Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Käyttökokemuksia  (Luettu 82902 kertaa)

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Käyttökokemuksia
Pitipäs päivittää tietoja,happi oli multa hakusessa ;D
Lueskelin Karhusen Koneviestikirjoituksia,hyötyjäkin oli löytänyt mm. tasaisemman ja suuremmalle kammenkulmalle riittävän palotapahtuman.
Tuota JD;n systeemiä en täysin ymmärrä,miksi se kierrättää myös täydellä kuormalla? Olen siinä uskossa ollut että oksidit ovat nimenomaan osakuorman ongelma?
 Eli se savuava Fordi päästää ainoastaan hiukkasia eikä oksideja häh?
Entäs sitten kun tälläinen egr motti alkaa väljäksi kulua,silloinhan vasta se kunnon kierrätys alkaa?

redbull

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 705
  • Go Ahead, Make My Day
Vs: Käyttökokemuksia
Pitipäs päivittää tietoja,happi oli multa hakusessa ;D
Lueskelin Karhusen Koneviestikirjoituksia,hyötyjäkin oli löytänyt mm. tasaisemman ja suuremmalle kammenkulmalle riittävän palotapahtuman.
Tuota JD;n systeemiä en täysin ymmärrä,miksi se kierrättää myös täydellä kuormalla? Olen siinä uskossa ollut että oksidit ovat nimenomaan osakuorman ongelma?
 Eli se savuava Fordi päästää ainoastaan hiukkasia eikä oksideja häh?
Entäs sitten kun tälläinen egr motti alkaa väljäksi kulua,silloinhan vasta se kunnon kierrätys alkaa?
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Noo en mää ny oikein tuahon väliänteoriaan usko. Mullon kohta 400 tonnia ajettu avensis egr:llä ja kaverilla yli 500 ajettu audi, eikä mitään...Sitä vaan pitää välillä löylyttää kunnolla, niin pysyy paikat auki...

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Käyttökokemuksia
Pitipäs päivittää tietoja,happi oli multa hakusessa ;D
Lueskelin Karhusen Koneviestikirjoituksia,hyötyjäkin oli löytänyt mm. tasaisemman ja suuremmalle kammenkulmalle riittävän palotapahtuman.
Tuota JD;n systeemiä en täysin ymmärrä,miksi se kierrättää myös täydellä kuormalla? Olen siinä uskossa ollut että oksidit ovat nimenomaan osakuorman ongelma?
 Eli se savuava Fordi päästää ainoastaan hiukkasia eikä oksideja häh?
Entäs sitten kun tälläinen egr motti alkaa väljäksi kulua,silloinhan vasta se kunnon kierrätys alkaa?
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Noo en mää ny oikein tuahon väliänteoriaan usko. Mullon kohta 400 tonnia ajettu avensis egr:llä ja kaverilla yli 500 ajettu audi, eikä mitään...Sitä vaan pitää välillä löylyttää kunnolla, niin pysyy paikat auki...
Autoissa on monesti ongelmana se huohotin siinä lisänä kun sieltä tulee öljyä (VAG tuotteissa hyvinkin monessa) ja muita höyryjä niin ne kun sekoittuu tuon noen kanssa niin se tukkii imusarjan... Omassa 1.9TDI ALH koneisessa ei paljoa ollut imusarjassa kun avasin mutta siinä yhteydessä suljin EGR lopullisesti laipalla...  Mutta seinämissä oli sellainen tasainen muutamien millien kerros mössöä...  Traktoreissa kun huohottimet on suoraan ulos niin höyryt ei pääse tuonne sekoittumaan...  Mutta moottorit tykkää kun niillä ajetaan ja välilä ne tarttis saada puhisemaan täydellä teholla ettei karstoitu  ;D   

Greenpwr

  • Vieras
Vs: Käyttökokemuksia

 Kuorkki huoltikselle soittelin, yhen autoilijan urea umpijäässä yhdeksän asteen pakkasessa. Oikeesti sen pitäis alkaa vasta hyytymään yhdessätoista. Oli ollut ongelmia. Parin vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna urea-laitteiden huollon työllistävyys vähentynyt radikaalisti, jospa niitä ei ihan kauhulla kuitenkaan tarviis vältellä...

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Käyttökokemuksia
Kun mulle tuli tuo korealainen klapukärryn veturi, oli siinä heti alkuunsa 70 tuhannes kilsas tuo egr niin täynnä karstaa, että vaihtoivat uuteen, kun oli takuut vielä voimas. Sen jälkeen ei ole tukkinut kertaakaan, vaikka ajettu paljon enemmän, mutta yleensä on peräs tuo tyhjänäkin liki tonninpainoinen kärry, täytenä lähentelee kolmea, niin saa savullekkin vähän vauhtia, eikä jouda jäädä sinne tukkimaan ::)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Käyttökokemuksia
Kun mulle tuli tuo korealainen klapukärryn veturi, oli siinä heti alkuunsa 70 tuhannes kilsas tuo egr niin täynnä karstaa, että vaihtoivat uuteen, kun oli takuut vielä voimas. Sen jälkeen ei ole tukkinut kertaakaan, vaikka ajettu paljon enemmän, mutta yleensä on peräs tuo tyhjänäkin liki tonninpainoinen kärry, täytenä lähentelee kolmea, niin saa savullekkin vähän vauhtia, eikä jouda jäädä sinne tukkimaan ::)
Söikö öljyä?? 

