Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nakkisormi - 08.04.18 - klo:12:15

Otsikko: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: nakkisormi - 08.04.18 - klo:12:15
Hei
Mikähän tässä paripyörien kiinnityksessä on vikana kun ne ei tunnu sopivan keskenään yhteen? Ollut nyt tällä tavalla muutaman kevään, mutta tällä tavalla kiinnitettäessä kierteet menevät pilalle ja kiinnityskään ei mielestäni ole 100%... mitä tähän keksisi tai miten nämä on tarkoitettu laitettavaksi?
Kuvat kertokoot enemmän:

Kiinnitys (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214937.jpg)
Vinossa, kierre kovilla (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214953.jpg)
Nämä ei taida olla suunniteltu toimimaan keskenään? (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214951.jpg)

Kyseessä kuitenkin Valtran 38” takaparipyörät, joten kiinnitys saisi olla kunnolla, että pysyy matkassa mukana! Paripyörät hommattu myöhemmin käytettyinä niin ei tullut vertailtua tuota kiinnitystä.
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: AP120 - 08.04.18 - klo:12:48
Kiinnike raudat on väärän kokoset, niitä on kahta mallia ainakin. Vanne on uudempaa ja kiinnike vanhempaa mallia
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: häjy - 08.04.18 - klo:13:11
Eihän tuas oikeen palio oo ihimettelemistä, hitsikolovi käteen ja koriaa kiinnikkeen sopivaksi tai kaupasta uuret.
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: nakkisormi - 08.04.18 - klo:13:44
Joo siis tuo hitsaus ollut mielessä kyllä, mutta lähinnä ihmettelin että miksi se näin on. En siis ole löytänyt nuota toisen korkuisia kiinnikkeitä mistään, siksi ihmettelin. Mistähän niitä löytää??
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: SKN - 08.04.18 - klo:19:07
Joo siis tuo hitsaus ollut mielessä kyllä, mutta lähinnä ihmettelin että miksi se näin on. En siis ole löytänyt nuota toisen korkuisia kiinnikkeitä mistään, siksi ihmettelin. Mistähän niitä löytää??

Sulla on 10mm huullokselle ne kiinnikkeet kuten esmes mulla,

(https://aijaa.com/img/m/00946/14548985.jpg) (https://aijaa.com/hT19Dy)
(http://i5.aijaa.com/m/00476/14548986.jpg) (https://aijaa.com/cKgfV9)

Teikäläisen,

(http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214953.jpg)


Tuolta saat sopivat.

http://www.murska.fi/raju-vanteet/raju-levikevanteet

Tuo varmaan sopii,

(http://www.murska.fi/images/pikalukko-complete.png)
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: handsaw - 09.04.18 - klo:11:51
Ei ole huono paikka tuokaan kysellä aiheesta:
http://www.harmanpelto.fi/
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: häjy - 09.04.18 - klo:14:03
Ei ole huono paikka tuokaan kysellä aiheesta:
http://www.harmanpelto.fi/
  Ei niin, sieltä saa vaikka paripyöriin traktorin edullisesti.
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: kuustaa - 09.04.18 - klo:14:24
Myykös se ”traktoreitakin” ?
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: RimaPoika - 09.04.18 - klo:15:57
Ja vihttua jaksaa huutaa apina
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: häjy - 09.04.18 - klo:16:49
Myykös se ”traktoreitakin” ?
Kyllä Härmänpellolta saa traktoreitakin, lähinnä tuontikoneita. Itte ostin sen kautta puimurin, käytiin enkuissa päiväseltään reissussa katsomassa kone ja reilun viikon päästä se oli tontilla. Ei muuta kun kaveriin yhteyttä ottamaan ja konetta valkkaamaan sit vaan reissuun.
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: taneli - 09.04.18 - klo:17:01
Hei
Mikähän tässä paripyörien kiinnityksessä on vikana kun ne ei tunnu sopivan keskenään yhteen? Ollut nyt tällä tavalla muutaman kevään, mutta tällä tavalla kiinnitettäessä kierteet menevät pilalle ja kiinnityskään ei mielestäni ole 100%... mitä tähän keksisi tai miten nämä on tarkoitettu laitettavaksi?
Kuvat kertokoot enemmän:

