Agronet
Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: nakkisormi - 08.04.18 - klo:12:15
-
Hei
Mikähän tässä paripyörien kiinnityksessä on vikana kun ne ei tunnu sopivan keskenään yhteen? Ollut nyt tällä tavalla muutaman kevään, mutta tällä tavalla kiinnitettäessä kierteet menevät pilalle ja kiinnityskään ei mielestäni ole 100%... mitä tähän keksisi tai miten nämä on tarkoitettu laitettavaksi?
Kuvat kertokoot enemmän:
Kiinnitys (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214937.jpg)
Vinossa, kierre kovilla (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214953.jpg)
Nämä ei taida olla suunniteltu toimimaan keskenään? (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214951.jpg)
Kyseessä kuitenkin Valtran 38” takaparipyörät, joten kiinnitys saisi olla kunnolla, että pysyy matkassa mukana! Paripyörät hommattu myöhemmin käytettyinä niin ei tullut vertailtua tuota kiinnitystä.
-
Kiinnike raudat on väärän kokoset, niitä on kahta mallia ainakin. Vanne on uudempaa ja kiinnike vanhempaa mallia
-
Eihän tuas oikeen palio oo ihimettelemistä, hitsikolovi käteen ja koriaa kiinnikkeen sopivaksi tai kaupasta uuret.
-
Joo siis tuo hitsaus ollut mielessä kyllä, mutta lähinnä ihmettelin että miksi se näin on. En siis ole löytänyt nuota toisen korkuisia kiinnikkeitä mistään, siksi ihmettelin. Mistähän niitä löytää??
-
Joo siis tuo hitsaus ollut mielessä kyllä, mutta lähinnä ihmettelin että miksi se näin on. En siis ole löytänyt nuota toisen korkuisia kiinnikkeitä mistään, siksi ihmettelin. Mistähän niitä löytää??
Sulla on 10mm huullokselle ne kiinnikkeet kuten esmes mulla,
(https://aijaa.com/img/m/00946/14548985.jpg) (https://aijaa.com/hT19Dy)
(http://i5.aijaa.com/m/00476/14548986.jpg) (https://aijaa.com/cKgfV9)
Teikäläisen,
(http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214953.jpg)
Tuolta saat sopivat.
http://www.murska.fi/raju-vanteet/raju-levikevanteet
Tuo varmaan sopii,
(http://www.murska.fi/images/pikalukko-complete.png)
-
Ei ole huono paikka tuokaan kysellä aiheesta:
http://www.harmanpelto.fi/
-
Ei ole huono paikka tuokaan kysellä aiheesta:
http://www.harmanpelto.fi/
Ei niin, sieltä saa vaikka paripyöriin traktorin edullisesti.
-
Myykös se ”traktoreitakin” ?
-
Ja vihttua jaksaa huutaa apina
-
Myykös se ”traktoreitakin” ?
Kyllä Härmänpellolta saa traktoreitakin, lähinnä tuontikoneita. Itte ostin sen kautta puimurin, käytiin enkuissa päiväseltään reissussa katsomassa kone ja reilun viikon päästä se oli tontilla. Ei muuta kun kaveriin yhteyttä ottamaan ja konetta valkkaamaan sit vaan reissuun.
-
Hei
Mikähän tässä paripyörien kiinnityksessä on vikana kun ne ei tunnu sopivan keskenään yhteen? Ollut nyt tällä tavalla muutaman kevään, mutta tällä tavalla kiinnitettäessä kierteet menevät pilalle ja kiinnityskään ei mielestäni ole 100%... mitä tähän keksisi tai miten nämä on tarkoitettu laitettavaksi?
Kuvat kertokoot enemmän:
Kiinnitys (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214937.jpg)
Vinossa, kierre kovilla (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214953.jpg)
Nämä ei taida olla suunniteltu toimimaan keskenään? (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214951.jpg)
Kyseessä kuitenkin Valtran 38” takaparipyörät, joten kiinnitys saisi olla kunnolla, että pysyy matkassa mukana! Paripyörät hommattu myöhemmin käytettyinä niin ei tullut vertailtua tuota kiinnitystä.
Ottamatta sen kummemmin kantaa Rajun kiinnitystapaan, tuollaisessa ketjusysteemissä jengat eivät tule koskaan kestämäänkään. Kiinnittäessä tuo kiinnike hakkaa jenkoja aina samasta kohdasta, kunnes jenka on siitä kohtaa sileä -> mutteri jää jumiin -> ketjut jää löysälle -> jenkaosa vääntyy -> rälläkällä irti.
Tuohon kun tekee kiinnityksen toisinpäin, eli jenkatangosta pitkä pultti ja pitkä putki/mutteri traktorin pyörän puolelle, jolloin kiinnityslenkki tulee pultin kannan alle eikä jengan kohtaan, niin jengat säilyy ehjänä. Jos kiinnitys jää löysälle, niin tanko vääntyy silloinkin, kun paripyörä pyörähtää vanteella.