Klapikauppias

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1349
Vs: Käyttökokemuksia
Ei syö yhtään öljyä, muttei onneksi lisäännykkään ;D Niin siihen tuli käynnistys ongelmia, starttas vain, muttei luvannutkaan käyntiin, soitin huoltoon, niin sieltä käskivät ottaa ruuvimensselin käteen ja avata konepellin ja kertoivat missäkohtaa on  dödöpurkin näköinen pötkylä, nappaa siihen muutamakerta mensselin päällä, niin lähtee käyntiin, sitten antoivat ajan, koska saa tulla vaihtamaan uuden venttiilin, eli tapaus tuntui heille todella tutulta :o

Viimeksi muokattu: 14.01.13 - klo:11:41 kirjoittanut Klapikauppias

Peurajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3270
Vs: Käyttökokemuksia

Mf 6470 on siis sillä samalla kiukaalla mikä löytyy aiemmasta Valtran N- sarjasta, joka edelleen on jokseenkin isoruokaisen maineessa (nokka-egr:n vuoksi)? Onkohan näissä uusissa Valtun 4,4 ja 4,9 lohkojen välillä käytännön eroja, mistähän tuo jälkimmäinen juontaa juurensa? Se on siis esim. malleissa 143 ja 163, mutta niihin tuota uutta H5- lootaa ei saa eli menis joko vanhaan hitekkiin tai directiin noiden puolesta. Ja directin hinnalla saakin sitten jo 400- sarjan Fendtin.  ;D

Kohta pukkaa ensimmäiset testit. Kypärän hihna tiukasti leuan alta..  8)
Someone´s  gotta be prick and tell true things aloud

Jos nainen on kaunis alasti, on hän sitä myös vaatteet päällä

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5502
Vs: Käyttökokemuksia
Eikö 6470 ole jo se valtava konepeitto?
En vaan ymmärrä miksi massikalla piti niihin pieniinkin koneisiin mennä tekemään uskomattoman ruma ja iso konepeitto joka ei yhtään sovi niin pieneen koneeseen.

jorndere

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 87
Vs: Käyttökokemuksia
Pitipäs päivittää tietoja,happi oli multa hakusessa ;D
Lueskelin Karhusen Koneviestikirjoituksia,hyötyjäkin oli löytänyt mm. tasaisemman ja suuremmalle kammenkulmalle riittävän palotapahtuman.
Tuota JD;n systeemiä en täysin ymmärrä,miksi se kierrättää myös täydellä kuormalla? Olen siinä uskossa ollut että oksidit ovat nimenomaan osakuorman ongelma?
 Eli se savuava Fordi päästää ainoastaan hiukkasia eikä oksideja häh?
Entäs sitten kun tälläinen egr motti alkaa väljäksi kulua,silloinhan vasta se kunnon kierrätys alkaa?

Vanhempia moottoreita on ehkä hieman turha verrata näihin nykykoneisiin, sieltä tulee kyllä sekä hiukkasia että typen oksideita...  ;)

Eli siis vielä kertaan aiempaa viestiäni:
1. mitä korkeampi palolämpötila, sitä enemmän typen oksideja ja sitä vähemmän hiukkasia --> käytettävä SCR:ää käsittelemään typen oksidit
2. mitä matalampi palolämpötila, sitä vähemmän typen oksideita ja sitä enemmän hiukkaspäästöjä --> jos ei käytetä SCR:ää, on madallettava palolämpötilaa, ja tämähän on juuri tehtävä täydellä kuormalla, koska silloin myös palolämpötila olisi muutoin korkeimmillaan. Eli mitä kovempi kuorma, sitä enemmän kierrätetään EGR:llä pakokaasua takaisin, koska typen oksideja ei käsitellä mitenkään pakokaasusta pois.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Käyttökokemuksia
Jes.
Lienee tietoni vanhaa tai hapettunutta 8)
Eli siinä uskossa olen ollut että noita oksiideja tulee juuri osakuormalla kun ilma eli happimäärä on suuri verrataessa polttoaineen määrään.
Ei vain nyt löydy mistään se artikkeli jossa tuo mainittiin,kiinostaisi katsoa kuka sen on kirjoittanut.
Kyllä nuo muutama viritysguru on myös pitäneet tuota JD systeemiä poikkeuksellisena, eli juuri sitä että kierrätetään koko ajan,myös täydellä kuormalla.
Myös tuolta viri eli ohjelmointipuolelta Sisuista joissa on se nokka-akseli egr kuultua tarinaa vielä, eli niissä on ruiskuennakko huomattavan myöhäisellä,lieneekö perkiisselissä sama. Jopa 10% kulutuksen laskua lupailivat jos pelkästään ennakko jengataan kohdalleen.
Käsittääkseni ensimmäiset päästörajat täyttyivät systeemillä turbo-välijäähy-myöhästetty ennakko.
Lujiahan nämä nykykoneet ovat,tuossa väljätarinassa meinasin lähinnä sitä että ajo loppunee kierrättävällä moottorilla aikaisemmassa vaiheessa kuin perinteisellä,eli pakokaasut alkavat olla likaisempia ja sitä kautta tukkeutuu koko kone.

