Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Käyttökokemuksia  (Luettu 82911 kertaa)

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Käyttökokemuksia
Amiksessa jouduin joskus -03 rassaan yhtä toledo 1,9tdi:tä. Ei ollut mennyt ensimmäisestä leimasta läpi kun savutti, kaikkea kokeiltiin syyksi ja viimeisenä katsottiin egr:ää kun oli silloin uutta tekniikkaa. Egr irti ja tutkimiseen, lopputulemana jouduin ottamaan vielä imusarjan irti. Imusarjassa oli 1/3 osa rööreistä auki, ja itse egr oli muutautumut täysin umpeen. Silloin minusta tuli egr:n vankkumaton vastustaja, melkein uusi auto oli jo tuolloin nokeentunut "pilalle"

Yhestä 1,9 sdi koneesta putsasin melkein yhtä pahasti likaantuneen imusarjan. Siinä moottorissa oli ollut tehtaalta lähtien sellainen ominaisuus että "söi" öljyä. VAG huollossa työskentelevän kaverin kanssa tuli asiasta joskus puhetta ja sainkin tietää että venttiilikopassa olis pitänyt olla loiskelevy. Kun tuo levy puuttui, niin venttiilikoneistosta roiskui osa öljystä huohotusilmaan ja sieltä imusarjaa likaamaan.  Roiskelevyn kun asensi, niin sitten loppui öljynkulutuskin.

Lappeenrannan Auto-Berner ei ollut osannut tuotakaan asiaa korjata, vaikka olivat uutena auton myyneet ja öljynkulutuksesta oli heille valitettu...  ::)

Tiiä sitten oisko ollut Tohelossakin samaa vikaa, mutta eipä silti tuo omien paskojen kierrätys moottorissa hyvältä kuulosta.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

jorndere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: Käyttökokemuksia
Jes.
Lienee tietoni vanhaa tai hapettunutta 8)
Eli siinä uskossa olen ollut että noita oksiideja tulee juuri osakuormalla kun ilma eli happimäärä on suuri verrataessa polttoaineen määrään.
Ei vain nyt löydy mistään se artikkeli jossa tuo mainittiin,kiinostaisi katsoa kuka sen on kirjoittanut.
Kyllä nuo muutama viritysguru on myös pitäneet tuota JD systeemiä poikkeuksellisena, eli juuri sitä että kierrätetään koko ajan,myös täydellä kuormalla.
Myös tuolta viri eli ohjelmointipuolelta Sisuista joissa on se nokka-akseli egr kuultua tarinaa vielä, eli niissä on ruiskuennakko huomattavan myöhäisellä,lieneekö perkiisselissä sama. Jopa 10% kulutuksen laskua lupailivat jos pelkästään ennakko jengataan kohdalleen.
Käsittääkseni ensimmäiset päästörajat täyttyivät systeemillä turbo-välijäähy-myöhästetty ennakko.
Lujiahan nämä nykykoneet ovat,tuossa väljätarinassa meinasin lähinnä sitä että ajo loppunee kierrättävällä moottorilla aikaisemmassa vaiheessa kuin perinteisellä,eli pakokaasut alkavat olla likaisempia ja sitä kautta tukkeutuu koko kone.

Viritysgurut tietysti miettivät asiaa yksioikoisesti, eli mahdollisimman kovan tehontuoton kannalta. Valmistajilla ei tätä luksusta ole, nuo määräykset ja mittaukset on niin tiukkoja, että niistä ei pääse läpi, jos ei päästöjä pystytä pitämään kurissa kaikilla kierroslukualueilla. Ulkoiset egr:t nykyisissä koneissa toimivat kaikki samalla tavalla, eli kierrätystä tapahtuu täydelle kuormalle saakka.

Virityspuolelle tuo uusia haasteita (ja ehkäpä töitäkin...) näiden päästösysteemien lisäksi se, että jo nyt parilla merkillä on isoissa koneissa toiminto, jossa vaihteisto-ohjain tunnistaa sinne ohjelmoidun konetyypin perusteella moottorin alkuperäisen suurimman väännön, eikä päästä tätä enempää vääntöä laatikosta läpi, eli vaihtaa pienemmälle samalla tavalla kuin pienitehoisemmalla moottorilla tai rajoittaa nopeutta portaattoman voimansiirron avulla, tai ilmoittaa moottorille pienemmän tehopyynnön vääntörajan ylittyessä. Eli perinteisestä pelkän moottorin virityksestä ei ole mitään hyötyä, jos et käytä voimanottoa.