-
Hei
Mikähän tässä paripyörien kiinnityksessä on vikana kun ne ei tunnu sopivan keskenään yhteen? Ollut nyt tällä tavalla muutaman kevään, mutta tällä tavalla kiinnitettäessä kierteet menevät pilalle ja kiinnityskään ei mielestäni ole 100%... mitä tähän keksisi tai miten nämä on tarkoitettu laitettavaksi?
Kuvat kertokoot enemmän:
Kiinnitys (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214937.jpg)
Vinossa, kierre kovilla (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214953.jpg)
Nämä ei taida olla suunniteltu toimimaan keskenään? (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214951.jpg)
Kyseessä kuitenkin Valtran 38” takaparipyörät, joten kiinnitys saisi olla kunnolla, että pysyy matkassa mukana! Paripyörät hommattu myöhemmin käytettyinä niin ei tullut vertailtua tuota kiinnitystä.
Ottamatta sen kummemmin kantaa Rajun kiinnitystapaan, tuollaisessa ketjusysteemissä jengat eivät tule koskaan kestämäänkään. Kiinnittäessä tuo kiinnike hakkaa jenkoja aina samasta kohdasta, kunnes jenka on siitä kohtaa sileä -> mutteri jää jumiin -> ketjut jää löysälle -> jenkaosa vääntyy -> rälläkällä irti.
Tuohon kun tekee kiinnityksen toisinpäin, eli jenkatangosta pitkä pultti ja pitkä putki/mutteri traktorin pyörän puolelle, jolloin kiinnityslenkki tulee pultin kannan alle eikä jengan kohtaan, niin jengat säilyy ehjänä. Jos kiinnitys jää löysälle, niin tanko vääntyy silloinkin, kun paripyörä pyörähtää vanteella.
Jännä juttu, museoikäisiä ketju/kierretanko - kiinnityksiä ja ei kierteet kärsiny.
-
Hei
Mikähän tässä paripyörien kiinnityksessä on vikana kun ne ei tunnu sopivan keskenään yhteen? Ollut nyt tällä tavalla muutaman kevään, mutta tällä tavalla kiinnitettäessä kierteet menevät pilalle ja kiinnityskään ei mielestäni ole 100%... mitä tähän keksisi tai miten nämä on tarkoitettu laitettavaksi?
Kuvat kertokoot enemmän:
Kiinnitys (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214937.jpg)
Vinossa, kierre kovilla (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214953.jpg)
Nämä ei taida olla suunniteltu toimimaan keskenään? (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214951.jpg)
Kyseessä kuitenkin Valtran 38” takaparipyörät, joten kiinnitys saisi olla kunnolla, että pysyy matkassa mukana! Paripyörät hommattu myöhemmin käytettyinä niin ei tullut vertailtua tuota kiinnitystä.
Ottamatta sen kummemmin kantaa Rajun kiinnitystapaan, tuollaisessa ketjusysteemissä jengat eivät tule koskaan kestämäänkään. Kiinnittäessä tuo kiinnike hakkaa jenkoja aina samasta kohdasta, kunnes jenka on siitä kohtaa sileä -> mutteri jää jumiin -> ketjut jää löysälle -> jenkaosa vääntyy -> rälläkällä irti.
Tuohon kun tekee kiinnityksen toisinpäin, eli jenkatangosta pitkä pultti ja pitkä putki/mutteri traktorin pyörän puolelle, jolloin kiinnityslenkki tulee pultin kannan alle eikä jengan kohtaan, niin jengat säilyy ehjänä. Jos kiinnitys jää löysälle, niin tanko vääntyy silloinkin, kun paripyörä pyörähtää vanteella.
Jännä juttu, museoikäisiä ketju/kierretanko - kiinnityksiä ja ei kierteet kärsiny.
Onko museokoneiden 'ketju/kierretanko - kiinnitykset' nähneet pulttipyssyä? Kyllä ne käsipelillä voi ehjänä pysyäkin.
-
Hei
Mikähän tässä paripyörien kiinnityksessä on vikana kun ne ei tunnu sopivan keskenään yhteen? Ollut nyt tällä tavalla muutaman kevään, mutta tällä tavalla kiinnitettäessä kierteet menevät pilalle ja kiinnityskään ei mielestäni ole 100%... mitä tähän keksisi tai miten nämä on tarkoitettu laitettavaksi?