Kiinnitys (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214937.jpg)
Vinossa, kierre kovilla (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214953.jpg)
Nämä ei taida olla suunniteltu toimimaan keskenään? (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214951.jpg)

Kyseessä kuitenkin Valtran 38” takaparipyörät, joten kiinnitys saisi olla kunnolla, että pysyy matkassa mukana! Paripyörät hommattu myöhemmin käytettyinä niin ei tullut vertailtua tuota kiinnitystä.

Ottamatta sen kummemmin kantaa Rajun kiinnitystapaan, tuollaisessa ketjusysteemissä jengat eivät tule koskaan kestämäänkään. Kiinnittäessä tuo kiinnike hakkaa jenkoja aina samasta kohdasta, kunnes jenka on siitä kohtaa sileä -> mutteri jää jumiin -> ketjut jää löysälle -> jenkaosa vääntyy -> rälläkällä irti.
Tuohon kun tekee kiinnityksen toisinpäin, eli jenkatangosta pitkä pultti ja pitkä putki/mutteri traktorin pyörän puolelle, jolloin kiinnityslenkki tulee pultin kannan alle eikä jengan kohtaan, niin jengat säilyy ehjänä. Jos kiinnitys jää löysälle, niin tanko vääntyy silloinkin, kun paripyörä pyörähtää vanteella.

Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: SKN - 09.04.18 - klo:17:20
Hei
Mikähän tässä paripyörien kiinnityksessä on vikana kun ne ei tunnu sopivan keskenään yhteen? Ollut nyt tällä tavalla muutaman kevään, mutta tällä tavalla kiinnitettäessä kierteet menevät pilalle ja kiinnityskään ei mielestäni ole 100%... mitä tähän keksisi tai miten nämä on tarkoitettu laitettavaksi?
Kuvat kertokoot enemmän:

Kiinnitys (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214937.jpg)
Vinossa, kierre kovilla (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214953.jpg)
Nämä ei taida olla suunniteltu toimimaan keskenään? (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214951.jpg)

Kyseessä kuitenkin Valtran 38” takaparipyörät, joten kiinnitys saisi olla kunnolla, että pysyy matkassa mukana! Paripyörät hommattu myöhemmin käytettyinä niin ei tullut vertailtua tuota kiinnitystä.

Ottamatta sen kummemmin kantaa Rajun kiinnitystapaan, tuollaisessa ketjusysteemissä jengat eivät tule koskaan kestämäänkään. Kiinnittäessä tuo kiinnike hakkaa jenkoja aina samasta kohdasta, kunnes jenka on siitä kohtaa sileä -> mutteri jää jumiin -> ketjut jää löysälle -> jenkaosa vääntyy -> rälläkällä irti.
Tuohon kun tekee kiinnityksen toisinpäin, eli jenkatangosta pitkä pultti ja pitkä putki/mutteri traktorin pyörän puolelle, jolloin kiinnityslenkki tulee pultin kannan alle eikä jengan kohtaan, niin jengat säilyy ehjänä. Jos kiinnitys jää löysälle, niin tanko vääntyy silloinkin, kun paripyörä pyörähtää vanteella.

Jännä juttu, museoikäisiä ketju/kierretanko - kiinnityksiä ja ei kierteet kärsiny.
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: taneli - 09.04.18 - klo:17:53
Hei
Mikähän tässä paripyörien kiinnityksessä on vikana kun ne ei tunnu sopivan keskenään yhteen? Ollut nyt tällä tavalla muutaman kevään, mutta tällä tavalla kiinnitettäessä kierteet menevät pilalle ja kiinnityskään ei mielestäni ole 100%... mitä tähän keksisi tai miten nämä on tarkoitettu laitettavaksi?
Kuvat kertokoot enemmän:

Kiinnitys (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214937.jpg)
Vinossa, kierre kovilla (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214953.jpg)
Nämä ei taida olla suunniteltu toimimaan keskenään? (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214951.jpg)

Kyseessä kuitenkin Valtran 38” takaparipyörät, joten kiinnitys saisi olla kunnolla, että pysyy matkassa mukana! Paripyörät hommattu myöhemmin käytettyinä niin ei tullut vertailtua tuota kiinnitystä.