Ruiskutusennakot noissa edellisissä sisäisen egr:n koneissa on tosiaan melko myöhällä, ruiskutus on tosin tietyillä kierros/kuorma-alueilla kolmivaiheinen, eli esiruiskutus-varsinainen ruiskutus-jälkiruiskutus...

Viimeksi muokattu: 15.01.13 - klo:20:34 kirjoittanut jorndere

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Käyttökokemuksia

Täytyypä jonnemiehen vain todeta, että uus ännä tuntuu ihan hyvältä..   :)
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Hese_

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 382
Vs: Käyttökokemuksia

Täytyypä jonnemiehen vain todeta, että uus ännä tuntuu ihan hyvältä..   :)
Maailmanlopun vehkeitä, joko valumötin hytissä voi olla ilman peltooreita? ;D ;D
Moon oikias, soot vääräs.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Käyttökokemuksia
Maailmanlopun vehkeitä, joko valumötin hytissä voi olla ilman peltooreita? ;D ;D
Ei siltä vaikuta, ainakaan mitä nyt välillä näkee tieliikenteessä noita uusia teekkareita ;D

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Käyttökokemuksia

Täytyypä jonnemiehen vain todeta, että uus ännä tuntuu ihan hyvältä..   :)
Maailmanlopun vehkeitä, joko valumötin hytissä voi olla ilman peltooreita? ;D ;D

Aikas hiljasta on.  ;D Hydepuoli tekee jonkinlaista vonkunaa (osaa se peurakin sen..) mutta esim. voimansiirrosta ei kuulu juuri mitään. Toistaiseksi hiljaisimmat/ äänensävyltään tasapainoisimmat hytit on löytyneet 6400- fergusta ja nelipyttyisestä ärrä-jontikasta.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Käyttökokemuksia
Maailmanlopun vehkeitä, joko valumötin hytissä voi olla ilman peltooreita? ;D ;D
Ei siltä vaikuta, ainakaan mitä nyt välillä näkee tieliikenteessä noita uusia teekkareita ;D
Naapurin isännällä on kyllä 6930AP jonnun hytissäkin peltorit...   

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Käyttökokemuksia

Joo kyllä noissa nykyisissäkin ääntä löytyy, peltorit ei ole huono varuste. Desibelit voi olla melkein mitä vaan mutta äänen sävyssä löytyy jo melkoisia eroja.

Deutz M420 vaikuttais olevan kisassa mukana, kattotaas milloin pääsis polkasee..  :D
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Käyttökokemuksia

Täytyypä jonnemiehen vain todeta, että uus ännä tuntuu ihan hyvältä..   :)
Maailmanlopun vehkeitä, joko valumötin hytissä voi olla ilman peltooreita? ;D ;D

 äänensävyltään tasapainoisimmat hytit on löytyneet 6400- fergusta ja nelipyttyisestä ärrä-jontikasta.

 Ai , jokos ne on saanut sen maailmanlopun räkätyksen kuriin, joka ainakin 30-sarjan nelipyttyisissä on dominoiva, kun hytin sisäistä äänimaailmaa kuulostelee?
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Käyttökokemuksia
Väitän edelleen 30-sarjan nelipyttyistä standardi jontikkaa huomattavasti hiljaisemmaksi kuin 5400-sarjan massikkaa.
Jontikka on kyllä aika hiljainen traktori koppiin, mutta pakoputken lämpösuoja on lapsellisesti kiinni ja haluaa rämistä alhaisilla kierroksilla.

Meillä taitaa massikassa olla vielä jotkut vanhat peltorit siltä (surkealta) ajalta kun sillä vielä paalattiin ja murskattiin. Jontikassa pidän takaklasin visusti kiinni oli työ mikä tahansa niin ei tarvi peltoreita korvilla pitää.

Viimeksi muokattu: 20.01.13 - klo:12:49 kirjoittanut JD6630

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Käyttökokemuksia

Täytyypä jonnemiehen vain todeta, että uus ännä tuntuu ihan hyvältä..   :)
Maailmanlopun vehkeitä, joko valumötin hytissä voi olla ilman peltooreita? ;D ;D

 äänensävyltään tasapainoisimmat hytit on löytyneet 6400- fergusta ja nelipyttyisestä ärrä-jontikasta.

 Ai , jokos ne on saanut sen maailmanlopun räkätyksen kuriin, joka ainakin 30-sarjan nelipyttyisissä on dominoiva, kun hytin sisäistä äänimaailmaa kuulostelee?