Kuvat kertokoot enemmän:
Kiinnitys (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214937.jpg)
Vinossa, kierre kovilla (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214953.jpg)
Nämä ei taida olla suunniteltu toimimaan keskenään? (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214951.jpg)
Kyseessä kuitenkin Valtran 38” takaparipyörät, joten kiinnitys saisi olla kunnolla, että pysyy matkassa mukana! Paripyörät hommattu myöhemmin käytettyinä niin ei tullut vertailtua tuota kiinnitystä.
Ottamatta sen kummemmin kantaa Rajun kiinnitystapaan, tuollaisessa ketjusysteemissä jengat eivät tule koskaan kestämäänkään. Kiinnittäessä tuo kiinnike hakkaa jenkoja aina samasta kohdasta, kunnes jenka on siitä kohtaa sileä -> mutteri jää jumiin -> ketjut jää löysälle -> jenkaosa vääntyy -> rälläkällä irti.
Tuohon kun tekee kiinnityksen toisinpäin, eli jenkatangosta pitkä pultti ja pitkä putki/mutteri traktorin pyörän puolelle, jolloin kiinnityslenkki tulee pultin kannan alle eikä jengan kohtaan, niin jengat säilyy ehjänä. Jos kiinnitys jää löysälle, niin tanko vääntyy silloinkin, kun paripyörä pyörähtää vanteella.
Jännä juttu, museoikäisiä ketju/kierretanko - kiinnityksiä ja ei kierteet kärsiny.
Onko museokoneiden 'ketju/kierretanko - kiinnitykset' nähneet pulttipyssyä? Kyllä ne käsipelillä voi ehjänä pysyäkin.
On. Homot kiertää käsipelillä.
Mut sit onkin syytä kiertää käsin jos järki loppuu mopetin kanssa.
-
Hei
Mikähän tässä paripyörien kiinnityksessä on vikana kun ne ei tunnu sopivan keskenään yhteen? Ollut nyt tällä tavalla muutaman kevään, mutta tällä tavalla kiinnitettäessä kierteet menevät pilalle ja kiinnityskään ei mielestäni ole 100%... mitä tähän keksisi tai miten nämä on tarkoitettu laitettavaksi?
Kuvat kertokoot enemmän:
Kiinnitys (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214937.jpg)
Vinossa, kierre kovilla (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214953.jpg)
Nämä ei taida olla suunniteltu toimimaan keskenään? (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214951.jpg)
Kyseessä kuitenkin Valtran 38” takaparipyörät, joten kiinnitys saisi olla kunnolla, että pysyy matkassa mukana! Paripyörät hommattu myöhemmin käytettyinä niin ei tullut vertailtua tuota kiinnitystä.
Ottamatta sen kummemmin kantaa Rajun kiinnitystapaan, tuollaisessa ketjusysteemissä jengat eivät tule koskaan kestämäänkään. Kiinnittäessä tuo kiinnike hakkaa jenkoja aina samasta kohdasta, kunnes jenka on siitä kohtaa sileä -> mutteri jää jumiin -> ketjut jää löysälle -> jenkaosa vääntyy -> rälläkällä irti.
Tuohon kun tekee kiinnityksen toisinpäin, eli jenkatangosta pitkä pultti ja pitkä putki/mutteri traktorin pyörän puolelle, jolloin kiinnityslenkki tulee pultin kannan alle eikä jengan kohtaan, niin jengat säilyy ehjänä. Jos kiinnitys jää löysälle, niin tanko vääntyy silloinkin, kun paripyörä pyörähtää vanteella.
Jännä juttu, museoikäisiä ketju/kierretanko - kiinnityksiä ja ei kierteet kärsiny.
Onko museokoneiden 'ketju/kierretanko - kiinnitykset' nähneet pulttipyssyä? Kyllä ne käsipelillä voi ehjänä pysyäkin.
Mihin ne kierteet siitä pilalle menee? Vanteesta paripyörään tulee suoraveto.
Ja pyssyllä ylikiristämällä saa kierteen kun kierteen pilalle
-
Hei
Mikähän tässä paripyörien kiinnityksessä on vikana kun ne ei tunnu sopivan keskenään yhteen? Ollut nyt tällä tavalla muutaman kevään, mutta tällä tavalla kiinnitettäessä kierteet menevät pilalle ja kiinnityskään ei mielestäni ole 100%... mitä tähän keksisi tai miten nämä on tarkoitettu laitettavaksi?
Kuvat kertokoot enemmän:
Kiinnitys (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214937.jpg)
Vinossa, kierre kovilla (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214953.jpg)
Nämä ei taida olla suunniteltu toimimaan keskenään? (http://i674.photobucket.com/albums/vv103/OQO_photo/IMG_20170528_214951.jpg)
Kyseessä kuitenkin Valtran 38” takaparipyörät, joten kiinnitys saisi olla kunnolla, että pysyy matkassa mukana! Paripyörät hommattu myöhemmin käytettyinä niin ei tullut vertailtua tuota kiinnitystä.