Ottamatta sen kummemmin kantaa Rajun kiinnitystapaan, tuollaisessa ketjusysteemissä jengat eivät tule koskaan kestämäänkään. Kiinnittäessä tuo kiinnike hakkaa jenkoja aina samasta kohdasta, kunnes jenka on siitä kohtaa sileä -> mutteri jää jumiin -> ketjut jää löysälle -> jenkaosa vääntyy -> rälläkällä irti.
Tuohon kun tekee kiinnityksen toisinpäin, eli jenkatangosta pitkä pultti ja pitkä putki/mutteri traktorin pyörän puolelle, jolloin kiinnityslenkki tulee pultin kannan alle eikä jengan kohtaan, niin jengat säilyy ehjänä. Jos kiinnitys jää löysälle, niin tanko vääntyy silloinkin, kun paripyörä pyörähtää vanteella.

Jännä juttu, museoikäisiä ketju/kierretanko - kiinnityksiä ja ei kierteet kärsiny.

Onko museokoneiden 'ketju/kierretanko - kiinnitykset' nähneet pulttipyssyä? Kyllä ne käsipelillä voi ehjänä pysyäkin.
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: SKN - 09.04.18 - klo:18:33
Hei
Mikähän tässä paripyörien kiinnityksessä on vikana kun ne ei tunnu sopivan keskenään yhteen? Ollut nyt tällä tavalla muutaman kevään, mutta tällä tavalla kiinnitettäessä kierteet menevät pilalle ja kiinnityskään ei mielestäni ole 100%... mitä tähän keksisi tai miten nämä on tarkoitettu laitettavaksi?
Kuvat kertokoot enemmän:

Kiinnitys (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214937.jpg)
Vinossa, kierre kovilla (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214953.jpg)
Nämä ei taida olla suunniteltu toimimaan keskenään? (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214951.jpg)

Kyseessä kuitenkin Valtran 38” takaparipyörät, joten kiinnitys saisi olla kunnolla, että pysyy matkassa mukana! Paripyörät hommattu myöhemmin käytettyinä niin ei tullut vertailtua tuota kiinnitystä.

Ottamatta sen kummemmin kantaa Rajun kiinnitystapaan, tuollaisessa ketjusysteemissä jengat eivät tule koskaan kestämäänkään. Kiinnittäessä tuo kiinnike hakkaa jenkoja aina samasta kohdasta, kunnes jenka on siitä kohtaa sileä -> mutteri jää jumiin -> ketjut jää löysälle -> jenkaosa vääntyy -> rälläkällä irti.
Tuohon kun tekee kiinnityksen toisinpäin, eli jenkatangosta pitkä pultti ja pitkä putki/mutteri traktorin pyörän puolelle, jolloin kiinnityslenkki tulee pultin kannan alle eikä jengan kohtaan, niin jengat säilyy ehjänä. Jos kiinnitys jää löysälle, niin tanko vääntyy silloinkin, kun paripyörä pyörähtää vanteella.

Jännä juttu, museoikäisiä ketju/kierretanko - kiinnityksiä ja ei kierteet kärsiny.

Onko museokoneiden 'ketju/kierretanko - kiinnitykset' nähneet pulttipyssyä? Kyllä ne käsipelillä voi ehjänä pysyäkin.

On. Homot kiertää käsipelillä.

Mut sit onkin syytä kiertää käsin jos järki loppuu mopetin kanssa.



Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: AP120 - 09.04.18 - klo:18:46
Hei
Mikähän tässä paripyörien kiinnityksessä on vikana kun ne ei tunnu sopivan keskenään yhteen? Ollut nyt tällä tavalla muutaman kevään, mutta tällä tavalla kiinnitettäessä kierteet menevät pilalle ja kiinnityskään ei mielestäni ole 100%... mitä tähän keksisi tai miten nämä on tarkoitettu laitettavaksi?
Kuvat kertokoot enemmän:

Kiinnitys (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214937.jpg)
Vinossa, kierre kovilla (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214953.jpg)
Nämä ei taida olla suunniteltu toimimaan keskenään? (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214951.jpg)

Kyseessä kuitenkin Valtran 38” takaparipyörät, joten kiinnitys saisi olla kunnolla, että pysyy matkassa mukana! Paripyörät hommattu myöhemmin käytettyinä niin ei tullut vertailtua tuota kiinnitystä.

Ottamatta sen kummemmin kantaa Rajun kiinnitystapaan, tuollaisessa ketjusysteemissä jengat eivät tule koskaan kestämäänkään. Kiinnittäessä tuo kiinnike hakkaa jenkoja aina samasta kohdasta, kunnes jenka on siitä kohtaa sileä -> mutteri jää jumiin -> ketjut jää löysälle -> jenkaosa vääntyy -> rälläkällä irti.
Tuohon kun tekee kiinnityksen toisinpäin, eli jenkatangosta pitkä pultti ja pitkä putki/mutteri traktorin pyörän puolelle, jolloin kiinnityslenkki tulee pultin kannan alle eikä jengan kohtaan, niin jengat säilyy ehjänä. Jos kiinnitys jää löysälle, niin tanko vääntyy silloinkin, kun paripyörä pyörähtää vanteella.

Jännä juttu, museoikäisiä ketju/kierretanko - kiinnityksiä ja ei kierteet kärsiny.

Onko museokoneiden 'ketju/kierretanko - kiinnitykset' nähneet pulttipyssyä? Kyllä ne käsipelillä voi ehjänä pysyäkin.

Mihin ne kierteet siitä pilalle menee? Vanteesta paripyörään tulee suoraveto.
Ja pyssyllä ylikiristämällä saa kierteen kun kierteen pilalle
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: taneli - 09.04.18 - klo:19:50
Hei
Mikähän tässä paripyörien kiinnityksessä on vikana kun ne ei tunnu sopivan keskenään yhteen? Ollut nyt tällä tavalla muutaman kevään, mutta tällä tavalla kiinnitettäessä kierteet menevät pilalle ja kiinnityskään ei mielestäni ole 100%... mitä tähän keksisi tai miten nämä on tarkoitettu laitettavaksi?
Kuvat kertokoot enemmän:

Kiinnitys (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214937.jpg)
Vinossa, kierre kovilla (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214953.jpg)
Nämä ei taida olla suunniteltu toimimaan keskenään? (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214951.jpg)

Kyseessä kuitenkin Valtran 38” takaparipyörät, joten kiinnitys saisi olla kunnolla, että pysyy matkassa mukana! Paripyörät hommattu myöhemmin käytettyinä niin ei tullut vertailtua tuota kiinnitystä.

Ottamatta sen kummemmin kantaa Rajun kiinnitystapaan, tuollaisessa ketjusysteemissä jengat eivät tule koskaan kestämäänkään. Kiinnittäessä tuo kiinnike hakkaa jenkoja aina samasta kohdasta, kunnes jenka on siitä kohtaa sileä -> mutteri jää jumiin -> ketjut jää löysälle -> jenkaosa vääntyy -> rälläkällä irti.
Tuohon kun tekee kiinnityksen toisinpäin, eli jenkatangosta pitkä pultti ja pitkä putki/mutteri traktorin pyörän puolelle, jolloin kiinnityslenkki tulee pultin kannan alle eikä jengan kohtaan, niin jengat säilyy ehjänä. Jos kiinnitys jää löysälle, niin tanko vääntyy silloinkin, kun paripyörä pyörähtää vanteella.

Jännä juttu, museoikäisiä ketju/kierretanko - kiinnityksiä ja ei kierteet kärsiny.

Onko museokoneiden 'ketju/kierretanko - kiinnitykset' nähneet pulttipyssyä? Kyllä ne käsipelillä voi ehjänä pysyäkin.