Viimeksi muokattu: 15.01.13 - klo:11:38 kirjoittanut Cutana

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 563
Vs: Käyttökokemuksia
2. mitä matalampi palolämpötila, sitä vähemmän typen oksideita ja sitä enemmän hiukkaspäästöjä --> jos ei käytetä SCR:ää, on madallettava palolämpötilaa, ja tämähän on juuri tehtävä täydellä kuormalla, koska silloin myös palolämpötila olisi muutoin korkeimmillaan. Eli mitä kovempi kuorma, sitä enemmän kierrätetään EGR:llä pakokaasua takaisin, koska typen oksideja ei käsitellä mitenkään pakokaasusta pois.

Tuossa 2005 mallin Peugeot Expertissä pakokaasunkierrätysventtiili oli auki osakuormalla ja tyhjäkäynnillä. Kaasu täysille, niin meni kiinni.

realisti

  • Vieras
Vs: Käyttökokemuksia
Amiksessa jouduin joskus -03 rassaan yhtä toledo 1,9tdi:tä. Ei ollut mennyt ensimmäisestä leimasta läpi kun savutti, kaikkea kokeiltiin syyksi ja viimeisenä katsottiin egr:ää kun oli silloin uutta tekniikkaa. Egr irti ja tutkimiseen, lopputulemana jouduin ottamaan vielä imusarjan irti. Imusarjassa oli 1/3 osa rööreistä auki, ja itse egr oli muutautumut täysin umpeen. Silloin minusta tuli egr:n vankkumaton vastustaja, melkein uusi auto oli jo tuolloin nokeentunut "pilalle"

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 473
Vs: Käyttökokemuksia
Amiksessa jouduin joskus -03 rassaan yhtä toledo 1,9tdi:tä. Ei ollut mennyt ensimmäisestä leimasta läpi kun savutti, kaikkea kokeiltiin syyksi ja viimeisenä katsottiin egr:ää kun oli silloin uutta tekniikkaa. Egr irti ja tutkimiseen, lopputulemana jouduin ottamaan vielä imusarjan irti. Imusarjassa oli 1/3 osa rööreistä auki, ja itse egr oli muutautumut täysin umpeen. Silloin minusta tuli egr:n vankkumaton vastustaja, melkein uusi auto oli jo tuolloin nokeentunut "pilalle"

Noista aikaisemmista juuri itselläkin jotain kokemusta, lieneekö niin että kierrättäävät myös kylmällä koneella.
Parit imusarjat ja venttiilit tuli lioteltua,aikamoista tervaa siellä oli ja huomattavan paljon. Mm. BMW M57 dieselit karisteli tuon töhkääntymisen seurauksena imusarjan "säätöläppiä" koneen sisuksiin ja isompaan remonttiinhan siitä pääsi.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26168
  • vastustan
Vs: Käyttökokemuksia
Tuosta egr jutusta jotain.
Jonnikan egr alkaa toimimaan vasta kun koneen lämpö ylittää noin 75-76 astetta. Ei toimi siis kylmänä ollenkaan.
Muuttuvasiipisellä ahtimellä hallitaan myös ahto/pakopaineen suhdetta koska jos pakosarjan paine pienempi kuin ahtopaine niin huonoahan se savun syöttö on.
Itse pakakaasun kierrätyksestä on vallalla harhaluulo tuosta hapen määrän rajoittamisesta. Eli tokihan pakokaasun kierrätyksen tarkoitus on pudottaa palamislämpötilaa jolloin niitä oksideja ei niin muodostu.
Siihen se on aivan käypäinen eväs koska se on suurimmaksi osaksi vesihöyryä ja sehän tunnetusti laskee palamislämpöä. Happeahan saadaan vähemmäksi ahtoja vähentämällä vai mitä?
henkilö-autoissa ainakin nuita pakokaasuja syötetään takaisin moottorin ollessa kylmä, tällöinhän moottori lämpiää nopeammin, mutta käsittääkseni tuota ajokierrosten takaisinkierrätystä  yritetään välttää... aika outo on tuo jonnikan tapa :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...