Mä en ole ajanut vielä 6430, mutta 6630 olen ja en pitänyt sen räkätyksestä kovinkaan paljoa.  ::) Voi olla että oli ilta jo hieman pitkällä kun polkaisin tuota pikkuärrää, saattaa havaintokyky ja muisti olla mitä sattuun.  ;D Mutta jospa tuonkin saisi vielä testattua kunnolla.

Ainakaan kuussylinteristä ärrää ja esim. 6630 ei voi verrata keskenään, varsin sivistynyt on käynti.  :D

Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26168
  • vastustan
Vs: Käyttökokemuksia

Täytyypä jonnemiehen vain todeta, että uus ännä tuntuu ihan hyvältä..   :)
Maailmanlopun vehkeitä, joko valumötin hytissä voi olla ilman peltooreita? ;D ;D
[/quot

 äänensävyltään tasapainoisimmat hytit on löytyneet 6400- fergusta ja nelipyttyisestä ärrä-jontikasta.

 Ai , jokos ne on saanut sen maailmanlopun räkätyksen kuriin, joka ainakin 30-sarjan nelipyttyisissä on dominoiva, kun hytin sisäistä äänimaailmaa kuulostelee?

Mä en ole ajanut vielä 6430, mutta 6630 olen ja en pitänyt sen räkätyksestä kovinkaan paljoa.  ::) Voi olla että oli ilta jo hieman pitkällä kun polkaisin tuota pikkuärrää, saattaa havaintokyky ja muisti olla mitä sattuun.  ;D Mutta jospa tuonkin saisi vielä testattua kunnolla.

Ainakaan kuussylinteristä ärrää ja esim. 6630 ei voi verrata keskenään, varsin sivistynyt on käynti.  :D
käy nyt hyvä mies selvin päin makaamassa selällään joka koneen  koneen alla ja mieti edes  hetki jos lähes kylkyselleen lipsahat ojaan niin missä koneessa tohtii lyödä lukot päälle, ratin linkkuun, käsikaasun pohjaan ja yrittää ylös vaiko päästää suosiolla itkun ;D ;D ;D ;D ;D

Viimeksi muokattu: 19.01.13 - klo:22:52 kirjoittanut icefarmer

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Käyttökokemuksia

Täytyypä jonnemiehen vain todeta, että uus ännä tuntuu ihan hyvältä..   :)
Maailmanlopun vehkeitä, joko valumötin hytissä voi olla ilman peltooreita? ;D ;D

 äänensävyltään tasapainoisimmat hytit on löytyneet 6400- fergusta ja nelipyttyisestä ärrä-jontikasta.

 Ai , jokos ne on saanut sen maailmanlopun räkätyksen kuriin, joka ainakin 30-sarjan nelipyttyisissä on dominoiva, kun hytin sisäistä äänimaailmaa kuulostelee?

 Kakskymppinenkin räklätti, huollossa vaihtoivat määränsäätimen, huomattava oli vaikutus, toisella kertaa johto hinkkautunut suojaputken sisällä huonoksi, senkin ehjäämisen havainnointiin kuuloluu osallistui...

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Käyttökokemuksia

Tilaako kukaan muuten Profi- lehteä tai lukeeko muuten artikkeleita? Lehdessä on testattu useampia mielenkiintoisia malleja, liekö miten pitkälle uskottavia testauksia? Yksittäisiä artikkeleita voi vissiin ostaa verkostakin.
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Käyttökokemuksia

Vajaan kuukauden sisään pääsis kokeilemaan Vario(i)ta, sitten alkaakin olla tärkeimmät kokeiltu. Uusia malleja on tulossa ainakin massikalta ja deutzilta, mutta ne menee pitkään kuuseen.

Dyna- kuutosta kävin polkasemassa niin kuume ännäläisen suhteen karisi justiinsa. Ei näytä enää sijoittuvan kovin korkealle..  ::)

Jännä miten näissä kalliimmissakin koneissa on jonkinlaista "old school" -meininkiä varsinkin hytin osalta, tuntuu kuin istuis 15 vuotta vanhaan koneeseen. Mutta jos se toimii, niin eihän se silloin puute ole.. hallintalaitteiden uusimisella ja hytin melua rukkaamalla sais aika monesta kamppeesta paljon paremmin myyvän, kun muutamat typerät featuret jäis pois.  ???
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä