä uutta laakeria pitää lämmitellä.Sorvari on jättänyt akselin liian paksuksi tai akselissa on ruostetta tai muita pykämiä jotka voi hoitaa pois muuten.
no minähän en näistä tietenkään mitään ymmärrä, mutta tuolla pajan puolella on esim. valtran korjaamokäsikirjassa ohje pyöränlaakerin asennukseen. tekstissä käsketään lämmittämään sisäkooli 80 celsiuksen lämpöön ennen asennusta.
-
On tullut testailtua lämpötilaeroja niittokoneen vaihdetta kasaillessa. Hienosti menee heittämällä paikoilleen 60 ja 100 milliset laakerit, pieniä 52/25-millisiä joutuu hieman kopauttamaan. SIsemmät kumppanit olleet pakastimessa ja ulommat leivinuunissa alle 100 asteessa. Paikan päällä lämmitin koteloa kuumailmapuhaltimen pienemmällä pykälällä (300 astetta) sen verran etäältä ettei ilma tai rauta polta kättä. Suosittelen.
Kun vaihdetaan hajonneen tilalle laakeria, saattaa olla jotain muodonmuutosta tullut akseliin/pesään hajotessa tai purkaessa, niihin ei lämpö riitä.
-
Laakerin asennus tapahtuu kotikonstein siten että poisotettaessa sisäkoolia annetaan lämpöä samoin asennettaessa. Ulkokoolia kylmennetään mikäli mahdollista. Asennettaessa ainakin pakastin on hyvä apuväline. Itse käytän 60tn prässiä joten on ihan sama kuumat ja kylmät joten aina irtoaa ja asentuu sekä sisä että ulkokoolit. Laakeria vaihtaessa varmista aina että ne ovat samasta laatikosta. Älä koskaan asenna tai vaihda vain toista laajelikoolia, aina pareittain.