Mihin ne kierteet siitä pilalle menee? Vanteesta paripyörään tulee suoraveto.
Ja pyssyllä ylikiristämällä saa kierteen kun kierteen pilalle

Olenko tosiaan ainoa, jonka kaikista ketjuvirityksistä oli jengat paskana.
Nyt kun tarkemmin asiaa miettii, niin osaksi syyllinen taitaa ollakin vanhan isännän tekemä jatkohylsy, joka ei ollut ihan suoraan hitsattu. Vinossa vemppaava hylsy tietysti hakkaa jenkaa lyttyyn. Ja taas kerran tuli todistettu oma nolous. Ihan kaikkea en silti myönnä, on ne ketjut silti surkeita ja välivanteissa saisi olla jokin pyörimisenestohahlo.
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: AP120 - 09.04.18 - klo:20:18
Jos paripyörä meinaa pyöriä suuren voiman takia kannattaa lisätä ketjuen määrää.
Itsellä ollu yli 150hp koneissa 8 ketjulla per vanne.
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: RimaPoika - 09.04.18 - klo:20:46
Mitään estohahloja ei kannata tehä.
Kunnolla kiristys moneen kertaan,
Ja riittävästi prikkoja/holkki että jos ja kun
Jengatanko hiertää korvakon reikään,
Niin jää kiristys vara jenkasuojaan prikkojen/holkin alle.
Ja jos ahkeraan ruuvailee päälle ja pois, uudet mutterit
Vaihtamalla säästät jenkatankoa. Varsinkin koneellisessa
Kiristyksessä.
Tämä neuvoksi tämän tyyppisiä kiinnityksiä käytettäessä.
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: +200 - 09.04.18 - klo:21:52
Pitkät mutterit ja sitte normaali mutteri lukitteen.Ei tartte kiristellä.
Niin ja tietenki 8 ketjua/rengas.
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: Make - 09.04.18 - klo:21:57
Pitkät mutterit ja sitte normaali mutteri lukitteen.Ei tartte kiristellä.
Niin ja tietenki 8 ketjua/rengas.
Viimevuonna laitoin 4 ketjua ristiin ja 4 suoraan niin sitten ei enää pyörähtänyt. Suora ketju päästää kovassa vedossa hieman pyörähtämään ja sitten kun kääntää asfaltilla se pyörähtää takaisin ja sitten on ketju löysä. Ristissä olevat ketjut ottavat paremmin tuon vedon vastaan.
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: RimaPoika - 05.05.18 - klo:17:43
Pitkät mutterit ja sitte normaali mutteri lukitteen.Ei tartte kiristellä.
Niin ja tietenki 8 ketjua/rengas.
Viimevuonna laitoin 4 ketjua ristiin ja 4 suoraan niin sitten ei enää pyörähtänyt. Suora ketju päästää kovassa vedossa hieman pyörähtämään ja sitten kun kääntää asfaltilla se pyörähtää takaisin ja sitten on ketju löysä. Ristissä olevat ketjut ottavat paremmin tuon vedon vastaan.
millä noi ristiin vedetyt ketjut on kiinni juuri pyörissä
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: Make - 05.05.18 - klo:20:57
Pitkät mutterit ja sitte normaali mutteri lukitteen.Ei tartte kiristellä.
Niin ja tietenki 8 ketjua/rengas.
Viimevuonna laitoin 4 ketjua ristiin ja 4 suoraan niin sitten ei enää pyörähtänyt. Suora ketju päästää kovassa vedossa hieman pyörähtämään ja sitten kun kääntää asfaltilla se pyörähtää takaisin ja sitten on ketju löysä. Ristissä olevat ketjut ottavat paremmin tuon vedon vastaan.
millä noi ristiin vedetyt ketjut on kiinni juuri pyörissä
Tapilla.
Otsikko: Vs: Raju-paripyörien kiinnityksestä
Kirjoitti: RimaPoika - 06.05.18 - klo:22:12
 Ja ei kuitenkaan käy yhtään sen U kiinnikkeen
päälle se vinoon/ristiin kiristys?