Ottamatta sen kummemmin kantaa Rajun kiinnitystapaan, tuollaisessa ketjusysteemissä jengat eivät tule koskaan kestämäänkään. Kiinnittäessä tuo kiinnike hakkaa jenkoja aina samasta kohdasta, kunnes jenka on siitä kohtaa sileä -> mutteri jää jumiin -> ketjut jää löysälle -> jenkaosa vääntyy -> rälläkällä irti.
Tuohon kun tekee kiinnityksen toisinpäin, eli jenkatangosta pitkä pultti ja pitkä putki/mutteri traktorin pyörän puolelle, jolloin kiinnityslenkki tulee pultin kannan alle eikä jengan kohtaan, niin jengat säilyy ehjänä. Jos kiinnitys jää löysälle, niin tanko vääntyy silloinkin, kun paripyörä pyörähtää vanteella.
Jännä juttu, museoikäisiä ketju/kierretanko - kiinnityksiä ja ei kierteet kärsiny.
Onko museokoneiden 'ketju/kierretanko - kiinnitykset' nähneet pulttipyssyä? Kyllä ne käsipelillä voi ehjänä pysyäkin.
Mihin ne kierteet siitä pilalle menee? Vanteesta paripyörään tulee suoraveto.
Ja pyssyllä ylikiristämällä saa kierteen kun kierteen pilalle
Olenko tosiaan ainoa, jonka kaikista ketjuvirityksistä oli jengat paskana.
Nyt kun tarkemmin asiaa miettii, niin osaksi syyllinen taitaa ollakin vanhan isännän tekemä jatkohylsy, joka ei ollut ihan suoraan hitsattu. Vinossa vemppaava hylsy tietysti hakkaa jenkaa lyttyyn. Ja taas kerran tuli todistettu oma nolous. Ihan kaikkea en silti myönnä, on ne ketjut silti surkeita ja välivanteissa saisi olla jokin pyörimisenestohahlo.
-
Jos paripyörä meinaa pyöriä suuren voiman takia kannattaa lisätä ketjuen määrää.
Itsellä ollu yli 150hp koneissa 8 ketjulla per vanne.
-
Mitään estohahloja ei kannata tehä.
Kunnolla kiristys moneen kertaan,
Ja riittävästi prikkoja/holkki että jos ja kun
Jengatanko hiertää korvakon reikään,
Niin jää kiristys vara jenkasuojaan prikkojen/holkin alle.
Ja jos ahkeraan ruuvailee päälle ja pois, uudet mutterit
Vaihtamalla säästät jenkatankoa. Varsinkin koneellisessa
Kiristyksessä.
Tämä neuvoksi tämän tyyppisiä kiinnityksiä käytettäessä.
-
Pitkät mutterit ja sitte normaali mutteri lukitteen.Ei tartte kiristellä.
Niin ja tietenki 8 ketjua/rengas.
-
Pitkät mutterit ja sitte normaali mutteri lukitteen.Ei tartte kiristellä.
Niin ja tietenki 8 ketjua/rengas.
Viimevuonna laitoin 4 ketjua ristiin ja 4 suoraan niin sitten ei enää pyörähtänyt. Suora ketju päästää kovassa vedossa hieman pyörähtämään ja sitten kun kääntää asfaltilla se pyörähtää takaisin ja sitten on ketju löysä. Ristissä olevat ketjut ottavat paremmin tuon vedon vastaan.
-
Pitkät mutterit ja sitte normaali mutteri lukitteen.Ei tartte kiristellä.
Niin ja tietenki 8 ketjua/rengas.
Viimevuonna laitoin 4 ketjua ristiin ja 4 suoraan niin sitten ei enää pyörähtänyt. Suora ketju päästää kovassa vedossa hieman pyörähtämään ja sitten kun kääntää asfaltilla se pyörähtää takaisin ja sitten on ketju löysä. Ristissä olevat ketjut ottavat paremmin tuon vedon vastaan.
millä noi ristiin vedetyt ketjut on kiinni juuri pyörissä
-
Pitkät mutterit ja sitte normaali mutteri lukitteen.Ei tartte kiristellä.
Niin ja tietenki 8 ketjua/rengas.
Viimevuonna laitoin 4 ketjua ristiin ja 4 suoraan niin sitten ei enää pyörähtänyt. Suora ketju päästää kovassa vedossa hieman pyörähtämään ja sitten kun kääntää asfaltilla se pyörähtää takaisin ja sitten on ketju löysä. Ristissä olevat ketjut ottavat paremmin tuon vedon vastaan.
millä noi ristiin vedetyt ketjut on kiinni juuri pyörissä
Tapilla.
-
Ja ei kuitenkaan käy yhtään sen U kiinnikkeen
päälle se vinoon/ristiin kiristys?